yamaha_brezen




Norton prodal práva na motor 961 Číňanům

Situace kolem britského Nortonu, který je od konce ledna v nucené správě, se začíná zahušťovat. Podle posledních zpráv se totiž ukázalo, že šéf značky Stuart Garner prodal na konci loňského roku práva na motor 961 čínské značce Jinlang!

Tohle je zpráva, kterou si asi žádný příznivec Nortonu nepřál slyšet. Prodej britské značky bez jejího klíčového produktu, jímž klasika Commando 961 a jeho odvozené verze bezpochyby jsou, se tímto výrazně ztěžuje. Protože v tu ránu v portfoliu zbývá akorát superbike V4, jenž se sice již vyrábět začal, ale velmi pozvolna, a úplně nová řada šestsetpadesátek Atlas, která sice vypadá nadějně, ale její produkci v Doningtonu ani spustit nestačili. No a potom budovy a dluhy. Velké dluhy. Pro potenciální kupce měl být Norton atraktivní právě díky jeho funkční výrobě osvědčených Command, která sice zřejmě vyrábět půjdou, ovšem motory se budou muset nakupovat.

Náš tip

Přečtěte si, jak Norton na konci ledna spadl do nucené správy

Co se tedy konkrétně stalo? Původ téhle zprávy je poměrně těžké vystopovat, Norton oficiálně mlčí a informační kanály čínské společnosti Jinlang Science and Technology jsou k nalezení ještě hůře než paní Columbová. Podle britského serveru Motorcyclenews.com, jenž má k dění v domácích značkách logicky velmi blízko, se nyní zjistilo, že Norton prodal nejen práva, ale i kompletní vybavení na výrobu motoru 961 Jinlangu koncem prosince 2019, ovšem do nucené správy značku poslala Metro Bank až 29. ledna. Jsou k dispozici dvě fotografie, na níž si Stuart Garner, šéf značky Norton, a Huacong Wu, majitel Jinlangu, podávají ruce u motoru Commanda a na jednom obrázku lze při velkém zvětšení poznat na vyfotografovaném monitoru počítače datum z konce loňského prosince. Jinlang se tedy teď oprávněně ozývá, že platforma 961 již nemůže být součástí prodejního balíčku Norton, který aktuálně spravuje renomovaná auditorská společnost BDO International, a mluvčí čínské společnosti prý uvedl: „Budeme pracovat s naším italským partnerem v oblasti designu na vývoji nového motocyklu, který bude mít motor 961 a který chceme prodávat po celém světě.“

Jak to tedy bude s Nortonem dál? Nekoupí ho nakonec Jinlang celý? Tomu moc nevěříme, vždyť to mohl udělat již v tom prosinci. Jen pro pořádek, nejznámější značkou Jinlangu je skútrový specialista Ariic, vyrábí se zde 300 000 jednostopých vozidel a 800 000 motorů, přičemž agregáty dělá Jinlang třeba pro Polaris nebo Zongshen. Právě Zongshen je považován za velkého adepta na koupi Nortonu, vždyť spolu právě tyhle dvě značky uzavřely již před třemi lety dohodu (konkrétněji ji Stuart Garner popsal v tomto rozhovoru), podle níž Norton pro Zongshen vyvinul speciální verzi svého dvouválce 650, což Číňany stálo nějaký ten jüan a mělo stát i do budoucna, protože měli i nadále platit za každý vyrobený motor. Takže buď se teď pokusí Norton koupit, aby platili sami sobě, anebo se budou modlit, aby Norton zanikl a oni nemuseli platit nikomu nic. Nicméně zdá se, že v otázce nového vlastníka budeme mít již brzy jasno. Podle našich informací od českého importéra proběhlo na konci března druhé kolo, kdy mohli zájemci BDO International zasílat své nabídky, těch zájemců bylo více než 10 a momentálně probíhá posuzování nejvhodnějších. Nového vlastníka tak budeme znát možná již v následujících dnech. Co v jeho rukách bude potom Norton nabízet, je samozřejmě velká neznámá. My si myslíme, že to budou i nadále Commanda, akorát že jejich motor bude již Made in China.

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 3 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist