gbox_leden



TomTom Rider - GPS navigace pro motocykly

Kapitoly článku

Možnosti při navigaci


Je těžké zmínit všechny navigační funkce - podívejte se sami na snímky obrazovek a získáte lepší přehled. Při plánování trasy si můžete prochlížet mapy - ale na malém displeji to není nic moc a bez pořádné papírové mapy se neobejdete. Prohlížení map je ale docela dobré při zobrazení centra města. Také při vyhledání adres nebo zajímavých míst vám Rider skvěle poslouží.


Je možné si předem naplánovat a uložit různé itineráře, obsahující třeba i vámi uložená oblíbená místa (například hezké místo v lese, kde jste po cestě přespali, dobré místo na koupání u řeky a další a další...), nebo předvolené BZ - Body Zájmu (všechny možné typy míst - viz snímky obrazovek) - mezi motorkářsky hodnotné musím zmínit třeba průsmyky, benzinky, kempy, opravny, trajekty atd atd. Díky propojení s telefonem navíc můžete okamžitě zatelefonovat na čísla uložená u bodů zájmu - a třeba se zeptat na volný pokoj nebo možnost opravy vašeho modelu motorky - tohle vám jiná GPS opravdu nenabídne. K dispozici je také funkce vyhledání nejbližšího BZ daného typu - nejbližší benzinka, průsmyk, hospoda, policie...








Speciálním bodem je Domů - ten například na dovolené nastavíte na kemp a večer, když už se rozhodnete k návratu do kempu, jen jednoduše vyberete Domů.
Navigovat lze na adresu, na zajímavé místo či podnik (bod zájmu), na křižovatku silnic, střed města (vyzkoušel jsem, opravdu mě to dovedlo až na hlavní náměstí Bruselu). Nabídnutou trasu můžete kdykoli upravit - vyhnout se městu nebo dlouhému dálničnímu úseku, přidat další cíl do trasy.
Samozřejmě můžete navigovat také přímo na zadané souřadnice zeměpisné šířky a délky.
Itineráře si můžete prohlížet, nechat si je přehrát, upravovat, zbrazit na mapě nebo jako výpis odboček.



Výpočet trasy


Rider je docela nabušený, výpočet stokilometrové trasy je záležitostí několika sekund. Stejně tak přepočítání trasy v případě minutí odbočky je záležitostí okamžiku. Výpočet trasy 1500 kilometrů, kdy jsem Rideru zakázal používat dálnice (takže trasa obsahovala tisíce odboček po malých silnicích a průjezdy měst) trvala něco přes minutu.


Drobnou výtku bych měl k tomu, že jsem neobjevil (ale možná tam je?) žádné nastavení preferencí vhodné pro motorkáře. Při zadání trasy můžete nastavit nejrychlejší cestu, nejkratší cestu, zákaz dálnic, pěší trasu, cyklotrasu či trasu s omezením rychlosti. Motorkář by ale uvítal nastavení preferencí, jako to umožňují počítačové mapové programy. To znamená říct plánovači „chci jet spíše po menších silnicích a hezkejch cestách a dálnici mi tam dej jen na objezdy měst nebo když by použití silniček byla velká zajížďka". Rider umožňuje jen totální vyloučení dálnic - takže vás třeba protáhne centrem města, místo aby to vzal po obchvatu. Jediné řešení je vzít naplánovanou trasu a říct Rideru: tenhle dálniční úsek vyloučit a nechat jej spočítat alternativní trasu.

Záznam ujeté trasy


Tahle funkce, obvyklá u terénních a turistických GPS, Rideru chybí - nemůžete mu říci "teď pojedu za kámošem po jeho oblíbené trase, zapamatuj si to a za týden si to projedu sám podle navigace" - jediným řešením je občas si zmáčknutím uložit aktuální pozici jako BZ, ale ani pak se nelze spolehnout na to, že vám za týden Rider spočítá přesně stejnou trasu.

Závěr


Tomtom Rider je podle mého názoru skvělý produkt, který uspokojí značnou většinu motorkářů. Vodotěsné řešení, ovládání v rukavicích, Bluetooth se snadnou montáží do helmy, kvalitní chipset SiRFStarIII GPS a dobrá citlivost příjmu a pár příjemných třešniček navíc (propojení s telefonem, dopravní informace a počasí), to opravdu u žádné jiné sady nenajdete. Dalším plusem je bezesporu displej, který je hodně slušně vidět i na přímém slunci!
Netvrdím ale, že je to produkt pro každého - enduro nadšenci jej určitě zavrhnou, protože nepodporuje výlety mimo silnice, relativně vyšší cena zase odláká kutily, kteří si podobné řešení po večerech složí z levnějších a pomalejších PDA navigací a rezignují na vodotěsnost a ovládání za jízdy a nadstandardní funkce. IT nadšenci zase budou zklamaní, že Rider nepodporuje propojení s počítačem a zadávání tras pomocí myši a monitoru.
Přesto jako celek uspokojí velký podíl trhu a zatím nemá srovnatelnou motorkářskou konkurenci. Tou se až ke konci tohoto roku stane podobně pojatý motorkářský model Garmin Zumo ( viz odkaz ).
Na závěr ještě malá omluva kvůli zhoršené kvalitě fotek displejů.

Informace o redaktorovi

Filip Tichý (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 195 cm

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):


TOPlist