ktm_srpen




Inspirace závody King of the Baggers? Harley-Davidson představil sportovní novinky s velkými motory

Vlastně v nadpisu ten otazník být ani nemusí. S mottem „Dál. Rychleji“ představil dnes americký Harley-Davidson druhou, tu důležitější várku novinek pro modelový ročník 2022, a vliv nejnovější americké motocyklové zábavy je evidentní. Základem pro všechny čtyři nové modely je velký agregát Milwaukee-Eight 117, který byl doposud vyhrazen řadě CVO. Její podobu Harley dnes zveřejnil také. Ladies & gentlemen, start your engines!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Nejprve něco o samotném agregátu včetně lehkého opáčka pro ty, kdo se zasekli na Twin Camech nebo Evolutionech. Milwaukee-Eight je motor, který se objevil poprvé v modelovém ročníku 2017 a jeho hlavním znakem jsou čtyřventilové hlavy válců, jež i nadále svírají úhel 45°. Dnes už pohání Milwaukee-Eight všechny Harleye řady Softail, Touring a Trike, tedy vlastně všechny ty „klasické“, akorát Sportster a Pan America mají vodníka Revolution Max. Ovšem i v těch osmiventilech, nesoucích jméno domovského města, jsou rozdíly a nemalé. Podle modelu totiž dostáváte buď objem 107, nebo 114 krychlových palců, což je na naše míry 1753 a 1868 cm3, přičemž Touringy často mívají verzi Twin Cooled, tedy s hlavami válců chlazenými vodou. Modely CVO ovšem již nějaký ten pátek přijíždějí dokonce s verzí Milwaukee-Eight 117 (1917 cm3), tedy rovnou s kitem Screamin´ Eagle, a to je teprve rachot. Jestliže „stočtrnáctka“ nabídne o dost zajímavějších 90 koní a 163 newtonmetrů než 84 koní a 147 Nm „stosedmičky“ (plus mínus nějaký fufník, záleží na konkrétním modelu), tak „stosedmnáctka“ je úplně jinde. Točivý moment 173 Nm ještě není tak výrazné navýšení, ovšem výkon 105 koní, ten mluví za vše. Zatímco běžné Milwaukee-Eight verze nahoře vadnou, tahle letí. Kromě většího objemu tady totiž je i jiná vačka, otevřené sání a sportovní výfukový systém. A teď si tuhle zábavu budete moci dopřát i v dostupnějším balení než jen ve vyšňořených limitovaných CVO s milionovými cenovkami.

Road Glide ST

Sláva vítězům! Byla to právě tovární Road Glide, která letos získala v rukách Kylea Wymana titul Krále baggerů, a tak výčet novinek 2022 začneme právě strojem, který toto má připomínat. Jasně, ani s agregátem Milwaukee-Eight 117 nemůžeme sériovku rovnat s čistě závodním strojem, který má s běžnou produkcí společnou tak možná siluetu a koncepci motoru, ale pro zákazníka určitě bude příjemné sedět na motorce, jejíž vznik byl závoďákem inspirován. A která jede o dost divočeji než standardní Road Glide Special.

Inspirace je částečně i barevná, neboť tovární závoďák byl vyvedený v černém karbonu, Road Glide ST potom můžete mít buď v tradiční lesklé černé, nebo v šedé – světe div se, žádná matovka! V obou případech je samozřejmě ale zbytek motorky celý temný, chromované jsou tak možná tunýlky rozvodových tyček a kraje chladicích žeber. A je tady ještě jedna barva, kterou Harley označuje za matnou tmavě bronzovou, a ta vypadá opravdu luxusně. Najdete ji na ventilových víkách a ráfcích Prodigy. Jo, barevná kola, ta dělají divy… Kromě barev poznáte verzi ST od Specialu velice jednoduše. Upraveného předního blatníčku si možná nevšimnete, kufrů standardní délky namísto těch prodloužených baggerovských ale už ano a zcela tutově nepřehlédnete pouze jednomístné sedlo, které pěkně odhalí zadní blatník. Inu, sport je sport!

Street Glide ST

A jednomístná je i druhá novinka a opět bagger, sestřička s ikonickou kapotáží Batwing, tedy Street Glide opět s přídomkem ST. I „strítky“ jezdily v sérii King of the Baggers, tak by bylo nefér na ně při nadělování silných motorů zapomenout. A tenhle model vznikl podle úplně stejného receptu, kdy vezmete běžnou Street Glide Special, prodloužené kufry vyměníte za standardní, aby vás v zatáčkách neomezovaly, na přední kolo dáte menší blatníček, namontujete sólo sezení a motorku stříknete buď do lesklé černé, nebo lesklé šedé s tmavě bronzovými ventilovými víky a ráfky Prodigy. Kdo někdy vyzkoušel Road Glide a Street Glide, potvrdí, jak velký pocitový rozdíl mezi těmi stroji je. Jak Street nemá tu obrovskou almaru před řídítky, působí mnohem lehčím a obratnějším dojmem, takže ve spojení s tím stosedmnáctkovým motorem to bude asi moc příjemné peklíčko.

Kromě sportovních prvků ale samozřejmě ani Road Glide ST, ani Street Glide ST nezapomínají na to, že patří do řady Touring. V obou případech vás na palubě čeká infotainment Boom! Box GTS s dvojicí reproduktorů v přední kapotáži, tempomat, LED osvětlení Daymaker nebo sada elektronických pomocníčků zahrnutá pod názvem Harley-Davidson Cornering Rider Safety Enhancements, kde díky víceosé elektronice dostáváte náklonové ABS s elektronicky propojenou brzdovou soustavou, náklonovou kontrolu trakce, MSR, Hill Hold Control systém a sledování tlaku v pneumatikách.

Low Rider ST

Do třetice označení ST, tohle už ovšem u Softailu. V článku o první várce novinek 2022 jsme psali, že z letošní nabídky vypadl Low Rider S. Jenže to jsme netušili, že si ho Harley schovává na konec ledna, ba co víc, že Low Ridery budou hned dva. My začneme právě tím ST, který je vlastně tou úplně největší novinkou Haryka pro letošek. Konstrukčně je to Softail, ale „mentálně“ má velice blízko k oběma výše představeným baggerům ST. A nemůže za to jenom stejné barevné provedení, tedy černá nebo šedá barva „kastle“ a matná tmavá bronzová kola.

Po technické stránce je ST stejné jako S, kterému se budeme věnovat níže. Rozdíl je v tom, co to je za motorku. ST je vlastně taková lehčí Road Glide, když to hodně přeženeme. Také je tady jenom jednomístné sedlo, ale za ním po stranách najdeme malé podlouhlé kufry otevírané do stran. Ty mají otevírání s tlumicími prvky, takže by vám neměly „explodovat“ v ruce, když je nacpané otevřete, a navíc se dají snadno sundat. Kufříky vypadají jako nevelké, ovšem celkový objem 53,8 l zase tak malý není.

Tím nejvýraznějším prvkem Low Rideru ST je bezesporu přední kapotáž nezvyklých tvarů, uchycená napevno k rámu. Ehm, neopisoval tady někdo u Indianu Challenger? Tak to buďte v klidu, určitě ne a když už, tak to bylo spíš naopak. Designéři z Milwaukee si totiž vzali za vzor model FXRT Sport Glide z 80. let, který prý byl hodně oblíbený mezi customizéry na západním pobřeží USA, a jeho kapotáž předělali do aerodynamičtějšího (pomocí analýzy CFD) a sportovnějšího tvaru. Musíte se do ní trochu zakoukat, ale za sebe říkám, že mi to trvalo krátce a že se mi fakt dost líbí. Ta motorka je taková hodně drsná, svá. A díky kapotě bude i pohodlná, její tři ventilační otvory s rozděleným prouděním pomáhají omezit turbulence v oblasti hlavy jezdce při vyšších rychlostech a vzduch pomáhá odklánět šest palců vysoký tmavý plexištít. V kapotáži je zasazený 5,75“ LED světlomet a za příplatek tam můžete nacpat i audio aparaturu Rockford Fosgate

Low Rider S

I čtvrtá novinka je dostupná buď v černé, nebo šedé a s matnými bronzovými ráfky. Low Rider S už tady ale byl, takže v čem je ta novota? Je tady opět motor Milwaukee-Eight 117, ale není to jenom o tom, že by v Milwaukee vzali loňský model a osadili ho větším agregátem. Těch změn je tady povícero. Z jedné mám opravdu velkou radost, a sice že designéři zrušili dvojici budíků na konzoli nádrže a přesunuli rychloměr a otáčkoměr do jediného sdruženého, dragsterově se tvářícího budíku před řídítky. Zaprvé tak už nemusíte sklánět hlavu dolů, což v integrálce bylo nezbytné, a zadruhé nemusíte celou jízdu koukat na škaredý plast kryjící zadní část kapotáže kolem předního LED světla. Dvě mouchy jednou ranou. Doufal jsem i v jiná řídítka, s těmi jsem při testu loni měl docela problém, ale co tak koukám na fotky, vypadá to, že jsou stejná, ale my jsme je měli na motorce hodně postavená. Kolikrát stačí pár stupňů sklonu a je hned jiný pocit.

Ano, ty stupně jsou důležité i pro další změny, a také milimetry, či u americké motorky spíše palce. Ty se týkají podvozku, kde Harley hlásí novou 43mm USD vidlici s kazetovým systémem, svírající s kolmicí úhel 28°, a také vyšší záď než u ostatních Softailů. Je tady o půl palce vyšší zdvih, o palec delší zavěšení kola, o tři čtvrtiny palce výš sedlo. Získáte tím lepší jízdní komfort a také větší možnost náklonu, v tomto případě o více než jeden stupeň. Vzhledem k tomu, že se pořád jedná o motorku s malým 16“ zadním kolem (vepředu je 19“), tak se každý milimetr světlé výšky navíc hodí. Low Rider S nikdy nebyl motorkou, s níž byste chtěli jezdit na kochačku, a s tím novým peklomotorem to bude vůbec rarach.

Modely CVO 2022

A na závěr trochu méně orientace na sport, zato více exkluzivity. Custom Vehicle Operations alias CVO je řada, která každý rok přináší několik standardních modelů vyvedených v limitovaném počtu s velkým motorem (v tomto případě Milwaukee-Eight 117), špičkovým lakováním a maximální výbavou. Luxusní přestavby rovnou od továrny s plnou zárukou. Také letos zde najdeme čtyři modely jako loni, z toho tři zůstávají stejné. Jde o modely CVO Road Glide, CVO Street Glide a CVO Tri Glide, jež doplňuje CVO Road Glide Limited, která nahrazuje loňskou CVO Limited. Ruční malování, dvoubarevné a tříbarevné airbrushové stíny, špičkové audio Rockford Fosgate včetně headsetu… Tady to není o slovech, ale o wow-efektu. Tak se podívejte, jak letošní modely budou vypadat.

CVO Street Glide

CVO Road Glide

CVO Road Glide Limited

CVO Tri Glide

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 20 Kč od 4 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



motoguzzi_kveten
Objednat reklamu
TOPlist