Nové dotykové přístrojovky KTM nabídnou třeba vestavěnou navigaci
Text: Honza Zajíček | Foto: KTM | Zveřejněno: 11.10.2024 | Zobrazeno: 6 829x
Druhý díl rakouských premiér odhalil blíže avizovanou přístrojovou desku a to hned ve dvou provedeních. Tedy odhalit by ji mohl ještě detailněji, protože k nim KTM nepochopotelně nevypustila jediné pořádné ukázkové video, základní představu si ale udělat můžeme. V rámci třídy je to nové a zajímavé, v motocyklovém světě nijak převratné.
Kapitoly článku
Když jsem na našich stránkách představoval program KTM na následující týdny a měsíce, nejprve jsem u popisu chystaných TFT přístrojovek zapomněl na americké H-D a Indian, u jejichž velkých cestovních strojů hrají multimediální obrazovky velkou roli. Také u nich jsou dotykové, mají vestavěné navigace, ta Harleyácká je dokonce větší, obě pak umožňují větší či menší možnosti individualizace. Jenže velké touringy jsou úplně jiný svět, do kterého většina zájemců o rakouské potvory dost možná ani nenakoukla. Pro ně to potom budou novoty zcela zásadní.
Na nových modelech KTM najdete hned dva druhy displejů. Zatím to vypadá, že na adventurách bude na výšku postavený 8“ V80, zatímco na silničních modelech (990 Duke R a 1390 Super Duke GT) bude horizontálně orientovaný 8,8“ displej s lehce kontroverzním názvem H88. Oba nabídnou rozlišení 1280 x 720 (což je trochu zvláštní, když má každý jiný poměr stran), antireflexní vrstvu, měly by být odolné proti zachytávání otisků prstů či dělání šmouh a také nabídnou o dost víc barev, než dosavadní panely - 256 000 barev proti 65 000. KTM slibuje lepší pozorovací úhly a větší čitelnost. Co se dotykového ovládání týče, mělo by být indukční, nikoli kapacitní jako je u mobilního telefonu, díky tomu by neměl být problém displej ovládat v rukavicích, v dešti, zkrátka za jakýchkoli podmínek.
Příchod „matlavých“ obrazovek do aut znamenal ústup od fyzických tlačítek, aby se k nim postupně zase výrobci začali vracet, u KTM nic podobného zatím nehrozí. Dotyková obrazovka samozřejmě znamená několik virtuálních tlačítek například pro vyhřívání rukojetí, vyhřívání sedla případně mlhovky a je fakt, že virtuální on/off čudlík na displeji bude jednodušší, než se hrabat v menu, na druhou stranu tlačítko na řídítkách je tlačítko na řídítkách… Jenže nové ovladače (už zase?) při bližším zkoumání v podstatě o žádné fyzické tlačítko nepřišly. Šipkové ovládání jen vystřídal pěti směrný joystick, u modelů s automatem naopak přibyde tlačítko AMT, modely bez automatu budou mít spodní kolébku na palec a ukazováček programovatelnou a plusové body určitě píšeme za nové samostatné tlačítko jízdních režimů Mode na pravé rukojeti.
Tím hlavním lákadlem ale samozřejmě je, co displeje umí. V první řadě to je několik zobrazení, kdy půjde o všelijak dělenou obrazovku s dostatkem prostoru pro jízdní údaje i další vychytávky. Mezi ně patří hlavně integrovaná offline navigace, díky které odpadává neustále připojování telefonu, zrcadlení a podobné věci. Konektivita by nicméně měla být také příjemnější a to díky nové jednotce CCU3.0 s 32 GB vnitřní paměti, 3 GB RAM a operačním systémem Android Automotive. Kromě možnosti připojení s eSim, GPS anténou a dalšími zařízeními pomocí Bluetooth a Wi-Fi to přispěje také k hladšímu znovupřipojení telefonu po každém zapnutí motorky a v budoucnu to umožní aktualizace softwaru tzv. ze vzduchu, to znamená bez nutnosti návštěvy dealera.
Tak hlavně aby to kluci rakouští měli pořádně odladěné a vše fungovalo na 100 %, pro příště prosíme novinku, kde to bude víc o motorkách jako takových a ne o IT záležitostech.