Aprilia SL 750 Shiver vs Ducati Monster 696

Závěr roku přivedl na scénu dvě zbrusu nové charismatické Italky střední objemové třídy s dvouválcovým motorem. Obě jsou navíc k mání za příznivou cenu, takže se množí dotazy ze strany zájemců na jejich vlastnosti a charakter. Je Shiver lepší než nový Monster? Je svezení na novém Monsteru stejně vzrušující jako na předchozím Monsteru 695? Proto jsme obě novinky napřed nezávisle otestovali a na závěr testu je navíc postavili proti sobě. Takže jestli chcete vědět, jak chutná Shiver po přesednutí z Monstera a naopak, čtěte dále.

Aprilia SL 750 Shiver vs Ducati Monster 696

Kapitoly článku

Shiver = Chvění! Nebojte, nejedná se o žádnou pozvánku na celovečerní horor do dnešních multikin, nýbrž o překrásný motocykl od italských konstruktérů a návrhářů továrny Aprilia. Dle mého názoru se jedná o velmi povedený kousek kategorie „nudista“, který se vůbec nemusí stydět za ostře řezané tvary a který hrdě vozí na svém Adamově rouše označení SL750 Shiver. Pojďme si ho tedy stručně představit.
Ve zkratce by se dala tahle motorka definovat jako moderní křivky blízké budoucnosti, prvotřídní šroubený příhradový rám, originální kyvná vidlice s postraním uložením zadního odpružení, ohromný potenciál dvouválcového agregátu a v neposlední řadě velmi chytrý mozek řídící jednotky. Tohle všechno je pouze náčrt předností impozantní Aprilie, která byla horkým překvapením na milánské výstavě již koncem roku 2006. Do Čech dorazila v říjnu loňského roku a já měl v posledních několika dnech možnost podívat se tomuto nahatému „nestydovi“ na kloub pěkně zblízka.
Poprvé jsem se touto krasavicí setkal v branickém moto-inkubátoru v prodejně Aprilia, která sídlí přímo pod naší redakcí a řeknu Vám, že to byl zážitek vidět tuhle mašinu na vlastní oči. Silný a hlasitý zvuk mohl přítomné zákazníky trochu vyděsit, ale když jsem uviděl tuto chrochtající věc na dvou kolech s výrazem predátora, vyrazilo mi to dech! Jakmile jsem ucítil „Chvění“, které se přenášelo do dlažby nového servisu, hned mi bylo jasné, s kým mám tu čest: Aprilia SL750 Shiver!
Nepřehlédnutelný zlatý trubkový rám je doplněn litými bočnicemi. Nádherná práce! Už se nemůžu dočkat, až usednu za řidítka a začnu se seznamovat s naprosto novým čtyřdobým dvouválcem V90°, protože i se sériovým výfukem si tento „dvouhrnek“ doplněný čtyřmi ventily na válec zjednává zasloužený respekt. Hodnota kroutícího momentu činí necelých 83 Nm při 7000 ot./min. a již v 9ti tisících se chlubí výkonem 95 koní. Podobně jako u Many 850 má tenhle hnací agregát ve svém repertoáru hned tři písničky, které se dají přirovnat třem odlišným žánrům, podle kterých budete na Shiveru tancovat.
Ještě než jsem opustil prodejnu, nechal jsem si na doporučení vysvětlit, jak zacházet s tímto inteligentním motocyklem. Je to vážně legrace! Kdo má chuť maličko se svou motorkou „experimentovat“, aniž by dodatečně kupoval speciální řídící jednotku, má tak možnost učinit ve společnosti chytrého Shivera. Rozměrný multifunkční display, který skrývá mnoho funkcí, se jednoduše ovládá jedním navigačním tlačítkem na levém řidítku. Vyjma základních informací, jako je rychloměr, teplota chladící kapaliny, venkovní teplota, ukazatel zvolené palivové mapy a zařazeného převodového stupně, hodiny, momentální a průměrná spotřeba, počet ujetých kilometrů, můžete vidět a ovládat hned několik dalších vychytávek. Například si můžete navolit hranici, přes kterou Vás omezovač otáček dál nepustí. Změnu palivové mapy provádíte za chodu motoru a to zmáčknutím tlačítka start. Indikátor mapy začne blikat a opětovným stisknutím tlačítka změníte požadovaný režim motoru. To byl velmi krátký nástin toho, čeho je řídící orgán tohoto šikuly schopen, protože na hlubší analýzu displeje a všech jeho funkcí bych potřeboval celou stránku.
Během školení, jak pečovat o „eSeLko“, si počasí postavilo hlavu a začalo řádně pršet. To mi ovšem nahrává do karet, protože právě jedna z písní bluesového stylu, kterou má motocykl v paměti pod označením „Rain“, je přímo do deště stvořená. Vyjíždím do pražských ulic, po kterých se valí proudy vody a jsem mile překvapen. Systém elektronického plynu Ride-by-Wire společně s optimálně zvoleným režimem značně zjednodušuje jízdu v dešti. Motocykl je k vaší bezpečnosti zproštěn několika řehtajících koní ze své početné stáje, takže průběh motoru je krásně měkký a odpustí jezdci případné chyby, především na deštěm zmoklých zebrách či kočičích hlavách. Jízdu městem si jaksepatří užívám plnými doušky i přesto, že po pár set metrech mám boty a kalhoty na ždímání.
Doslova mě ohromil elegantní, byť vyšší posed. Na motorce sedíte naprosto přirozeně, což oceníte při delších vzdálenostech. Osobně bych přesto uvítal k tomuto modernímu vzhledu sportovnější stupačky. Nesmím opomenout zejména znamenitý tvar sedla, jak pro řidiče, tak pro spolujezdce, ve kterém se cítíte jako v křesle. Cestovní řidítka doplňují sympatická zpětná zrcátka s dobrým výhledem dozadu. Snad jen ovládání směrovek je dost necitlivé a proto po každém zmáčknutí raději pohledem kontroluji stav světelné signalizace. Na druhou stranu jsou výborně řešena tlačítka startéru a dálkového světla. Zmáčknutím docílíte nastartování motoru a spuštění světelné houkačky, naopak překlopením stejného ovladače motor vypnete nebo rozsvítíte dálkové světlo.
Opouštím promoklou Prahu a svištím si to po usychající silnici třetí třídy. Je čas a hlavně prostor změnit ohranou písničku s názvem „R“! Pouštím plyn a volím skladbu „Tourism“. Do pěti tisíc si můžete v klidu „přečítat“ noviny, pak následuje citelné oživení a tak charakteristiku tohoto režimu okamžitě přirovnávám k tanci stupňujícího se kankánu. Obzvláště dobře tento režim využijete ve městě a v kolonách, kde popojíždíte 30ti kilometrovou rychlostí. Při jemném otočením plynu totiž nepocítíte žádný kopanec a naprostou plynulou jízdou si to štrádujete ke svému cíli.
Silnice ku domovu stále více osychá, proto volím poslední umělecké dílo s označením „Sport“ - a nestačím se divit! Probudil jsem všech pětadevadesát hřebců, kteří snad trénovali na Velkou pardubickou. To je ten správný hukot! Rozjezdy jsou velice svižné, protože motor má fantastickou sílu již od 3000 ot./min. a ideálně rozložené převodové stupně tomu dají definitivní šmrnc. I v přilbě slyším lahodný zvuk dvouválcového motoru podstatně výrazněji než předtím. První rychlostní stupeň, krátké vyšvihnutí ručičky otáčkoměru a pouštím hydraulickou spojku, která je standardním vybavením silných strojů této značky. Přenáším váhu na předek, plný plyn a jen žasnu, jak se přední kolo odlepuje od země. Nezbývá mi než s radostným úsměvem kroutit hlavou nad tím, co tenhle „naháč“ dovede a čím mě ještě překvapí. Tohle je ta správná muzika a po dobu mého testu bych již neměnil hudební žánr Sport ani za kačku.
Tahle novinka má co nabídnout a tak i podvozek je velmi silnou stránkou cestovního Shivera. Od výroby jsou skvěle nastavené přední tlumiče, kterým ovšem chybí regulace. U zadního tlumiče je tomu jinak. Samozřejmostí je možnost změny předpětí pružiny, ale nechybí i změna útlumu. Kromě pevného rámu se na dobrých jízdních vlastnostech podílí tuhá dvoudílná příhradová kyvná vidlice, která je spojena sedmi pevnostními šrouby. V táhlé zatáčce se „Italka“ cítí jako doma. Členitou pasáž zvládá také bravurně, ale musíte být opatrný při rychlé změně směru jízdy. Cestovně nastavený podvozek se připomene mírným zavlněním.
Přední čtyřpístkové radiální brzdy se statečně zakusují do dvojice plovoucích kotoučů o průměru 320 mm. Jejich spolehlivost a zároveň účinnost umocňují „pancéřové“ hadice, které jsou zároveň použity u zadní jednopístkové brzdy a hydraulické spojky. I během ostřejší jízdy mám jistotu konstantního brzdového efektu. Moderní tvary litých ráfků z hliníkové slitiny obouvají pneumatiky Dunlop Sportmax Qualifier o klasických supersportových rozměrech 120/70 R17 a 180/55 R17 a tak není problém zvolit ryze sportovní jízdu.
Zastavuji před domem a jsem nadšený, jak rychle a pohodlně můžete cestovat a přitom bezpečně. U tohoto motocyklu je jasně vidět, že dnešní výrobní technologie a elektronika jdou kupředu závratnou rychlostí. Vždyť například ekonomické pojetí Shivera je velkolepé, průměrná spotřeba nepřesáhla po dobu testu 6ti litrovou hranici a to jsem si víkendové tempo nechal opravdu na jindy.
Jsem si jist, že na chuť této motorky si přijde snad úplně každý. Výraz „nuda“ Shiver zkrátka nezná, protože během jízdy vás několikrát mile překvapí a mnohdy odhalí vaše dříve utajené jezdecké zkušenosti.

Informace o redaktorovi

Tomáš Mikšovský - Výška testovacího jezdce: 174 cm
Vláďa Novotný - Výška testovacího jezdce: 171 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.00
Známkováno: 1x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist