ktm_duben




Nové motory pro stopětadvacítky Aprilia SX/RX

Ačkoli u Aprilie teď hrají prim nové šestsetšedesátky Tuono a RS, nezapomíná samozřejmě ani na šestnáctileté elévy jedné stopy. Ti si i v roce 2021 budou moci na cesty do školy a na odpolední výlety pořídit motarda nebo endurko s novým motorem plnícím normu Euro 5.

Kapitoly článku

Už je to bezmála 10 let, co se endurka RX a motardy SX vyráběly s dvoudobými motory. Zbyla tehdy po nich v portfoliu Aprilie nepěkná díra, kterou zaplnily v roce 2018 stejnojmenné modely, ovšem vybavené čtyřventilovým DOHC čtyřtaktem, který tehdy Aprilia používala v malém supersportu RS4 vlastně již od dob, kdy byly na trhu ty původní dvoutakty. Co tím chceme říct? Že ten agregát už nebyl zrovna nejnovější, a i když Euro 4 ještě splnil, s pětkou to měl nahnuté.

Rok 2011: supersport RS4 125 s novým čtyřtaktem a enduro RX 125 se známým dvoutaktem

Takže když napíšeme, že RX a SX pro modelový rok 2021 už plní Euro 5, určitě vám bude jasné, že jenom přemapováním elektroniky a zvětšením katalyzátoru to nebude. A máte naprostou pravdu. Ta základní architektura zůstala stejná, zvenčí vypadá agregát jako starý známý, nicméně uvnitř má změn poměrně dost. Konkrétně na „vršku“. Nová je hlava a vlastně všechno s ní související – tvar spalovacího prostoru, sací i výfukové kanály, jiskru dává nová iridiová svíčka, zvětšila se lehce komprese. Vačkové hřídele mají agresivnější profily vaček, jiná jsou hrníčková zdvihátka ventilů i jejich pružiny. Změněný je celý sací trakt včetně filtru, vstřikovací jednotka (pořád průměr 32 mm) je umístěna výše, vzduch tak jde do válce přímější cestou a dodávku paliva řídí nová elektronika Marelli MIUG4. Jiný je pochopitelně i výfuk s účinnějším katalyzátorem a ocelovou koncovkou s logem Aprilia.

A jak se to projevilo na parametrech? Motor je v rámci možností daných řidičákem A1 ještě silnější, má citlivější reakci na otočení plynu a plnější křivku točivého momentu s maximem 11,2 Nm při 8000 otáčkách jako doposud – tu jednu desetinku newtonmetru dolů těžko poznáte. Výkon samozřejmě nemůže překročit 11 kW, akorát ho nyní čtyřventilový vodník dosahuje o 700 otáček níže, při rovných 10 tisících. Aprilia slibuje také snížení spotřeby, konkrétně na 2,6 l/100 km, bude to tak vaše pozadí sedící na úzkém sportovním sedátku, kdo bude diktovat povinné zastávky, nikoli 7litrová nádrž. Kolik jste najeli, to potom uvidíte na novém LCD displeji s větším počtem funkcí včetně dosažené maximálky – vynulovat, než to večer objeví mamka!

A další změny? Žádné nejsou, modely 2021 jsou čistě o tom motoru a novém displeji. Podle nás to stačí, proč dělat „změny pro změny“, když už tak byly tyhle malorážky dost dobré, jak potvrdil i náš test RX 125 předchozí generace. Vlastně akorát barvy budou trochu pozměněné a všechny moderně sportovní, obě varianty se budou nabízet v červeno-bílo-fialové Rally Tribute a černo-stříbrné Silver Speedway, motarda SX seženete navíc ještě v červeno-černé Red Raceway. Pro jistotu zopakujeme známý fakt, že technicky jde o dvojčata lišící se pouze v kolech (RX na šupntech v kombinaci 21“/18“, SX na silničních 17“), velikosti brzdového kotouče vpředu (260 mm vs. 300 mm), velikosti zadní rozety kvůli kompenzaci rozdílné velikosti kol a 25mm rozdílem ve výšce sedla (905 mm u endura, 880 mm u motardu). Obě varianty se tak mohou pochlubit ocelovými rámy, přední 41mm USD vidlicí se zdvihem 240 mm, zadní ocelovou kyvkou s centrálním tlumičem s progresivním přepákováním a zdvihem kola 210 mm a solidní hmotností 134 kg s plnou nádrží.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 5 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist