globalmoto_unor




MV Agusta představila Turismo Veloce s automatickou spojkou

Celým jménem se jmenuje MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso SCS. MV Agusta je název tradiční italské značky, to je jasné. Turismo Veloce se dá přeložit jako rychlá turistika, osmset je objem řadového tříválce, Lusso znamená luxus a SCS je zkratka pro Smart Clutch System, neboli chytrou spojku. Její páčku na palubě luxusního sportovního cesťáku nebudete muset používat už vůbec.

Kapitoly článku

O vyřazení spojkové páčky z provozu už se motocyklový výrobci snaží několik let. Nejznámější jsou samozřejmě skútry, kde najdeme variátor, ten si ale našel cestu i do kategorie velkých motorek. Možná si vzpomenete na Aprilii 850 Mana. Ta měla variátorový převod ovládaný elektromotorem, který řídil počítač. Velkým průkopníkem na poli prázdného levého řídítka je Honda. Z jejích dílen vyjel například futuristický stroj DN-01 s hydraulicko-mechanickou převodovkou HFT (Human Friendly Transmission) a v současné době slaví úspěch s dvouspojkovým automatem DCT, se kterým si můžete koupit Africu nebo Goldwinga. Teď se do téhle partičky přidává italská MV Agusta a jde na to úplně jinak.

Offrouďáci možná budou znát amerického výrobce automatických spojek Rekluse. Ten už přes 15 let vyvíjí a prodává automatické spojky pro motokrosy a endura. V principu fungují na základě odstředivé síly – přidáte-li plyn, roztočí se spojka, která při dosažení určitých otáček sepne, a zase naopak. V terénu to přináší výhody snazšího ovládání motorky, kdy se v složitých situacích nemusíte soustředit na spojku, plus je tu minimální šance, že vám motorka chcípne. Díky dlouholetým zkušenostem se s Rekluse dala dohromady MV Agusta a společně vyvinuly automatickou spojku, která zvládne fungovat i se 110 koňovým tříválcem v útrobách Turisma.

Pro použití v Agustě byl optimalizovaný přítlačný talíř, který poskytne lepší cit na páčce spojky. Ano, na téhle motorce páčka spojky zůstává a můžete ji ovládat zcela normálně. Stačí motorku přepnout do manuálního režimu. Úpravou prošlo také 12 spojkových lamel a nebyl ušetřený ani vnitřní spojkový koš. Jeho lepší chlazení má zajistit delší životnost, stejně tak nový tvar vnějšího koše. Na závěr je tu průhledné víko, které zdůrazňuje speciálnost téhle motorky, a protože je doba elektronická, tak spojce v optimální práci pomáhají jedničky a nuly z řídící jednotky.

Kromě zjednodušeného a pohodlnějšího ovládání motorky, například při popojíždění v kolonách, se odstředivá síla stará i o lepší přenos výkonu. Logicky, čím víc se spojka točí, tím víc tlačí lamely k sobě. Ve spojení se snadnějším rozjezdem, quickshifterem a launch controlem dokáže Turismo Veloce SCS vyrazit z 0 na 100 km/h za 3,15 vteřiny. Úctyhodný čas, když si uvědomíte, že jde o cestovní motorku s kuframa.

Při odpichu ze semaforu pozor na mokasínky! :) 

Poslední věcí spojenou s novou spojkou je parkovací brzda, jejíž pedál je nad pedálem zadní brzdy. S touhle spojkou totiž při parkování zařazenou jedničku nenecháte. Jinak máme tu čest s Turismem Veloce v Euro 4 specifikaci, ve které doznalo drobných změn časování vaček a převodovka, vše bez dopadu na finální výkon. 110 koní najdete v 10 150 otáčkách, 80 Nm je k dispozici v 7 100 ot./min a vše to žene kupředu 192 kg těžký natankovaný stroj. Slovíčko Lusso znamená základní výbavu s kufry, semi-aktivním podvozkem Sachs, vyhřívanými rukojeťmi, tempomatem a centrálním stojenem, nechybí samozřejmě ani široká škála elektronických asistentů. Revoluční MV Agusta se začne prodávat za 21 490 euro.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 19.5 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
maratonec přispěl 3 Kč
masi přispěl 3 Kč
Mr.Dreamer přispěl 3 Kč
Massik přispěl 3 Kč
Vydris přispěl 3 Kč
Ristretto přispěl 3 Kč
NP přispěl 3 Kč
Květek1 přispěl -1.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist