ktm_srpen




Yamaha představila inovovanou R1 a R1M

Netradičně uprostřed léta přichází zpráva o vylepšených superbicích z Iwaty, ale dá se to pochopit. R1 a její vyšlechtěná verze M totiž dostali jenom drobné retuše a vylepšení, japonští marketéři tak naopak šikovně využili okurkové sezóny, aby novinky nezapadly v zástupu těch dalších. Pomalu se totiž blíží strašák Euro 5, takže takové zprávy budou chodit čím dál častěji.

Kapitoly článku

Už podle úvodu je jasné, že se nekoná žádná revoluce s nárůstem koní, přesto se na motoru pracovalo celkem intenzivně, zejména na straně efektivity. Lepší spalování by mělo zajistit upravené sání, přepracované hlavy válců a jiné umístění vstřikovačů. Ty dodává Bosch, jsou kompletně nové s deseti otvory a měly by zvládat palivo rozprášit efektivněji. S přísnějšími emisními pravidly souvisí nový výfuk se čtyřmi katalyzátory, který by měl být tišší než ten stávající. Vyměnit ho za otevřený tak bude ještě větší radost. Nejenom účinnější spalování, ale také se řešila účinnost motoru celkově. Toho se docílilo upraveným mazáním a například také o 10 % menším rotorem v olejovém čerpadle. Drobných úprav se dočkala také převodovka, která má nyní širší kolečko druhého převodového stupně. Nakonec to ale nebylo jenom o účinnosti, ale také o ladění průběhu výkonu. Inženýři nově navrhli vahadla a připravili vačky s jiným profilem, výsledkem by měl být lepší chod motoru ve vysokých otáčkách. Výsledný výkon ale zůstává stejný, takže pořád máme co dočinění s výkonem 200 koní a 112 Nm.

Přímo s motorem souvisí i jeho ovládání, na kterém v Yamaze také zapracovali. Lepší odezvu na plyn by měla zajistit rukojeť s novým systémem Accelerator Position Sensor Grip (APSG). Pro podobný pocit jako z klasického lankového plynu je jednotka plynu vybavena pružinou, kluzákem a převodem. Těžko říct, co si pod tím máme představit, protože k tomu víc informací ani obrázků není, ale Yamaha tvrdí, že díky tomu jezdec dostane lepší spojení s motorem a přirozenější pocit na plynu. Elektronikou můžeme rovnou pokračovat u zdokonalené inerciální řídící jednotky. Díky ní přibyla funkce BC, což jsou dva nové režimy ABS. BC1 pracuje standardně, zatímco BC2 dokáže upravovat citlivost podle náklonu motorky. Dalším úplně novým systémem je EBM – nastavitelná úroveň brždění motorem ve třech stupních. Úpravou si prošel také launch control LCS a TFT displej, kde se nově objevují informace o nastavení nových systémů.

Drobných retuší se dočkal i podvozek. Přední vidlice Kayaba má uvnitř nové ventily s vícevrstvou konstrukcí, méně tuhou pružinu a upravené je i množství oleje. S vylepšením předku souvisí i poladěný tlumič řízení a samozřejmě také přenastavený zadní centrál. Co se brzd týče, tak se nově do 320mm kotoučů budou zakusovat destičky s vyšším koeficientem tření, takže by nová R1 měla brzdit ještě lépe. Podpoří jí při tom také nové pneumatiky, z výroby bude R1 vyjíždět na Bridgestone Battlax RS11.

Poslední věcí, na kterou se sahalo, je samozřejmě vzhled. Kapoty dostaly ostřejší tvary vycházející ze speciálu M1 a novým tvarem světlometů se velký superbike přiblížil své menší šestistovkové sestře. Nejdůležitější na nových kapotách ale je, že se o 5 % zvýšila jejich aerodynamická účinnost, takže se motor zejména ve vysokých rychlostech nebude muset tolik prát s odporem vzduchu. Boční kapoty víc navazují na nádrž a celkově by nové tvarování mělo jezdce lépe spojit se strojem. Zapracovalo se také na kvalitě zpracování, když je například spodní část kryjící výfukové svody vyrobená z titanu.

Výše uvedený výčet vylepšení se týká samozřejmě také špičkového modelu R1M, samozřejmě s rozdílem u podvozku. Mko jezdí na elektronickém odpružení Öhlins, i to se ale dočkalo updatů. Na místě přední vidlice je nově ERS NPX s oddělenou nádobkou na plyn a vzhledem k nové přední vidlici je upravené také nastavení zadního centrálního tlumiče. Designové změny jsou samozřejmě stejné, karbonová kráska vyjede do roku 2020 nově také s karbonovou zadní částí. Tohle exkluzivní provedení se navíc může chlubit štítkem s výrobním číslem a možností nastavit si stroj podle svých preferencí pomocí mobilní aplikace YRC Setting. Jestli vaše vlastní nastavení motorce prospívá, pak můžete zkontrolovat díky datalogeru Y-TRAC.

Nová R1 bude dostupná od září 2019, rezervační systém na R1M se otevře už 25. července 2019. Spolu s vylepšenými superbiky Yamaha připravila také potřebné příslušenství. Když už jsme nakousli, že bude radost vyměnit výfuk, tak bude k dispozici titanový Akrapovič plnící normu Euro 5 a také plně otevřený systém pro použití na okruzích. Jestli to na nich bude někdo myslet vážně, může se těšit na začátek příštího roku, kdy se objeví kompletní specifikace, ceny a dostupnost nových závodních dílů GYTR.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 5 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist