KTM Freeride E - elektrická budoucnost

Od chvíle, kdy KTM ohlásila start vývoje elektrického terénního motocyklu uplynulo hezkých pár pátků. Poměrně dlouho nebylo jasné, jak to s projektem dopadne a jestli se vůbec dočkáme sériové výroby elektrického Freeridu. Všechny dohady rozsekla až oficiální prezentace v rakouských Alpách, kde jsme se prvnímu sériově vyráběnému elektrickému offroadu podívali na kobylku.

KTM Freeride E - elektrická budoucnost

Kapitoly článku

V Mattighofenu začali makat na terénní motorce s elektrickým motorem už od roku 2007. Během sedmi let byl vývoj jako na houpačce a rozhodně mu nepomohla ani krize v roce 2009.
Potom ale vše nabralo pořádné grády a na finalizaci vůbec prvního elektrického teréňáku se vyšívalo o sto šest. Cílem bylo postavit hravý a lehký elektro motocykl, který se bude vyznačovat jednoduchou ovladatelností, nulovými emisemi a tichým chodem. Původně chtěli jít oranžoví s Frreridem E na světlo světa v roce 2012, ovšem náročný a drahý vývoj odsunul představení až na letošní září. Do té doby se tým vývojářů zaměřil především na baterii a její kapacitu a zrovna tak na bezpečnost provozu v extrémních offroadových podmínkách. 
Poměrně zajímavé bylo to, že zhruba 40 elektrických Freeridů E-SX měli šanci vyzkoušet návštěvníci E-bike parků v Německu a Rakousku. Nedávno mi dokonce jeden kamarád říkal, že jeho příbuznému se naskytla šance Freeride E v jednom rakouském parku v Alpách vyzkoušet. Kromě inženýrů se na vývoji podílelo dost nejrůznějších jezdců. Pro KTM byla asi nejzásadnější spolupráce s jedním z nejlepších cyklo trialistů na světě, Danny MacAskillem. Právě on je ambasadorem elektrického Freeridu a svými postřehy dával konstruktérům velice cenou zpětnou vazbu. I tento fakt naznačuje, které zákazníky se bude snažit KTM tímto modelem zaujmout.
Samotná KTM nevěří, že by elektrické motorky mohly nejbližší době nahradit klasické benzínové. Elektromobilitu ovšem bere jako obrovskou výzvu a další kapitolu své úspěšné činnosti. Věří, že elektromotorky pro silniční i terénní použití budou hrát stále větší roli a trh si je bude žádat.
Freeride E se vyrábí ve dvou různých verzích. Model E-SX je určen vyloženě pro uzavřené tratě a nedá se na něm jezdit v běžném silničním provozu. Jednoduše řečeno, jde o elektrickou krosku bez světel a dalších prvků nutných pro silniční provoz. Model E-XC je vlastně enduro, které je homologováno pro běžný silniční provoz. Oproti krosové verzi má světla a další prvky nezbytné pro silniční použití včetně SPZ. Na silnicích ho pak můžou prohánět všichni držitelé řidičáku A1. V těchto dnech rakouská továrna přichází s informací, že se můžeme těšit také na Supermotard, který se více hodí do města a každodenní použití.
Elektromotor se kompletně vyrábí v Rakousku a dokáže vyprodukovat maximální výkon 22 koní při 4500 ot./min. Zajímavý je také maximální kroutící moment 42 Nm. Jen pro porovnání, soutěžní enduro EXC 250 disponuje kruťákem 40 Nm. Motor je chlazen kapalinou a při jeho konstrukci bylo dbáno především na maximální bezpečnost a bezproblémový chod i ve vodě. Motorka je tedy kompletně vodotěsná a může paradoxně brodit větší hloubky, než benzínové kolegyně.
Součástí motoru je jakási převodovka, která přenáší výkon skrz řetězové kolečko na zadní kolo. Převodovka si žádá 155 ml oleje, který se mění každých 50 motohodin. Motor čerpá energii z velké Lithium-Iontové baterie, kterou KTM nazvala Power Pack. Baterie s napětím 260 voltů a kapacitou 2,6 kWh je uložena nad motorem v místě, kde mají motorky se spalovacím motorem nádrž a k rámu je připevněna čtveřicí šroubků, takže její demontáž je velice snadná a rychlá. Power Pack obsahuje 360 Li-Ion článků od značky Samsung a k nabití z 0 na 100% potřebuje 80 minut. Pokud ale bude stačit pouze 80%, nabíjení je ještě o půl hodiny kratší. Na baterii je záruka tři roky a zaručuje se, že i po sedmi stovkách nabití a vybití bude kapacita zhruba 80% původní kapacity. Samotné nabíjení pak probíhá skrz speciální externí nabíječku bez nutnosti demontáže baterie z motorky.
Šasí Freeride E je víceméně stejné, jako u benzínové třipade a dvěpade. Rám je ocelový v kombinaci s hliníkovými odlitky a plastovou podsedlovkou. Zadní kyvka vážící 3,2 kila je odlita z hliníkové slitiny a zadní kolo odpruženo pomocí PDS WP, tak jako u ostatních oranžových endur. Na předku je pochopitelně USD vidlice WP se zdvihem 250 mm. Zajímavá je kombinace trialové pneumatiky Maxxis na předním jednadvacítkovém kole a klasické endurácké obuté na zadní osmnáctce. Brzdy Formula byly vyvinuty speciálně pro celou trojici Freeridů. I elektrický Freeride dostal na předek radiální čtyřpístek a na zadek dvoupístek.
Za krkem řízení se nachází displej, který ukazuje stav baterie a jízdní režim, ve kterým se právě nacházíte. Režimy jsou tři, přičemž jednička Ekonomy je nejslabší a hodí se spíše na dojezd při docházející energii. Dvojka znamená Standard, tedy režim pro běžné ježdění a trojka už podle názvu Advanced znamená nejvyšší výkon a tím pádem prudší reakci na plynovou rukojeť. To se šikne hlavně na krosových tratích nebo v náročném terénu. 
Přepínání mezi režimy probíhá pomoci jediného tlačítka, které se podrží dvě sekundy a dalším zmáčknutím potvrdí blikající číslice požadovaného režimu. Zeleně svítící kontrolky znamenají plnou kapacitu baterie, oranžově 40-20% kapacity a červeně 20-0%. Když kontrolka začne blikat červeně, je nejvyšší čas vyrazit napojit „oranžovou elektriku“ na nabíječku.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 9x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist