Představení: KTM Freeride E-XC druhé generace a budoucnost oranžové elektromobility

V rakouské KTM si dobře uvědomují, že elektro motory budou stále silnějším tématem a že elektromobilita v jedné stopě nebude ničím neobvyklým. Je jasné, že elektromotorky vůni benzínu a vyzpěvování spalovacích motorů jen těžko vynahradí, a tím spíše nášup emocí, které benzínové motory přináší. Dá se ale předpokládat, že elektromotorky budou stále silnější a že se budou snažit konkurovat alespoň jako pracanti při povinnostech všedního dne.

Představení: KTM Freeride E-XC druhé generace a budoucnost oranžové elektromobility

Kapitoly článku

Vše se bude pochopitelně odvíjet od kapacity baterií, které zatím elektrické motorky limitují nejvíce. Právě dojezd je jejich největší Achillovou patou a na to se vývojové středisko musí zaměřit nejvíce. Baterie jsou zatím poměrně těžké, a ani doba nabíjení není nejrychlejší. Jistou možností je hybridní pohon, což si v Mattighofenu uvědomují a s touto myšlenkou si prý pohrávají.

V rámci představení inovovaného Freeridu E-XC se o svých plánech a představách rozpovídal šéf oranžových Stefan Pierer, který po boku Huberta Trunkenpolze a designéra Geralda Kisky představil své „elektrovize“. KTM by měla co nevidět představit motokrosovou mini elektromotorku pro děti, která by se měla dát jednoduše přestavět z menší velikosti na větší a s juniory růst. Kromě toho bude možnost individuálně nastavovat a upravovat například výkon skrz aplikaci v mobilním telefonu. Jelikož se značka Husqvarna dostala před pár lety pod křídla oranžových, také ona by měla s elektromotory lehce koketovat a jejím prvním počinem by mělo být elektro kolo.

Freeride E-XC 2018

V tuto chvíli je pro oranžové top elektro produktem offroadový Freeride E a právě kolem něj se na prezentaci vše točí. Na scénu totiž přichází Freeride E-XC druhé generace a KTM ho světu představuje doma v Salcburku, kam jsme se zajeli podívat. Na pódium Hangaru 7 ho přiváží endurák Taddy Blazusziak, a samozřejmě si nemůže odpustit nejrůznější skopičiny. I to poukazuje na fakt, že v tuto chvíli jde o elektromotorku, jejíž posláním je především zábava a za řidítka by měla přilákat mladé jezdce, ale i lidi, kteří doposud neměli s jednou stopou zkušenosti a přicházejí především ze světa cyklistiky. I to je důvodem, proč má elektrický Freeride brzdy na řidítkách a nohou se neovládá vůbec nic. Mimochodem, k řízení Freeride E-XC stačí řidičák třídy A1 a vzhledem k této skutečnosti ho mohou řídit i šestnáctiletí janci.  

Představení první terénní oranžové elektriky vyvíjené od roku 2010 proběhlo před třemi lety v rakouských horách a naše redakce přinesla exkluzivní reportáž, včetně prvních jízdních dojmů. Poté jsme se na něm ještě svezli v rámci klasického redakčního testu. Díky této offroadové elektrice se továrna snažila demonstrovat, že neustále maká na vývoji ve všech oblastech a nebojí se ani elektrické výzvy.

Freeride modelového roku 2018 staví především na nové o padesát procent silnější baterii, jejíž kapacita je 3,9 kWh a napětí 260 V. To by mělo zajistit delší čas v sedle a KTM se nebojí mluvit zhruba o hodině a půl jízdy bez nabíjení. Z praxe je ovšem jasné, že vše ovlivňuje terén, zvolený jízdní režim, ale i váha jezdce. Dříve se na výrobě baterie podílel Samsung, který ale u nového modelu nahrazuje značka Sony. Nová baterie se o něco rychleji nabíjí, takže na nabití do sta procent kapacity je potřeba zhruba 110 minut a na osmdesát procent 75 minut. Jako dříve, je možné baterii nabíjet v motorce, ale i mimo ni, což se hodí zejména za předpokladu, že máte baterii druhou a v rychlosti ji vyměníte a můžete plynule frčet dál. Továrna uvádí, že i po sedmi stech cyklech vybití a nabití by měla baterie disponovat sedmdesáti procentní kapacitou.

Freeride E-XC má stále na výběr ze tří jízdních režimů, přičemž jednička je režimem nejúspornějším, dvojka se hodí na klasické enduro ježdění a nejsilnější trojka pro agresivnější jízdu například na motokrosové trati. Tady došlo na další zajímavou novinku, a tou je rekuperace. Právě ta má prodloužit dojezd, ovšem k dispozici je pouze v ekonomickém režimu. Při ostřejší jízdě na třetí režim s ní počítat nelze. Mimochodem, při režimu „Economy“ je rychlost omezena na 50 km/h, při druhém režimu „Enduro“ je výkon limitován na 16 kW a při třetím režimu „Cross“ je výkon vyšší než 18 kW. Motor je pochopitelně vodotěsný a potřebných 155 ml oleje pro převodovku je nutné měnit každých padesát moto hodin. Jen pro porovnání, maximální krouťák elektrického motoru je podobný jako u dvoutaktní 250 EXC, tedy zhruba 40 Nm

Rám je kombinací oceli a hliníku a na jeho konstrukci se podílí také hliníkový plát pod motorem. Kyvka vážící 3,2 kg je vyrobena z také hliníku a zadní kolo je odpruženo kátéemáckým systémem PDS. Pérování pochopitelně dodala značka WP a přední plně stavitelnou USD vidlici Xplor 43 je možné nastavovat bez pomocí nářadí nahoře, podobně jako u EXC modelů. Zdvih předku je 250 mm a zadku s tlumičem WP PDS Xplor o deset milimetrů větší. Pokud někdo zatouží po snížení výšky a posazení sedla o 25 mm níže, je to možné pomocí speciálního kitu. V sérii je sedlo 910 mm nad zemí a už to by mělo být v pohodě i pro menší postavy. Oproti předchozí generaci jsou lehce upraveny také brzdy Formula. KTM Freride E-XC váží 111 kilo a pokud chcete, můžete se podívat na speciální webové stránky vytvořené pro tento model.

Výroba KTM Freeride E-XC by se měla rozjet hned po Vánocích, kdy bychom se měli dozvědět také finální cenu. Podle prvních informací se oranžoví budou snažit dostat cenu na co nejblíže k benzínovým dvěstěpadesátkám. Pravděpodobně bude možnost koupit motorku bez baterie, kterou si pak zákazník bude moci pronajmout včetně nabíječky. Na dětský motokrosový minibike na elektrický pohon, ale i další elektro počiny si budeme muset počkat o něco déle. Každopádně by se měl objevit také ryze silniční model, ovšem to zatím není ničím oficiálním.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 1 Kč od 1 uživatelů. Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 6x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



hsq_rijen
Objednat reklamu
TOPlist