ktm_unor




KTM na podzim představí nejméně 10 nových modelů

Velkou ofenzívu chystá oranžová rakouská značka, během které by si na své měli přijít jezdci všech úrovní. Od zkušených cestovatelů a offroaďáků vyhlížejících novou generaci Super Adventure po začínající mládež, které překvapí KTM zcela novými maloobjemovými stroji. Pojďme si projít zveřejněný seznam novinek, kde jsou navíc představená jednotlivá technická řešení a elektrické motocykl, takže těch novinek bude ve finále víc než deset.

Jsou značky, které představení svých produktů moc neřeší, přivezou motorky do Milána, stáhnou plachtu, vydají krátkou tiskovou zprávu a je hotovo. A pak je tady KTM, která neustále vymýšlí, jak by mohla zaujmout zákazníky a nalákat na své nové produkty. Tak třeba kampaň na sportovní 990 RC R. To je v podstatě další jedenáctá velká novinka pro příští rok, o které už toho docela dost víme, nicméně čekáme na finální podobu. Kampaň k této motorce v podstatě běží celý rok, KTM zveřejňuje videa ze zákulisí vývoje, prototyp vozí po různých akcích, kde je k vidění v akci, vskutku originální přístup. Naproti tomu formát představení ostatních novinek vůbec nový není. Známe ho od Ducati, která už nějaký pátek realizuje seriál svých video představení v rámci Ducati World Premiere, jenže nebyla by to KTM, aby to neudělala trochu jinak. Zatímco Italové obsah jednotlivých dílů halí do tajemných náznaků, KTM natvrdo vyslala do světa, co se kdy bude vysílat, takže si můžete vzít diáře a poznačit si, co vás zajímá:

  • 08. říjen 2024 – AMT převodovka
  • 10. říjen 2024 – 8.8” TFT displej
  • 15. říjen 2024 – 2025 KTM SX-E 3 & KTM SX-E 5
  • 17. říjen 2024 – 2025 KTM FREERIDE E
  • 22. říjen 2024 – 2025 KTM 1390 SUPER ADVENTURE S EVO
  • 24. říjen 2024 – 2025 KTM 1390 SUPER ADVENTURE S
  • 31. říjen 2024 – 2025 KTM 990 DUKE R
  • 5. listopad 2024 – 2025 KTM 1390 SUPER DUKE GT

Představovačky můžete sledovat na této stránce, nicméně tam nejsou všechny novinky, tak si to pojďme ještě trošku rozebrat.

Už příští týden KTM oficiálně představí veřejné tajemství. My už teď víme, že příští rok bude rokem automatických převodovek a u toho oranžová fabrika nemůže chybět. První zmínku o tomto počinu jsme přinesli v letošním červnu chvíli poté, co se na prototypu s převodovkou AMT proháněl po legendárním Erzbergu Johnny Aubert. A nyní se konečně dozvíme, jakou technologii a celkové technické řešení pro svojí převodovku KTM zvolila. Zatím víme pouze, že to bude automatizovaná převodovka ve stylu BMW nebo Yamahy a ne dvouspojkový automat jako u Hondy.

Velké překvapení přijde hned o dva dny později, kdy KTM představí svůj nový barevný displej. 8,8 palců úhlopříčky dělá z novinky třetí největší sériově montovány displej hned po širokoúhlém 10,25 palců velkém displeji na BMW R 1250 RT a 12,3 palcovém centrálním panelu H-D Road Glide a Street Glide. Proti německé přístrojovce bude ta rakouská dotyková, stejně jako americká, a samozřejmě nabídne přepracovanou grafiku s jednoduchým intuitivním prostředí, které by navíc mělo být do určité míry konfigurovatelné. A že bude jejím velkým tématem konektivita, to je snad každému jasné.

Na H-D a RT se obří displeje hodí, na nahaté CFMoto 800NK moc ne,
nebo jste radši obecně pro 20 let starou klasiku?

S odhalením motorky, na které bude namontovaná, nás ale bude továrna ještě chvíli napínat. Vrcholný 1390 Super Adventure S Evo totiž představí až 22. října a dle slov KTM by to mělo být velkolepé. V modelu Evo by totiž měla ukázat jejími slovy převratný a nepřehlédnutelný hardware. S největší pravděpodobností to bude právě zmiňovaná převodovka a displej, nebo chystají v Rakousku ještě něco většího?

Předcházet tomu budou tři další novinky, resp. tři vylepšení. KTM SX-E 3 a KTM SX-E 5 jsou soutěžní stroje pro motokrosový potěr, kde se dá čekat posun ve váze a kapacitě baterii a to samé by ostatně mohlo provázet návrat modelu KTM Freeride E. I když je pravda, že poslední model z roku 2023 se jmenoval Freeride E–XC, takže tady by mohly být změny větší. Nechme se překvapit.

Zajímavé je, že v kalendáři KTM naplánovala představení 1390 Super Adventure S dva dny po odhalení nejnašlapanější verze Evo. Člověk by přitom řekl, že by to mělo být naopak. Nejdřív se představí základnější stroj, kde se ukáže hlavně větší motor a až potom technicky nabitá verze Evo. Tohle přináší jenom další otazníky k rozdílům mezi oběma stroji, neméně zajímavý je také fakt, že terénní verze 1390 Super Adventure R svou vlastní premiéru nemá, i když se s ní také počítá.

Chybějící online premiéra erkového modelu je takový oslí můstek k možná vůbec nejzajímavějším novinkám. Jednak to je příchod mnohými toužebně očekávaného modelu 390 Adventure R. Ono kouzelné písmenko R na konci by mohlo znamenat hlavně vyšší zdvihy, větší přední kolo, drátěný vyplet a celkově o dost větší zaměření na terénní ježdění. Kdo by přitom chtěl ještě nižší váhu a nepotřebuje kapoty, může se těšit na zbrusu novou 390 Enduro R, která celkem logicky dostane také sestru na sedmnáctipalcových kolech s názvem 390 SMC R. Nová čtyřstovková rodinka by se měla představit na milánském veletrhu Eicma, kde jí doplní dvojice nových stopětadvacítek. Je to stejně zvláštní, že značka s tak velkou terénní a supermoto historií neměla v nabídce žádnou tematicky zaměřenou civilní stopětadvacítku. Přitom třeba naopak vyloženě sportovní Aprilie malého motárda a enduro v nabídce má. Tenhle stav by se každopádně měl po milánské výstavě změnit, kdy v nabídce přistane 125 SMC R a 125 Enduro R.

Sveze se s novinkami i základní Adventure a dostane vylepšení, nebo vypadne z nabídky?

Velkým překvapením s malými objemy budou ale předcházet ještě dvě premiéry na monitorech. 30 let modelu Duke letos završí představení ostřejšího 990 Duke R a zcela logický příchod cestovního Super Duke GT, do kterého se nastěhuje větší motor 1390.

Kromě velké porce novinek letos KTM pojme velkolepě i samotnou milánskou výstavu, kde by neměli chybět zajímaví hosté, úspěšné závodní motorky a samozřejmě všechny nově představené stroje. Snad jakoby KTM chtěla umlčet všechny pochybovače, kteří spekulují o jejím finančním zdraví. Je pravda, že rok 2024 nebyl pro skupinu Pierer Mobility nijak hvězdný, což dokazuje i věta v tiskové zprávě, která mluví o roce 2025 jako o roce konsolidace a hledání nových příležitostí na trzích…

 

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist