motopoint_unor_shad




Indian představil novinky 2025: větší motor PowerPlus pro více modelů

Na začátku prosince Indian oznámil, že modely Roadmaster, Chieftain a Springfield se vzduchem chlazenými agregáty ThunderStroke v Evropě končí. Tedy, „ve stávající podobě“, jak zněl zajímavý dodatek. Nyní představil novinky 2025 a Roadmaster i Chieftain mezi nimi jsou! Ovšem do jména se jim vloudilo ještě slovíčko PowerPlus a to technicky jsou Pursuit a Challenger, akorát s jinou kapotou. Neznáme to odněkud?

Kapitoly článku

Když ke konci roku 2019 Indian představil úplně nový, kapalinou chlazený vidlicový dvouválec PowerPlus, nikoho ani nenapadlo, že by kdy mohl nahradit nádherný vzducháč ThunderStroke, na němž celá nabídka Indianu stála od jeho znovuzrození pod křídly Polarisu před více než 10 lety. Vždyť PowerPlus se svou čtyřventilovou DOHC technikou, krátkozdvihovým formátem a výkonem přes 120 koní byl takový dragster, a když s ním fabrika představila model Challenger, s nímž vzápětí nastoupila do závodů King of the Baggers, nebylo pochyb. Jasný sportovec, jaký tu nebyl od dob V-Rodů a osmnáctkových Intruderů. Když po pár letech Indian přidal Challengeru třetí kufr a pár kapotážových prvků, vznikl cestovní Pursuit, na nějž jsme se zprvu dívali trochu nechápavě. Ale nakonec, proč ne, ne každý cestovatel touží po barokním Roadmasteru se vzduchem chlazeným ThunderStrokem. Pursuit byl pro ty, kdo rádi cestují svižně a nebojí se přitahovat pozornost, protože ta přední kapota je všechno jen ne šedá myška.

Když minulý měsíc Indian oznámil konec cesťáků s motorem ThunderStroke „ve stávající podobě“, tipovali jsme, že buď se tyhle modely vrátí právě s PowerPlusem, ale opticky i technicky upraveným, aby to lépe odpovídalo klasické nátuře, anebo že v Iowě svůj famózní vzducháč podrobí nějakému lékařskému zákroku ve stejném stylu, jako to Harley-Davidson udělal s agregáty u cesťáků (už u posledních Twin Camů, nejen v nových Milwaukee-Eight), když jim přidal kapalinové chlazení hlav. Ovšem nakonec to vlastně není ani jedna z variant, spíš taková kombinace. Indian se u Harleye inspiroval, ovšem namísto toho, aby se předělával s PowerPlusem, dával mu nějaká falešná žebra, řezal mu špičku ve prospěch spodku a nějak složitě ho montoval do stávajícího ocelového rámu, šel cestou vlastně nejmenšího odporu: vzal celý Challenger, namontoval na něj jinou přední kapotáž a voilà, máme tady nový Chieftain! Resp. celým jménem Chieftain PowerPlus, aby v tom, minimální zpočátku, bylo jasno.

A to samé proběhlo s Roadmasterem, konstruktéři vzal Pursuit, upevnili ho do stolice, aby jim nemohl utéct, až do něj budou řezat, vyměnili mu kapotáž a nový Roadmaster PowerPlus je na světě. Stejně jako má Harley své řady Road Glide a Street Glide v baggerech, resp. Road Glide Limited a Ultra Limited v opulentních cesťácích, stejně tak teď má Indian modely Challenger a Chieftain PowerPlus, resp. Pursuit a Roadmaster PowerPlus. Identická technika, jiná tvář. Jak prosté, milý Watsone…

Jakmile překonáte prvotní šok, popláčete si, že už tady ten krásný PowerPlus není, a zanadáváte si na lenost amerických konstruktérů a byrokracii evropských úředníků, zkrátka vystřílíte svou emoční zátěž, ve finále si nejspíš řeknete: A proč ne? Upřímně, modelová řada Indianu už začínala být složitější než psyché menstruující blondýny a výroba i prodej tolika vzájemně si konkurujících modelů s rozdílnou technikou byly všechno jenom ne efektivní. Takže když ve finále budete vědět, že u Indianu najdete jako základ modely Scout s kapalinou chlazeným agregátem SpeedPlus, nad nimi cruisery řady Chief se vzducháčem ThunderStroke a úplně nahoře baggery a touringy s motorem PowerPlus a možností volby ze dvou „tváří“, vlastně to ve finále začne celé dávat smysl. Navíc si nemyslete, že by nebylo na výběr, protože úplně všechny modely, tedy Challenger, Chieftain PowerPlus, Pursuit a Roadmaster PowerPlus budou k dispozici ve dvou tradičních verzích, blyštivé Limited a temné Dark Horse.

Důležitou zprávou také je, že modely 2025 přinášejí také významné technické inovace a začít musíme právě motorem PowerPlus. Ten doposud existoval jenom ve verzi 108 ci, tedy 1768 cm3, ovšem novinky přijíždějí všechny vybavené shodně agregátem PowerPlus 112, kde těch sto dvanáct krychlových palců znamená 1834 krychlových centimetrů. V továrně toho docílili převtáním válců ze 108 na 110 mm, takže je agregát ještě o fous krátkozdvihovější (zdvih zůstává 96,5 mm), a mimochodem tohle jsou přesně ty rozměry, jaké Indian používal ve svých továrních strojích při závodech King of the Baggers. Jelikož se o fous zvětšila i komprese z 11 na 11,4:1, narostla i síla motoru. Ne o moc, ono vylepšit těch stávajících 122 koní a 178 newtonmetrů by byla celkem velká výzva a hlavně je otázkou, jestli by to bylo nějak výrazně žádoucí, ale s nějakým nárůstem přeci jenom počítat můžeme: 126 koní při blíže nespecifikovaných otáčkách a 181,4 Nm při 3800 otáčkách. To je pořádný tah. ThunderStroke 116 měl sice maximum krouťáku o osm stovek níže, ale taky tam bylo o 10 Nm méně.

A co další nové prvky? Je jich docela dost a týkají se elektroniky. Elektricky štelovatelný plexi štítek, náklonové ABS i kontrola trakce, elektricky štelovatelný zadní tlumič u Pursuitu (a nově i Roadmasteru), to už tady bylo. Nyní Indian přidává ještě Bike Hold Control, což je fičura, která vám drží motorku zabrzděnou až po dobu tří minut, což se hodí třeba při stání v kopci, a hlavně Američané poměrně v tichosti (když to porovnáte s evropskými značkami, které kolem toho vždycky nadělají spoustu virválu) adoptovali radarovou technologii, tedy v zadní části. Máte tady sledování slepého úhlu s varováním jak na přístrojovce, tak v krajích zrcátek, potom vás displej systému Ride Command i zrcátka varují, když se vám někdo hodně lepí na zadek a není to už úplně bezpečná vzdálenost, a když se k vám nějaké vozidlo bude přibližovat zezadu podezřele vysokou rychlostí, motorka na něj sama začne blikat zadními světly. Technologický pokrok, který dává smysl.

Tou největší novinkou Indianu pro rok 2025 jsou samozřejmě ty to nové baggery a touringy, nicméně americká značka ukázala i celou modelovou řadu Chief a v ní najdeme dvě malé novinky. No, jednu malou a jednu vyloženě maličkou. Modely Chief Dark Horse a Chief Bobber Dark Horse (Indian na evropském trhu prodává jenom „lepší“ varianty Chiefu) zůstávají beze změny, cestovní Super Chief ovšem vedle lesklého provedení Limited bude k dispozici také v temném Dark Horse.

To byla ta maličká novinka a druhá, větší, se jmenuje Sport Chief RT. Vtip je v těch dvou písmenkách, která Sport Chief obdržel, a ať už ta zkratka znamená cokoli, pro zákazníka je důležité, že spolu s ní dostává dvojsedlo nazvané 2-Up High Bolster Seat, takže odteď už je Sport Chief standardně dvoumístný, a k němu dvojici malých uzamykatelných kufříků o celkovém objemu 37 litrů. Upřímně řečeno, ani sedlo, ani ty kufry nejsou zrovna designovým skvostem a je evidentní, že jejich návrhář miluje dlouhé rovné ostré hrany, nicméně po stránce praktičnosti je to jednoznačně výhra.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist