STK: konečně máme jasno!

Prvním říjnem vešla v platnost novela upravující podmínky STK a v rámci ní jsme se dočkali mimo jiné prodloužení platnosti technických prohlídek. Nikdo už ale jasně neřekl, jestli se stávajícím držitelům platné technické prodlouží lhůta nebo ne. Internetem kolovaly pouze zvěsti a neověřené informace o tom, kde, komu a jak prodloužili její platnost. Obrátili jsme se proto na Ministerstvo dopravy, aby nám na to odpovědělo a rovnou jsme k tomu přidali dalších pár nejasností. Tady jsou jejich odpovědi.

STK: konečně máme jasno!

K prodloužení lhůty technické prohlídky jsme dostali následující odpověď: „U kategorie L (motocyklů, čtyřkolek….) se technická kontrola automaticky prodlužuje o 2 roky (interval je 6-4-4). Příklad: pokud byl majitel motocyklu na TP v říjnu 2016, měl jít na další v říjnu 2018. Na tu ale nemusí, automaticky se mu prodlužuje o dva roky. V případě, že chce majitel motocyklu vylepit novou kontrolní nálepku na registrační značku, provést zápis do technického průkazu a zápis do registru vozidel, pak se musí dostavit na úřad obce s rozšířenou působností (kdekoliv), kde o toto požádá. Pracovník ORP provede změnu a vylepí novou známku STK na donesenou registrační značku. Tento úkon je zdarma. Žadatel musí předložit: technický průkaz silničního vozidla, registrační značku, žádost používanou pro změnu ostatních údajů v registru silničních vozidel.“ Takže všichni, kdo máte platnou technickou, blíží se datum jejího vypršení nebo vám čerstvě propadla a ještě jste nestihli udělat novou, vzhůru na úřad!

Z nového znění zákona také nebylo jasné, jak je to s proklamovaným zrušením povinného měření emisí u motocyklů těžších 400 kilogramů: „Ano, je tomu tak, uvádí to §2 vyhlášky č. 211/2018  Sb.“ Citujme zákon: „U vozidel kategorie L a elektromobilů se neprovádějí kontrolní úkony spojené s měřením emisí vozidel.“ Majitelé velkých Harleyů a Goldwingů tak opravdu budou mít život o něco jednodušší.

Objevil se od vás také dotaz, jak je to s mopedy vybavenými pevnými stupačkami, jako má třeba Babetta 225. Tady máme špatnou zprávu. Kdo jste s nimi nejezdil na STK, porušovali jste zákon už dávno: „Tento stav se novelou zákona nezměnil, povinnost absolvovat pravidelné technické prohlídky měli uvedení mopedisté již v minulosti a mají ji i nyní.“ Pro potvrzení tohoto vyjádření přikládáme znění zákona: „je-li silniční vozidlo kategorie L se zdvihovým objemem spalovacího motoru nepřevyšujícím 50 cm3 nebo s nejvyšší konstrukční rychlostí nepřevyšující 50 km.h-1 opatřeno šlapadly, nepodléhá pravidelné technické prohlídce.“

Solex na STK nemusí, ale Simson ano. Zda-li by s těmi úpravami prošel, to je otázka...

Poslední můj dotaz směřoval na povinnou výbavu, ve které je stále několik nejasností, hlavně co se týká reflexních vest. Mám jí vozit, nemám jí vozit? Tady je odpověď: „V tomto případě se novelou zákona nic nezměnilo, jen je tato povinnost stanovena přímo zákonem č. 361/2000 Sb.: Řidič je kromě jiných uvedených povinností dále povinen mít na sobě oděvní doplňky s označením z retroreflexního materiálu stanovené prováděcím právním předpisem podle § 56 odst. 8, nachází-li se mimo vozidlo na pozemní komunikaci mimo obec v souvislosti s nouzovým stáním; to neplatí pro řidiče motocyklu, mopedu a nemotorového vozidla.“ Vesty tedy netřeba, ale jestli se vám nějaký reflexní prvek do výbavy vejde, nic s ním nezkazíte. V následujícím obrázku si můžete přečíst, co všechno musíte mít v lékárničce. Ta nově nepodléhá datu spotřeby, také odpadá nutnost vozit náhradní žárovky a pojistky.

Autor článku obdržel prémii 243 Kč od 85 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.50
Známkováno: 8x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist