KTM prozradila, jak bude fungovat automatické řazení na 1390
Text: Jan Rameš | Foto: KTM | Video: KTM | Zveřejněno: 9.10.2024 | Zobrazeno: 7 703x
O tom, že KTM plánuje automatické řazení na nových vidlicových dvouválcích pro modely 1390, jsme psali již v létě, když se prototyp s Johnnym Aubertem za řídítky objevil na startu Erzbergrodea. Před pár dny nám dokonce KTM řekla, kdy svůj systém představí. A tak je tady a překvapivě jiný, než jaký používají ostatní značky.
Na začátek jenom zopakování pro ty, co právě vylezli po patnácti letech z jeskyně: přesně takhle dlouho už nabízí Honda svou dvouspojkovou automatickou převodovku DCT. Od letoška potom přišla se systémem elektronického ovládání spojky E-Clutch, kde řidič normálně nohou mění fyzicky rychlosti, ale na spojkovou páčku nesahá (pokud nechce). To jsou takové dva extrémy v otázce automatického řazení, resp. automatického ovládání spojky. Hodně podobný systém, jako je E-Clutch, používá MV Agusta ve svých modelech SCS, tam je odstředivá automatická spojka a jinak řadíte s quickshifterem. Nové přírůstky v oblasti automatického řazení letos představilo BMW, s tím zatím zkušenosti nemáme, a Yamaha, jejíž systém Y-AMT namontovaný premiérově do streetfighteru MT-09 jsem otestoval minulý měsíc ve Španělsku. KTM se s automatem přihlásila při již zmíněném Erzbergrodeu, kde maskovaný prototyp motocyklu, kterým byl připravovaný nový 1390 Super Adventure, po trati protáhl Johnny Aubert, a teď už konečně víme, jak to bude fungovat. Tedy skoro.
Navzdory očekáváním KTM přišla akorát s jedním akčním videem týkajícím se Erzbergu, které vidíte v úvodu článku (pěkné, ale o technice moc neprozrazující), a potom s pouhými třemi fotografiemi. Rozřezaný motor, samostatná převodovka, samostatná spojka. I když on je ten systém vlastně docela jednoduchý, tak to zase tolik nevadí. I když od jiných značek jsme zvyklí na detailnější fotky i popis. Jakou technologii tedy KTM použila? Bude to tak, jak Dominik v červnu předjímal, a sice spojka má odstředivé ovládání (Rakušané dlouhodobě spolupracují s americkou značkou Rekluse, která jim dodává své odstředivky jako doplňky na ostrá endura) a k tomu je elektromechanické ovládání řadicího válečku. Jeho přesné řešení je zatím poněkud nejasné, na fotkách vidíme jenom uzavřený bubínek, z něhož jdou řadicí vidličky a do strany čouhá osa s drážkami. Každopádně je jasné, že na rozdíl třeba od Yamahy, která má elektromotory pro ovládání spojky i řazení umístěné venku za válci nad kartery, má KTM všechno uvnitř.
Co ovšem víme naprosto přesně, jak bude nový systém nazvaný jednoduše KTM AMT (Automated Manual Transmission, tedy automatizovaná manuální převodovka) fungovat z pohledu jezdce. Spojkování za vás řeší již zmíněné odstředivé ovládání klasické vícelamelové spojky, řazení ovládá řídicí jednotka motoru i samostatná na řazení, přičemž již zmiňovaný elektromechanický aktuátor (tohle slovo se nám v redakci velice zalíbilo) mění kvalty během 50 milisekund, což je porovnatelné s nejnovějšími quickshiftery, a prý to má jít ultra přesně a ultra jemně. Podobně jako u Yamahy je tady sice běžná dvouhřídelová převodovka se šesti rychlostními stupni, řazená posuvem ozubených kol, ovšem oproti běžným skříním jsou kvalty poskládané jinak, konkrétně P-N-1-2-3-4-5-6. Yamaha má také neutrál až pod jedničkou, ovšem KTM si přidává ještě parkovací polohu, což je dané řešením spojky. Odstředivá drží lamely při zdechnutém motoru rozevřené, čili není jak zabrzdit „přes kvalt“, a tak do převodovky přibyla jakási speciální zamykací západka. Parkovací poloha a neutrál se volí pouze ručními tlačítky a ještě u toho musíte držet zmáčknutou brzdu, což platí i pro zařazení jedničky.
Na výběr budou dva režimy, automatický a manuální. V něm kvalty měníte buď ručně dvojicí čudlíků z levého řídítka, anebo vám KTM dává možnost použít i klasickou nožní řadičku, samozřejmě bez mechanické vazby. Ale bude tam, což je fajn. Mimochodem, při řazení nohou si nemůžete kopnout neutrál, rozsah je 1-6. V závislosti na modelu bude taky možné si v menu přehodit logiku řazení na opačné, což se bude nejspíše týkat až Super Duka. Zajímavou vychytávkou v manuálním módu je možnost de/aktivace High Rev limiteru, kdy vám motorka sama přeřazuje, když se pohybujete v nejvyšších točkách.
Automatický mód bude mít tři nastavení Comfort, Street a Sport a změna převodů je vyhodnocována s ohledem na mnoho proměnných, jako jsou zařazený kvalt, otáčky motoru, aktuální točivý moment, úhel náklonu motocyklu, jeho akcelerace, rychlost, stoupání/klesání a samozřejmě podněty řidiče. Slyšíš to, Yamaha, jak se to dělá? Tyto tři režimy budou spojeny s motorovým módy, aby jejich fungování odpovídalo předpokládanému způsobu jízdy. Během zvoleného automatického fungování samozřejmě budete moci převzít vládu nad řazením i vy sami, převodovka se zpátky do automatu vrátí po čtyřech vteřinách od vašeho zásahu. Nezapomnělo se na kickdown, stačí prudce otočit plynem a převodovka podřadí, což je fajn hlavně pro předjíždění. Ovšem pozor, KTM přidává ještě jeden způsob, jak podřadit, a sice naopak prudkým zavřením plynu, čímž si dokážete připravit nižší kvalt ještě předtím, než se do toho předjíždění pustíte. To zní zajímavě. S aktivovaným adaptivním tempomatem dokonce motorka dokáže sama úplně zastavit, a pokud se auto před vámi rozjede do tří vteřin, rozjedete se i vy! Při delším čekání musíte už přidat plyn, nebo zmáčknout Resume tlačítko tempomatu. Hustý. Takhle „nasucho“ nám KTM AMT systém přijde jako hodně vychytaný, však také Rakušané zdůrazňují, že tohle je Ready to Race záležitost, nikoli věc pouze pro pohodové courání se krajinou. „Tohle není převodovka z auta tvého dědy,“ zní také jeden ze sloganů. Od KTM bychom to jiné nečekali.