globalmoto_unor




Britské značce Norton hrozí krach, je v nucené správě

Přesně před měsícem jsme přinesli článek z návštěvy britské značky Norton v jejím sídle v Donington Hall. Ano, loni bylo pár náznaků, že to s finanční situací není úplně růžové, ale během naší návštěvy už vše vypadalo být v pořádku. O to větší šok přichází teď – Norton minulý týden přešel do nucené správy, a pokud se nenajde movitý zachránce, značka zkrachuje. Naděje na záchranu prý ale je.

Kapitoly článku

Plány Stuarta Garnera, který značku Norton vlastnil od roku 2008, byly obrovské a dost nám jich prozradil v tomto rozhovoru loni v únoru. Ze značky, která vyráběla jen klasiky Commando 961 v mnoha modelových variantách, se měl stát velký hráč se širokým portfoliem exkluzivních strojů. Nebyly to žádné výkřiky do tmy, na budoucnosti se usilovně pracovalo dlouhá léta. Norton se účastnil Tourist Trophy s vlastním závodním motocyklem, který používal motor Aprilia RSV4, a až potom udělal vlastní motor V4 o objemu 1200 kubíků a sériový superbike V4-SS a V4-RR. Nejnovějším přírůstkem do rodiny byly šestsetpadesátky Atlas, jež byly představeny před rokem a měly se užuž začít vyrábět v nově přistavěné hale. Ty měly být podstatně cenově dostupnější než Commanda začínající za půlmilionem a superbiky startující na milionu a s nimi měla začít úplně nová éra Nortonu. Jenže hala je sice dokončená, ale prázdná a výroba stále spuštěna nebyla.

Za Norton měl závodit John McGuinness, na snímku s majitelem značky Stuartem Garnerem

Kdo se trochu vyzná ve výrobě čehokoli, tak nemusí být vůbec motorkář a problém pochopí už z prvního odstavce – tohle všechno znamenalo obrovské investice. Čtyři miliony od britské vlády v roce 2015 zahučely jako nic a teď se ukazuje, že Stuart Garner, jak se tak říká, zkrátka „přetáhl nápřah“. Nedá se říci, že by se nesnažil, i když možná už příliš pozdě. Loni v létě Norton oznámil, že hledá investičního partnera, jenž by mu přinesl 5 milionů liber, které by pomohly právě s programem nových šestsetpadesátek Atlas. V listopadu na svých stránkách zveřejnil, že hodlá najít milion liber prostřednictvím akcií mnoha zájemců, přičemž ceny akcií měly začínat na pouhých 50 librách. K tomu nakonec nedošlo, neboť celý milion prý zaplatil jediný investor a „běžným“ lidem nebyla prodána jediná akcie, přestože se jich přes web registrovalo skoro 5000. Jenže ta díra byla mnohem, mnohem větší, než Norton, potažmo Stuart Garner přiznávali. V době, kdy u nás vycházel již zmiňovaný článek o návštěvě v továrně, vyšlo na světlo boží, že Norton dluží na daních 300 000 liber – původně to byl dokonce dvojnásobek, ale Stuart dokázal půlku někde splašit a splatit. Londýnský insolvenční soud si dal termín dalšího slyšení na půlku února, jenže kdo ví, jestli k němu dojde – a kdo k němu případně přijde. Stuart Garner už to určitě nebude.

Minulou středu totiž Metro Bank poslala značku Norton do nucené správy. Tou byla pověřena celosvětově známá auditorská společnost BDO International, na úvodní stránce webu značky visí velké oznámení, že tato společnost byla ustanovena správou společností Norton Motorcycles a Norton Motorcycle Holding Limited. A pokud jsou naše informace správné, do nucené správy spadly i další dvě Garnerovy společnosti, Donington Hall Estates a Priest House Hotel. Mluví se o milionech liber dluhů, o podvodech s důchodovými úsporami více než 200 lidí atd. Stuart Garner těsně po převzetí vedení firmy společností BDO vydal emotivní prohlášení, v němž říká, že je „zničený z událostí posledních 24 hodin a osobně ztratil všechno“. Sám se prý podílí aktivně na spolupráci s BDO, aby společně sehnali pro Norton vhodného kupce a přidává ještě komentář: „Bylo čím dál těžší vyrábět motocykly v UK, se stále větším daňovým zatížením a rostoucí nejistotou ohledně Brexitu, která ovlivnila spoustu věcí jako cla, export, dostupnost financování.“

Pro mnoho lidí se teď ale Stuart Garner stal, když to řekneme jemně, velmi neoblíbeným člověkem. „Tahle situace je šokem i pro nás,“ řekl v rozhovoru pro server Motorkáři.cz Martin Rigó ze společnosti MR43, která motocykly Norton dováží do České republiky už drahně let. „V listopadu jsme seděli s panem Garnerem v Anglii a on nám představoval svoje plány na sedm let dopředu. Že situace není úplně růžová, to jsme věděli, ale pořád to nějak běželo. Bylo jasné, že se čeká na spuštění výroby nových Atlasů, které by s cash flow značky pořádně zahýbaly. I v České republice je po nich obrovská poptávka. Ještě v prosinci nám přišly z Anglie dvě motorky a vypadalo to, že to sice drhne, ale funguje. A tak jsme dopředu zaplatili plnou částku za větší množství motocyklů, které jsme si objednávali na nadcházející sezónu. Šlo jak o stroje pro konkrétní zákazníky, tak o naše zásoby pro budovanou dealerskou síť.“

Na snímku vlevo Martin Rigó ze společnosti MR43 (uprostřed), vpravo potom očekávané šestsetpadesátky Atlas, které měly značku Norton zachránit

Také společnost MR43 tedy doufá v rychlé vyřešení problémů Nortonu. Samozřejmě hrozí, že značka úplně zanikne, ale podle Martina Rigó by se to stát nemuselo. „Víme, že na konci minulého roku byli ve hře tři vážní zájemci o koupi značky Norton. A máme informace, že minimálně jeden z nich je nyní v jednání i s insolvenčními správci z BDO. Naděje, že k prodeji a záchraně značky Norton dojde, tedy určitě je a navíc by to mohlo proběhnout i relativně rychle.“ Oním zájemcem je prý jeden velký motocyklový výrobce, konkrétnější ale pan Rigó z pochopitelných důvodů být nechtěl. A nám se vlastně ani nechce spekulovat, jestli to tedy bude Zongshen, s nimž Norton už byl v obchodním svazku, nebo někdo jiný. Budeme Nortonu držet palce a necháme se překvapit.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 24 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist