husqvarna_svartpilen_801_2




Nový motor V4 od Ducati: Desmosedici Stradale

Přímo ze zkušeností nasbíraných při závodech MotoGP, zrodil se zbrusu nový čtyřválec do V, Desmocedici Stradale. V portfoliu italské Ducati je první svého druhu a podle vlastních slov značky otevírá zcela novou kapitolu.

Kapitoly článku

Přirovnání k technice z MotoGP navíc v tomto případě rozhodně není planými řečmi. Desmosedici Stradale ze svého závodního protějšku Desmosedici GP v mnoha ohledech přímo vychází a třeba čtyřventilové hlavy válců mají zcela stejnou geometrii.

Jak již název napovídá, jedná se o vidlicový čtyřválec, jehož řady válců svírají mezi sebou úhel 90 stupňů. Celý motor je potom v rámu posazen v záklonu o 42 stupňů, což umožňuje maximální centralizaci hmoty a posunutí těžiště dolů a doprostřed motocyklu.

Zajímavostí je také fakt, že se klika motoru otáčí opačným směrem, než je zvykem. Ducati si od tohoto řešení slibuje snížení gyroskopického efektu, nižší náchylnost ke zvedání předního kola při akceleraci a naopak zadního kola při brždění. Ojniční čepy jsou na klice odsazeny o 70 stupňů, což vytváří specifický zapalovací cyklus „Twin Pulse“. Při něm pálí krátce za sebou nejprve levé válce a poté po mezeře půl otáčky i pravé válce. Čtyřválec tak dostal charakteristický zvuk a jeho výkon nastupuje plynule, ale silně už ve středních otáčkách.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Právě kvůli přísunu síly ve středním pásmu se oproti závodnímu Desmosedici GP navýšil zdvih válců na 53.5 mm a s ním i objem na výsledných 1103 ccm. Vrtání však zůstalo stejné jako u závodního protějšku, a sice 81 mm. Jedná se o horní hranici povolenou pravidly MotoGP a také největší vrtání v kategorii produkčních čtyřválcových superbiků. Kompresní poměr je 14:1.

Výsledný výkon motoru určeného pro evropský trh – tedy splňujícího emisní normu Euro 4 – činí 210 koní při 13 000 otáčkách a točivý moment nabývá hodnoty 120 Nm při 12 250 otáčkách. Omezovač je nastaven na 14 000 otáček.

Šestistupňové převodovce samozřejmě nechybí rychlořazení DQS (Ducati Quick Shift) pro přeřazování i podřazování. Spojka je antihoppingová, v olejové lázni a hydraulicky ovládaná.

Jak už to u Ducati bývá, rozvod je samozřejmě desmodromický, takže vačka ventily otevírá i zavírá, zatímco klasické ventilové pružiny chybí. O přísun směsi se stará sání s variabilní délkou sacího potrubí a celkem čtyři oválné škrticí klapky o průměru 52 mm. V každé z nich jsou umístěny dva vstřikovače.

I přes vysoké výkony si nový motor zachovává standardní servisní intervaly. Běžný servis s olejem je naplánován po 12 tisících kilometrech a seřízení vůlí desmodromických rozvodů se dělá po 24 tisících.

Nový agregát Desmosedici Stradale bude v následujících letech pohánět vrcholné supersporty značky, ale i další vysoce výkonné modely. První možnost podívat se na nový motor naživo, dostanou v listopadu návštěvnícimotosalonu EICMA v miláně. Ducati možná při té příležitosti představí i prototyp nové motorky, nicméně nic není jisté. Produkční superbike Panigale nové generace každopádně přijde na trh v roce 2019.

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 4 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
callowsick přispěl 1 Kč
kopetr přispěl 1 Kč
krizik1 přispěl 1 Kč
hrotek přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):



TOPlist