ktm_listopad




Koupě/prodej ojeté motorky: Co všechno potřebujete?

Sezóna končí a spousta motorkářů přemýšlí, že svůj stávající motocykl prodá a na příští sezónu si pořídí jiný. Teď je na to vhodná doba pro prodávajícího i kupujícího – na motorce už moc jezdit nepůjde, takže klidně může z domu, což je fajn pro první stranu, a ta druhá má zase spoustu času na výběr. Když už si spolu plácnete, jaké vás čeká papírování?

Vybrat z inzerátů, přijet, vyzkoušet, předat peníze a odvézt – to by byla paráda. Jenže to můžete udělat maximálně tak u olítaného čínského minibiku za pár kaček. U dražších strojů už je určitě vhodné mít alespoň kupní smlouvu, ovšem věci se začnou komplikovat, pokud kupujete nebo prodáváte motocykl, který je přihlášený do provozu na pozemních komunikacích. A právě na tuto transakci se v tomto článku podíváme podrobně. Jaká je aktuálně situace?

Jedna z nejoblíbenějších cest pro koupi nebo prodej motocyklu je dlouhodobě náš bazar, kde denně přibývají stovky nových inzerátů. My se na celý proces prodeje/pořízení ojetého stroje podíváme z pohledu kupujícího, ale jen kvůli lepší srozumitelnosti, žádná strana nemá nějaké speciálně dané úkony, které musí vykonat. Takže pojďme nakupovat! Buď se na vybraný stroj pojedete podívat jen tak, necháte si čas na rozmyšlenou a samotný nákup uskutečníte později, anebo, zejména když to máte stovky kilometrů nebo jde o jasnou věc, se rovnou vybavíte vším potřebným a motorku si hned odvezete. To se nejspíš neobejde bez peněz, ale tady mějte na paměti, že v České republice jsou hotovostní platby možné jenom do výše 270 000 Kč – cokoli nad tuto hranici už musí jít bankovním převodem. Kupujete-li tedy drahou motorku, je celkem pravděpodobné, že pojedete dvakrát.

Pokud si s prodávajícím plácnete, nastal čas sepsat kupní smlouvu. Měli byste ji ale sepsat i tehdy, když kupujete třeba krosku nebo okruhovku. Vzor kupní smlouvy si můžete stáhnout na tomto odkazu a nezapomeňte, že budete potřebovat dva kusy – pro vás a pro prodávajícího. Když si dopředu vyplníte známé údaje, jako třeba svoje jméno, o to méně práce budete mít na místě. Pořádně si ověřte všechny údaje, které do kupní smlouvy píšete, aby se třeba nestalo, že vám motorku podle smlouvy bude prodávat pan Vomáčka, ovšem majitelkou v TP bude paní Vomáčková apod. Samostatnou kapitolou je vyplňování 17místného VIN, tam uděláte chybu snadno. Samozřejmě si VIN zkontrolujte i na motocyklu, aby tohle číslo sedělo s techničákem. Pozor, u starších motorek je zvlášť číslo karosérie a číslo motoru, u novějších už je uveden akorát VIN (identifikační číslo vozidla, najdete na rámu).

Co bude dál, to závisí na vaší dohodě a časových možnostech. Teoreticky totiž jde zvládnout přepis hned po koupi, ale to jen za předpokladu, že máte v ruce potvrzení o evidenční kontrole. Ten má platnost 30 dnů a jako evidenčka slouží i pravidelná technická kontrola v této měsíční lhůtě. Evidenční kontrolu vám udělají na jakékoli STK za poplatek, který není pevně daný, ale počítejte do pětistovky. Takže udělal-li předchozí majitel evidenčku „do foroty“ (nepříliš pravděpodobné), nebo zvládnete-li ji udělat ještě ten den spolu (o něco pravděpodobnější), můžete spolu směle naběhnout na odbor dopravy místního úřadu s rozšířenou působností.

Jenže tenhle scénář je sice možný, ale až příliš krásný na to, aby byl běžný. Většinou to je tak, že motorku jedete koupit po práci nebo o víkendu a budete se muset s prodávajícím dohodnout, kdo z vás všechny úkony udělá. Pro obě strany je to trochu rizikové, především v tom, že když se to nezvládne do 10 pracovních dnů, dopouštíte se přestupku, za který hrozí sankce až 50 000 Kč. Navíc prodávající riskuje to, že nový majitel napáchá nějaké ty dopravní prohřešky („Ta nová motorka tak krásně jede…“), které ještě půjdou na jeho vrub. Zkrátka se musíte domluvit, kdo má jaké možnosti, převedenou motorku chcete mít oba. Od toho druhého, který se převodu fyzicky účastnit nebude, ovšem potřebujete plnou moc, a to úředně ověřenou, což vám udělají třeba na obecním úřadě nebo na CzechPointu. Pokud by převod dělal ještě někdo další, třeba manželka nebo kamarád, budou potřeba ověřené plné moci od nového i starého majitele. Zkrátka kdo není přítomen fyzicky, musí dodat ověřenou plnou moc.

A může se jít na úřad. Skvělou zprávou je, že na jakýkoli. Tedy samozřejmě že ne na živnostenský, nýbrž na dopravní odbor obecního úřadu obce s rozšířenou působností. Ale na rozdíl od minulosti, kdy jste museli tam, kde je vozidlo registrováno, si dneska můžete vybrat úřad kdekoli v republice. Trvalé bydliště máte v Praze, motorku kupujete v Ostravě, přes týden býváte v Brně a motorku přihlásíte v Hradci Králové, protože jste zrovna tam jeli na pracovní schůzku a nebyla tam fronta. Právě fronty na úřadech vás mohou nemile zaskočit a neexistuje na ně recept – někde jsou pořád, někde nárazově a někde vůbec. I proto je lepší začít řešit převod co nejdříve a ne až desátý den, kdy na to máte hodinku po obědě na nejvytíženějším úřadě v širokém okolí.

Co tedy s sebou? Pár papírů to bude. Především žádost o zápis změny vlastníka, což je formulář, který si můžete stáhnout tady, ale nemusíte, protože ho na úřadě budou mít a tam ho přímo vyplníte. Kupní smlouvu (případně fakturu nebo leasingovou smlouvu) potřebujete akorát tehdy, když přihlašujete nové vozidlo, při převodu ojetiny ji nepředkládáte. Potřebovat ale určitě budete doklad o evidenční kontrole, velký a malý techničák (tedy správně technický průkaz a osvědčení o registraci vozidla) a zelenou kartu, která dokazuje, že má vozidlo platné povinné ručení. Je úplně jedno, jestli už bude vaše nové, nebo jestli na vozidle ještě je povinné ručení původního majitele. Povinné ručení zaniká až okamžikem, kdy to oznámíte pojišťovně, nikoli datem prodeje vozidla. Zelenou kartu nepotřebujete, když převádíte vozidlo, které je vyřazené z provozu. No a potom musíte mít samozřejmě již zmiňovanou plnou moc nezúčastněné strany a svoje doklady k ověření totožnosti. Kupujete-li motorku „na firmu“, tak ještě výpis z obchodního rejstříku ne starší než 12 měsíců. Na pokladně zaplatíte správní poplatek, za motocykl do 50 cm3 to je 300 Kč, za stroj od padíka výš 500 Kč. Registrační značka (dříve SPZ) zůstává, pokud by se vám vyloženě nelíbila a chtěli jste jinou, musíte ji přinést na výměnu, nová je za dvě stovky. Anebo za pět tisíc, to když chcete značku na přání.

Je velice pravděpodobné, že tu registrační značku s sebou ponesete tak jako tak. Od loňska totiž platí delší intervaly na STK, nová motorka jde na první technickou kontrolu až po šesti namísto předchozích čtyř let a stará po čtyřech namísto předchozích dvou let. Pokud to už předchozí majitel před vámi neudělal, můžete si tedy zrovna zažádat ještě o prodloužení STK o dva roky. Úředník ale musí mít kam vylepit novou známku, proto ta značka s sebou. Tento úkon je zdarma. A máte to, motorka je vaše, můžete jezdit!

Shrnutí: Co potřebujete při cestě na úřad

  1. platnou zelenou kartu (vaši nebo předchozího majitele)
  2. doklad o evidenční kontrole (ne starší 30 dní, stojí 300 - 500 Kč)
  3. TP a ORV (velký a malý techničák)
  4. úředně ověřenou plnou moc od protistrany (pokud přihlašujete stroj sám)
  5. občanský průkaz
  6. peníze (300 - 500 kč za přihlášení)
  7. kupní smlouvu potřebujete akorát při registraci nového vozidla (nebo jiný doklad o nabytí - například fakturu)
Autoři článku obdrželi prémie 231 Kč od 27 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist