husqvarna_svartpilen_801_2




Gogoro: Tesla na dvou kolech

Elektrické skútry momentálně zažívají v Číně i dalších asijských zemích obrovský boom. Výrobců, kteří je chrlí na tamní stotisícové trhy, neustále přibývá, ale všichni nabízí vesměs totéž: kopie známých benzínových skútrů s elektromotorem zabudovaným do náboje zadního kola. S originálním řešením však nedávno přišel taiwanský projekt Gogoro.

Za vznikem stejnojmenné firmy stojí pánové Horace Luke a Matt Taylor, kteří nasbírali kariérní zkušenosti HTC a Microsoftu. Také to je jedním z důvodů, proč svůj vynález nazývají chytrým skútrem. Gogoro se od běžných elektroskútrů totiž neliší pouze inovačním konstrukčním řešením, ale také třeba způsobem doplňování energie nebo servisní diagnostikou. Jsou tu ale také prvky, které prozrazují původní specializaci autora projektu. Vyměnitelné plasty přední masky v různých barvách nebo možnost spárování skútru s telefonem a následná "servisní prohlídka" přes cloudové úložiště - proto je Gogoro někdy označován za smartscooter.

Neobvyklým prvkem mezi elektroskútry je však už samotný pohon vodou chlazeným elektromotorem, který je uchycen v hliníkovém rámu  z lisovaných a slepených plátů. Rám je chráněn proti korozi anodovou ochranou, podobně jako tělo MacBooku. Přenos výkonu (max. 8,5 k) na zadní kolo zajišťuje ozubený řemen z karbonových vláken. Skútr dokáže vyvinout rychlost až 96 km/h, na plnou baterii pak při šetrném stylu jízdy urazí až 160 km. Ke zrychlení z nuly na 50 km/h mu stačí 4,2 sekundy.

Jako zásobárna energie slouží lithiové baterie Panasonic 18650 - podobné používá také výrobce elektromobilů Tesla. Dobíjení v současné době funguje systémem rychlé výměny baterie v síti dostupných terminálů, do budoucna se počítá i s domácími nabíječkami. Na síť stanic s plnými bateriemi navazuje další služba, kterou Gogoro úspěšně provozuje na Taiwanu, a teď s ní přichází i do Evropy. Jde o model veřejné půjčovny, který možná znáte z některých evropských metropolí, kde podobným způsobem slouží více lidem jízdní kola. Mezi hlavní výhody tohoto systému patří to, že vyzvednutí i vrácení je možné v libovolné půjčovací stanici.

Prvních 200 skútrů Gogoro je od srpna k dispozici v ulicích Berlína. Elektroskútr s maximální omezenou rychlostí na 45 km/h si mouhou půjčit majitelé řidičáku skupiny B, kterým už bylo alespoň 21 let. Mapa dobíjecích stanic je součástí mobilní aplikace, přes kterou se zájemce do systému zaregistruje. Jízda je prozatím omezena na ty části města, které jsou pokryté sítí stanic a technickým zázemím. Pronájem vyjde na  3 eura za půl hodiny nebo 20 eur na celý den. Dalším evropským městem, kam se firma Gogoro chystá expandovat, je Amsterdam.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (4x):
Motokatalog.cz



TOPlist