Těžký život dlouhána aneb kde sehnat LXL?
Text: Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Zveřejněno: 20.3.2025 | Zobrazeno: 7 860x
Hlava vysoko nad horním koncem plexištítu, kolena se nevejdou do prolisů na nádrži a pohodlný posaz na menších motorkách ti posune zadek na místo spolujezdce? Sehnat textilní bundu, která by dokonale padla i slušela, je neřešitelný úkol? Život hubeného dlouhána, který propadl kouzlu motorek, může mít řadu výhod i nevýhod.
Začnu těmi výhodami, no vlastně jednou jedinou. Se svou téměř dvoumetrovou postavou ze všech motorek v pohodě došlápnu oběma nohama na zem. To je velký přínos při manipulaci na místě nebo otáčení, kterého si při focení motorek a opakovaných průjezdů zatáčky užiju opravdu hodně. My dlouháni taky máme určitou výhodu v lepším výhledu a přehledu o okolním provozu, hlavně ve městě. Vysoký jezdec na motorce je taky o něco málo líp viditelný pro ostatní, zvlášť když bude mít výraznější barevnou přilbu. No a nakonec taky líp vypadá na velkých motorkách. Jenže o to legračnější je pak jeho silueta na menších modelech.
Nevýhody dvoumetrové postavy jsou asi každému jasné. Zatímco třeba výrobci jízdních kol nabízejí od každého modelu rámy a další komponenty v několika rozměrech, motocykly jsou v jednom jediném modelu pro všechny typy postav. Když se dlouhán zamiluje do motorky v průměrné velikosti, musí se smířit s horší ochranou před větrem, nedostatkem místa na nohy, pokrčenými koleny a často i menším pohodlím v sedle. Jenže je na každém z nás, jak vážně takové omezení budeme brát a do jaké míry tomu podřídíme výběr motocyklu. Já osobně jsem začínal na menší pětistovce Suzuki GS 500E a neměl jsem s její velikostí nejmenší problém. Fakt nikdy, ani při třítýdenním toulání mezi Francií a Španělskem, a to ve dvou a s plnou bagáží včetně stanu a spacáků. Cestovat i jezdit se dá na všem, koukněte třeba na nadšence cestující do Turecka na pionýrech nebo na Jardu Šímu a jeho výpravě do Afriky na replice legendárního mini motocyklu Honda Monkey.
Má to ale i další rovinu, motorky jsou v dnešní době hlavně nádherný koníček, u kterého ale velkou roli hraje i estetika. Z valné většiny si pořizujeme motorky, které se nám líbí, a chceme na nich taky aspoň trochu dobře vypadat. Někdo si to připouští víc, jiný to má téměř na háku, ale určitou roli to pokaždé hraje. Někdy pak převáží krása vybraného modelu, například když jsem se zamiloval do nesmrtelné klasiky Royal Enfield 350 Bullet a dal si na něm týdenní test i přes naše hodně protichůdné rozměrové kategorie. Ale při pořizování vlastní motorky musím přiznat, že rozměry hrály velkou roli a v garáži pořád je na čestném místě obrovské staré R 1150 GS, které prošlo tímto srovnávacím testem.
Pokud jste se zamilovali do nějaké motorky a první posaz na ní ukazuje, že je vám prostě malá, ještě neházejte flintu do žita. Novější modely motocyklů často nabízejí možnost nastavení sedla do výšky, případně se dá při koupi objednat zvýšené nebo snížené sedlo. To byl třeba příklad testu Hondy CL 500, kde jsem měl na standardním sedle potíže s koleny, ale se zvýšeným sedlem mi motorka najednou padla jako ulitá. Jenže ani tady se neplatí univerzální rada pro každého jezdce a každý model. Za těch třicet let, co jezdím na motorkách, už jsem narazil i na i mašiny, kde jsem si pro jízdu na silnici sedlo dával do té nejnižší polohy bez ohledu na pohodlí. Se zvýšeným posazem jezdce totiž souvisí i zvýšené těžiště, které může v zatáčkách hodně změnit chování motorky a hlavně vnímání a odezvu od kol a od brzd.
Obrovský efekt má také správné nastavení ovládacích prvků, tedy páček brzdy a spojky i páky zadní brzdy a řadičky. To je bohužel dodnes obrovský nešvar velké části prodejců, kteří velmi často vypustí nového majitele motocyklu do provozu bez seřízení hlavních ovladačů podle jeho postavy a způsobu posazu. A přitom pět minut strávených s několika imbusy při nastavení přesně na míru by tolik zlepšilo pohodlí i ovladatelnost! Mrkněte na tento článek, kde se tématu podrobněji věnuje Zajoch.
Jako redakčnímu dlouhánovi mi každou sezónu v mailu přistane několik desítek dotazů na mé zkušenosti s konkrétními modely motorek. Jak jsem se poskládal na tu a tu motorku, jak mě bolela kolena, jak na mě foukalo... jenže všechno tohle jsou subjektivní dojmy a je těžké je zobecnit. Třeba dotaz na funkčnost plexi a na hluk v přilbě do velké míry závisí nejen na výšce postavy, ale také na úhlu hlavy při řízení, typ přilby a nakonec i citlivosti uší. Jak ostatně naznačuje i mé příjmení, mám rád ticho a na motorce jezdím většinou se špunty do uší, i tak mi ale u některé kombinace motocyklu a přilby po pár hodinách už dost vadí hluk.
Kapitola sama pro sebe je pak motorkářská výbava. Sehnat rukavice pro dlouhé a štíhlé prsty vůbec není jednoduché. V podstatě to funguje tak, že v každém větším motoobchodě v Čechách i v Evropě vyzkouším všechny vyšší řady rukavic, a když mi náhodou nějaká padne, okamžitě je kupuji bez ohledu na cenu. Tady musím pochválit značku Rev'it!, která alespoň podle mých zkušeností používá několik různých tvarů a chápe, že ruka v motocyklové rukavici bude sevřená kolem řídítka a musí mít ušité delší prsty. Tak aby se švy nezadíraly přesně o toho citlivého místečka mezi kůží a nehty.
Na hubené dlouhány se dost těžko shání textil i kůže, které by přesně padly a dokonale držely všechny chrániče na svém místě. Platí to zejména pro lokty a boky, protože většina výrobců oblečení své střihy navrhuje pro průměrnou postavu. Tady je v podstatě jediná osvědčená, ale hodně drahá rada. Nechat si ušít kombinézu nebo textilní komplet na míru. Celkem jsem za svoji kariéru měl tři kožené kombinézy na míru od PSí Hubík. Všechny perfektně padly na tělo, ta poslední už mi asi vydrží do důchodu, protože s přibývajícími léty mě to na okruh láká méně často a vypěstoval jsem si velkou averzi k padání :-)
Také textil jsem míval od Hubíků a bundy musím ve všech případech pochválit. Byly prakticky nezničitelné, kdyby mi nevykradli garáž, tak v nich asi jezdím dodnes. S kalhotami to bylo složitější, i po ušití na zakázku mi je u Hubíků ještě museli pokaždé předělávat, aby dokonale padly. Pak jsem pro změnu vyzkoušel konfekci od švýcarské značky iXS, která dělá prodloužené velikosti. Jenže tento textilní komplet právě dosloužil, tkanina už je po letech dost chatrná a já se poohlížím po něčem novém. Textilní komplet od PSí je na první pohled jasná volba, ovšem nebýt té ceny. Když jsem si naklikal bundu nejvyšší řady Brilla s šitím na míru, s odepínací membránou a termovložkou, dostal jsem se přes padesát tisíc. K tomu vybavené kalhoty za dvacet pět a jsme skoro na osmdesáti. S nižší řadou Sirius bych se bez výbavy, tedy membrány a vložek, dokázal za komplet dostat celkově pod padesát tisíc. Rozhodně netvrdím, že to za to nestojí, naopak pokud bych vůbec neřešil peníze, tak to rovnou objednávám i se vsazeným airbagem. Já teď ale hledám něco levnějšího.
Podívám se tedy po konfekci s nabídkou prodloužených velikostí. A nabídka na trhu je pro nás dlouhány dost rozpačitá. Což o to, kalhoty s prodlouženými nohavicemi, označované jako LL, LXL nebo L Long, XL Long dělá poměrně dost značek. Jenže při zkoušení jsem narazil na to, že výrobce často jen přidá delší spodní část nohavice, ale od pasu až ke kolenům nechá obvyklý střih. My dlouháni ale máme i delší stehna, takže kolena jsou u takového prodloužení na nesprávném místě. V podstatě všechny značky kromě zmíněného iXS mi nesedly, jako by ani v prodloužené velikosti moc nepočítaly s hubeným jezdcem.
Ještě složitější je to při shánění textilní bundy v prodloužené velikosti. Značky nabízejících takové kombinace na našem trhu byste spočítali na prstech jedné ruky. Prodloužené velikosti bund dělají jen značky Modeka, Büse, Held, Dainese a iXS, (u RST pak nabízejí možnost přešití rukávů v českém zastoupení značky). Pokud znáte nějakou další značku s nabídkou bund v prodloužené Long variantě, dejte prosím tip ostatním v komentářích pod článkem. I výše uvedené značky ale nabízejí prodloužené varianty jen u menší části své modelové nabídky, případně prodloužení omezují jen na některé barevné kombinace, například u iXS byly v minulých letech prodloužené bundy jen v černé barvě. Potíž ovšem je, že téměř nikdo nemá prodloužené varianty skladem k vyzkoušení. Prodloužené verze je nutné přes prodejnu si objednat z evropského skladu a doufat, že velikost přesně padne.
Čestnou výjimkou je pražský YShop a jeho značky Dainese a Held, kde mají některé modely i v prodloužené verzi rovnou skladem a je možné si je hned vyzkoušet. A co jsem na konec vybral? Ještě nemám vyhráno, ale na konci března by měly dorazit první kusy nové textilní řady iXS Venture s laminovanou membránu Gore-Tex a v nabídce je i prodloužené provedení Long (Honzisovi díky za tip). Vyzkoušel jsem si standardní L i XL na výstavě a cenovka dvacet tisíc za plně vybavenou bundu s dobrým odvětráním, magnetickým zipem a dalšími vychytávkami mi přijde adekvátní. Teď už jen doufám, že i prodloužení bude odpovídat mé postavě a zakryje mi zápěstí ruky natažené k řídítkům. Takže dlouhánům na motorkách ZDAR a nezapomeňte se u našich recenzí vždy na konci podívat na výsku postavy redaktora! No a koho výška jezdců zajímá ještě podrobněji nebo se chce podělit o své zkušenosti, může si na našem webu ve svém profilu zadat i svoji výšku nebo tento údaj využít při vyhledávání.
Informace o redaktorovi
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.