Aprilia a Moto Guzzi v Dolomitech
Text: Filip Tichý | Foto: Aprilia a MG | Zveřejněno: 22.6.2009 | Zobrazeno: 20 550x
Pozvání na prezentaci italských novinek do vyhlášeného zatáčkového ráje kolem italské Cortiny přišlo měsíc po obdobné akci českého zastoupení těchto značek v Kořenově, ovšem nabídka k vyzkoušení letošních novinek na jejich domácí půdě se rozhodně neodmítá! A můžu předem potvrdit, že italské dvouválce a průsmyky v Dolomitech jsou lahůdkovou kombinací!
Kapitoly článku
Moto Guzzi Stelvio NTX1200 4V ABS
Seřizuju brzdovou páčku, dávám si sedlo do horní polohy a ukládám foťák a batůžek do bočního kufru a mobil s peněženkou do schránky na nádrži a můžeme vyrazit. Už na prvním kilometru jsou cítit inovace, která motor Quatrovalvole v tomto modelu oproti loňsku prodělal. Konstruktéři rychle zareagovali na hlavní výtky ze strany majitelů a recenzí v tisku a upravili vstřikování, také větší airbox a upravený tvar vaček podstatně vyhladily průběh výkonové křivky. Na rozdíl od loňského svezení po Alpách, kde se motorka dole courala, aby pak najednou nadělila sportovní vršek, jede verze 09 odspodu mnohem plynuleji a hladčeji a v utažených zatáčkách s častým řazením jedničky je podstatně příjemnější - a přitom i rychlejší než loňský divočák. Na druhou stranu, vyhlazením výkonové křivky tahle mašina pocitově ztratila pár procent ze své výbušné dravosti. Tyto změny se projevily i v číslech, maximální krouťák dokonce stoupl z loňských 108 Nm při 6 400 ot/min na letošních 113 Nm při 5 800 ot/min.
Kolona cestovních endur Guzzi Stelvio se žene za vedoucím Italem, který se rozhodně necourá, spíš naopak. Těsně následovaný dvěma mladými divočáky ze Slovinska postupně nasazuje hodně svižné tempo. Po první desítce kilometrů mi poprvé lehce ustřeluje zadní kolo a musím se krotit, radši si je nechám o padesát metrů ujet, než abych to tady někde rozstřelil - a při pohledu do zrcátek zjišťuju, že druhá půlka „startovního pole“ už je také dost vzadu. Stále se mi nedaří najít tu správnou jistotu v extrémních náklonech se škrtáním špičkou boty. Nakonec při jedné pauze na focení vracím sedlo do nejnižší polohy. Na pokrčení kolen to téměř nepoznám a motorka je mnohem lépe cítit a dává najevo, jak moc toho zvláště přední kolo ještě snese.
Blíží se poledne a s ním přicházejí i první kapky deště, který místy mění dolomitské silničky v solidní vápencové kluziště. To si snad tiskové oddělení Guzzi muselo objednat, abychom dostatečně ocenili přínosy systému ABS! Tento pomocník je u velkého maxiendura opravdu na místě a bez něj bychom zaručeně přijeli pozdě k obědu. Díky ABS to člověk může aspoň na rovnějších úsecích i na vodě trochu rozjet, s jistotou že se do blížící zatáčky s poskakováním zadního kola a občasným zadrnčením i v přední páčce vždycky nějak srovná. S chováním ABS na suchu vás seznámíme až při červencovém redakčním testu. V něm se také podíváme, jak se Stelvio NTX bude tvářit na lehčí terén a jak je na tom inovovaný motor se spotřebou, protože 18litrová nádrž v této kategorii nepatří k největším.
Aprilia Shiver 750 GT ABS
Aprilia Mana 850 GT ABS
Přede mnou je poslední motocykl a poslední průsmyk, Passo Falzagero. K téhle Aprilce s elektromotorem ovládaným variátorem mám zvláštní vztah. Kdykoli mě čeká ježdění na tomto stroji (viz test ), nijak zvlášť se na něj předem netěším a v duchu si brblám něco o skútrech. A kdykoli na ní pak sedím a uháním po silnici, si svezení neskutečně užívám a divím se, jak jsem o ní mohl pochybovat. Přesně tak tomu bylo i na mokrých silničkách v Dolomitech. Tohle rozhodně není skútr, to je doslova antiskútr!Na mokru byli jezdci sedlající Many dokonce o poznání rychlejší než kolegové na Shiverech - jednoduše proto, že mají stále zařazený optimální převod a optimální otáčky. Ale co je hlavní, Mana díky odlišnému řešení variátoru bez odstředivých prvků vůbec nechutná jako skútr. Verze GT s polokapotáží, speciální edicí kufrů Mana a vysokým štítkem si na rozdíl od Shiveru označení Grand Turismo zaslouží - tohle je opravdu stroj, na kterém se dá v poklidu cestovat i na dlouhé štreky. Jedinou výtku bych směřoval k přístrojovému panelu, který pod mohutnou polokapotáží působí drobným a utopeným dojmem.
Při častých rozjezdech při focení průjezdů zatáčky jsem i zde zkusil nastavit režim záběru variátoru na Rain, ale rychle jsem se vrátil na standardní Touring, protože na dešťový režim se Mana rozjížděla do kopce jako kamion s návěsem. Systém ABS se k tomuhle stroji perfektně hodí a je součástí standardu, což je rozumné, protože zájemci o tento typ motocyklu by ho jistě všichni vyžadovali.
Tak a jsme zpátky na hotelu a přestože nás čeká ještě pár set kilometrů autem po dálnicích na cestě domů, den s italskými novinkami v italských Dolomitech rozhodně stál za to!
Informace o redaktorovi
Kapitoly článku
Jak se Vám líbil tento článek?