europ_asistance_2024



TomTom Rider - GPS navigace pro motocykly

Kapitoly článku

Na cestě


Tak, máme vše namontováno a můžeme vyrazit. Přijdeme k motorce, zaklapneme GPS do držáku, sluchátko se zapnutou Bluetooth hlasovou navigací do ucha a můžeme vyrazit. Rider se po vložení do držáku automaticky zapne a zobrazí se takzvaná jízdní nabídka. To obsahuje jen základní možnosti používané při jízdě. Důvodem je, aby jezdec měl rychle po ruce ty hlavní položky a nemusel procházet mezi nepotřebnými možnostmi, ale možná taky trochu aby neměl pokušení hrát si za jízdy s různými nastaveními nebo brouzdat v mapě. Po vyjmutí Rideru z držáku se aktivuje stadnardní nabídka, ve které se snadno zorientuje i naprostý začátečník. No a po základním seznámení si můžete aktivovat podrobné nabídky, kde najdete všechny další možnosti nastavení a desítky funkcí, ze které by vás často ani nenapadly.
Takže hurá na výlet - základem je nastavit cíl cesty. Dotekem kdekoli na mapě zobrazíte hlavní jízdní nabídku, klepnete na Navigovat na, vyberete typ cíle, zadáte město (většinou stačí pár prvních písmen a vybrat z nabízených položek), ulici a číslo domu, počkáte pár vteřin na výpočet trasy a můžete vyrazit. Na displeji se zobrazí trojrozměrná vizualizace trasy před vámi (3D lze vypnout a zapnout plochý pohled shora - ale nedoporučuji, 3D je opravdu krásně udělané a moc hezky s podle toho jede). Měřítko zobrazení lze přiblížit či oddálit pomocí tlačítek +/- v rozích obrazovky. Silnička před vámi se kroutí a každá zatáčka věrně odpovídá realitě, dole v rohu se zobrazuje příští odbočka nebo jiná změna situace spolu s údajem, za kolik kilometrů/metrů ke změně dojde. K tomu vám do ouška Milan pěkně napovídá ve stylu "...blíží se odbočka doprava za 800 metrů... .... následuje odbočka doprava.... ....odbočte doprava a najeďte na dálnici.... blíží se kruhový objezd.... odbočte směr Frankfurt, třetí výjezd z kruhového objezdu..." ...a podobně.








Začátečníka v tomto oboru až překvapí, jak je možné, že GPS navigace ví o každém ostrůvku v křižovatce, tvaru nájezdu, každém čísle baráku v každém evropském městě a další a další! A když třeba vjedete do tunelu a GPS to samozřejmě pozná a ohleduplně přepne na noční barvy, to je radosti z technických hračiček ;-)

Doprava TomTom


K navigaci si lze ještě navíc předplatit dopravní zpravodajství a zprávy o počasí a dopravních zácpách. Tomtom Rider vás pak upozorní na uzavírku nebo zvýšený provoz a nabídne odklon jinou trasou (ale tyto služby jsem během krátkého testu nezkoušel). Upozornění se ale může týkat také statických kamer pro měření rychlosti, takže se vám v některých zemích může investice do Ridera snadno vrátit hned na první křižovatce.

Spojení s telefonem


Rider lze pomocí spojení Bluetooth spojit s vaším mobilním telefonem a použít jej pro příjem hovorů a ovládání telefonu. Když vám někdo zavolá, na displeji se zobrazí údaje o volajícím a hovor se vámpřepne do hansfree sluchátka v helmě. Stisknutím volby na dipleji pak můžete zavěsit nebo vytočit jiné číslo. Osobně se domnívám, že telefonování za jízdy může být na mašině docela o hubu. Nic vám nebrání přijmout hovor, zahuhlat „Moment, jenom zajedu na krajnici!“ a po zastavení si v klidu vyřídit všechny záležitosti a třeba zavolat dalším účastníkům. To vše bez sundavání helmy a rukavic, dolování mobilu z kapsy a slézání z mašiny. A pak hned za jedna a hurá na cestu.

Další nastavení


Pokusím se stručně zmínit všechny další funkce a možnosti nastavení, které Rider nabízí, protože je opravdu z čeho vybírat. Co se předvoleb týče, můžete si po nastavení podrobného menu nastavit vlastní barvy mapy, zapnout ploché nebo trojrozměrné zobrazování silnice při jízdě, určit jak dlouho před odbočkou vás má navigace informovat. Dále můžete nastavit, že nad určitou rychlost se vypne displej (aby třeba nad 200 km/h nic neodvádělo pozornost). Můžete si Ridera nastavit doslova přesně na míru - říci, co má ukazovat na hlavní nabídce, která menu vám vůbec nemusí nabízet, co má být na displeji při navigaci - například vzdálenost od cíle, předpokládaná doba jízdy, předpokládaný příjezd, aktuální rychlost, zda mají být do trasy zařazeny placené úseky silnic, jak se má zobrazovat kompas, zda se mají zobrazovat upozornění, například když budete míjet blízký horský průsmyk atd.




Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):


TOPlist