globalmoto_duben_nolan




Evel Knievel a Harley Davidson XR 750

Harley Davidson XR750 patří mezi vzácné a žádané motocykly již dnes, i když nepatří mezi klasické veterány. Motocykl vznikl modifikací (spíše se ovšem jednalo o z gruntu nový model) modelu KR se spodovými ventily v roce 1970, který zůstal v produkci do roku 1980.

Motocykl poháněl vrchový motor o objemu 750 ccm, s rozvodem OHV. První sériové stroje měly litinové válce, v roce 1971 přišly válce z hliníkové slitiny. To umožnilo zvýšení kompresního poměru až na 10,5:1 a výkonu na 90 koní při 8000 ot/min. Poměr zdvih/ vrtání byl 79,4/ 75,8 mm. Distribuci paliva obstaral karburátor Tillotson, později dva karburátory Mikuni-36 mm (v základní konfiguraci, k dispozici byly kity umožňující další zvýšení výkonu) a zapalování magneto Fairbanks Morse. Rám byl ocelový trubkový, přední vidlice teleskopická Ceriani, zadní odpružení hydraulické.

Motocykl měl čtyřstupňovou převodovku. Primární převod byl vyřešen třířadým řetězem, sekundární jednořadým. Stroj měl pouze zadní diskovou brzdu.
Ráfky byly z hliníkové slitiny o rozměrech 4/19, hmotnost motocyklu 320lb =145kg a rozvor kol 57“ = 1448 mm.

Počet vyrobených kusů se odhaduje kolem 450 motocyklů. Po roce 1980 továrna nabízela závodní motory a části závodních motocyklů, dnes lze jen těžko určit, kolik dalších staveb vzniklo. Velmi mnoho strojů bylo zničeno při závodech. Zbývající jsou v majetku muzeí a soukromých sběratelů. Pro představu uvádím, že jeden XR byl nabízen na aukci v Las Vegas v roce 2002. Vyvolávací cena byla tuším 60 000 amerických dolarů. Stroje známých jezdců jsou zpravidla ještě dražší. Několik těchto závodních speciálů má ve své sbírce Dale Walksler v Maggie Valley, Severní Karolína USA.

Tento speciální XR 750 byl postaven továrnou pro Evela Knievela. Kdo to je? Většina mých amerických přátel se o něm vyjadřovala jako o bláznu na motocyklu či hromadě polámaných kostí, ale který blázen se stane světově proslulým? Kdo se dostane do Guinessovy Knihy Rekordů?

Narodil se v městečku Butta, v Montaně 17.října 1938. Když mu bylo osm let spatřil kaskadérskou autoshow. Tento moment si pamatoval celý svůj život. Mezitím hodně sportoval, vyhrával národní závody ve sjezdu na lyžích, později začal na i lyžích skákat. Posléze pracoval v diamantovém dole jako střelmistr a operátor diamantové vrtací soupravy, ještě později jako pojišťovací agent. To když si při motocyklovém závodě zlomil klíční a ramenní kost.

Nakonec si otevírá ve státě Washington zastoupení motocyklů Honda. Přichází s vážnou nabídkou – nabízí 100 dolarů slevu při koupi motocyklu tomu, kdo ho porazí v páce-arm wrestlingu. Kolik strojů prodal se slevou, Evel neprozradil. Konečně v roce 1965 sám zakládá svou kaskadérskou skupinu Evel Knievel's Motorcycle Daredevils, volně přeloženo jako „Evelovy moto odvážlivci“. Přičemž doslovný překlad slova Daredevil je „pokušitel ďábla“. Předváděli jízdy ohněm, skákání přes živé chřestýše a lvy, automobily a další odvážné kousky. Nakonec zůstal sám, jeho doménou však byly skoky, které byly stále delší a nebezpečnější. Honorář si účtoval podle velikosti skoku. V začátcích to bylo 500 dolarů za přeskočení dvou aut mezi rampami. Později přeskakoval i 13 osobních aut.


Na Nový Rok 1968 přeskočil fontánu u Cesarova kasina v Las Vegas. Skok byl dlouhý 151 stop-cca 50 metrů, byl sice úspěšný, ale už ne tolik dopad. Z komatu se probral po třiceti dnech v nemocnici.
Mediálně slavný Evel hodně cestoval a všude předváděl své kousky. V Londýnském Wembley přeskočil 31.5 1975 úspěšně 13 autobusů a vyinkasoval milión dolarů, jeho počin shlédlo 90 000 diváků. Nutno poznamenat, že se jednalo o typické anglické doubledeckery, a že si kromě honoráře odvezl i zlomené pánevní kosti. Nejvyšší honorář obdržel po přeskoku Snake River Canyon, celých 6 000 000 dolarů. Šlo spíše o přelet, motocykl tentokráte nahradil raketou. Jeho pořady v televizi měly nebývalou sledovanost například v roce 1975 celých 52 % domácností sledovalo jeho pořad King of Island.

Výčet jeho skoků by byl zajisté dlouhý, ale jen tak namátkou:

  1. Únor 1971, vytvořil nový světový rekord, přeskokem 19 automobilů Dodge v kanadském Ontariu
  2. Květen 1971, havaroval při pokusu přeskočit 13 dodávek firmy Pepsi Cola.
  3. Únor 1973, používá zatím nejvyšší použitou skákací rampu pro přeskok 50 automobilů, sledován 35 000 diváky.
  4. Říjen 1974, Pokouší se přeletět kaňon Snake River v Idahu. Silný boční vítr pravděpodobně způsobil jeho předčasný dopad.
  5. Září 1975, přeskočil 13 automobilů v Seattlu
  6. Říjen 1975, Po tvrdém přistání v Londýně Evel opakuje svůj kousek v USA, v Ohiu, kde úspěšně přeskakuje 13 autobusů společnosti Greyhound.

 

Přes všechnu svou slávu nezapomínal na charitu, podporoval mladé sportovce a vládní protidrogové programy. Tvrdí se o něm, že nezpychl, mezi jeho přátele patřil Elvis Presley, Jackie Gleason, Muhammad Ali a další.

Cena za slávu bývá vysoká, spousta jeho skoků skončila haváriemi a následným dlouhým pobytem v nemocnici. Sám říká, že měl zlomené snad všechny kosti v těle. Do Guinessovy knihy rekordů se dostal, když si jich najednou zlomil pětatřicet. S aktivní kariérou kaskadéra skončil v roce 1976, kdy po nepodařeném dopadu zranil kameramana. Od té doby pomáhal svému synovi, rovněž kaskadérovi, s jeho vlastní kaskadérskou show. Mimo jiné byl a stále je aktivní v boji za ochranu přírody, je činný ve vládních programech, věnuje se malování obrazů atd.

Jeden z jeho legendárních strojů vlastní Dale Walksler. Už tak speciální stroj je modifikován. Motor, rám a hlavně odpružení bylo podle Evelových požadavků. Nároky na jeho stroje byly nepředstavitelné, odepsal jich bezpočet. Sedlal i jiné značky, například Triumph a Hondu. Největších úspěchů a popularity dosáhl právě na Harleyi XR 750.

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist