globalmoto_duben_nolan




Test pneu: Dunlop SportSmart2 Max

Existuje ideální sportovní guma, která přežije celou sezónu na silnici a pár okruhových dnů k tomu? Nový Dunlop SportSmart2 Max k ní má hodně blízko. Chemici a konstruktéři vytáhli ze šuplíků další ze svých kouzel, a poslali předchozí model SportSmart2 do vyššího levelu. Zaměřili se hlavně na celkovou výdrž a konstrukci přední gumy.

Kapitoly článku

Model SportSmart2 je na trhu už čtvrtým rokem, a to je dost dlouhá doba na to, posunout kvalitu zase o kus dál. Tentokrát se nejedná o žádnou revoluci, jako spíš další vývojový stupeň oblíbené pneumatiky. Také proto zůstává v názvu dvojka, a novou řadu označuje přívlastek Max.  Segment hypersport, kam spadají všechny naháče, sportovní cesťáky a supersporty, je momentálně nejprodávanější kategorií motorek, a tak si v Dunlopu museli s novým modelem dát hodně práce.

Firma může při vývoji sportovních pneumatik stavět na solidním know-how. Na jejích gumách se vyhrávají závody světového šampionátu Endurance, a konstruktéři se hodně naučili také při práci na loňské novince RoadSmart III. Tahle sportovně-cestovní guma se mimo jiné pyšní hlavně extra dlouhým nájezdem, jak jste se mohli přesvědčit i v našem čtenářském testu. Také u novinky SportSmart2 Max byl delší nájezd spolu se zlepšením ovladatelnosti pro návrháře jednou z priorit. Zároveň ale museli zachovat  přilnavost na suchu i na vodě a dobrou zpětnou vazbu jako u předchozího modelu.

Vzhled dezénu tak zůstal téměř identický, a pozornost se soustředila hlavně na přední pneumatiku. Ta dostala novou konstrukci, pozměněný profil, jinou strukturu boku a lehce upravenou směs. Zatímco předchozí přední guma SportSmart2 úplně postrádala hrany mezi dezénem a bokem, a měla téměř kulatý profil, u modelu Max se Dunlop vrátil k přirozenějšímu a žádanějšímu tvaru s hranami. Ty by měly dávat jezdci větší jistotu v maximálním náklonu. Technologie bezešvého pásu (JLB), která zajišťuje stabilnější kontakt s asfaltem, zůstala zachovaná, ale nová směs slibuje prodloužení nájezdu až o 25 %, a také kratší čas, potřebný pro zahřátí pneumatiky. S přilnavostí na suchu ani na mokru neměly předchozí SportSmarty potíže, a tak se v tomto směru vylepšovalo jenom natolik, aby nebyl ovlivněn grip na suchu. Dlouhou životnost zadní gumy Dunlop s oblibou demonstruje na četných vítězstvích v mistrovství světa FIM Endurance World Championship, kde má od roku 1994 na kontě celkem 16 titulů mistrovství světa. Stejně jako předchozí SportSmart2, i nové zadní Maxy používají dvousměsovou technologii s tvrdším středem a měkčími pruhy po stranách. 

Kvůli přímému srovnání nového modelu pneumatik s tím dosluhujícím jsme se spolu s několika chlapíky od Dunlopu vydali na půldenní vyjížďku po silnicích jižní Francie. Zhruba dvě stovky kilometrů jsem absolvoval na nové Suzuki GSX-S 750 - první půlku trasy na motorce obuté do původních SportSmart2, a zbytek pak na totožném motocyklu s pneumatikami SportSmart 2 Max. Novinářský průvodce Dimitry zřejmě chtěl názorně ukázat význam slova roadracing. Trasu znal jak své boty, a jeho tempo tomu odpovídalo, ale po některých úzkých okreskách, kde se sotva vyhnulo auto s motorkou, možná tahal zbytečně moc. Rychlost, která občas vyděsila českého motocyklového pisálka probuzeného ze zimního spánku, však ani na chvíli nepřivedla do úzkých pneumatiky. Starší SportSmarty2 i nové Maxy se držely asfaltu jak přilepené, přestože teploměr neukázal víc než patnáct stupňů. Tyhle gumy skutečně moc tepla nepotřebují, a fungují naplno v podstatě hned od prvních metrů.  V přilnavosti není mezi oběma modely velký rozdíl, ale na nových pneumatikách SportSmart2 Max se motorka ochotněji sklápí do zatáček, a při brzdění v náklonu má naopak menší tendenci k narovnávání. Jak je to s prodlouženým nájezdem, to zjistíme až v dalším čtenářském testu, který ve spolupráci s českým zastoupením Dunlopu plánujeme na tuto sezónu.

Protože pneumatika SportSmart2 Max  určena jenom k jízdě po silnici, ale také pro hobby svezení na okruhu, dali jsme jí ochutnat asfalt testovacího centra Goodyear Group nedaleko Mirevalu. Mokrá trať, kterou obvykle máme také k dispozici, je právě v rekonstrukci, a tak se tentokrát jezdilo jenom na suchém okruhu. Na první tři rundy jsem si vybral BMW S 1000R, která mi velikostí vyhovuje víc než kapotované supersporty, a s výkonem 160 koní dokáže prověřit kvalitu gum dostatečně. Motorka byla obutá do pneumatik Dunlop SportSmart2 Max s tlakem 2,4 bar vepředu a 2,5 bar, a jezdil jsem na nejostřejší režim Dynamic Pro s nastavenou minimální úrovní kontroly trakce.

Odpolední teploty vystoupaly až ke dvacítce, ale přesto se gumy po prvních patnácti seznamovacích minutách nezahřály tolik, jako bývá zvykem. Gripu však měly víc než dost, a to hlavně v rychlé polovině okruhu, kde se do první pravé za cílovkou najíždí rychlostí hodně přes 170 km/h a o pár zatáček dál projíždíte táhlou levou na čtyřku vytočenou k omezovači. V technické pasáži se pak znovu potvrdila snadná ovladatelnost a větší ochota pneumatiky jít do náklonu. Kontrola trakce se přihlásila až v nájezdu na cílovou rovinku, kde se trať láme ze stoupání do vodorovné polohy, a nadlehčí zadní kolo ještě dřív než je motorka v přímém směru. Tohle místo je hodně citlivé na přidání plynu, a pamatuje nejeden pád. Pneumatiky ale daly pokaždé včas vědět, že se blíží k limitu svých schopností.

Abych pořád nebrousil hlásiče, půjčil jsem si na poslední čtvrthodinu Kawasaki ZX-6R, která má stupačky o poznání výš a výkonu o poznání méně. Obojí se na okruhu ukázalo jako výhoda - motorka se dá víc naklonit, aniž byste drhli botou o zem, a s plynem si na výjezdu nemusíte dělat žádné starosti. Zadní Dunlopka drží pevně přilepená na asfalt i bez kontroly trakce, a ani pod plnými brzdami na konci kratší spodní rovinky, za kterou následuje ostřejší levá, se přední guma nedostala do výrazných problémů. Náš závodník Tommy by jí nejspíš dostal na limit v každé zatáčce, ale pro okruhové hobby jezdce mých kvalit je SportSmart2 Max naprosto dostačující guma. Na silnici funguje velmi dobře za každých podmínek, a pro občasné svezení v Brně nebo v Mostě má také solidní potenciál. A proti předchozímu modelu je navíc o něco levnější. Tady jsou doporučené prodejní ceny.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 186 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist