Testujeme BMW R 1300 GS Adventure ve Španělsku
Text: Vláďa Novotný | Foto: Jiří Jevický | Foto: BMW | Zveřejněno: 24.10.2024 | Zobrazeno: 6 963x
Některé novinky vzbudí velkou pozornost a některé ještě větší. Velký poprask bezesporu vzbudilo BMW při představení nového třináctkového géesa s velice specifickým předním světlem a je bez diskuze, že ještě větší pozdvižení vzbudilo odhalení modelu R 1300 GS Adventure s hodně svérázným designem, který s předchozí generací má jen pramálo společného. Teď je čas hodit vzhled za hlavu a zaměřit se na dojmy ze sedla, protože se blíží dvoudenní svezení v rámci mezinárodní prezentace ve španělské Malaze.
Je to rok, co BMW představilo standardní BMW R 1300 GS a já si ho poprvé vyzkoušel ve Španělsku. Tenkrát na mě udělalo hodně dobrý dojem a překvapilo mě tím, jak velký krok udělalo po stránce ovladatelnosti a pocitu z řízení. Už proto hořím zvědavostí a nemůžu se dočkat prvních kilometrů za řídítky většího bráchy R 1300 GS Adventure. Verze Adventure přijíždí s větší třicetilitrovou nádrží, která díky odvážnému tvarování rozdělila svět na dva tábory. Zkrátka jedna nový Adventure vynáší do nebes a ta druhá mu nemůže přijít na jméno. Mě uklidnilo až osobní setkání s advíkem při představení u pražského dealera a klidně mě sežerte, protože říkám, že ten hranatý mamut nevypadá vůbec špatně.
První dojmy z představení během BMW Motorrad Days v Garmisch-Partenkirchenu přinesl Filip a další dojmy a technické specifikace přiblížil Dominik. Nyní to bude hlavně o svezení a prvních dojmech, které na mě nové géeso ve verzi Adventure udělá a už za pár dní ho protáhnu po silnicích a šotolinách v okolí španělské Malagy. K dispozici bych měl mít advíka s klasickou manuální převodovkou, ale i automatickým řazením, které se u značky BMW objevuje vůbec poprvé a dá se předpokládat, že se bude montovat i na jiné modely. Motor modelu R 1300 GS Adventure není jiný než u standardního GS, a proto se dá počítat s výkonem 145 koní a točivým momentem 149 Nm.
Na rozdíl od R 1300 GS má robustní verze Adventure o něco lepší ochranu jezdce i spolujezdce a celé posádce nabízí víc pohodlí na delších cestách. Pochopitelně je také o poznání těžší a pohotovostní hmotnost „základního“ modelu je výrobcem udávána 269 kg. Když už jsem se dotkl základního modelu, tak ten je výsadou provedení Racing Red a jeho cena je stanovena na 527.500 Kč. Na výběr jsou ještě další tři verze, tedy GS Trophy, Triple Black a Option 719 Karakorum, které se dají dál konfigurovat a nárokům budoucích majitelů bude odpovídat cena, která se bez problémů může vyšplhat na třičtvrtě milionu korun.
Testování ve Španělsku je doslova za dveřmi a vy máte možnost posílat své dotazy, na které se budu snažit hledat odpověď za řídítky německého mastodonta nebo u stolu po boku inženýrů z vývojového týmu BMW.
Informace o redaktorovi
Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Otázky a odpovědi
Počítám, že to syčáci dají s plnou, aby si to člověk osahal a pak je to čím dál tím lepší, ale dokázal bys to otestovat tak, že najedeš nějakých pár desítek kilometrů s prázdnou nádrží a pak natankuješ do plné? Jak se změní chování? Díky.
xvaseku, díky za dotaz. Přesně jak píšeš, do prázdna mě na prezentaci ve Španělsku jít nenechali a tankovalo se. Můžeme zkusit potom v testu u nás doma. Určitě tam rozdíl bude, tak jako u každé jiné motorky s velkou nádrží.
Třicetilitrová nádrž na co?
Na benzín :-D ale teď vážně, já Ti rozumím :-) je to tanker jako blázen a třicetilitrová nádrž bude dávat smysl spíš na jiných kontinentech, než je Evropa. Mám na mysli třeba Austrálii, Ameriku, Dálný východ...na druhou stranu, znám borce, kteří se s tím nemazlí a jezdí i v Evropě dlouhé přejezdy na jeden zátah a takhle velkou nádrž využijí. Je to každého věc a každý máme na výběr, co preferujeme, s čím se chceme tahat a za co utratíme svoje peníze.
Dobrý deň,
je u 1300 GS Adv. doplnená odozva na prst pri aktivácii blinkrov?
Mám 1200GS 2019 a tam je čudlik na blinker bez odozvy a ak si chcem byť istý aktiváciou blinkra, tak musím juknúť na displej. Je to dosť otravné.
Toto má napr. Honda viac vymakané.
Dík
Ľuboš
Ahoj Luboši, děkuji za dotaz. Za mě úplně standardní přepínač blinkrů, se kterým jsem neměl sebemenší problém. Jednak to "klikne" při zapnutí blinkrů a pak také při deaktivaci. Pak mám také TFT displej v zorném poli a vidím signalizaci, jestli blikám nebo ne. Za mě to má R 1300 GS ADV vyřešené dobře.
Vezmete me sebou ?
Měl jsem zaplacený jen kufr na 23 kg, tak by to neklaplo :-)
tehle oblude schazi jen 120 mm kanon s hladkym vyvrtem
:-D možná proto nás BMW vzalo na toto místo
Podařilo se Vám zařadit nějaký "kvalt" hladce bez rány jak z děla (automat by to možná mohl řešit)?
Řadilo se mi dobře a také automat fungoval čistě a hladce. Popravdě, ani s manuální převodovkou jsem neměl problém a nepozoroval nějaké přehnané rázy, rány a další nepříjemné zvuky. Ano, někdy u řazení jedničky to bylo hlučnější, to je fakt, ale další řazení vyšších kvaltů bylo v pořádku. Díky za dotaz Robinssone
Potřebujeme teda tu páčku vlevo nebo ne? .-)
Spojkovou nebo řadící? Spojková u automatu není, řadící ano a při zvolení manuálního řazení je mi příjemnější nožní řazení než řazení pomocí "pádla" (tlačítka +-) na levém ovladači, jako mají jiné značky, co fungují s automatem. U GSA s manuální převodovkou je vše stejné, jako u normální motorky s manuálním řazením a já přiznávám, že mi to sedí víc. Jednak rád poslouchám motor a pracuji s otáčkami a pak si v terénu rád jízdu koriguji spojkou. Zase musím připomenout, že je na každém, co si vybere a jaké má priority a je super, že je na výběr. Horší by bylo, kdyby byla jen verze automatu a nazdar. Když odbočím, tak mě fascinuje, kolik prodává Honda modelů Africa Twim Adventure Sport s automatem. Je to více než polovina všech prodaných ATASů. Ale proč ne! Dokonce jsem čekal, že ostatní značky do toho praští dřív, tím spíš BMW s modelem GS.