reline_unor



Garmin Zümo 550

Kapitoly článku

JÍZDA A NAVIGACE


Navigaci jsme si prošli a víme, co všechno umí. Jak se ale chová za jízdy? V krabici s věcmi jsou dva držáky – jeden do auta a jeden na motorku. Začneme tím jednodušším, tedy autem. Navigaci jsem testoval na cestě do Berlína. Dodávaný držák na předním skle auta drží, nijak nevibruje a ani nesklouzává. Snad jedinou malou vadou na kráse je skutečnost, že pro hlasovou komunikaci je nutné, aby byla navigace napájena z palubní sítě auta. Pokud je navigace odkázána pouze na vlastní energetický zdroj, nevydá ani hlásku. Musíte se tedy smířit s kabelem, který se vám vine po palubní desce auta.




3D zobrazení je velice kvalitní a možnost přepnutí na denní nebo noční zobrazovací režim umožňuje snížené namáhání očí při sledování navigace. Samozřejmostí je potom i možnost regulace jasu obrazovku a intenzity hlasového navádění. Za jízdy můžeme vyhledávat „body zájmu“, například nejbližší benzínovou pumpu, bankomat, hotel a jiné.


Taktéž můžeme navigaci využít k telefonování. Měl jsem navigaci spárovanou s telefonem Nokia a klasickou BT bondovkou v uchu a vše fungovalo zcela bez problémů. Dá se říci, že jsem se díky navigaci pohyboval po Berlínu, jako kdybych tam bydlel od dětství. Na všechny adresy, na které jsem měl namířeno, jsem byl navigací doveden bez jediného zaváhání. Využil jsem i možnosti nacházení objížděk, neboť v Berlíně probíhaly oslavy založení Evropské unie a některé silnice byly uzavřeny. Teprve navigování na motorce však dává vyniknout všem specialitám, které odlišují motorkářskou navigaci od navigace určené do auta. Po upevnění navigace do držáku se vám spáruje mobilní telefon a náhlavní souprava v přilbě a muzika, kterou máte v navigaci uloženu, vás provází prvními metry jízdy. Denní schéma osvětlení displeje je zcela vyhovující a navigace je čitelná i na přímém slunci. V úvodu popisované ovládací prvky na levém boku navigace jsou bez problémů ovládatelné i v rukavicích a pokud to zvládáte, tak i za jízdy. V okamžiku, kdy navigace sděluje pokyny k odbočení, je hudba utlumena. Stejně se navigace chová i v okamžiku, kdy přijímá hovor. Dodávaný držák RAM – MOUNT eliminuje všechny rázy, které jsou do navigace přenášeny a navigace tak nijak nevibruje.


K zásadním znakům, které odlišují navigace GARMIN od TOMTOMa je zásadně obsáhlejší zdroj map a to včetně těch, které jsou upraveny pro použití v navigaci například programem OZI EXPLORER.
Již při koupi navigace dostanete dva mapové podklady, Českou republiky a City Navigátor NT Europe v9. Obě mapy můžete mít umístěny ve svém počítači, kde si lze rychle a jednoduše připravit trasu, kterou chcete jet a tuto trasu si nahrát do navigace. Funguje to i naopak, projetou trasu si lze zobrazit v počítači, pojmenovat a uložit pro další použití, nebo ji poslat kamarádovi. Jestliže zakoupíte další mapy, které jsou na trhu, vždy si je nahrajete do počítače a zužitkováváte je teprve v okamžiku, kdy se vydáte do oblasti, kterou ta daná mapa zobrazuje. Není nutné, aby všechny mapy byly umístěny přímo v navigaci a zvyšovaly tak nároky na paměť, nebo na výpočetní kapacitu navigace. Za zmínku stojí potom i to, že většina map, které GARMIN nabízí jsou vícelicenční, takže náklady na pořízení map lze zásadním způsobem snižovat. Například TOPO Rumunska je možno přihlásit a užívat až na 3 navigacích.

Postup zadání trasy:















ZÁVĚR


Navigace GARMIN Zümo 550 je zcela jistě navigací, která vás spolehlivě zavede do cíle. Díky mapové rozšiřitelnosti vás bude podporovat i tam, kde silnice nejsou. To jistě uvítají cestovatelé do krajů, které nejsou pokryty standardními mapovými podklady. Pokud budeme srovnávat dva přímé konkurenty, tedy Zümo 550 a TOMTOM RIDER, musíme konstatovat, že Zümo 550 je navigací více vyspělou, s více funkcemi, než-li má TOMTOM RIDER. Zcela zásadní výhodou je potom možnost propojení Zümo 550 s počítačem a možnost sdílení tras i jejich programování či zpětné prohlížení a upravování. Tomtom Rider je navigací zcela jednoznačně určenou pro cestování po západní Evropě, spíše z města do města než mimo silnice, kde neumí nijak navigovat. V rozsahu funkcí nacházíme u Zümo 550 mnoho zajímavých funkcí - hlasová navigace v autě je velice příjemná nebo velmi dobrou odolnost vůči vodě a benzínu. TOMTOM RIDER, pokud ho vezmeme do auta, hlasovou navigaci neumí, respektive ji umí pouze s BT sluchátkem. Na straně druhé je fakt, že Zümo 550 je podstatně dražší než RIDER, který nasadil poměrně agresivní cenovou politiku.
Subjektivní závěr z našeho měsíčního testu je ten, že Zümo 550 je sice dražší než TOMTOM RIDER, avšak za více peněz dostanete výrazně více muziky. Za zapůjčení přístroje Zümo 550 děkujeme společnosti Picodas.

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):


TOPlist