globalmoto_duben_nolan




Motoráj 9/2007

Představení zářijového čísla časopisu Motoráj.

Motocykly


Nahota na prodej


Ducati Monster 695 vs. Honda CB600F Hornet vs. Suzuki GSR 600 vs. Yamaha FZ6 S2
Dveře od kanceláře se zavírají, píchačka cvakla konec pracovní doby a taxikář vyložil posledního zákazníka. Jediné přání. Rozpustit stres v projížděných zatáčkách a soustředit se pouze na jízdu samotnou. Plyn, spojka, řazení, nepustit oči z toho černého hada před sebou a nezatěžovat mysl problémy a starostmi všedního života. Láká vás svižná jízda bez vedlejších supersportovních účinků, zatuhlých zad, bolavých zapěstí a křečí v kolenou? Máte pud sebezáchovy (závazky), neprahnete po přemotorovaném monstru a hledáte čistou radost z jízdy? Ano? Nevíte, zda dát přednost hudrajícímu dvouválci, nebo raději agresivně vřískajícímu čtyřválci?
Při pohledu na tyto čtyři krásky se srdce tetelí blahem a dilema, kterou jako první, bych přál všem čtenářům. Jsou totiž starosti a krásné starosti. Nakonec vyhrává reinkarnovaný Monster a pronásledován vzteklým prskáním malého Bkinga (tak GSRu v redakci familiárně přezdíváme) narovnávám jednu zatáčku za druhou. Yamaha FZ6 S2 (pro nás stále Fazer) a hondí sršeň nezůstávají pozadu a řídítko na řídítko se přetahují, zač je toho čtyřválec. Jen pro pořádek, toto nejsou žádné stroje pro začátečníky. Tyhle kočičky dokážou pořádně zatnout drápky a nejedná se o žádné rozpočtové chudobky u cesty, ale o ušlechtilé výkonné stroje s rodokmenem.


Cestou necestou, polem nepolem


BMW R1200GS vs. Ducati Multistrada 1100 vs. Honda XL1000V Varadero vs. KTM 990 EFI Adventure S vs. Triumph Tiger 1050
Jo jo, dávno pryč jsou ty časy, kdy označení cestovní enduro představovalo mašinu s vynikajícím offroadovým rodokmenem. Dnes se tímto titulem pyšní nejeden hltač kilometrů, který o jízdě v terénu zaslechl jen z vyprávění, nebo se mu o ní zdálo v některém z erotických snů za dlouhého zimního spánku v útulné garáži. Nicméně připomeňme si, že označení cestovní enduro není synonymem pro terén, ale spíše pro vytrvalostní stroj nebojící se velikých vzdáleností s pokud možno neomezeným polem působnosti. Tedy od silničního povrchu až po ten nezpevněný. Není tedy divu, že výrobci volí pro tuto kategorii mašin více či méně univerzální stroje, jejichž zaměření dost osciluje mezi blátem a asfaltovým kobercem.
Porovnejme tedy ty v současné době nejaktuálnější zástupce této třídy mezi sebou a uvidíme, který z nich bude pro nás nejlepší.


Cestovní horečka sobotní noci


Kawasaki GTR 1400
Teď, zrovinka teď jsem se vrátil z prezentace cestovní lišky od Kawasaki, kterou nám k prvnímu seznamovacímu svezení připravila firma Asko KC, a musí to ze mě ven. Ano, dnes byl den D, kdy jsem mohl poprvé svou zadnicí okusit pohodlné sedlo cestovního GTRa, a nejen to, došlo jak na cestovní, tak na svižné svezení. A to především díky umístění prezentace na okraj Brna, kde na nás směrem na Křtiny a Adamov čekalo několik desítek vyvoněných zatáček plných nádherného asfaltu za doprovodu téměř nulového provozu především ve druhém zmíněném úseku. Tam taky dostalo 150 koní (a 136 Nm) GTRa pořádně nažrat.

Honda PS 125i/150i


Citysurfers
Kdysi @, pak Dylan a teď tu máme PéeSko – typický městský skútr, každodenní dělňas, ovšem s luxusní vizáží. Loni Honda představila verzi 125i. Ale my tu k testu máme jeho „našláplejší“, stopadesátkovou verzi, kterou představila letos. Tak jedem!
Skútr do města, jako když střihne. Jednoduchý, nevelký, od pohledu šikovný služebník. Navíc na první pohled musí být každému jasné, že Honda design umí. Klasický, dalo by se říci až retro střih v kombinaci s tvary velice moderními – výsledkem je nadčasový, a přesto velice líbivý skútr, který zaujme na první pohled.

Kymco jede!


Představení novinek
Jižní Čechy, hrad Rabí – Kymco je tu...
Generální dovozce mašinek značky Kymco, firma MSA, představuje novinky. Není jich málo a není to špatné – plácek za hotelem je doslova nepěchován jedno- i dvoustopými stroji a stroječky, kolem kterých se rojí novináři s mlsnými výrazy ve tvářích. Tak se zdá, že nudit se opravdu nebudeme...

Ojetina


Ducati 999
Ať si kdo chce co chce říká, Ducati je prostě Ducati. Po nastartování se ozve neodolatelný zvuk padajících regálů ve Feroně, při vymáčknutí spojky se přidá kýbl hřebíků, a pokud jste k tomu ti šťastní a máte nainstalovanej komplet od pana Termignoniho, pak každej správnej chlap – dnes už často i baba – si jednoznačně stříknou do textilu. Kdo prohlásí, že „já tedy ne“, lže, až se mu od huby práší. Prostě všichni ji haněj, všichni ji pomlouvaj, ale stoprocentně ji VŠICHNI CHTĚJ.

Nejlepší pit bike


Monster Energy BBR 119
Superkrosový závod MiniMoto SX je nejprestižnějším závodem pit biků, jaký se v USA jezdí. Závodníci, kteří stojí na startu v Las Vegas, berou akci stále odvážněji a MiniMoto začíná mít stejnou vážnost jako vrcholné superkrosové závody. Letos se stal velkým hrdinou malých motorek Derek Costella na speciálu BBR 119.
Označení přesně odráží stupeň naladění Derekova stroje, protože je na něm víc speciálních dílů než na kroskách pro mistrovství světa. MiniMoto je stoprocentně největším závodem malých motorek na světě a stejně jako ve velkém světě, i tady spolu bojují jezdci na továrních strojích. Monster Energy je výkladní skříní těch nejdokonalejších součástek, jaké kdy BBR na své mašiny vyvinula, a některé z nich se do série teprve dostanou.

Techmánie


Udělejte si radost


do velikosti vaší peněženky
Tak to zas uteklo jako voda. Sotva se člověk rozkouká, sezona pomalu končí... To je furt řečí o globálním oteplování a přitom zrovna dnes je venku zima jak ve Vladivostoku na nádraží. Ale třeba ještě bude líp, třeba se povede takzvaný babí neboli indiánský léto a ještě pár set nebo tisíc kilometrů najezdíme.
Takže co tu pro vás dnes máme – něco pro cestovatele, něco pro střelce, něco pro notorický úpravce... a pro všechny jednu zábavnou věcičku pro dlouhý zimní večery (ne, skutečně se nejedná o nafukovací pannu, jak původně navrhoval Gas). Ale podívejte se sami.

Kupuju nový bike…


Návod, jak neprohloupit a nepřijít o balík peněz
Proč právě toto téma? Je to jednoduché, letošní sezona se pomalu odebírá do teplých krajin a s tím neomylně přichází i davové šílenství v podobě výměny mašiny za jinou, právě pro tu sezonu příští. S rostoucí ekonomikou našeho státu si čím dál tím více lidí dopřává funglovku, nebo mašinu zánovní. Ale nejen pro ně je toto návod, jak neprohloupit a nepřijít o balík peněz díky špatné volbě.
Stojíš v showroomu po střechu napěchovaném nádhernými novými mašinami. Po nekonečných toaletních čtenářských kurzech, kdy s bolestí hlavy nad neustálým přemýšlením a listováním v katalogu motorek jsi dospěl k závěru, že ta jediná a pravá je ta, co se ti líbila před tou druhou v pořadí, která vlastně ani není tak dobrá jako ta poslední... Přečetl jsi tuny testů, zkušeností majitelů a presskitů a dalo by se říci, že o té své „vyvolené“ víš všechno, a přesto stejně při koupi riskuješ. Proč? Dočteš se!

Stojí to………!!!


Poradna – motostojany
No tak když už se s jásotem zvolaj tyhle hodně podstatný slova, tak je většinou důvod k radosti, ale dvojsmysly dáme stranou a převelíme myšlenky a zamíříme k užitečnosti motostojanů, díky nimž jde na motorce šroubovat do bezvědomí a v pohodě.
Stojany na motorky jsou dnes nedílnou součástí každé dílny, kde se mechanici vrtaj v motorech nebo měněj bačkory na kolech. Stejně jako profimontéři v nóbl dílnách si může každý z vás, kdo vládne umem v pažích, šroubovat na svý mašině, jak je libo, jenže k tomu potřebuje pomocníka. Samozřejmě motostojan a ne pořádně nametenýho kamaráda s pivkem v ruce, kterej by motorku rozvěsil za každej sloup vyskytující se v garáži anebo ji strká na cihly a nasekaný polena, co našel za barákem hozený na hromadě.

Redakce testuje


Boty Sidi Vertebra Chroma
Říká se, že svůj věk nejlíp vidíte na svých dětech. Já můžu s klidem říct, že ho spíš vidim na svých botách. Dost jsem se zhrozila po zjištění, že právě tyhle Sidiny jsem si kupovala už před sedmi lety!
Tenkrát byly krásný, neodrbaný, chromovaný části byly jak zrcadlo, voněly… No, to snad ani nebudeme dál rozebírat.
Chtěla jsem boty na plasta, takže kožený s hromadou sliderů a s kvalitní ochranou nohy v případě pádu, ale s požadavkem, aby se v nich dalo občas ujít i pár metrů – třeba od benzinového stojanu k pokladně…

Jsem tvůj…


… řetěz
Malá hádanka. Jeden z nejspolehlivějších komponentů na tvé motorce a zároveň jeden z nejméně vyvíjených (co se mechanické stránky týče) za poslední desetiletí motocyklové evoluce. Co je to? Přeci řetěz, věc, která je na drtivé většině modelů motorek. Tak se mrknem, co všechno umí.
Jediným podstatným úkolem tvého řetězu je přenášet kroutící moment z předního kolečka na zadní rozetu a dávat tak motocyklu dopředný pohyb. Ačkoliv se to zdá jako triviální úkol, zas tak jednoduché to není.

Sport


Showtime v Mostě


aneb jak dopadl IV. závod CEC
Zdálo se, že tento den bude ve znamení krásného a bezproblémového závodu. Počasí takřka ukázkové, mostecký autodrom známe podstatně lépe než Masarykův okruh v Brně, zkrátka, co víc si přát. Nikdo nemohl tušit, jak šeredně jsme se zmýlili.

Vůně slámy a stín špinavých peněz


Závody Moto GP – Brno, Misano
Předposlední prázdninový víkend a okolo trati Grand Prix České republiky masy lidí. Čerstvě posečená pole a na nich naštosované balíky. Skoro jako před 25 lety. Ovšem jen skoro. Rozdíl mezi minulostí a současností byl ve dvou „drobnostech“. Tehdy nestál žádný Čech na bedně a neznámo kam se vytratila ta zvláštní vůně slámy.
Snažili jsme se ji hledat, ale bohužel jsme ji nenašli. Nebyla ani v Brně, ani na sklonku léta v Misanu, pokud se však průtrž mračen a kroupy o velikosti pingpongových míčků v italském letovisku Rimini dá pojmenovat jako pozdní léto. Vím, že vám to ani nevadilo a dojem z vydařené domácí Grand Prix byl i tak skvělý, na co tedy nějaká vůně slámy?

Ředitel chaosu


Rozhovor s Jorge „Aspar“ Martinezem
Zákulisím jeho týmu to pořádně vře, on však zůstává stále ledově klidný. Na Španěla neobvyklé. Třeba se Jorge „Aspar“ Martinez právě díky letošní situaci uvnitř svého úspěšného gigantu vrátil o několik let zpátky. Do doby, kdy on vyhrával a pro vítězství byl ochoten udělat také opravdu cokoliv.
Není divu, že čtyřnásobnému mistru světa a vítězi 37 závodů funguje jeho tým tak, jak má, když všechny své jezdce bere jako své syny. Jorge Martinez nemá se svou přítelkyní žádné děti, nemá na to čas. Jeho práce je jeho hobby a hobby je jeho prací, která mu navíc činí obrovskou radost. Tým který pod svou taktovkou provozuje, lze bez nadsázky označit jako jedinečný. A jen těžko byste v historii silničního sportu hledali něco, co by sneslo srovnání. Nebo se domníváte, že když čtyři z pěti jezdců celého dobře finančně zajištěného kolosu dokážou v jedné sezoně zvítězit, je to normální?

Nová éra MotoGP, 2. část


Otázka pneumatik v MotoGP je žhavější uhlík v dlani
Jak se zdá, otázka pneumatik v šampionátu MotoGP je mnohem žhavější uhlík v dlani, než se původně čekalo. Když jsme minule vynesli názor, že jen čas ukáže, zda je celá záležitost ku prospěchu či ne, netušili jsme, jak aktuální tohle téma a potažmo pokračování našeho článku bude.
Ještě předtím, než se pustíme do nějakých informačních spekulací či našich vlastních domněnek, sice podložených zákulisními informacemi, ale ne zcela stoprocentními, stálo by za to se vrátit zpět k celé záležitosti ohledně nového pravidla pneumatik. Avšak trochu z jiné strany či spíše z jiného úhlu pohledu. Jsou okamžiky, kterých si leckdo ani nepovšimne, a přitom se jedná o velmi důležité okamžiky, jež v souvislosti s tím, co se stane v budoucnosti, nabývají v momentu, kdy se dějí, na svém významu.
Když v roce 2006 při kvalifikaci na španělskou Grand Prix v Jerezu skončila první lajna obsazená jen jezdci na Bridgestonech, bylo to opravdové překvapení.

Zelená osma


Kawasaki Ninja ZX-RR 800 ccm
Hrajete karty? Tak vám určitě nemusíme vysvětlovat, že každá karta může být v určitý okamžik nepřekonatelným trumfem. Když se továrna Kawasaki vrhla zpět do MS, hrála tak trochu vabank, neboť v ruce neměla žádnou pořádnou kartu. Dneska však už má. Obyčejnou zelenou osmu, díky níž se jí soupeři od stolu bojí.
Lidé z továrny Kawasaki vědí, že velmi vysoká hra s těmi nejlepšími je od samého začátku stále moc. Zjistili však také, že není nemožné porazit i silného soupeře. První předpoklad postupného úspěchu byl ukryt v tom, že se naučili pozitivně přijímat porážky a nejen to, ověřili si v praxi, že existuje zcela jednoduchá receptura na to, jak vyhrát závody v takové sérii, jakou MotoGP nyní je. Jak tedy zní jednoduchá a účinná formulka?

Univerzální voják


Rozhovor s Anthony Westem
Zřejmě vám neuniklo, že jméno Anthony West se do letošní startovky třídy MotoGP dostalo v průběhu roku dost nestandardním způsobem. Někdo by třeba mohl nabroušeně i namítnout, že je to nespravedlivé, poněvadž je zase další „Aussie“ ve hře. Nic s tím nenaděláte, protože „Mravenec“ West si to opravdu poctivě vysloužil.
Na adresu 25letého Australana nelze říct ani jedno špatné slovo. Spíše hromadu těch dobrých nebo třeba prozradit spoustu skutečností, které vás ujistí o tom, že silniční motocyklový sport není pro žádné nafrfňané slečinky a rozmazlené mazánky. Dneska už není ani pochyb o tom, že Anthony West je něco jako univerzální voják, jenž si prošel pořádným tréninkovým lágrem, kde ho nikdo nešetřil, jen proto, aby se sám o sebe dokázal v každé situaci postarat. Ta nejdrsnější výcviková škola života zkloubená se závodním světem z něj udělala jedince, který se s ničím moc dlouho nemazlí, umí si poradit s každou motocyklovou „zbraní“ a ještě se navíc jako chameleon dokáže neuvěřitelně rychle přizpůsobit jakýmkoliv podmínkám.

Brands Hatch


WSBK Round 10
Desátý závod seriálu WSBK se jel o prvním srpnovém víkendu na 3700 metrů dlouhém anglickém okruhu Brands Hatch. Horké letní počasí, které panovalo v Brně, pokračovalo i na Brands Hatch a stejně tak pokračoval i vývoj šampionátu, kterému určil závěrečný směr brněnský závod. Sezona už je rozhodnutá v supersportech, ve kterých definitivně potvrdil titul Kenan Sofuoglu, a skoro rozhodnutá je i v superbicích, neboť jen náhodná souhra okolností může připravit o titul Jamese Toselanda. A tým Honda Hannspree Ten Kate, za který oba jezdí, je na vrcholu slávy.

Speedway info


Nicki sestřelen
Nicki Pedersen poprvé nepostoupil do finále, ale stále zůstává v čele Grand Prix. Medaile z juniorského ME putuje k nám zásluhou Filipa Šitery. Jatka ve Svitavách. Ve dvojicích Rymel s Tomíčkem. A furt doleva.
Nicki sestřelen, stále však na čele
Po pražské Grand Prix došlo opět na Skandinávii – a ve švédské Malille se děly věci, nad kterými oči přecházely. Takový závod už dlouho nebyl k vidění (ale doufejme, že zase brzy bude) a došlo i na lídra Nickiho Pedersena. Přesto exmistr světa zůstává na čele, a pokud se dá do kupy – o čemž těžko pochybovat – titul mu asi jen tak nikdo nevyfoukne.
Co se tedy na severu Evropy dělo?

NitrolympX 2007 Hockenheim


XXII. ročník závodů bez přídomku mistrovství Evropy
Za oblakem ze spálené gumy hustým tak, že by se dal krájet, je dragsterová trať a na ní proběhl XXII. ročník závodů NitrolympX. Po předchozích nezdarech, na kterých se z velké části podepsalo nevyzpytatelné počasí, se musel letošní závod obejít bez přídomku mistrovství Evropy a k překvapení všech to nebylo na škodu. Pozvaní Češi sice díky tomu na 500 km vzdálený dragstrip nevyrazili, ale i tak byly jednotlivé kategorie hojně obsazené, tedy kromě Pro Bike Eliminator.
Dvě stovky startujících ve třinácti třídách se od pátečního poledne rovnaly na startovací světla 1/4 míle dlouhého dragstripu se speciálně napenetrovaným povrchem pro zlepšení přenosu výkonu z gumy na povrch. Pověstnou vůni gumových medvídků letos nekazil déšť a trať držela jako ďas. Její kvalitu později potvrdily dosahované velmi kvalitní časy i v těch nejsilnějších třídách.

Retro


Nürburgring, část 2.


Historie okruhu
Posledně jsme se zmínili o prvních dvou závodech pořádaných na dlouhé variantě Nürburgringu. Je tedy načase, abychom si řekli něco o tom, jak vypadaly obě varianty Grüne Hölle, to znamená severní a méně používaná jižní smyčka. I když jižní smyčka byla mnohem kratší než severní, neznamená to, že by byla jezdecky jednodušší. Začněme tedy používanější severní smyčkou.

Mike Duff


Další z pánů jezdců
Kdyby byl Mike Duff hokejistou, nikdo by se nedivil, že je Kanaďan. Mezi motocyklovými závodníky je však téměř raritou, tam se s Kanaďany setkáváme jenom výjimečně. Miku Duffovi tak patří prvenství v tom, že je zatím jediným Kanaďanem, který dokázal vyhrát závod mistrovství světa, a to nejenom jeden.
Celým jménem Michael Alan Duff se narodil 13. prosince 1939 v kanadském Torontu, kde prožil se svým bratrem Stuartem poměrně šťastné dětství. Zpočátku snad jako všechny děti, nejen v Kanadě, žil v představách o severoamerických indiánech, živících se na západních pláních Severní Ameriky jízdou na koních a lovem pomocí luku a šípů. Jeho matka vyrůstala na venkově v Ontariu a koně patřili k jejímu životu. Úspěšně závodila v parkúrovém skákání v místních závodech. Také jeho otec byl sportovně založený a v mládí byl nadějným cyklistickým závodníkem a zasloužil se o rozvoj tohoto sportu ve třicátých letech v Torontu a okolí.

Suzuki


Historie továrny
Suzuki patří mezi kvarteto největších japonských motocyklových továren, které v podstatě ovládají světový trh dvoukolových vozidel. Začátky její motocyklové výroby jsou podobné jako u Hondy. Prvním výrobkem bylo také jízdní kolo s pomocným motorem. Od té doby se samozřejmě výroba dál vyvíjela a dnes patří Suzuki mezi největší motocyklové výrobce.
Historie koncernu Suzuki začala založením malé továrny na tkalcovské stroje roku 1909 v malé pobřežní vesnici Hamamatsu synem pěstitele bavlny Michio Suzukim.

Cestománie


Slavkovský les II.


Tip na výlet
Dnes jsem pro vás vybral kolečko na úplně druhé straně Slavkovského lesa. Nebojte, nebudete muset kloktat vodu v Mariánkách, koupat se v Teplé nebo se trápit dlouhými túrami po bažinách, ale společného jmenovatele celý tenhle výlet má – vodu. V řece, ve slatinách, pramenitou, padající z nebes i vlezlou, studenou mlhu. No a co? Nejsem přece z cukru…
Pro začátek trochu detektivka. Znáte relikviář sv. Maura? Po korunovačních klenotech jedna z nejvýznamnějších památek románského zlatnického umění u nás.

Kam s mašinou za jídlem?


Motobar Liberty, Benešov u Prahy
Dnes trochu odbočíme od tématu, respektive tedy od titulu rubriky. Protože vězte, že dnes to nebude o jídle, ale spíš o pití... Prostě o motorkářským baru. Z toho důvodu tentokrát ani nebudeme „známkovat“.
Na tenhle podnik jsme narazili víceméně náhodou, při testování endur na trati v Benešově, a řekli jsme si, že by stál za bližší zmínku. Nachází se, jak už bylo řečeno, v Benešově u Prahy, přesněji řečeno na výjezdu z Benešova směrem na Vlašim, v ulici – jaké překvapení – Vlašimská. Nejde o klasickou restauraci, ale o pravý, nefalšovaný motobar, takže na jídlo můžete bohužel zapomenout.

Pobaltské tahání za řetěz 2007


cestopis
Ano – mohli jsme udělat jižní dovolenou a krásnou! Přejezd přes Alpy, válení se u teplého moře v drahém kempu a potom nějaká ta návštěva turisticky profláknutého místa navíc – Jenomže my jsme řekli NE! Žádný jih. A když na motorce, tak na sever. O této dovolené jsme spali na pasekách u lesa, jeli pořád rovně po drncajících silnicích a během tropických dnů v České republice mrzli v silném větru pod deštivou oblohou někde u Baltu...
Jak tedy vidíte – rok se s rokem sešel a Meli zas někde coural v sedle motorky. Ačkoli byste mohli mít z úvodního odstavce dojem, že dovolená, kterou podnikl tentokrát, je vlastně na pi..u, věřte, že se mýlíte. Tato dovolená byla na Kundu! A to tak, že doopravdy. Toto Čechy v Estonsku téměř nejnavštěvovanější místo se skutečně stalo (mimo jiné) i naším cílem. Zde si prosím povšimněte „K“ (kvůli té s „k“ pět tisíc kilometrů na tachometrech netřeba). Redakce
Soutěž
Na mušce Motoráje aneb zaostřeno na vás!
Aktuality
Shop
Komiks
Automix

Titulka časopisu Motoráj 9/2007


V prodeji od 14.9.2007


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Informace o redaktorovi

    Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Hodnocení (0x):



    TOPlist