globalmoto_duben_nolan




Aprilia představuje nového Tuarega 660

Nějakou chvíli se o tom mluvilo a teď je vše jasné. Aprilia představila finální verzi cestovního endura Tuareg 660, které by si mělo rozumět stejně dobře s asfaltem i terénem. Toto troufalé tvrzení jasně podporuje kompletně stavitelné pérování s velice slušnými zdvihy, kola offroadových rozměrů nebo suchá váha výrazně pod 190 kilo. Velice bohatá výbava obsahuje několik jízdních režimů, tempomat, kontrolu trakce a také možnost vypnout ABS na zadním kole, ale i celé motorce.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Model Tuareg není u italské značky Aprilia žádnou novinkou, protože už v osmdesátých letech se pod stejným názvem prohánělo po šotolinách a silnicích cestovní enduro v docela podobné červeno modro bílé kombinaci. Stejné barvy dostal také Tuareg modelového roku 2022 a je fakt, že mu sluší, i když podobně barevných cestovních endur je na trhu opravdu hodně. Vzhled je dost subjektivní záležitostí, tak se s ním popasujte, jak chcete, ale vsadím se, že je nás bude víc, co si na hodně svéráznou přední masku budeme muset chvíli zvykat. Nemůžu si to odpustit, ale ve mně evokuje robota z filmu Číslo 5 žije.

Pojďme se ale podívat na technické parametry, podle kterých se dá leccos odvodit. Velice zásadním prvkem jsou kola offroadových rozměrů, tedy přední jednadvacítka a zadní osmnáctka. Bezdušová kola s drátěným výpletem nazouvají zubaté pryže, a tak by tomu mělo být i v sérii. Také zdvihy kompletně stavitelného pérování nevypadají vůbec špatně, protože hodnoty 240 mm se v kategorii cestovních endur může pochlubit jen málokterá mašina. Jen pro srovnání, Yamaha Ténéré 700 disponuje zdvihy 210 mm na předku 200 mm na zadku a pokud na tom je někdo stejně jako Tuareg, je to KTM 890 Adventure v offroadovější verzi R. Pokud se budeme bavit o světlé výšce, tak jsme na stejné hodnotě, jako u zdvihů pérování, tedy hodnotě 240 mm.

A jak je to s motorem? Aprilia Tuareg používá úplně stejný kapalinou chlazený dvouválec, jako byl naordinován sportovnímu „eresu“ 660 a o něco více odhalenému Tuonu 660, ovšem je jinak naladěn a dává do placu výkon 80 koní a maximální točivý moment 70 Nm. Řadový dvouválec je zásobován benzínem z osmnáctilitrové nádrže a vyprodukovaný výkon je na zadní kolo přenášen pomocí klasického řetězu. Mašiny napříč všemi kategoriemi se dneska až na pár výjimek neobejdou bez větší nálože elektroniky a nejinak je tomu u nového Tuarega. V základu zde najdeme čtyři palivové mapy, přičemž dvě lze editovat, motorovou brzdu, kontrolu trakce, anti wheelie, ale také tempomat nebo ABS.

Velice sympatické je to, že ABS lze vypnout jak na zadním kole, tak na předku i zadku zároveň, což ocení hlavně cestovatelé s bahnivými choutky. Za rallye štítkem, který pravděpodobně nepůjde nastavovat bez použití nářadí (pokud vůbec), leží pětipalcový barevný TFT displej, skrz který je možné ladit všechny dříve zmíněné funkce a u kterého nemůže chybět ani konektivita, čili propojení s mobilem.  

Rovné jednodílné sedlo Aprilie Tuareg leží ve výšce 860 mm nad zemí a v jeho zadní části najdeme praktické úchyty. První zveřejněné informace mluví o suché hmotnosti 187 kilo, a to nezní vůbec špatná hodnota. Jde o lehčí motorku, než je již zmíněná KTM 890 Adventure R nebo Yamaha Ténéré 700, ke které má Tuareg alespoň po stránce vzhledu hodně blízko. Když se podíváme na některé detaily, tak si všimneme brzd Brembo, montované podsedlovky, rozměrného kovového protektoru výfukových svodů a motoru, zubatých stupaček, hrazdy pro navigaci, alespoň plastových bástrů nebo lankové spojky, odpružení zadního kola pomocí přepákování či bezdušových kol a kryté nádobky brzdové kapaliny.

Zkrátka Aprilia vyslala do ADV světa hodně zajímavý kousek a naše redakce je na něj hodně zvědavá. Podle prvních informací a zveřejněných fotek půjde o dost zábavné cestovní enduro, a je jasné, že se bude snažit uspokojit choutky silničních i terénních pokušitelů rovným dílem.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
strecKopca přispěl 5 Kč
Maxik400 přispěl 5 Kč
michalpike přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist