Harley-Davidson V-Rod 10th Anniversary edition
Text: Petr Poduška | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 8.11.2012 | Zobrazeno: 18 883x
Ten rok, kdy Harley-Davidson šokoval celý svět, mám pořád v živé paměti. S představením prvního vodou chlazeného motoru - alespoň v mých očích - zázračně omládnul symbol konzervativních technologií a té nejzarytější klasiky. Byl to tehdy odvážný krok, kterým se americká značka asi úplně nezavděčila svým skalním fanouškům, ale rozhodně se vyplatil.Jinak by V-Rod těžko slavil desáté narozeniny speciální limitovanou edicí.
Kapitoly článku
Bočnímu pohledu s přehledem dominuje 60° vidlicový dvouválec Revolution, rovněž patřičně vyfešákovaný na oslavu narozenin. Uvnitř se letos neměnilo nic, zato venkovní plochy zdobí nadstandardní porce chromu a černá výroční loga na obou stranách. Přestože je agregát chlazený kapalinou, šikovně schované hadice jej nechávají vyniknout v celé své kráse, a chladiče si pod plastovými kryty musíte spíš domýšlet. Velikost a síla motoru vyniká také v kontrastu se štíhlou falešnou nádrží a odkrytými trubkami rámu, a ten správný Harley styl mu zase dodávají nablýskané svody výfuků, zakončené dvěma chromovanými rourami.
Asi není třeba znovu připomínat, že tenhle motor o objemu 1 250 ccm nemá moc společného s ostatními, vzduchem chlazenými big twiny z produkce HD. Jeho výkonové parametry jsou o třídu jinde, a kultivovanost projevu snad ještě dál. Na tom zdaleka nemá podíl jenom vyvažovací hřídel, jehož zásluhou se typické masivní rázy, prostupující celou motorkou, omezily na decentní příjemné vibrace. Tenhle dvouválec od Porsche přitom umí pořádně vzít za práci, a zadní dvěstěčtyřicítka to při akceleraci nemá s přenosem výkonu 125 koní a točivého momentu 111 Nm vůbec jednoduché. Dost výmluvně na toto téma hovoří i hluboce zapuštěné sedlo s poctivou opěrkou - bez ní si přidání plynu nadoraz radši nechci ani představovat. Možná právě díky minimu vibrací, které brutální zátah motoru doprovází, vypadá každý sprint za hranice legality z pohledu jezdce naprosto bezpečně. Jediným rušivým elementem (když nepočítáme strach o papíry) tak zůstává omezovač otáček, který se připomene na hodnotě 9 000 ot. za min. V tomhle světle možná V-Rod vypadá jako vysokootáčkový supersport, což pochopitelně není pravda. Už ve třech tisících otáčkách má dost síly na plynulé a klidné proplouvání městěm či krajinou, a je připraven vystřelit jako prakticky kdykoli vezmete za plyn. Pětistupňová převodovka pracuje přesně, i když zdaleka ne bezhlučně, a protože kořeny hnacího ústrojí sahají až na závodní okruh, nechybí ani antihopingová spojka.
Hned první kilometry potvrdí to, co se dá tušit už při pohledu na dlouhou a nízkou stavbu. Nejoblíběnější disciplínou se v sedle V-Roda automaticky stává zkracování rovinek. Rychlému přehazování motorky ze strany na stranu trochu překáží zadní balón, a když už přemůžete jeho odpor, vzápětí se ozvou stupačky. Označit podvozek za neohrabaný nebo málo stabilní by však nebylo fér - motorka se i přes svůj dlouhý rozvor (1 705 mm) nechá ochotně protáhnout rychlým obloukem, a ani pomalejší tempo v městském provozu jí není úplně proti srsti . Pod přesným vedení stopy je podepsaná převrácená přední vidlice, kvalitní
Informace o redaktorovi
Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)