AJP vrací do hry vzducháče
Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 22.11.2022 | Zobrazeno: 15 031x
Portugalská značka AJP je mezi běžnými motorkáři nejznámější zřejmě díky svojí šestsetpadesátce PR7, tedy modelu pro dálkové soutěže. Přitom její doménou jsou odjakživa lehká endura a v modelovém ročníku 2023 se značka vrácí ke svým kořenům, když si opět můžete pořídit motorky se vzduchem chlazenými agregáty.
Kapitoly článku
Vlastně se dá říci, že na veletrhu EICMA v italském Miláně byla expozice značky AJP nabitá novinkami, neboť v nástupu zde před třemi lety představené zbrusu nové řady SPR udělal pěknou paseku Covid-19 a třeba největší pětsetdesítku viděli v Česku první zákazníci až letos v létě. Takže nic nezkazíme, když zopakujeme, že dřívější modely PR4 a PR5 jsou již minulostí a aktuální portfolio značky tvoří vedle již zmíněné rallyově laděné šestpade PR7 řada nazvaná SPR. S tou Portugalci před těmi třemi lety představili také ostrá sportovní endura v podobě modelů SPR 310R a SPR 510R (větší verze je i jako supermoto!), zatímco do té doby se soustředili na „leisure“ produtky, tedy endura pro každodenní jezdění, kdy jste v kvalitních sportovně laděných podvozcích nacházeli především jednoduché a servisně nenáročné motory.
Obě nová „erka“ znamenala pro AJP velký posun, kapalinou chlazené motory pocházejí od SWM, jde tedy o finální verze agregátů od značky Husqvarna z minulé dekády, kdy ještě patřila BMW, a jedná se o pořádné úderníky – třistadesítka má 44 koní, pětsetdesítka dokonce 63 koní! Skvělá je výbava, typický modulární podvozek hliník/ocel je postavený na dvoukomorových Sachsech, brzdy kombinují třmeny Brembo s tlustými kotouči Galfer, je tady samonosná podsedlová nádrž Acerbis, titanový laďák GPR, ráfky Excel s kovanými středy, lithiová baterka, kompozitový kryt motoru, prostě spousta fajnových věcí, které u konkurence máte za příplatek. S takovými kátéemkami se sice ájépéčka nemohou rovnat svou hmotností, ale zato přesvědčí zákazníky svou cenovkou, která, když si u rakouských strojů ještě dorovnáte výbavu, leží zhruba o 100 tisíc níže (necelých 230 a 239 tisíc korun). A mimochodem absolutní hmotnost je jedna věc a druhá ta, jak jsou ta kila rozložena, a v tomto ohledu prý udělali Portugalci obrovský kus práce. Pocit lehkosti a skvělá ergonomie je prý novým SPR vlastní.
Jenomže verze R nejsou jediné, co tvoří řadu SPR. Pak je tady ještě model SPR 250, což je nástupce oblíbené PR5, tedy motorka s kapalinou chlazeným jednoválcem od Zongshenu s rozumným výkonem a příjemnými servisními intervaly, ale se vzhledem ostrého endura a slušnou podvozkovou výbavou – opět Sachsy se zdvihy 300 mm, brzdy Brembo atd.
A v modelovém ročníku 2023 dochází i na reinkarnaci nižší řady PR4, vybavené motory chlazenými vzduchem. O tu jsme přišli před dvěma lety kvůli emisím, teď jsou však prý homologační náležitosti již splněny, a to zůstává plnění karburátorem! Platí to jak pro menší SPR 125, tak pro větší SPR 240, která má oblíbený nezničitelný dvouventilový pětikvaltový motor Honda a v Česku se prodává za hodně zajímavých 126 tisíc korun.
Oba modely přijíždějí v novém rámu a podsedlovou 9,5litrovou nádrží jako ostatní verze SPR, mají plně nastavitelné odpružení a brzdy Braktec s opletenými hadicemi a kotouči 260/220 mm. Kromě endura existují i v supermotardovém provedení, větší model bude k dostání také ve vylepšené verzi SPR 240X, která má stejnou podvozkovou výbavu jako ostré varianty R, tedy dvoukomorové Sachsy a Bremba. To bude hodně zajímavá motorka pro ty, kdo vědí, že do těžkého terénu nepotřebujete zdaleka tolik ostrý výkon, jako dobrý podvozek a jezdecké schopnosti na to, abyste koně, které máte k dispozici, dokázali přenést na zem. Těch 20 koní a 18 newtonmetrů je kolikrát v terénu ažaž.
Informace o redaktorovi
Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)