yamaha_demo_tour




Motoráj 7/2007 (120 stran)

Na červenec pro vás časopis Motoráj připravil tučný překvápko. Ano! Ztloustli jsme. Výjimečně se ale nejedná o velikost tukových prstenců v pase, ale míru přes hřbet, tedy hřbet časáku. V tomhle vydání si totiž můžete za stejnou cenu přečíst 120 stran testů, technických článků a zajímavostí ze sportu i z cestování. Jasně, určitě to znáte i z jiných časopisů, já vím. Jenže možná vás příjemně překvapí fakt, že to, co držíte v ruce, není dvojčíslo! To znamená, že už za měsíc nás můžete zase držet za koule. Teda chci říct v ruce :o). A na co že při listování aktuálním číslem narazíte?

Motocykly

Zbraně hromadnýho ničení!!! Motoráj 07/2007

Ducati 1098S vs. Honda CBR1000RR vs. Kawasaki ZX10R Ninja vs. Suzuki GSX-R 1000 vs. Yamaha YZF-R1
Každej motorkář zapálenej do slov silnice a rychlost touží už od dob, co dostal řidičák, po silný motorce. Krok po kroku se k ní dostává, a když už konečně přeskočí většinu levelů, pak stane před vrátky samotnými, kdy s otevřenou pusou klepe na bránu s naleštěným obávaným nápisem „SUPERBIKE“ a čeká, jestli bude vpuštěn do světa, kde pro sraby a poseroutky místo jednoduše není. Přirozený respekt budí každá z dnes testovaných motorek a to je správně, protože se nejedná o žádný slabý soupeře, co tě nechaj odejít alespoň bez pořádně propocený kombinézy, naopak vyzývají k hrátkám v pomyslném ringu, kde ti nedají nic zadarmo!

Deathmatch


KTM 950 SuperEnduro vs. BMW HP2
Představ si, že postavíš do ringu proti sobě vychrtlou atletku Marion Jonesovou s čerstvě píchnutým testosteronem a zkrmeného přestárlého Chucka Norrise, kterému visí špek na všechny strany a jen díky super cvičícímu stroji se drží v kondici. He he tak takhle nějak by mohl vypadat srovnávací test těchto nejostřejších megaendur na krosové trati. Jenže nevypadal a skutečnost byla trochu jiná.
Jaká že byla ta skutečnost? No popravdě, jezdilo nás na trati dost a musím říct, že co kus redaktora, to exot, takže se názory dost lišily a najedenkrát jsme se porafali. Jenže moudřejší ustoupil a my to nebyli. Proto za odměnu píšeme tenhle testík.


Motoráj 07/2007

Honda ANF 125 Innova


Citysurfers
Ráno klasicky ignoruji budík a časový zásek mě tak bude provázet celý den věrněji než syfilis profesní dráhu lehké děvy. Ve spěchu naházím věci do báglu, pod okny paneláku nasedám s koblihou v ruce na testovací Hondu ANF 125 a mizím ve víru velkoměsta. A ejhle. Po příjezdu do práce je ztracený čas zpět, obloha se rozjasňuje, stres a spěch mizí kdesi v dáli, nastupuje pohodička, kávička.:-) Tak to je samozřejmě nesmysl, ale co se týká Innovy, zase tolik si nevymýšlíme. Potřebujete praktický, nenáročný a robustní stroj? Pak čtěte dále.

KTM offroad 2008

Motoráj 07/2007
Představením nových offroad modelů
Stejně jako po jaru přispěchá léto, tak i fabrika KTM přichází s pravidelností snad ještě větší, než je tomu u ročních období, s představením nových modelů pro nadcházející rok. Pravda, chvíli to trvá, než se dostanou do prodeje, avšak nepsanou povinnost, stihnout nové modely připravit před ISDE, určitě splňují. Jaké bylo mé překvapení, když jsem v poště objevil pozvánku na tuto profláklou akci. Překvapení se umocnilo na druhou po zjištění, že se mnou bude vyslán jako support Scoob, můj dvorní fotograf.

Ojetina


Jawa 350 639.2 Chopper
Týnecký dvouválec pokryl vonící trávu svým typickým oblakem bluesmoke a mizí v dáli. Další pokus o vaření z vody, nebo povedená variace rodinného stříbra, legendární Jawy 350? Jawa 350 639.2 Chopper vychází z modelu 639 a ponechává pouze základ rámu, kotoučovou brzdu, přední a kyvnou vidlici. Kola změnila rozměr z 18 na 16 a 19 palců a jiné uchycení zadních tlumičů dále snižuje zadní partie stroje.

Turbo pro každý den


Yamaha YZF-R1 Turbo
Úpravy se ve Švédsku často ubírají zcela jiným směrem než třeba ve Spojených státech, kde má hodně lidí za cíl udělat motorku tak, aby vypadala úplně jinak než ostatní. V rodné zemi Ghostridera totiž sem tam potkáte mašinu, která stejně vypadá, ale úplně jinak jede. To je případ i Rjedničky Tobiase Larsena, mechanika ze stockholmské firmy Carlbarks Motor, která má ve svém vybavení motorovou brzdu Dynojet. Pro Tobiase tedy ideální prostředí na ladění jeho Yamahy vyrobené v roce 1999.

Techmánie

6 Udělejte si radost


do velikosti vaší peněženky
Sláva, prázdniny jsou tady! Ne, že bychom byli v redakci školou povinní, tyhle časy máme v drtivé většině dávno za sebou, ale prázdniny znamenají i dobu dovolených, takže proč se neradovat. Dnes se tedy budeme převážně věnovat věcem, které na dovolenou potřebujete. Samozřejmě na dovolenou trávenou na motorce, to snad dá rozum... O potřebách pro lyžaře se dočtete v jiném časopise.:-)

Faktor X


o rámech a brzdách a jejich vlivu na jízdu
Poslední věcí, kterou bys asi chtěl mít, je mašina, která se chová blbě, nebo se na ní cítíš blbě. Ale co je to ten pocit? A co ho dělá vlastně dobrým? Trošku jsme se pošťourali v rámech a brzdách, abychom ti mohli osvětlit, jak to tedy je s tím cítěním.
Byl jsi někdy utrápený z dřevěné odezvy tvé přední brzdy? Nebo z obavy, že až pustíš mašinu na hulváta do vinglu, že ti předek udělá něco, co nikdy nemůžeš čekat? No a co takhle druhá strana? Určitě si zažil motor, který ti na každý milimetr pohybu rukojetí dával excelentní odezvu, nebo podvozek, který ti dovolil jít až na samou hranici limitu, a při tom všem tě ještě varoval, že dál už to nepůjde. Odezva, pocit, hmatatelnost, citlivost nebo přirozenost, to jsou všechno jen pojmy používané od hospodských debat až po odborný tisk vyjadřující… no jo, co vyjadřující?

Kotevní technika


Poradna – Brzdový hadice
Mozkovna ti v krizovce řve na poplach pro rychlou reakci ruky na páčku přední brzdy a vtom to přijde… teda spíš nepřijde! Čekáš, že zabrzdíš a nedohoníš to auto před sebou, ale brzdy tě nechaj ve štychu a ty poznáváš káru z blízkosti, která je více než nepříjemná a hlavně citelná! Kde hledat viníka, když si sám říkáš, že to dobrzdit šlo? Je víc možností, jak přijít věci na zoubek, a tak na vině může být stará brzdová kapalina, špatný destičky, nedostatečně odvzdušněnej systém brzdy nebo taky za karambol a zpocený čelo můžou brzdový hadičky, o kterých dáme pár řádek…

Redakce testuje


Souprava chráničů Padana
Neznám nikoho, kdo by si liboval v bolesti a odřeninách. Je k nim blízko při normální jízdě, a když přitopím pod kotlem, je to tu coby dup... Abyste nemuseli pořád jezdit v bundě s protektory, a přitom tělo (tolik) nebolelo, existují chrániče. A my se podíváme na zoubek kousku od firmy Padana.

Jsem tvoje…


… brzda
Některé věcičky na mašině mají celkem pohodový život, to ale není případ brzdové soustavy, která obrazně řečeno maká stále pod tlakem. Každý si spojí jednoduché věci, jako že když sáhnu po páčce brzdy, tak motorka brzdí. Ale jak to funguje přesně? Pojďme se na to mrknout.

Kauza Dubá

Motoráj 07/2007
Slavný úsek silnice č. 9
„Mě policajti nechytěj, na to sem moc rychlej,“ koktá pracně naučenou větu manták v koženejch hadrech a nervózně přitom pošilhává po kameře. Pak se odkolébá k motorce a vzápětí svou image desperáta silnic degraduje jízdním stylem, kterýmu by stačili nejen zmíněný policajti, ale i lenochod s totální endoprotézou. To mu ovšem nebrání v tom, aby měl registrační značku zakrytou dámskejma kalhotkama, který mu pro zvýšení efektu zřejmě obětavě zapůjčila autorka reportáže. Všichni jsme tyhle záběry v televizi viděli a většinu z nás už ani nedokážou rozčilit... na rozdíl od takzvaný nemotorkářský veřejnosti, která má další důvod si myslet, jaký jsme bezohledný hovada. Jaká je tedy skutečnost?

Sport Motoráj 07/2007

Erzberg Rodeo 2007


7. 6. 2007 – den D pro mnoho offrouďáků z celé Evropy
7. 6. 2007 – den D pro mnoho a mnoho offrouďáků z celé Evropy, a dokonce i z celého světa. Tento den začíná Erzberg Rodeo v rakouském lomu u městečka Eisenerz. Každý rok se tu sjedou tisíce offrouďáků, aby poměřili síly s elitou nebo jen sami se sebou. Městečko Eisenerz tímto eventem nejen žije, ale místní lidé se na ER těší. Jednou z odměn pro ně je i sobotní Storm in Eisenerz, což je vlastně průjezd všech účastníků městem tam a zpět. Celé město pak stojí u silnice, fotí a mává na ty blázny, co si do jejich lomu přijeli zlámat lecjaký úd...
Náš den ale začíná úplně jinak. Musíme najít Anmeldung Büro a přihlásit se do Königsklasse, ve které mají povolený start pouze V-Twiny. Po letech chabé české účasti se nás na start postaví hned 6 kousků.

Brněnské nářez – Memoriál Františka Šťastného

Motoráj 07/2007
Mistrovství republiky spojené s pohárem Alpe Adria
Škola skončila, prázdniny začaly. Škoda, že už tam asi většina z vás čtenářů nechodí, což? Nebylo by špatný na dva měsíce zaklapnout a trochu relaxovat. Těm, co prázdniny mají, blahopřeju a i těm, co je nemají, přiblížím, v jakém stylu proběhlo první prázdninový víkend Mistrovství republiky spojené s pohárem Alpe Adria, které se odehrálo v Brně na Masecu. A že to byl pořádnej mazec, neboť jak již mnohé agentury i týmy deklarovaly dopředu, objevilo se mnoho motocyklových stars, a jak zpívá Ivan Mládek, Brno nebylo v tu chvíli zlatou lodí pouze pro děvčata, ale i pro motocyklové fanoušky. Škoda jen, že jich na MČR chodí tak pomálu. Tento Brněnský podnik se totiž vcelku bez diskuze stal nejnabitějším letošním závodem o mistra naší země, a nejspíš i seriálu Alpe Adria.

Fuchs Oil Česká TT Hořice

Motoráj 07/2007
Závod, vlastně jízda pravidelnosti
I Česká Tourist Trophy má název rozšířený o jméno hlavního sponzora. Závod, vlastně jízda pravidelnosti, přiláká na startovní čáru jezdce – milovníky starých strojů, a do míst pro diváky vlastně milovníky téhož. Diváků bylo samozřejmě méně než před měsícem, zřejmě je odrazuje to, že jde o jízdu pravidelnosti, ovšem jezdci jedou jako v závodě a bojují o co nejlepší umístění a nějaká pravidelnost jim může být ukradena.
Přísná technická komise převzala 280 jezdců z 9 států, což je nutné považovat za úspěch, protože ve stejném termínu se jel velký podnik pro veterány na německém Nürburgringu, který byl samozřejmě výhodný pro německé jezdce. Přesto německá výprava patřila mezi nejpočetnější.

Červnová speed


Závody Moto GP
Panečku, tak to byla pořádná rychlost. To byl ta pravá speed. Toužili jste si ho pěkně užít? Nic vám nebránilo v tom, abyste během pěti červnových víkendů zhlédli čtyři závody seriálu MotoGP. Pěkně rychle dynamicky za sebou se tak kalendář přiblížil ke své polovině.
Valentino Rossi už několikrát ve své kariéře označil měsíc červen za rozhodující období roku. V případě, že bychom začali jeho slova brát opravdu vážně, mohli bychom určit letošní mistry světa už těsně v počátku léta. A to by se třeba konkrétně Rossimu asi nelíbilo. Jenže nikdo z nás si nechce hrát na postiženého meteorologa, který si jen tak mimochodem pohrával s lidmi, kteří vytvářejí show okolo motocyklových závodů, neboť na takovou dlouhodobou předpověď je ještě dost brzo.

Čtyřtaktní dusno v polovině léta


Taková startovní listina WSBK s drby
Letos je hodně netrpělivě očekávané. A proč? Vždyť přece není nic příjemnějšího, než si za nádherného letního počasí užít atmosféru motocyklových závodů. Co třeba v polovině léta na Masarykově okruhu v Brně při MS Superbike? Motocyklového fandu by to zcela určitě potěšilo!
A z čeho by mělo být tohle čtyřtaktní dusno pro potěchu všech smyslů vytvořeno? Startovní listina superbiků, které zavítají již po třetí v řadě za sebou do naší země, čítá v momentálním stavu 21 jmen, což je o nějaký ten „kousek“ více než v MotoGP. Na začátku roku bylo permanentních jezdců více, občas se však něco nepovede, stejně jako v MotoGP, a tak je momentální stav takový, jaký je. A my si o každém jednotlivém týmu a jezdci před tím, než to vůbec vypukne, a vy je tak budete mít možnost spatřit za pár korun na vlastní oči, něco málo prozradíme.

Superbiková budoucnost


Jak bude vypadat tvář nových superbiků od roku 2008?
Jaká bude superbiková budoucnost? Černá, nebo červená? Banální otázka, avšak odpověď na ni se hledala dlouhých šest měsíců. Celé zdlouhavé jednání navíc pořádně zkomplikoval politický boj všech výrobců o technické předpisy.
Záměrně jsme použili příměr červená a ne růžová, abychom postihli spor mezi Ducati a ostatními značkami o tom, jak bude tvář nových superbiků od roku 2008 vypadat. Ještě mnohem dříve, než se pustíme do nějakých detailů celého komplikovaného jednání, měli bychom vám osvětlit i klamavé zprávy, které proběhly tiskem za velkého přispění britských novinářů, že promotér MS Superbiků Paolo Flammini hodlá svou dobře zavedenou firmu provozující čtyřtaktní šampionát, kde se bavíte už od soboty odpoledne až do pozdní neděle, prodat.

„Nekonstantní“ Nitro Nori

Motoráj 07/2007
Rozhovor s Noriyukim Hagou
Titul superbikového krále stále ještě nemá, kdyby se však uděloval v této čtyřtaktní sérii i titul za popularitu, tak by už zcela určitě minimálně jeden vyfasoval. Každý rok platil za favorita a nikdy to nedokázal. Letos ho možná trochu předčasně všichni strčili do pytle s nápisem „starý“ a možná udělali chybu!
Noriyuki Haga nevjel do své jubilejní 10 sezony zrovna moc optimálně a hned se začalo mluvit o tom, že odborníci měli pravdu, když před sezonou tvrdili, že mezi kandidáty tenhle „vyhaslý“ Japonec už nepatří.

Přemýšlivý pianista

Motoráj 07/2007
Rozhovor s Jamesem Toselandem
Britské království, ale možná třeba i britská královna, ale hlavně pak motocyklový sport na Ostrovech potřeboval přesně takovou ikonu, jakou je nyní on! O kom že je řeč? Stále ještě o lídru průběžné klasifikace světových superbiků – Jamesi Toselandovi.
I když je rodákovi ze Sheffieldu pouhopouhých 26 let, má na svém kontě už dokonce i titul světového šampiona třídy Superbike z roku 2004. O jeho případném působení mezi smetánkou v MotoGP se začalo spekulovat teprve až nedávno! Podivné, že ano?!

Stále ještě snílek?

Motoráj 07/2007
Rozhovor s Maxem Biaggim
Max Biaggi měl v malé cigaretové krabičce s vyobrazeným velbloudem šek na sponzorství v hodnotě 12 milionů dolarů pro rok 2006, ale i přesto čtyřnásobný světový šampion nenašel své místo v žádném z týmů MotoGP!
Bezesporu je to paradoxní skutečnost v okamžiku, kdy motocyklový svět hledá sponzory, že? Na druhé straně však velmi zajímavá situace. Jak však poznamenal jeden z mých kamarádů, mimochodem mechanik v továrním týmu Hondy: „Tak Max zase hledá nějaké nové „kolo“, jenže ani žádný ze soukromých týmů nemá chuť nechat si nadávat do neschopných…“

Kubův nový svět

Motoráj 07/2007
Rozhovor s Jakubem Smržem
Superbikový svět! Možnost jeho poznání z dostatečné blízkosti se nyní nabízí i vám. Na sklonku nádherného letního měsíce července zavítá MS superbiků znova po roce do Brna, a vám tak nic nebrání nejen v návštěvě zcela určitě atraktivního závodu, ale ani v exkurzi po jeho zákulisí.

Misano, 15.-17. 6. 2007


WSBK Round 8
Po deštivém a chladném Silverstonu čekala na jezdce osmého závodu seriálu WSBK rozpálená dráha Autodromo di Santamonica v Misanu. A stejně jako dráha, byly žhavé i závody, které přinesly nečekané zdramatizování šampionátu superbiků a kromě toho také body všem českých jezdcům a týmům. Situace ve všech třídách seriálu WSBK čeká na rozuzlení, které napoví, v jakém duchu bude probíhat závěrečná část šampionátu. A velmi důležitým závodem bude hned ten následující, který se pojede 22. července na Masarykově okruhu v Brně! Dejme si tedy předkrm krátkým pohledem na dění v Misanu.

Speedway info

Motoráj 07/2007
Výkladní skříň v Kodani, družstvo zas o patro níž
Švéd Jonsson dobyl dánskou Kodaň. Drymlové a Tomíček zůstávají v boji o GP 2008. Naše juniorské družstvo senzačně ve finále. Další oběť ploché dráhy – tentokrát Švéd Kenny Olsson. Čas na pražskou Markétu – Grand Prix se zde jede 28. července.

Dragsterové běsnění

Motoráj 07/2007
Mezinárodní Drag Day, Hoškovice
Snad nikdo nečekal, že by mohl mezinárodní závod Drag Day v Hoškovicích nabrat takových rozměrů a dostat se do povědomí jezdcům z celé dragsterové Evropy. V polovině června se na osvědčeném letišti sjelo přes 80 jezdců se stroji o výkonu od několika desítek až po několik set koní. Prestižní třídu Competition Dragster doplnily populární Super Twin Top Gas a H-D V-Rod Destroyer. Skvělá společnost. Taková porce závodníků si už vyžádala dvoudenní klání, ale i tak byl program pořádně nabitý.

Retro

Clermont-Ferrand


Historie okruhu
Trať u francouzského univerzitního města Clermont-Ferrand zdaleka nepatří mezi nejstarší, ale určitě mezi nejobtížnější. Jezdily se na ní závody motocyklového mistrovství světa, ale také mistrovské závody automobilové formule 1 a řada menších závodů. V současné době je již za zenitem, ale to neznamená, že by se na ní už nic nedělo. Pokusy o její vybudování, kdyby k němu došlo, by ji ovšem řadily jednoznačně mezi nejstarší na světě.


Rupert Hollaus

Motoráj 07/2007
Další z pánů jezdců
I když z Rakouska pochází celá řada vynikajících motocyklových závodníků, jenom jeden z nich se zatím stal mistrem světa v kategorii sólo, ve své době dokonce nejmladším. Ale jeho cesta k tomuto titulu nebyla nijak jednoduchá. Vystřídal na ní téměř všechny objemové třídy a mistrem se nakonec stal v té tehdy nejslabší.

Ariel

Motoráj 07/2007
Historie továrny
„Starý jako sám motorismus!“ Tak znělo heslo továrny Ariel. Jeho tříkolka s motorem De Dion spatřila totiž světlo světa už v roce 1898. Patří tak k nejstarším výrobcům motorových vozidel na britských ostrovech. Bohužel ani tak dlouhá tradice ho nezachránila před velkou konkurencí japonských motocyklových továren a slavná značka zmizela v propadlišti dějin.
Firma byla založena v roce 1870 v Birminghamu, jejími zakladateli byli pánové James Starley a William Hillman. Vyráběla jízdní kola a získala jako první patent na drátová kola; v roce 1896 splynula s firmou Westwood.

Cestománie

Temné hvozdy, hrdé hrady a krásní srnci


Tip na výlet
Kraj západně od matičky nabízí přemnohé. Příroda se tu postarala o bohatě rozmanitou krajinu. A to je dobré i pro motorkáře. Navíc, koho nebaví „jen“ broušení zatáček a tvorba adrenalinu, najde si tu dost zajímavých místeček k zastavení a prohlídnutí. Prostě, dá se tu smysluplně na mašině prožít den, nebo i víc. To už záleží na každým. Vodítkem dnešní vyjížďky bude Berounka.

Kam s mašinou za jídlem?


Restaurace „U rozvědčíka“, Nezabudice
Tentokráte hefty našich mašin směřovaly k řece Berounce, kde jsme za vás na vlastní kůži vyzkoušeli tolik známou restauraci U rozvědčíka. Odkud že vám tohle stravovací zařízení může být povědomé? Nu přeci z románu Oty Pavla Smrt krásných srnců a Zlatí úhoři. Problém možná trochu bude s její přesnou lokalizací, neb se nenachází v žádné obci, ale stojí v jedné zatáčce, chuděra, takřka sama, samotinká.

Pozdně letní italské Alpy trochu jinak

Motoráj 07/2007
aneb z jedný strany Alpíny, z druhý padají miny, cestopis, část I.
Po velké letní cestě Portugalskem jsme se s Bartisem shodli na tom, že by to chtělo na konec léta se ještě trochu proskočit kolem komína, třeba se podívat, jestli jsou v Alpách ještě pořád tak strmý kopce. No a přitom jsme si říkali, že se určitě nechceme ploužit jako součást dlouhého davu těmi nejprofláklejšími sedly, ale spíš si užít nějaká hezká sedýlka se šotolinou, vysoké horské cesty a zkouknout nějaké místní zajímavosti.
... z jedný strany Alpíny, z druhý padají miny, tak začíná válka na Itálii. To se zpívá v jedné staré písničce. No a prozkoumat, kdeže se to vlastně válčilo, to si bereme jako jeden z hlavních cílů naší cesty.

Redakce
Aktuality
Shop
Komiks
Automix

Titulka časopisu Motoráj 6/2007


V prodeji od 15.6.2007
Motoráj 07/2007

Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Informace o redaktorovi

    Filip Tichý - (Odebírat články autora)

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (0x):



    TOPlist