KTM i Husqvarna končí s homologovanými 125 ccm dvoutakty
Text: Dominik Valášek | Zdroj: Asphaltandrubber | Zveřejněno: 2.3.2016 | Zobrazeno: 23 984x
Dvoutaktní endura kubatury 125 ccm patřila vždy mezi stálice jak u Husqvarny, tak i u KTM. A nyní je jim konec, neboť tato kategorie motorek z nabídky obou značek nadobro zmizí. Ptáte se proč? Odpověď zní EURO 4.
Přesně tak, proekologická politika Evropské Unie, která nám nadělila na motorky katalyzátory a velké, těžké výfukové systémy, si připisuje další oběť. Stále tvrdší emisní normy přešly do současné formy EURO 4 a zasahují i relativně malý trh motocyklů, u kterých by se emise paradoxně vůbec řešit nemusely.
A zatímco čtyřtaktní modely všech značek a kategorií toto zpřísnění ze strany EU nějakým způsobem ustojí, u dvoutaktů je situace o hodně horší. Ač jsou dvoutaktní 125 ccm endura u KTM i Husqvarny oblíbenými modely, neprodává se jich tolik, aby se jejich EURO 4 homologace (a případné pokuty za její nedodržení) vyplatila. Obě značky tak dokončí produkci modelových ročníku 2016 a další 2017 už se na trhu neobjeví. Alespoň tedy ne v homologované formě.Dvoutaktní enduro od KTM či Husqvarny totiž dostanete i nadále, a bude mít dokonce světla a všechny další náležitosti. Na SPZ už ale svůj nový stroj nedostanete a oficiálně se s ním budete moci projíždět jen mimo veřejné komunikace. To je sice dobrá zpráva pro toho, kdo své enduro vozí na vozíku či v dodávce, ale pro mladé jezdce, kteří jsou hlavními zákazníky 125 ccm endur, a kteří zpravidla nemají oprávnění na auto či jinou kubaturu, je motorka bez homologace značně omezující. Nemluvě o tom, že enduro bez možnosti jízdy po silnici ztrácí smysl oproti lehčí a mnohdy i levnější motokrosové verzi.
Zda se homologovaná dvoutaktní endura v nabídce zmíněných značek ještě někdy objeví, to je v tuto chvíli těžko říct. Minimálně na dalších pár let jsou však skrze emisní nařízení vyřazena ze hry a jedinou náhradou se tak stávají čtyřtaktní endura o objemu 250 ccm.