yamaha_demo_tour




Yamaha R1 na evropských silnicích končí, bude jenom na okruhy

V roce 1998 nová Yamaha YZF-R1 totálně zbořila svět sportovních silničních motorek a od té doby nikdy v nabídce tří ladiček nechyběla, i když na běžný silniční provoz se kvůli své radikálnosti nehodí už hodně dlouho. Tak ji tam od příštího roku už nenajdete.

Když se dnes svezete na první er-jedničce, bude to pořád fajn motorka, ale víc na silnici než na okruh. I když samozřejmě cestovních kvalit litrového modelu ThunderAce, s nímž sdílela showroomy, nedosahuje ani náhodou. Ovšem postupem času se z ní, ostatně stejně jako ze všech ostatních litrových superbiků, stávalo čím dál přísnější sportovní náčiní. První zlom přišel v modelovém ročníku 2009 s prvním big-bangem a druhý, pro vývoj er-jedničky ještě důležitější, v roce 2015. Pamatujete reklamu s Valentinem Rossim a slogan We R1, tedy We are one? Tehdy Yamaha úplně zahodila nějaké silniční přemýšlení a udělala homologovaný hypersport s technologiemi z MotoGP. Vždyť si litrové superbiky na silnici už prakticky nikdo nekupoval a všechny končily v laminátech na agenturních jízdách, tak ať mají zákazníci aspoň pořádný základ…

Poslední lehké inovace se R1 (dnes už bez předpony YZF) dočkala v sezóně 2020, ovšem Yamaha se v poslední době daleko více začala soustředit na vývoj závodních dílů v rámci GYTR kitu, poslední tři roky navíc v Evropě investovala do rozvoje GYTR PRO Shopů. Protože zjistila, že to je pro ni daleko důležitější oblast, než aby inženýři trávili nekonečné hodiny předěláváním stroje na čím dál přísnější homologace, které jsou vlastně k ničemu, protože počet zákazníků, kteří s R1 jezdí po veřejných komunikacích, se limitně blíží nule. A teď už Japonci bouchli do stolu a řekli, že se na nějakou normu Euro 5+, která má platit od příštího roku, můžou vykašlat. Menší R6 prodává Yamaha bez silniční homologace už tři roky a evidentně se počet prodaných kusů nikterak dramaticky nesnížil, a od sezóny 2025 ji doplní i litrová R1. Další úpravy tohoto modelu se na evropském trhu budou odehrávat akorát závodním směrem, techničák k ní už nedostanete.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist