Yamaha představuje MT-09 Y-AMT: „Devítku“ bez spojkové páčky
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Yamaha | Zveřejněno: 25.7.2024 | Zobrazeno: 9 743x
Přesně před měsícem přišla Yamaha s prvním poodhalením svojí automatické převodovky. Bylo to poodhalení velice vágní, v zásadě jsme se dozvěděli pouze to, že půjde o automat s možností manuálního řazení na řídítkách, protože v rukách máme mnohem větší cit než v nohách. Nyní se ale bavíme konkrétněji – a konkrétně o modelu MT-09 Y-AMT.
Kapitoly článku
Stejně jako BMW, které už taktéž na vlnu automatických převodovek naskočilo, zvolila i Yamaha cestu „automatizované“ převodovky. Uvnitř motoru tak najdeme kompletně totožné vnitřnosti jako v případě manuálu – je tu klasická spojka a sekvenční převodovka. Rozdílem jsou ovšem dva servomotory (nebo chcete-li aktuátory), z nichž jeden tahá za ovládání spojky a druhý za hřídel řazení, za kterou bychom normálně tahali řadičkou.
Taky navenek se motor liší naprosto minimálně – to, že jde o automat, poznáme jen podle zakrytovaných servomotorů na obou stranách. Zbytek už je jen a pouze elektronika, která určuje, jak bude motorka pracovat se spojkou na rozjezdu, a jak a kdy bude řadit. Yamaha nezveřejnila moc technických detailů, lze ale předpokládat, (a i na videu je to slyšet) že přinejmenším většina řazení nahoru bude probíhat bez spojky, jen s přerušením zapalování – tedy jako s rychlořazením.
Co se uživatelského ovládání týče, MT-09 s převodovkou Y-AMT nemá spojkovou páčku ani řadičku. Místo toho má na pravém řídítku tlačítko AT/MT, které přepíná plně automatické řazení, nebo ruční řazení kolébkou na levém řídítku. Jedná se skutečně o kolébku, a nikoliv o dvě samostatná tlačítka, takže lze řadit buď palcem a ukazovákem, nebo pouze ukazovákem.
V automatickém režimu lze zase přepínat režimy D a D+. Jednoduché „D“ má celkově měkčí charakteristiku, motor zbytečně nevytáčí a hodí se na klidnou jízdu. Ostřejší „D+“ je na sportovnější svezení, elektronika nechává motor ve vyšších otáčkách, řadí později a dříve podřazuje.
MT-09 Y-AMT dostává do vínku ještě bezklíčové zapalování Smart Key, jinak je ale motorka technicky totožná. Tříválec CP3 má pořád výkon 119 koní, stejný je podvozek, brzdy, zkrátka vše mechanické. Pořídit půjde dokonce i provedení pro A2, tedy s omezeným výkonem na 35 kW a plným výkonem 70 kW (95 koní).
Už v první polovině září se Honzis vydá na první zahraniční testování a někdy od té doby budou také první kusy u dealerů v ČR. Bohužel zatím neznáme cenu, potažmo příplatek za verzi Y-AMT, lze však očekávat, že nebude nijak dramaticky vysoký. Přece jenom aktuálně zažíváme rozmach automatizovaných převodovek a jednotlivé značky budou mezi sebou soupeřit i cenou.