Znáte nová pravidla při převodu motorky?
Text: Petr Poduška | Foto: archiv | Zveřejněno: 16.1.2015 | Zobrazeno: 148 785x
Na začátku roku vstoupila v platnost novela zákona, kterým se motoristé mají řídit při přepisu ojetého vozidla na nového majitele. Odhlášení a přihlášení motorky či auta se musí nově uskutečnit jako jeden úkon, a to na úřadě, kde vozidlo bylo doposud evidováno - tedy tam, kam spadá podle adresy nebo sídla firmy prodávajícího. Lhůta na převod je deset dnů od prodeje, a za její nedodržení hrozí vysoká pokuta.
Problémy může způsobit také podmínka, že před převodem musí vozidlo mít hotovou evidenční kontrolu a sjednané povinné ručení na nového majitele. To sice nejsou žádné nové úkony, ale mohou zkomplikovat dodržení lhůty na přihlášení. Pokud nestihnete převod uskutečnit do deseti dnů ode dne prodeje (data platnosti kupní smlouvy), hrozí vám pokuta až padesát tisíc korun. Kapacita úřadů je sice podle ministerstva dostatečná, ale zkušenosti hovoří jinak: na některých úřadech si musíte stoupnout do fronty na pořadové lístky už hodinu před otevřením, jinak na vás ten den nemusí vůbec vyjít řada.
A jak se registr zbaví vozidel v polopřevodu, kterých je evidováno kolem čtvrt milionu? Všechna stávající polopřevedená vozidla, která nebudou do poloviny roku mít dokončený převod, vyřadí z evidence Centrálního registru vozidel bez nároku na možnost jejich pozdější registrace.
Po vlastnících nepojištěných vozidel, kteří způsobí nehodu, budou podle novely vymáhat náhradu škody dopravní úřady obcí s rozšířenou působností.
Více už prohlášení sdružení STOPČKP, které proti praktikám České kanceláře pojistitelů už několik let bojuje:
"Přes velkou kritiku laické i odborné veřejnosti inkasovala kancelář v minulých letech několik miliard korun z kapes českých motoristů. Ti žádají opětovné prošetření svých případů a vrácení peněz. Jen prostřednictvím iniciativy STOPČKP.cz se jim doposud podařilo získat od kanceláře pojistitelů nazpět více než 1,5 mil. Kč.
Kancelář vymáhá příspěvek nepojištěných i po motoristech, kteří vozidlo již vozidlo dávno nevlastní, nebo vozidlo neprovozují na veřejných pozemních komunikacích. V minulosti se objevila i řada případů, kdy byli lidé odsouzeni k úhradě příspěvku nepojištěných za vozidlo, které nikdy nevlastnili. Tento stav nebyl jen chybou samotné ČKP, ale i řady soudů, které mnohdy vynášely rozsudky bez hlubšího zkoumání a znalosti věci.
Od roku 2013 hájí zájmy motoristů iniciativa STOPČKP.cz, která zastupuje více než 3 000 poškozených. Rok po té se obrátila na orgány veřejné správy s peticí, kterou podpořilo více než 4 000 lidí.
Motoristů se v roce 2014 opakovaně zastal i Ústavní soud, který se v několika rozhodnutích jednoznačně vymezil proti praxi ČKP a vyjádřil nesouhlas s řadou rozsudků obecných soudů.
Skupina poslanců, na jejichž návrh byla novela zákona schválena poslaneckou sněmovnou, ve své důvodové zprávě doslovně uvedla, že původní, tedy končící právní úprava, se stala hojně užívaným a oblíbeným zdrojem výdělku inkasních agentur a advokátních kanceláří se specializací na správu pohledávek. Agentury se tímto faktem ani veřejně netají a za pomoci tvrdých vyjednávacích metod přesvědčují každodenně osoby o existenci smyšlené povinnosti k zaplacení fiktivních dluhů na pojištění.
Řada motoristů byla záměrně uvedena v omyl. Desítky tisíc lidí požadované peníze zaplatily jen díky systematickému zastrašování. Nyní může většina z nich žádat peníze zpět.
Kolik peněz vrátila ČKP individuálním žadatelům není známo, ale objem vrácených peněz prostřednictvím STOPČKP.cz přesáhl více než 1,5 mil. Kč. Řada lidí se o své peníze teprve může přihlásit, protože kancelář v minulosti oslovovala stovky tisíc motoristů ročně a vybrala od nich několik miliard korun. Dle představitelů STOPČKP.cz může dosahovat množství neoprávněně vybraných peněz až 50% a všichni poškození by se měli o své peníze přihlásit.