globalmoto_duben_nolan




Yamaha představila novou MT-03, jde především o design

Už to chtělo změnu. Letošní šedo-červená barevná kombinace Ice Fluo sice na MT-03 vypadala moc pěkně, ale při pohledu na celý stroj jste se neubránili dojmu, že Yamaha s třístovkou řady Hyper Naked trochu zaspala. Model 2020 ji vrací zpátky do hry.

Kapitoly článku

Stěžovali jsme si na to v létě v našem velkém testu tří- až čtyřstovek pro řidičák A2. Yamaha byla jízdně o vagon před ostatními, ovšem když došlo na hodnocení vzhledu, krčila se kdesi vzadu. Taková chudá příbuzná, bez šťávy, bez nápadu. Motorka pro mladé, pro něž je vzhled alfou a omegou. A protože Motorkáři.cz patří mezi hlavní světové influencery, putovalo designérské i produktové oddělení Yamahy v Japonsku na kobereček a pro příští rok už to bude všechno zase v naprostém pořádku :o)).

Tisková zpráva k MT-03 2020 je dlouhá jak proslovy jihoamerických diktátorů, ale prací novináře je vždy vyfiltrovat ty „zlaté řečičky“ a předložit čtenáři jen důležitá fakta. A tak tento článek nebude na tři stránky, neboť těch změn není zase tolik. Ale nemůžeme se na PR oddělení tří ladiček zlobit, zaprvé úplně stejně to dělá PR oddělení jakékoli jiné značky a zadruhé řada MT je pro Yamahu fakt důležitá. Je to šest let, co přišla první MT-09, a dnes pokrývá nabídka Hyper Naked kubatury od 125 do 1000 cm3, od jednoho do čtyř válců, a počet prodaných kusů všech emtéček se jen v Evropě dostal na číslo 241 000. Hodní kluci davy netáhnou, doba přeje chuligánům.

Začneme tím, co zůstává stejné. Sundejte ze staré MT-03 všechny plasty a máte to, co jde i napřesrok dál. Tedy skoro. Co dělá nula-trojku nula-trojkou, je řadový dvouválec o objemu 321 kubíků a s parametry 42 koní/29,6 newtonmetrů. Ten nás opravdu hodně baví, je silný a točivý, i když se sebevědomým prohlášením Yamahy, že se jedná o nejlepší dvouválcový motor ve své třídě, by se dalo polemizovat. Minimálně v tom, co všechno do té třídy patří, protože my bychom tam zahrnuli i Kawu Z400. Nicméně pokud se bavíme o dvouválcových třístovkách, tak asi jo. Benelli BN 302 rozhodně tak silná není.

Rám, dlouhá a pěkně tvarovaná kyvka, brzdy, to vše je stejné. U těch brzd je to trochu škoda, už bychom si tady dokázali představit radiální čtyřpístek, když ho má kdejaká stopětadvacítka včetně YZF-R125 z vlastní stáje. Jenže ho nemá YZF-R3, z níž emtéčko vychází, a tady narážíme na první velkou změnu modelu 2020, jejíž kořeny najdeme právě u letošní er-trojky, a tou je přední USD vidlice s průměrem trubek 37 mm. Super, tuhle změnu jen vítáme. Ne že by klasika stávajícího modelu byla špatná, ale „apsajda“ prostě vždycky vypadá lépe a ze zkušeností s er-trojkou víme, že funguje velmi dobře. Jen tady z logických důvodů nejsou kluzáky zlaté. Trochu odlišné je i nastavení zadní centrály s tužší pružinou, aby podvozek hrál pěkně dohromady.

Jiné jsou i horní brýle, na které se také kouká lépe než na ty staré, a když už jsme takhle pěkně nahoře, určitě vám neunikne nová přístrojová deska. Další věc, kterou jsme v letošním testu kritizovali nikoli za funkci, nýbrž za vzhledovou zastaralost. Teď sem Yamaha namontovala velký a přehledný LCD displej. Sice to není barevné téeftéčko, jaké momentálně děsně letí, nicméně tohle řešení vypadá pěkně a moderně a k motorce řady Hyper Naked se prostě hodí víc než aktuálně montovaný kombinovaný přístroj s ručičkovým otáčkoměrem. Jiné jsou i ovladače na řídítkách a zrcátka, nenastavitelné páčky zůstaly.

Vidlice a přístrojovka jsou příjemné drobnosti, ovšem tím nejdůležitějším argumentem pro koupi nové MT-03 bude její design. Její zásadně inovovaný design. Tady nezůstal plastík na plastíku! Možná držák RZ a klín pod motorem, ale úplně jistí si nejsme. Jinak prostě nic není shodné a musíme říct, že nula-trojka neskutečně prokoukla. Hodně patrné je to na nádrži, dříve s milionem prolisů, nyní s jasnějším tvarováním a výraznými „prsíčky“, tedy nasávacími otvory do airboxu. Odrazilo se to prý i na trochu jiné jízdní pozici, nízké 780mm sedlo ale zůstalo, z čehož budou mít radost především nižší postavy. Přeci jen agresivní vzhled je jedna věc a vhodnost pro každodenní provoz a začínající jezdce druhá.

Motorku ale dělá její čumák. Nic naplat, můžete vymyslet tisíc designérských kudrlinek od krku řízení dál, ale vždycky bude motorka posuzována podle předku, u naháče podle předního světla. A tady se designéři Yamahy opravdu hodně odvázali a i do levné motorky nižší střední třídy pustili čumák, za který by se nemusel stydět litrový streetfighter. To je panečku změna proti té hranaté televizi, co tam byla doposud! Ač sám dávám přednost kulatým světlům s chromovanou obroučkou, tady musím jen uznale pokývat hlavou. Na agresivního naháče patří výrazná maska, milovníci klasiky nechť se poohlídnou jinde. Jsou tady dvě čárky obrysových světel a mezi nimi malý centrální LED světlomet. Minimalistické, futuristické. A z LED diod jsou už konečně i blinkry.

Yamaha udělala velký krok směrem k mladým zákazníkům. Nechala to, co je dobré, tedy motor a základní rysy podvozku, a konečně to nabídla zabalené tak, aby motocykl oslovil nejen dobrými pocity z jízdy a logem. Nová MT-03 se bude nabízet ve třech barevných provedeních – v tradiční černé (hodně temný streetfighter), yamahácké obvyklé modré a v šedo-červené Ice Fluo. První kusy by se na náš trh mohly dostat už po Novém roce, cena zatím nebyla stanovena.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Din00 přispěl 3 Kč
Zdenek54 přispěl 3 Kč
MiroSz63 přispěl 3 Kč
bruca přispěl 3 Kč
Ritchy přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist