yamaha_demo_tour




Malaguti Drakon konečně sériově

Šestnáctileté držitelé řidičáků A1 budou mít od příštího roku zase trochu větší výběr, na čem dojíždět do školy. Italská Malaguti konečně posílá do sériové výroby svého sportovního naháče jménem Drakon se zajímavým designem a překvapivě i novým motorem.

Kapitoly článku

Malaguti je sice původem z Itálie, ale jak to s tamními značkami bývá, nevyhnula se jí klinická smrt, z níž ji vytáhla rakouská společnost KSR Group, stejně jako Lambrettu. Za svůj výrobní program si Malaguti zvolila motocykly, které kdysi vyráběla Derbi a které na trhu evidentně scházejí, soudě podle obchodních výsledků značky. Teď však přichází s již zcela vlastním strojem, který má být novodobou interpretací meodelu, jenž patřil mezi vlhké sny mladých hlavně na západ od nás v předminulé dekádě – dvoudobé padesátky Drakon. Až na to, že teď to je ve čtyřech dobách a větším objemu.

Malaguti ukázala Drakona jako prototyp už před třemi roky, na veletrhu EICMA 2019. Vyjádření, že se bude vyrábět v druhé půlce 2020, jsme brali s rezervou, a to jsme ještě netušili, jak se do půl roku změní celý svět vlivem covidu. Takže projekt Drakon nabral značné zpoždění, ale teď už je opravdu zde a první kusy by se do České republiky měly dostat ještě tento měsíc. Cena ještě není úplně pevně stanovena, ale měla by se pohybovat v rozmezí 95-100 tisíc korun.

Čím je Drakon výjimečný, podle čeho jej poznáte? Jednoznačně podle designu plastů. Ty jsou takovou zvláštní kombinací agresivity a elegance. Velké plochy, žádné extra hrany, záď i nádrž působí skoro jako od Husqvarny, ale přitom to není kopie ničeho. Skvěle vypadá přední světlo, pak že v konceptu dvou hranatých svítidel nad sebou už není co vymyslet, a co se tvůrcům hodně povedlo, jsou ty červené průhledné pruhy na kraji masky, jež pomyslně navazují na ty samé pruhy na nádrži. Ne, nejsou to blinkry, ty najdeme na horních brýlích, drobné obdélníkové a jak jinak než ledkové, tohle jsou prostě jenom designové prvky, které tam vůbec být nemusely, dost možná je časem o něco rozkřápnete, ale čert to vem, dělají Drakona Drakonem a fakt mu to sluší. Snad jen ten přední červený brzdový třmen si v Malaguti mohli odpustit, ten, ještě v kombinaci s poněkud méně elegantním kotoučem, dává jasně na srozuměnou, kde se tenhle model bude vyrábět. Samozřejmě, i Malaguti je vývoj Evropa, výroba Asie…

Pod svým zajímavým vzhledem ukrývá Drakon osvědčenou techniku, známou z mnoha modelů různých značek. Třeba F.B Mondial HPS, Rieju Century… Ačkoli pozor, to v tomto sériovém provedení platí už jenom o podvozku, protože oproti konceptu je tady jiný motor! Původně jsme tu viděli ten starý známý derbiňácký, který Malaguti používá ve všech svých ostatních stopětadvacítkách, ovšem sériovka má úplně jiný agregát, o němž výrobce říká, že jde o vlastní vývoj značky Zongshen, žádnou kopii nějakého italského nebo japonského motoru. A je fakt, že ani po delším pátrání se mi takový motor u žádné renomované značky objevit nepodařilo, našel jsem ho jenom u Yuki XTR, kam ho dodává právě Zongshen. Je to opět vodník DOHC se čtyřmi ventily a šestikvaltem, disponující výkonem 10 kW/13,6 k při 9500 otáčkách a krouťákem 11,4 Nm při 7500 otáčkách. Motorce, která s plnou 10,5litrovou nádrží váží 145 kg, udělí maximální rychlost 99 km/h, přičemž v průměru by si za své služby měl vyžádat 2,6 litru Naturalu na každých 100 ujetých kilometrů. Taková klasika v této třídě.

Tenhle motor je zasazený do známého trubkového rámu s pěknou zadní kyvkou i přední 41mm USD vidlicí, ovšem proti zmíněným technickým dvojčatům jsou tady jiná kola, sportovní naháč samozřejmě musí jezdit na 17“ litých ráfcích. Obutí dodal Maxxis, vzadu najdete papuči o šíři 130 mm. Nad brzděním dohlíží ABS, což je další plus, a jelikož je vpředu velký 300mm kotouč a čtyřpístkový třmen, není tu pro srandu králíkům. Jo, tohle bude zajímavá alternativa pro mladé, kteří se rádi liší. Barvy nejsou žádná divočina, bílá nebo šedá, nicméně Drakonu sluší. Tak tedy konečně vítej, malý draku!

Malaguti na svém stánku v Miláně nevystavovala jenom sériovky, i tentokráte přišla s jedním konceptem. Jmenuje se XAM a má jít o první elektrický offroad značky, jakési přemostění mezi bicykly a motocykly, jak se to teď módně dělá. Je to samozřejmě opravdu úplně čistý koncept, takže veškeré technické informace musíte brát opravdu s hodně velkou rezervou, nicméně pokud by to takhle jednou v sérii vypadalo, určitě by to nemuselo být marné svezení. Elektromotor má nominální výkon 5 kW a maximální 11 kW, točivý moment činí 260 Nm a 2,6kWh battery pack by prý měl stačit až na ujetí 80 km. To ale asi nebude smět moc využívat maximálku, jež má na silnici činit 45 km/h a v terénu 70 km/h. Na dobíjení na rychlonabíječce si máte vyhradit tak 2-3 hodiny času.

Co s dojezdem rozhodně pomůže, je hodně nízká hmotnost, Malaguti udává pouze 68 kg. Ale jestli to náhodou není bez baterky, jak si občas výrobci pomáhají k lepším číslům, to netušíme. Také gumy samozřejmě nesmějí žrát moc výkonu, kola o průměru 19“ vpředu a 18“ vzadu mají obuté špuntovky šíře 70 a 90 mm. Brzdění obstarávají 210mm kotouče se čtyřpístkovými třmeny na obou kolech, hodně pěkně vypadá zdvih přední vidlice 200 mm. Prostě fakt takový zábavný hybrid do lesa, který ale zatím musíme brát jenom jako takový nápad, co by, kdyby…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 30 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
kopetr přispěl 30 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist