globalmoto_duben_nolan




Čezeta je v insolvenci, elektrické Prase končí

„Bohužel jsem na doporučení právníka společnosti musel podat insolvenční návrh pro Čezeta Motors s.r.o. dne 20.01.2020. Továrna a kanceláře jsou zavřené a tato e-mailová adresa již není monitorována.“ Toto je znění začátku automatické odpovědi, která vám přijde, když se pokusíte elektronicky kontaktovat značku Čezeta. Sen o elektrickém Praseti se pomalu rozplývá.

Skútr Čezeta ze 60. let, lidově přezdívaný Prase, je takovou malou československou motocyklovou legendou. Co nám však nepřestane vrtat hlavou, že to nebyl Čech ani Slovák, nýbrž Brit Neil Eamonn Smith, který se do jejího designu zamiloval natolik, že se postaral o jeho novodobé zrození. Bohužel tento příběh nejspíš brzy skončí.

Společnost Čezeta Motors vznikla v roce 2013 a o rok později jsme viděli první prototyp, který ve starém šasi ukrýval úplně jinou techniku – novodobé Prase totiž bylo na elektriku! Koncem roku 2015 jsme si již mohli přečíst zprávu, že první kusy vyráběné v mirošovické dílně jsou na prodej, ale ono to bylo spíš jen takové zbožné přání. Protože skutečná výroba začala až v roce 2018, a to nikoli v Mirošovicích u Prahy, nýbrž v moravském Prostějově v areálu již dávno zaniklé značky Wikow. A ten skútr vypadal podstatně jinak, neboť se zjistilo, že původní nápad, montovat elektropohon do původních kastlí, generuje jeden problém za druhým. Tenkrát jsme se tam zajeli podívat a vypadalo to hodně slibně. A když jsme Čezetu 506, jak znělo oficiální označení nového, již finálního modelu, jemuž se podařilo získat i globální homologaci, konečně otestovali v obou nabízených verzích, museli jsme uznat, že to není jen nafouknutá bublina, nějaká snaha o rychle vydělané peníze, nýbrž poměrně promyšlený výrobek z kvalitních komponentů a vlastním charismatem. Navíc Made in Czech Republic.

Jenže v tomhle světě všechno samozřejmě stojí a padá s penězi a taková výroba motocyklů, nota bene na elektriku, je běh na hodně dlouhou trať, přičemž vás v kapsách musejí tížit opravdu veliké stohy bankovek. Už v onom roce 2018 se změnilo majetkové rozložení uvnitř Čezety, pan Smith vlastnil 70 % a dalších 30 % drobní investoři, kteří se k Čezetě připojili prostřednictvím crowdfundingové společnost Crowdberry – ta tehdy vybírala 20 milionů korun na zahájení sériové výroby první série. Podařilo se a desítka zaměstnanců mohla výrobu skutečně rozjet. Značka udává, že během let 2018-2020 se podařilo vyrobit 60 strojů, jež byly exportovány do deseti zemí Evropy.

Samozřejmě že Čezety nebyly levné, to u elektrických malosériovek ani není možné, nicméně ani fakt, že na přelomu let 2018/2019 došlo ke skokovému zdražení o vysoké desítky tisíc korun (silnější model potom vycházel na 410 tisíc!), nedokázal Čezetu hodit do černých čísel. Tedy ne že bychom to tak trochu nečekali, elektro-byznys je doteď převážně dotovanou podnikatelskou zábavou, ale ta ztráta přes 21 milionů korun za roky 2018-2019 už byla zřejmě nad Smithovy finanční síly.

Na podzim loňského roku proto oficiálně oznámil, že hledá kupce pro svou značku. Toho měla čekat poměrně zachovalá společnost: „Na čekací listině je přes 100 000 EUR (2,6 milionu korun) prodejních objednávek a Čezeta je prakticky bez dluhů, kromě dluhů vůči svým vlastníkům,“ uvedl přednedávnem Neil Smith, jenž v dokumentu určeném pro potenciální partnery loni předpovídal ziskovost již na konci roku 2021. Ta měla přijít díky druhé sérii modelu 506, kterou Čezeta vyvíjela a při výrazně nižší cenovce kolem 6000 EUR (cca 160 000 Kč) Smith plánoval prodej 1000 kusů v roce 2023. Jenomže se bohužel nenašel nikdo movitý, kdo by sdílel páně Smithovo nadšení pro novodobé Prase, a majitel už nebyl ochoten vložit další hotovost. A výsledek jste si mohli přečíst už v perexu. Insolvence a zánik, to je obraz blízké budoucnosti značky Čezeta Motors, pokud se tedy nestane zázrak. S těmi se však v poslední době zrovna pytel netrhá, ten poslední, který by stál za řeč, se udál před nějakými dvěma tisíci let…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

Autoři článku obdrželi prémie 50 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Zdenek54 přispěl 10 Kč
Mark09 přispěl 10 Kč
L6L přispěl 10 Kč
Jirin1 přispěl 10 Kč
Targus přispěl 10 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (2x):
Motokatalog.cz



TOPlist