hsq_obleceni1




Představení: KTM Freeride E-XC druhé generace a budoucnost oranžové elektromobility

V rakouské KTM si dobře uvědomují, že elektro motory budou stále silnějším tématem a že elektromobilita v jedné stopě nebude ničím neobvyklým. Je jasné, že elektromotorky vůni benzínu a vyzpěvování spalovacích motorů jen těžko vynahradí, a tím spíše nášup emocí, které benzínové motory přináší. Dá se ale předpokládat, že elektromotorky budou stále silnější a že se budou snažit konkurovat alespoň jako pracanti při povinnostech všedního dne.

Kapitoly článku

Vše se bude pochopitelně odvíjet od kapacity baterií, které zatím elektrické motorky limitují nejvíce. Právě dojezd je jejich největší Achillovou patou a na to se vývojové středisko musí zaměřit nejvíce. Baterie jsou zatím poměrně těžké, a ani doba nabíjení není nejrychlejší. Jistou možností je hybridní pohon, což si v Mattighofenu uvědomují a s touto myšlenkou si prý pohrávají.

V rámci představení inovovaného Freeridu E-XC se o svých plánech a představách rozpovídal šéf oranžových Stefan Pierer, který po boku Huberta Trunkenpolze a designéra Geralda Kisky představil své „elektrovize“. KTM by měla co nevidět představit motokrosovou mini elektromotorku pro děti, která by se měla dát jednoduše přestavět z menší velikosti na větší a s juniory růst. Kromě toho bude možnost individuálně nastavovat a upravovat například výkon skrz aplikaci v mobilním telefonu. Jelikož se značka Husqvarna dostala před pár lety pod křídla oranžových, také ona by měla s elektromotory lehce koketovat a jejím prvním počinem by mělo být elektro kolo.

Freeride E-XC 2018

V tuto chvíli je pro oranžové top elektro produktem offroadový Freeride E a právě kolem něj se na prezentaci vše točí. Na scénu totiž přichází Freeride E-XC druhé generace a KTM ho světu představuje doma v Salcburku, kam jsme se zajeli podívat. Na pódium Hangaru 7 ho přiváží endurák Taddy Blazusziak, a samozřejmě si nemůže odpustit nejrůznější skopičiny. I to poukazuje na fakt, že v tuto chvíli jde o elektromotorku, jejíž posláním je především zábava a za řidítka by měla přilákat mladé jezdce, ale i lidi, kteří doposud neměli s jednou stopou zkušenosti a přicházejí především ze světa cyklistiky. I to je důvodem, proč má elektrický Freeride brzdy na řidítkách a nohou se neovládá vůbec nic. Mimochodem, k řízení Freeride E-XC stačí řidičák třídy A1 a vzhledem k této skutečnosti ho mohou řídit i šestnáctiletí janci.  

Představení první terénní oranžové elektriky vyvíjené od roku 2010 proběhlo před třemi lety v rakouských horách a naše redakce přinesla exkluzivní reportáž, včetně prvních jízdních dojmů. Poté jsme se na něm ještě svezli v rámci klasického redakčního testu. Díky této offroadové elektrice se továrna snažila demonstrovat, že neustále maká na vývoji ve všech oblastech a nebojí se ani elektrické výzvy.

Freeride modelového roku 2018 staví především na nové o padesát procent silnější baterii, jejíž kapacita je 3,9 kWh a napětí 260 V. To by mělo zajistit delší čas v sedle a KTM se nebojí mluvit zhruba o hodině a půl jízdy bez nabíjení. Z praxe je ovšem jasné, že vše ovlivňuje terén, zvolený jízdní režim, ale i váha jezdce. Dříve se na výrobě baterie podílel Samsung, který ale u nového modelu nahrazuje značka Sony. Nová baterie se o něco rychleji nabíjí, takže na nabití do sta procent kapacity je potřeba zhruba 110 minut a na osmdesát procent 75 minut. Jako dříve, je možné baterii nabíjet v motorce, ale i mimo ni, což se hodí zejména za předpokladu, že máte baterii druhou a v rychlosti ji vyměníte a můžete plynule frčet dál. Továrna uvádí, že i po sedmi stech cyklech vybití a nabití by měla baterie disponovat sedmdesáti procentní kapacitou.

Freeride E-XC má stále na výběr ze tří jízdních režimů, přičemž jednička je režimem nejúspornějším, dvojka se hodí na klasické enduro ježdění a nejsilnější trojka pro agresivnější jízdu například na motokrosové trati. Tady došlo na další zajímavou novinku, a tou je rekuperace. Právě ta má prodloužit dojezd, ovšem k dispozici je pouze v ekonomickém režimu. Při ostřejší jízdě na třetí režim s ní počítat nelze. Mimochodem, při režimu „Economy“ je rychlost omezena na 50 km/h, při druhém režimu „Enduro“ je výkon limitován na 16 kW a při třetím režimu „Cross“ je výkon vyšší než 18 kW. Motor je pochopitelně vodotěsný a potřebných 155 ml oleje pro převodovku je nutné měnit každých padesát moto hodin. Jen pro porovnání, maximální krouťák elektrického motoru je podobný jako u dvoutaktní 250 EXC, tedy zhruba 40 Nm

Rám je kombinací oceli a hliníku a na jeho konstrukci se podílí také hliníkový plát pod motorem. Kyvka vážící 3,2 kg je vyrobena z také hliníku a zadní kolo je odpruženo kátéemáckým systémem PDS. Pérování pochopitelně dodala značka WP a přední plně stavitelnou USD vidlici Xplor 43 je možné nastavovat bez pomocí nářadí nahoře, podobně jako u EXC modelů. Zdvih předku je 250 mm a zadku s tlumičem WP PDS Xplor o deset milimetrů větší. Pokud někdo zatouží po snížení výšky a posazení sedla o 25 mm níže, je to možné pomocí speciálního kitu. V sérii je sedlo 910 mm nad zemí a už to by mělo být v pohodě i pro menší postavy. Oproti předchozí generaci jsou lehce upraveny také brzdy Formula. KTM Freride E-XC váží 111 kilo a pokud chcete, můžete se podívat na speciální webové stránky vytvořené pro tento model.

Výroba KTM Freeride E-XC by se měla rozjet hned po Vánocích, kdy bychom se měli dozvědět také finální cenu. Podle prvních informací se oranžoví budou snažit dostat cenu na co nejblíže k benzínovým dvěstěpadesátkám. Pravděpodobně bude možnost koupit motorku bez baterie, kterou si pak zákazník bude moci pronajmout včetně nabíječky. Na dětský motokrosový minibike na elektrický pohon, ale i další elektro počiny si budeme muset počkat o něco déle. Každopádně by se měl objevit také ryze silniční model, ovšem to zatím není ničím oficiálním.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 1 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



Continental
Objednat reklamu
TOPlist