motopoint_unor_shad




KTM 1390 Super Adventure S Evo chce přebít BMW přinejmenším názvem

Vlajková loď adventure kategorie na straně oranžád vstupuje do nové éry. Podle všech očekávání dostala nová Super Adventure větší a silnější motor ze Super Duka, a aby její název reflektoval nově nabitou techniku v podobě automatizované převodovky AMT, přibyl za označení ještě přídomek Evo. Jinak se ale 1390 Super Adventure S Evo možná neliší oproti předchůdci tak, jak by mohli někteří čekat.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Kdo čekal od začátku novou motorku, tak jako tomu bylo v případě BMW R 1300 GS, bude možná i maličko zklamán. KTM se totiž vydalo cestou postupné evoluce a otevřeně přiznává, že třeba architektura rámu je převzatá ze stávající 1290. Na druhou stranu, jak začnete zabředávat hlouběji, vyskočí na vás spousta drobných změn a dopilování, které nejsou na první pohled vidět.

Začněme třeba tím rámem. Vlivem drobných změn v průměru trubek a síle jejich stěn, pochlubí se nová Super Adventura vyšší tuhostí. KTM dokonce uvádí konkrétní čísla, takže rám je prý o 13 % tužší v podélném směru, o 23 % v příčném směru a o 73 % má vyšší torzní tuhost neboli tuhost ve zkrutu.

Základ ovšem zůstal, a do značné míry byl zachován i vzhled. Byť třeba světlomet, přestože orámování LED denním svícením drží stejný základní tvar i rozměr, teď není zepředu „plochý“, ale je rozdělen na dva samostatné segmenty s malou čočkou uprostřed. Radar tempomatu se pak zabydlel pod ním a zajímavostí jsou i malá přídavná světla, nenápadně integrovaná do kapotáže. Trochu jiné jsou také plasty kolem 23litrové nádrže, která je i nadále třídílná, s bočními díly protaženými až k víkům motoru. A dobrou zprávou je nový aerodynamický štítek, který se teď hýbe v rozmezí 70 milimetrů oproti dřívějším 55.

Porovnávač fotek

Ovládání - nemazat

Tím se zvolna dostáváme k ergonomii. Je tu nové sedlo, které by mělo mít snazší nastavení výšky (847 nebo 867 milimetrů), a také nové stupačky, jejichž uložení je o 8 milimetrů nižší a o 10 milimetrů širší pro uvolněnější pozici nohou. Přepracované vrchní brýle vidlic potom svírají o 30 milimetrů širší řídítka, která jsou nastavitelná do dvou pozic a hlavně uložená v tlumící gumě. Schránka před víčkem nádrže je větší, aby pojala i přerostlé telefony.

Došlo taky na úpravy podvozku WP Apex Semi Active Technology (SAT). Podle slov KTM mají tlumiče konzistentnější chování při vyšší frekvenci tlumení, za což vděčí novým senzorům PWM (Pulse Width Modulation) a nové vnitřní konstrukci. Kola jsou nadále kombinací 19“ ráfku vpředu a 17“ ráfku vzadu, brzdový systém dostal novou přední pumpu Brembo a jinou směs destiček pro ostřejší prvotní zákus.

Vůbec nejpodstatnější změnou je ale samozřejmě motor. Vidlicový dvouválec, představený v aktuálním Super Dukovi, má větší vrtání 110 milimetrů (dosud to bylo 108) což znamená navýšení objemu z 1 301 cm3 na 1 350 cm3. S tím rostly i hodnoty výkonu a točivého momentu na 173 koní a 145 Nm – otáčky bohužel neznáme. Pro srovnání – dosavadní 1290 měla v poslední verzi 160 koní a 138 Nm, BMW R 1300 GS coby zjevný konkurent se 145 koňmi trochu zaostává výkonem, ale s točivým momentem 149 Nm je pořád o kousek napřed.

Na druhou stranu, mnohem víc než nárůst absolutních hodnot, bude mít na jízdu vliv implementace variabilního časování Camshift. V nízkých otáčkách mají vačky mírnější profil, ve vyšších se pak prodlouží zdvih i doba otevření sacích ventilů, aby se do motoru dostalo co nejvíc směsi. Spolu se širšími a kratšími sacími hrdly to znamená, že by měl motor disponovat vysokým točivým momentem napříč celým otáčkovým spektrem. KTM zmiňuje také drobné úpravy na poli chlazení, spolehlivosti a servisovatelnosti, což se projevilo na prodlouženém intervalu velkého servisu. Kontrola ventilových vůlí se teď dělá až po 60 tisících namísto stávajících 30.

Nová Super Adventura se „Evo“ jmenuje hlavně proto, že je vybavena automatizovanou převodovkou AMT. Verze bez přídomku pak bude bez ní. Jak už bylo popsáno v samostatném článku, KTM na rozdíl od konkurence vsadila na odstředivou spojku, kterou doprovází elektromotor, otáčející řadicím válečkem. Změny rychlostí lze nechat kompletně na automatice, případně převzít otěže a řadit sám. A to sice klasickou nožní řadičkou, která je vlastně elektronický spínač, případně tlačítky na levém řídítku. Navíc je tu možnost podřazování zavřením plynu a jeho pootočením do opačného směru – už roky se takhle na spoustě motorek vypíná tempomat.

Převodovka AMT je jenom jednou z mnoha a mnoha moderních vychytávek, co Super Adventure přiváží jako první. Jelikož jde o vlajkovou loď, je tady kompletně všechno, co umí KTM v danou chvíli nabídnout. Vedle plejády jízdních režimů, režimů podvozku a konektivity na novém vertikálně umístěném dotykovém displeji, jde hlavně o nejmodernější pátou generaci radaru od Bosche. Ta přidává varování před kolizí, upozornění na odstup a brzdový asistent (nebrzdí sám, jen vám pomůže brzdit když zjistí, že se blížíte moc rychle), lépe detekuje velká vozidla a má funkci pro skupinovou jízdu. Vylepšení doznal i adaptivní tempomat, který funguje do vyšší rychlosti, ale hlavně má díky automatizované převodovce funkci Stop & Go, takže umí v provozu zastavit a zase se rozjet.

Pořád nám chybí například hmotnost a pár dalších údajů, lze ale očekávat, že je KTM zveřejní již 24. října, kdy se odehraje premiéra modelu 1390 Super Adventure S bez automatizované převodovky. Posléze by se měla odhalit také verze 1390 Super Adventure R, orientovaná na terénní ježdění. Novinka modelového ročníku 2025 se objeví na prodejních plochách u dealerů začátkem příštího roku. Cena zatím není známá, nejpodstatnější však bude cenový rozdíl mezi Evo a ne-Evo, tedy to, kolik si připlatíme u KTM za automat.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



cfmoto_duben
Objednat reklamu
TOPlist