globalmoto_duben_nolan




Motoráj 10/2007

Představení říjnového čísla časopisu Motoráj.


Fun Factory


Aprilia Pegaso Factory vs. KTM 690 SM vs. Yamaha XT660 X
Milý a možná i mladý čtenáři. Zabrousil-li jsi na tyto řádky s pocitem, že se dočteš něco o motardech, můžeš zbylý text směle přeskočit. V následujících chvílích totiž nepůjde o nějaký tvrdý motardový maso, ale o ryzí zábavu a potěšení z jízdy ve třech různých podobách. Konkrétně v podobě italský klisničky Aprilia Pegaso Factory, dále pak v převleku japonské svobodné paničky XT660 a do třetice v podobě rakouskýho mechanickýho pomeranče KTM 690SM.


Ve znamení užitku
Představte si modelovou situaci. Životem znuděný muž středního věku přijde utahaný z práce domů, nechá si vynadat od manželky, zavrčí na psa, rozdělí dětem po několika stokorunách a zaleze na záchod, aby promyslel, co se zbytkem svého aktivního života. Pokud ho někdo nevyruší, záhy přijde na několik možností. Začít chodit do posilovny (náročné fyzicky), nabalit mladou milenku (náročné finančně), nebo pořídit jednostopé vozidlo. Jsme motorkářský časopis, věnujme se tedy poslední možnosti a zkusme doporučit, co by si tak mohl koupit. Suzuki Burgman 200
Malý velký Burgman je letošní novinkou. Byl odvozen z osminkové verze, a tak se dá čekat, že s ním bude o něco víc legrace než dříve. Jenže Burgman 200, to není jenom zábava, to je hlavně pohodlná přeprava osob(y) a veliké hromady věcí zároveň. Burgman 200 je takový luxusní náklaďáček... Motovýstava Paříž 2007
Výstaviště v Paříži poodhalilo v posledním zářijovém víkendu první střípky z motocyklových tajemství, zejména japonských výrobců, kteří ukázali své trumfy pro příští sezonu. Nechyběli jsme při tom, a tak představíme fotky strojů a sdělíme první vizuální dojmy, kterých bylo nemálo. S velkou pompézností pojaly prezentaci Kawasaki a Honda, které si pro novináře vyhradily speciální prostory pro předvedení netrpělivě očekávaných strojů.


Superbike staré školy Yamaha YZF 750R
Dodnes mám před očima potemnělou garáž, kde v mihotavém světle vystupoval ze stínu MOTOCYKL. Odstrojená, zdvihnutá za nádhernou kyvku dávala plnými doušky užít si ten pohled. Dolů zalomená řídítka uchycená až pod horními brýlemi, neuvěřitelně velké kotouče, masivní motor, rám, krásná koncovka výfuku a hlavně, TEN motocykl byl tak velký. Byla ho plná garáž, kus vytesaný uměleckou rukou z hliníku. Byl všude. A já se tehdá cítil jak král, něco tak nádherného přeci nemůže být moje! Ano, bylo mi tenkrát 18 a takhle intenzivně už to asi nikdy neprožiju, první velká motorka je jen jedna. Nikdo jí však nemůže upřít, že je opravdu nádherná a dnes i finančně dostupná. Možná tak zkušenosti s touto krasavicí budou zajímat někoho, kdo právě prodal svého půllitra a táhne ho to do motocyklového nebe. Hlavně ale nezapomeňte na potřebnou dávku opatrnosti, nebo budete z toho opravdového jen smutně sledovat kamarády, jak dole vykružují vaši oblíbenou zatáčku. Tenhle stroj už totiž neodpouští nedostatek respektu a sebekázně! Kouzla s Fat BoyemRSD Vintage
Roland Sands je bývalý okruhový závodník, který si po ukončení kariéry splnil sen – stavět motocykly. Někdy dělá motorku celou znova a někdy začne tím, že vezme většinou bouranou sérii a předělá ji tak, aby všichni koukali jak péro z gauče.

Komunikátor – lanka
Každá věc na motorkách má svůj úkol, jinak by tam ani nebyla, takže i taková prkotina, jakou jsou lanka, má svoje opodstatnění. Ať se motorky s postupem času měněj jak mraky na nebi, tak stejně potřebujou tohouny pro komunikaci a vtíravá elektronika na tom až na výjimky prozatím nic moc nemění. Enduro přilba TAKACHI TK-70
Nechci mít hlavu na kaši, tak jezdím v přilbě Takachi. Zhruba tak by se stručně dala charakterizovat enduro přilba, kterou jsme podrobili řádnému zátěžovému testu.
Značka Takachi je relativním nováčkem na českém trhu, nicméně její cenová relace společně s designem nejen „skořápky“, ale i vnitřního polstrování mě zaujala, a proto padlo rozhodnutí ji otestovat v dlouhodobějším testu. Byl jsem zvědavý, zda se bude jednat jen o navoněný krám, nebo zda naopak překvapí svým chováním za jízdy a zároveň zpracováním a výdrží. Jsem tvůj... signál
Nedávno jsem četl, že Boeing 747 má v útrobách přes 270 kilometrů kabelů. Pak nemá vážit 160 tun, že? Ale přiznejme si, poslední dobou se metráž kabelů na motorkách také výrazně zvyšuje, a ačkoliv by ta hromada kovu a plastu bez těchto „drátků“ nemakala, stejně si myslím, že je to zbytečné. Mají vůbec nějakou funkci, nebo tam jen straší? Show must go on !
A máme to pro letošek za sebou – 17. září skončil pátým, a tudíž posledním závodem druhý ročník C.E.C., tedy Czech Endurance Cup. Jaký vůbec byl? Přinesl něco novýho? A co ročník příští? Chystají se nějaký změny? Jste zvědaví? Jo? No to my byli taky, takže jsme všechno sledovali, pátrali a trochu i vyzvídali (a moc se toho nedozvěděli) a tady máte výsledek.


Motoristický sport = MARATON (motokros, enduro, silniční závody)
Jak vychovávat a vést náš motocyklový potěr? Zkusme v rychlosti snad na většinu zásadních otázek dát odpovědi a upozornit na všechna úskalí, která tento motoristický sport obnáší. Ovlivňujících faktorů je mnoho – klimatické podmínky, ekonomika, kupní síla a na to navazující přirozený výběr talentů atd. Pro tento monolog jsem si dovolil vybrat motokros, a to hned z několika důvodů. Minibiky – přípravka pro GP
Současná divoká doba není příliš nakloněna zájmovým činnostem juniorů, a tak lze spíše pozorovat jejich narůstající počet v okolí hospod, barů a podobných zařízení. Naštěstí existuje pár nadšenců, kterým tento stav není lhostejný a snaží se s tím něco dělat. Jedním z nich je např. pan Blata, zakladatel továrny na minibiky a velký propagátor této disciplíny. Nechci se vracet někam do minulosti a opakovat známá fakta či jména jako Lukáš Pešek, Karel Abraham, Michal Filla, Markéta Janáková či Valentino Rossi, nicméně tyhle úspěšné závodníky spojují právě minibiky, na kterých začínali svoji jezdeckou kariéru. Motokros
Motocyklový sport hraje ve společnosti význačnou roli. Zvlášť pro mládež může být toto sportovní odvětví vhodnou příležitostí, jak může kvalitně využít svůj volný čas. Motocykl se stal mimo jiné ideálním spojením duševních schopností a fyzické zdatnosti člověka v návaznosti na vývoj techniky. Přináší další rozvoj dovedností spojených s ovládáním výkonného stroje, posiluje kondici a jezdci dává radost i uspokojení z rychlosti nebo zdolávání těžkých terénních úseků. Vaše smysly se mohou těšit z krásné krajiny nebo můžete rychlou jízdou vykoupat mozek v moři endorfinů a adrenalinu nebo se prostě věnujete parádnímu sportovnímu odvětví. Musíte makat, abyste byli dobří, výsledek však stojí za to. A až se vám bude houpat vavřínový věnec okolo krku, pak budete vědět, že pro motokros stojí za to žít. Trial – krása s nádechem adrenalinu
Když se to umí, je to krása, ale cesta k absolutnímu mistrovství je zdlouhavá a ne každý je schopen a ochoten ji celou projít. Trial mezi motocyklovými disciplínami zabírá specifické místo a z hlediska jezdeckého umění je rozhodně jednou z nejvšestrannějších. Slučuje v sobě dynamiku, rychlost, rovnováhu, vytrvalost i fyzickou sílu. Jezdit trial na té nejvyšší úrovni znamená nejen být absolutně sladěn se svým strojem a překonávat ty nejnáročnější překážky, ale občas také bojovat s gravitací a popírat některé fyzikální zákony. Aby se ale jezdec dostal na vrchol, musí začít sbírat zkušenosti už v dětství, zjednodušeně řečeno, čím dříve tím lépe. Školka plná bejků
Taky jste se divili, co za bandu stejně vymóděných teenagerů se to prohání v sobotním podvečeru při Grand Prix ČR v Brně po trati? Dokonce vám to připadalo jako nějaká mateřská školka? Red Bull Rookie Cup něčím takovým i je.


Chlapi tomu rozumí
Fanoušci se kvůli jejich vzájemnému souboji celou sezonu hádají skoro až do krve a oni dva si jak malí kluci úplně v klidu, jako by o nic nešlo, hrají stolní fotbal uvnitř hospitality továrního týmu Yamahy. Ostře sledovaný souboj Stoner versus Rossi se tak ve čtvrteční podvečer před prvními tréninky na Velkou cenu Portugalska odehrál ve zcela jiném rozměru. WSBK Round 11, Eurospeedway Lausitz
7.–9. září 2007
K jedenáctému měření sil se sjeli jezdci seriálu WSBK do německého Lausitz. Mohutný komplex závodních drah EuroSpeedway Lausitz nabízí dvanáct různých tratí, nejenom silničních a nejenom pro motocykly. Superbikeři závodili na variantě šest, s názvem Grand Prix Strecke-lang, o délce 4 265 metrů se třinácti zatáčkami. A zatímco u nás jsme v přívalech deště s obavami sledovali stoupající hladiny řek, zahajovalo se v Německu na suchu, i když nepříznivému počasí se nevyhnuli ani tam. Našim jezdcům a týmům se ve střídavém počasí dařilo také střídavě, největší úspěch sezony zaznamenal Ondra Ježek z týmu Gold Fren Erinac a také tým Intermoto Czech z Hradce Králové a jeho francouzský jezdec Matthieu Lagrive. Oba vystoupili na stupně vítězů a oba shodně vybojovali třetí místa! Speedway info
Nicki opět světovým králem! Dán Pedersen neponechal nic náhodě a v předposledním díle Grand Prix si zajistil podruhé v kariéře titul. Za rok bude jeho soupeřem i Lukáš Dryml. Zlato z dvojic, bronz juniorů. A doma? Mistrem Česka Slovák!
3rd Drag Day 2007
Do třetice se sjeli příznivci hřmících motorů, prapodivných staveb a především brutálního zrychlení na letiště do Hoškovic. Sehraná parta organizátorů KDP a Baron byla připravena zakončit to, co v květnu rozpoutala. Seriál závodů MČR Dragsterů měl před sebou poslední závod, který měl definitivně rozhodnout o vítězích a poražených.


Nürburgring 3
Ve třicátých letech se už Nürburgring stával pojmem jak mezi jezdci automobilovými i motocyklovými, tak mezi diváky. Kromě tradičních závodů Eifelrennen, které prakticky zahajovaly sezonu, se na okruhu jezdila i motocyklová Velká cena Německa. John Kocinski
John Kocinski (Američané říkají, že jméno se vyslovuje Kosinski) byl mimořádně talentovaný silniční motocyklový závodník. Bohužel byl také tím, čemu někdy říkáme „samorost“ a jeho různé výstřelky i mimo závodní dráhu mu značně uškodily. Vyšel ze stejné jezdecké školy jako Randy Mamola, Wayne Rainey a mladý Kenny Roberts. Sunbeam
Další z předních anglických značek, která zmizela v propadlišti dějin. Ale její výrobky a její historie zdaleka nejsou zapomenuty. Jejich symbolem se stalo zlaté zářící slunce na černě lakované nádrži. Však také Sunbeam znamená v překladu „sluneční paprsek“. Tento název dostala firma na návrh Ellen, ženy majitele firmy Johna Marstona.
Podél zemské hranice
Zdarec všichni, kdo jste našli zálibu v toulání se na motorce všemožnými končinami, neboť vaše jsou následující stránky. Uplynul už nějakej ten čásek, co jsme se společně „kochali“ silničkami i zajímavostmi naší země. Protože koutů k objevení je v ní víc než dost, a taky aby si kolega Faudy trošičku odpočinul (a mohl se kromě své rodiny věnovat i novému přírůstku ve své garage), tak nabízím zase svůj pohled na nepříliš známou a navštěvovanou část republiky. Přiznám se bez mučení, že patří k mým oblíbeným už hezkou řádku let. Má to na svědomí její odlehlost, trochu zadumaný a poklidný ráz, kde právě moc nemáte možnost setkat se s hektikou dnešní doby. Ta ke škodě věci poznamenala leckteré jinak krásné a zajímavé kouty. Kam s mašinou za jídlem? MOTOREST – STEAKGRILL
Kolem téhle hospody jezdím na motorce odjakživa, tedy skoro čtyřicet let. Už když jsem s kámoši drandil po „teplické“ na akce našich východoněmeckých „kolegů ve zbrani“, tak tady hospoda stála v širém poli nedaleko Roudnice nad Labem a nenápadně, leč poctivě sloužila kolemjedoucím. Léta divoké privatizace přežila jen taktak, chvilku byla i zavřená, až v posledních letech se trochu vyloupla do krásy. Pobaltské tahání za řetěz II.
V minulém čísle jsi měl možnost vydat se s Melim a jeho věrným šerpou na dovolenou do Pobaltských zemí. Navštívili jste spolu několik bezesporu zajímavých míst a jistě již hoříte nedočkavostí na další dobrodružství. Tak tedy přesuňme se spolu na nejsevernější výběžek Esotnska – Mys Purekkari Neem, kde naše vyprávění posledně skončilo...
Redakce
Soutěž
Na mušce Motoráje aneb zaostřeno na vás!
Aktuality
Shop
Komiks

Titulka časopisu Motoráj 10/2007


V prodeji od 15.10.2007


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz
    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (0x):



    TOPlist