husqvarna_svartpilen_801_2




Motoráj 6/2007

Představení červnového čísla časopisu Motoráj.


Motocykly


Hodná, zlá a dravá


Aprilia RSV 1000 Tuono, Honda CBF 1000, Kawasaki Z 1000
Máte pocit, že vám už nízkoobjemovej stroj nestačí a že je čas se posunout někam vejš? Nebo už vás nebaví ležet zkroucený jak paragraf na supersportech a pošilháváte po něčem jiným? Anebo se vám jednoduše líběj nahatý mašiny a přemejšlíte, která by pro vás byla ta pravá? Fajn, tak to jste tady správně, pomůžeme vám vybrat ze tří adeptek.
Aprilia RSV 1000 Tuono, Honda CBF 1000, Kawasaki Z 1000. Tři litry, který v podstatě spojuje jen jediný: zařazení do kategorie naked. Jenže jak známe z nudistických pláží, nejsou všechny nahatý ženský stejný, a než si nějakou nastěhujete domů, je nutný zjistit, jestli si vůbec budete rozumět, jinak vám taky může udělat ze života peklo. Turistovi asi královna večírků moc vyhovovat nebude, akční týpek zas bude votrávenej z maminy pletoucí u telky nekonečnou šálu.

Cestovní R1?


Yamaha FZ1 Fazer Grand Turismo
Jste jedinci, kterým v hrudi bije sportovní, adrenalinem živené srdce? Brousíte rádi slidery v zatáčkách, nebo jezdíte často po zadním, ale zároveň vám začínají vonět dálky? Pak právě pro vás Yamaha představila novou verzi Fazera FZ1 s označením GT (Grand Turismo). Po loňských zkušenostech dobře víme, že Yamaha FZ1 Fazer je skutečně dobrým náčiním k výrobě adrenalinových tripů. Jak si ale povede její cestovní verze na delších cestách? Odpověď jsem se snažil najít v minulém týdnu, kdy jsem společně s touhle Yamahou najezdil po českých cestách necestách téměř 1000 km.

Yamaha Xcity 250


Citysurfers
Skútry střední třídy s velkými koly jsou čím dál více v oblibě, a tak nemohla ani Yamaha zůstat pozadu. Loni jsme se dočkali Xmaxe určeného spíše do městského provozu na 15 a 14palcových ráfcích. Letos tu máme jako novinku Xcity, který je zaměřen na příměstský provoz a průměr obou ráfků mu ještě o jeden palec poporostl.


Ojetina


Suzuki TL 1000 S
V roce 1997 přišla Suzuki na světlo světla s koncepcí supersportovního dvouválce s válci do V. Suzuki TL 1000 S tím začala konkurovat Hondě VTR 1000 a samozřejmě také Ducati 916.
Když v ’97 Suzuki nakročila tou správnou cestou, tzn. přišla s litrovým dvouválcem do V, věděl jsem, že si ho jednou koupím. Byl jsem plný očekávání, jaký bude, až se na něj posadím a dám mu pořádně napít. Už samotný vzhled napovídá, že tato motorka se opravdu povedla. Dobře sladěné tvary udávají sportovní styl, v přední části kapotáže jsou umístěny dva kanály, kterými TéeLko vdechuje potřebný objem vzduchu stejně jako GSX R – 750.

Hvězdice pod nádrží


Radial Chopper
Když John Levey z JRL Cycles v mládí navštěvoval učiliště leteckých mechaniků, nečekal, že ho tyto zkušenosti dovedou až ke stavbě s názvem Radial Chopper. Něčeho, co dopadne o dimenzi líp, než kdo u showbiku čekal.
Původně si o nápadu povídal John v baru s kamarády a u stolu seděl i Mike Wherle, který montoval customy už v sedmdesátých letech. Mezi řečí si kluci sem tam nápad nakreslili na tácek, a protože to byla sice šílenost, ale s trochou štěstí proveditelná, pořídili Levey s Wherlem v listopadu 2005 letecký motor Rotec. Stavba chopperu s hvězdicovým agregátem nakonec zabrala devět měsíců tvrdé práce a největší překvapení pro oba bylo to, že skutečná mašina byla téměř shodná s tím, co si tenkrát v baru načmárali na pivní tácek. Základním a nejdůležitějším oříškem bylo hledání vhodné pohonné jednotky.

Techmánie


Udělejte si radost


do velikosti vaší peněženky
Tak máme červen, za chvíli jsou tady dovolený a prázdniny a my vám přinášíme další nabídku věcí, který jsou buď užitečný a potřebný, nebo aspoň hezký (v ideálním případě obojí). Jako vždy zde naleznete něco jak pro sebe, tak pro mašinu a věříme, že i když většinu peněz špárujete právě na zmíněnou dovolenou, přeci jen někde vyškrábnete i finance na některou z nabízenejch věcí. Ale to je samo sebou čistě na vás, nutit vás do ničeho nebudem.:-)

Jak na náklony


aneb něco málo o přilnavosti gum
Tihle chlápci moc dobře vědí, co je to grip, ale víš to i ty? Jediná věc, která ti může zabránit jezdit rychleji a efektivněji, je strach, že ztratíš přilnavost. Je jedno, jestli se snažíš vydolovat z mašiny a pneumatik maximum, nebo jen hasíš krizovou, vždy se vše točí kolem přilnavosti gum.
Přilnavost bys měl mít na paměti na prvním místě, kdykoliv jedeš. Je jedno, jestli tvrdě akceleruješ, krouháš vingl, nebo honíš mašinu po silnici v agresivním brzdění, je to vždy na tvé gumě, jak rychle to uděláš a jestli zůstaneš v přímé poloze. Vůbec nic neznamená fakt, že v životě nepojedeš na hranici možností přilnavosti, nebo že nemáš zájem zbytečně riskovat při jízdě atd., protože se tam můžeš dostat chtě nechtě. A potom budeš potřebovat každý milimetr styku gumy s vozovkou ať už potkáš nečistotu v zatáčce, mastný flek nebo slepého řidiče jiného vozidla. Spousta jezdců havaruje jen a jen kvůli podvědomému myšlení, že jejich gumy nemají už rezervu v přilnavosti, ačkoliv jedou jen na 70 %. Instinkt jim velí zůstat na mašině za každou cenu a v drtivé většině napřímí motorku proti škarpě a jen se drží.

Tlumiče řízení


Poradna
Jedeš si takhle v klídku svoji štreku, kocháš se krajinou a najednou to v tobě čapne a začneš tahat jak vzteklej, abys dostal adrenalin do těla v pořádný porci…
… dostávat adrenalin do těla není vůbec špatný, ale čeho je moc, toho je příliš!!! Mám tím na mysli rychlý průjezdy zatáčkou, ze kterých se na výjezdu zničehonic rozkodrcaj řídítka až k dorazům, a tak máš plnou „výlohu“ práce, abys to ustál. V lepším případě tenhle hvězdnej manévr zastavíš, dáš si chvilku voraz anebo cigárko do koutku a budeš, rád že nejsi rozválenej jak těsto na pizzu. V horším případě nemusím ani psát, co nastane, snad jen hořkost, výčitky a nadávání si do všech těch vyjmenovanejch slov s otázkou proč… Proč jsem neměl na motorce TLUMIČ ŘÍZENÍ!!!

Redakce testuje


Fly Racing
Sašo, mám prů… nikoliv průjem, ale průšvih! Tak těmito slovy začala má anabáze s krosovým oblečením od Fly Racing. Měl jsem odjet na Erzberg testovat nové Superenduro a reprezentovat české žurnalisty na této velkolepé akci. Ale při pohledu do šatny, kde se na mě smály asi tak 15 let staré kalhoty v nádherné růžovoučké barvičce a k tomu dres potrhaný jak skolená antilopa, jsem tušil to nejhorší. V tomhle ohozu by mě brali všichni zajisté vážně a předem pasovali na nejrychlejšího střelce široko daleko.:-)

Jsem tvoje…


…pneumatika
Guma, jak je lidově nazývána pneumatika, je pro drtivou většinu lidí na téhle planetě jen kulatý černý kus, který se ojede mnohem dříve, než by chtěli, a stojí mnohem více, než by chtěli. No a to je vlastně základ problému, protože zatímco se guma za ta léta, co byla vymyšlena, vyvíjela, naoko vypadá pořád stejně. Jedna věc je vypadat stejně a druhá věc je být stejný. Jelikož se však pneumatiky vyvíjely hlavně vevnitř, není třeba nikoho za takový názor obviňovat.
Tak se mrknem na konstrukci.

Sport


Počasí jak v dubnu


aneb 2. závod CEC
Hmm, tak tentokrát se počasí moc nepředvedlo. Přijíždím na Masarykův okruh zmrzlej, promočenej a celkem bez nálady, cesta mi dala zabrat. Vůbec nezávidím těm, kteří právě jedou tréninkový jízdy a který odpoledne čeká čtyřhodinový závod, druhý v letošním seriálu Czech Endurance Cup. Fakt počasí jak v dubnu, přestože už je půlka května.
Mizerný počasí se kupodivu na účastnících závodu moc neprojevuje, v boxech panuje jako vždy klidná a uvolněná atmosféra, kterou se tyhle závody liší od ostatních sportovních zápolení. Nikdo nevyšiluje, nenervuje se a jen občas někdo vyleze před box a starostlivě koukne na oblohu, aby pak sdělil ostatním, že možná zase začne pršet. Fuchs Oil 300 zatáček Gustava Havla
Tak dlouhý oficiální název má dnes hořický závod díky svému sponzorovi. Ten se nejenom zasloužil o to, že závod dál existuje, ale také se může radovat ze stále většího množství diváků podél celé trati. Těch byl kolem trati letošního ročníku rekordní počet, pořadateli odhadovaný na 15 000–20 000 a rekordní počet byl i v počtu závodníků, kterých technická komise převzala 274. Srovnejme tato čísla s nedůstojným počtem diváků na mistrovských závodech na autodromech – co se asi divákům líbí více…
O oblibě hořického závodu svědčí i to, že se jezdci sami mezi sebou rozhodli uspořádat sbírku na podporu pořadatelů.

Ještě větší bordel… než jsme doufali


ME v italské Vallelunze
Byl to první závodní víkend evropského šampionátu a jel se 19. – 20. května na trati v italské Vallelunze, ano přímo tam, kam se v druhé polovině letošní sezony dostaví i kolotoč světových závodů superbiků. Po příjezdu však přišlo trošku rozčarování. Jezdci nachystaní v šiku „motorových domečků“ a všech ostatních dopravních prostředků, nastavění na ploše před depem tady pět i víc hodin čekali, než je místní italští milicionáři pustí do prostoru boxů, aby konečně po dlouhé cestě rozbalili bivaky a trošku se začali připravovat na závodění.

Tři odstíny modré


Závody Moto GP
Květen, motocyklového sportu to čas? Jistě, ale ne zase tak, abyste museli být permanentně promočení včetně spodního prádla. Zmoklá Francie a o totálně „prochcaném“ víkendu WSBK v Silverstone snad raději ani nemluvě. Pak k tomu přidejte hned další víkend a deštěm smáčené Mugello a začnete přemýšlet, zda není přeci jenom lepší se občas dívat v suchu domova na televizi.
Teda pokud ke sledování máte tu správně elektrizující atmosféru a komentář, jak se sluší a patří. To první byste bez diskuse doma měli mít vzhledem k momentálním výkonům Lukáše Peška, až do Mugella vedoucího jezdce průběžné celkové klasifikace šampionátu stopětadvacítek.

Zrezivělo!


Politické zákulisí MotoGP
A to prosím navíc řádně! Kde? No přece v zákulisí silničního motocyklového sportu. Že nevěříte? Leckterý průmyslový šroťák by se mohl rzí rdít při porovnání s „nablýskaným“ světem motocyklových závodů, se zákulisím, které mnozí obdivují.
Třeba si matně ze svého dětství vybavíte takovou malou plechovou žabičku na klíček, myslím, že ji vlastnilo když ne každé druhé dítko, tak určitě každé třetí. Jednoduchá a přitom pěkná hračka, s banálním ovládacím mechanismem. Stačilo ale žabičku zapomenout na pár dní venku a dětský nezájem s trochou vlhkosti způsobil, že rázem bylo po ní! A přestože i pak vypadala navenek díky kvalitně provedenému laku stále jako nová, její vnitřní mechanismus už nerozchodil žádný oživovací pokus. Že neshledáváte pojítko mezi takovou prkotinou a moderním přetechnizovaným světem silničních motocyklových závodů? Není to tak složité, vždyť přeci stačí vyslovit jedno staré české přísloví: S čím kdo zachází, tím také schází! A to se opravdu trefně hodí na silniční motocyklový sport současnosti. Při troše opatrnosti by totiž nemusely být již poněkolikáté změněny reglementy, technické předpisy a samozřejmě také již poněkolikáté zbytečně vynaloženy obrovské peněžní prostředky.

Monza & Silverstone


Jak probíhaly závody WSBK 6 a 7…
V květnu pokračoval seriál WSBK na dvou kultovních drahách s dlouhou tradicí, v italské Monze a anglickém Silverstone. Zatímco v Monze byl pařák jako v létě, Silverstone dopřál jezdcům déšť, vítr a zimu. Na horké italské půdě se našim týmům a jezdcům nepodařilo zopakovat šest bodovaných míst z Assenu, když na body dosáhl pouze Jakub Smrž, a to opět dvakrát. V Silverstone se však z mlh, proudů vody a zimy zrodilo slunce, když Matěj Smrž poprvé ve světové sérii superstocků vystoupil na bednu! A tým KL Intermoto Czech získal letos své první (a tolik potřebné) body do mistrovství světa.

Speedway info


Rušno přerušno je na plochodrážních oválech
Rušno přerušno je na plochodrážních oválech – a nejen u nás, ale i (a hlavně) ve světě. Grand Prix je v plném proudu, rozběhly se kvalifikace do všech možných mistrovství a ligy se blíží poločasu. A tak plochodrážníci jako pilné včeličky poletují Evropou a furt krouží dokolečka a furt doleva.

Peklostroj se roztáčí


13. Drag Day, Boskovice
Značně dlouhý dragsterový absťák krátce přerušený pouze výstavou Motocykl a surfováním po netu nadobro odezněl. První květnovou sobotu se roztočil kolotoč závodů nejrychlejší, nejkratší a nejhlučnější disciplíny – MČR dragsterů. Svoje speciálně upravené nebo přímo postavené biky přivezly na beton hoškovického letiště na čtyři desítky závodníků, aby se poprali o první příděl bodů.
Proti loňskému roku nedošlo k žádným dramatickým změnám v počtu tříd ani v jejich technické specifikaci a ani osvědčený časový plán závodu neznal změn. Proč taky. V pořadí již 13. Drag Day začal technickými přejímkami, po kterých následovala nezbytná rozprava s jezdci a seznámení s novým způsobem startování bez přítomnosti startmaršála.

Retro


Sachsenring, část 3.


Historie okruhu
Vzhledem k blízkosti Sachsenringu u našich hranic bylo logické, že se tam naši jezdci často objevovali. Získali tam i četné úspěchy, bohužel méně, než jich dosáhnout mohli, pokud by byli vybaveni závodními motocykly na stejné úrovni jako jejich soupeři, a to i když šlo o soupeře z jiných zemí východního bloku.
Pomineme-li účast Míti Vychodila v jednom z předválečných ročníků, objevili se na Sachsenringu naši jezdci poprvé v roce 1951. A hned dosáhli úspěchu. Postaral se o něj tehdy ještě mezinárodně neznámý jezdec z Ostravy František Bartoš. Startoval se strakonickým jednoválcem 250 ccm, dílem Jaroslava Waltera. Udatně bojoval s německými jezdci Thorn-Prikkerem na Moto Guzzi a Ewaldem Klugem, dvojnásobným mistrem Evropy z let 1938 a 1939 na DKW. V závěru závodu získal Thorn-Prikker menší náskok a zvítězil. Bartoš vyždímal v závěru ze svého stroje snad i to, co v něm nebylo.

Kel Carruthers


Další z pánů jezdců
Carruthers měl jenom krátkou, ale velice úspěšnou jezdeckou kariéru předtím, než se stal jedním z nejúspěšnějších vedoucích týmu a závodním odborníkem v dějinách tohoto sportu – řídil mnoho týmů v národním i světovém mistrovství v sedmdesátých a osmdesátých letech. Carruthers vedl i tým, ve kterém Kenny Roberts získal svoje tři mistrovské tituly ve třídě 500 ccm.
Kelvin „Kel” Carruthers se narodil 3. ledna 1938 v australském Sydney. Jeho otec měl obchod s motocykly a byl australským mistrem v závodech motocyklů s přívěsným vozíkem.

Zündapp


Historie továrny
Zündapp byla po mnoho let jedna z předních německých motocyklových továren. Sortiment její výroby během let obsahoval prakticky všechny objemy motorů, od pomocných motorků pro jízdní kola až po mohutné osmistovky s přívěsným vozíkem. Významná byla i její účast v motocyklovém sportu, zejména v silničních závodech ve třídě kolibříků a v soutěžích enduro. Ale ani to nezachránilo firmu před zánikem.
Začátek byl ale někde úplně jinde. V roce 1875 narozený zakladatel firmy Fritz Neumeyer získal v roce 1903 v konkurzu norimberskou firmu Spiel und Metallwarenfabrik Köllisch a založil vlastní firmu Metallwarenfabrik Neumeyer. Vedle hraček a parních strojů vyráběla jeho firma mosazné trubky, jejichž hlavním odběratelem byl automobilový průmysl.

Cestománie


Hardcore Extreme Days II


18.–20. 5. 2007 Konopáč u Heřmanova Městce
Bikerů dav zamířil tentokráte ku Městci Heřmanovu, když po sérii deštivých dnů prsatá hlasatelka na Primě s hlasem prodejný holky na víkend slibovala úchvatný počasí a přitom se tvářila, že na nějakou hardcorovou akci právě vyráží taky, jen si na to vezme nějaký starší, už potrhanější síťovaný punčochy a mastičku na opary. Příznivci hardcorový muziky si víkend užívali naplno. Srazový menu kapel nabízelo téměř jen tento žánr, který mimo motorkářů mají rádi i opičáci v zooparku, když chytnou krvežíznivý blechy a můžou si při grupáči navzájem drbat kožichy v divokým rytmu dupající basový linky.

Novohradsko


Tip na výlet
Žil, byl jednou jeden soudruh a ten věděl, že kdesi pod Novohradskými horami leží veliké jezero pravěké vody, které si Civilní obrana nechávala pro strýčka Příhodu. Když se však vítr otočil a místo rublů z Východu se začaly objevovat úplně jiné penízky, koupil si šikovně něco, z čeho se dá udělat zlatý důl. Ale není v něm aurum, jenom voda. Věřte, nebo ne. A právě tam, kde prý příroda regeneruje, se tentokrát vydáme.
Celou tuhle pohádku jsem si vymyslel (nebo ne?), ale to neznamená, že kouzlo Novohradských hor je podfuk. Ono opravdu existuje, ale je třeba tam zajet a hledat jej v lesích a na lukách mezi vesničkami, kterých je tu docela dost, i když ve vzduchu je trochu cítit to mezinárodní napětí – di pryč, Temelíne.
Jako počátek dnešního vejletíku jsem zvolil Nové Hrady, které daly celé oblasti jméno.

Kam s mašinou za jídlem?


Restaurace Hubert, Hluboká nad Vltavou
Dnes zamíříme na jih, konkrétně do Hluboké nad Vltavou. Restauraci Hubert jsme neobjevili náhodou – zavedl nás do ní kamarád. Vzhledem k tomu, že jeho dominantní vlastností je lenost, a přesto byl ochoten jet kvůli její návštěvě poměrně značnou vzdálenost, tušili jsme, že nepůjde o ledajakou hospodu.

Vysokým Atlasem z Agadiru do Marrákeše


Cestopis
Odjakživa nás to s přítelkyní Gábinou táhlo do Afriky. Teplo, písčitá krajina a samozřejmě i spousta zajímavých lidí...
No a když to člověka někam táhne, rozhodně by se měl tím směrem vydat. Tak jsme učinili i my a v říjnu roku 2005 naložili moji Hondu AfrikaTwin a Gabčinu F650tku od BMW na káru, tu zapřáhli za letitou Felicii a vyrazili na Gibraltar, kde mělo odstartovat i naše africké dobrodružství.
Bohužel ještě kousek od Barcelony nám dokázali špičkově organizovaní profiórkaři slušně vybrat naši Feldu, přišli jsme o doklady a klíče od motorek, včetně náhradních, foťák, mobily, mapy, řidičáky včetně mezinárodních a pár dalších drobností. To znamenalo návštěvu policejní stanice a okamžitý návrat do ČR. Pokud myslíte, že nás tato příhoda od vysněné cesty odradila, jste na omylu. Redakce
Aktuality
Shop
Komiks
Automix

Titulka časopisu Motoráj 6/2007


V prodeji od 15.6.2007


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Informace o redaktorovi

    Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (0x):



    TOPlist