europ_asistance_2024



S motorkou na Floridě

Netuším, co si představíte vy, když se řekne Florida. Palmy, oceán – no dobrý. A co jako? - To byla moje představa. Trochu smrad a špína – takový byl první dojem z Floridy, na jejíž území jsem poprvé vkročila zhruba před 15 lety. Floridu mám ze všech doposud navštívených států Severní Ameriky oblíbenou nejméně. Nevím, čím to je, asi jsem tam zažila málo dobrodružství, takže se mi celkově jeví nudná…ale to je určitě moje chyba, kterou mám ještě šanci do budoucna napravit.

Kapitoly článku

Na druhé straně mám Floridu spojenou se svými prvními samostatnými vyjížďkami na motorce. Ať už je tedy tento stát jaký chce, polohu má z hlediska počasí pro motorkaření výhodnou. Po většinu roku je tu příhodné klima, a protože já jsem si svou první moto zakoupila v zimě a ani trochu se mi nechtělo čekat až sněhy a ledy na severu roztají, byla jsem za Floridu ráda. Naložili jsme tenkrát moji malou dvěstěpadesátku do auta a za méně než 24 hodin jsem již mohla projíždět místní bažiny a čučet po aligátorech.
Dost ale osobních dojmů a buďme trochu objektivní. Plus je na Floridě již zmíněné počasí. Jezdit se zde dá skoro pořád, občasný déšť a mírný chlad v zimních měsících není rozhodně velkou překážkou, snad jen nějaký ten podzimní cyklónek či přímo hurikánek by byl nemilým zpestřením. Ale pokud zrovna nezastihnete nějakou tu Katrinu nebo Wilmu tak budete na Floridě, co se klimatu týče, v pohodě (největší pravděpodobnost setkání se s těmito silnými větry nastává dle statistik v září). Takže, jste na Floridě, sluníčko svítí, větřík jen lehce protřásá palmové listí a vy přemýšlíte kam vyrazit….
Na Floridě se můžete toulat po národních parcích plných hadů, aligátorů, ptáků a hmyzu - Biscayne NP a Everglades NP; koupat se v řece s mořskými krávami a v bazénech s delfíny; nalovit nějakou potravu rybařením – i přímo z mola tahají ven žraloky! To jsem k mé velké smůle na živo neviděla, ale mám to z důvěryhodného zdroje. Dále stojí za návštěvu zajímavá floridská města, a když už vás nebude bavit motorka, je zde vždy možnost projet se po kanálech a moři na lodi nebo si půjčit jetski. Všichni návštěvníci Floridy chtějí také většinou dojet na nejjižnější bod území USA nacházející se na Key Westu (fakticky to nejjižnější bod není) a šinou se tam zpravidla pekelnou zácpou (asi nejhorší dopravní zácpy budete mít na této trase za sebou, jakmile vyjedete za Miami). Návštěva tohoto bodu se stala jakousi turistickou povinností a nejznámější motorkářkou trasou na Floridě. Pokud se i vy rozhodnete zvěčnit u známého jižního kuželu-bojky, přeji hodně štěstí, ať máte silnici volnou a jízdu si užijete. Jet po cestě mezi vodami Mexického zálivu a Atlantiku z ostrova na ostrov je rozhodně zajímavá podívaná. Projeďte si Floridská města – Miami, starobylý St.Augustýn, Sarasotu, Orlando a Disneyland (který tedy, co se mne týče, můžete klidně vynechat). Co by jste ovšem vynechat neměli, je Daytona Beach.
Pro amerického motorkáře Florida rovná se Daytona Beach! Měto měst opěvované v písních, kde pil každý správný Harleyář. Daytona a Sturgis – asi dvě nejproslulejší americké motorkářské destinace. Já jsem se letos podívala do Daytony těsně před vypuknutím této slavné akce, přípravy všude vrcholily. Půjčovny leštily stroje, vyvěšovaly reklamy, prodavači plnily krámky zbožím, v hospodách čistili pípy, v tetovacích salónech ostřili jehly a vůbec město bylo plné napětí z nadcházejícího očekávaného nájezdu hřmějících hord. Ticho před bouří rušili jen občasní nedočkavci, kteří pro jistotu dorazili na místo o týden dřív jako já...kdyby náhodou později mělo dojít pivo nebo inkoust. Žeby kérku na gips (teda spíš graffiti)? Před měsícem jsem si totiž zlomila ruku a tak dostala Daytonu z části jako ozdravný pobyt. Bydlí tam kamarád motorkář. Vozil mě městem a okolím za sebou na svém novém Concoursu, za což jsem byla sice vděčná, ale že by se mi to obzvláště líbilo, to tedy říci nemohu. Jezdil jako ďas, měl to, zdálo se pod kontrolou, ale já už jsem si asi odvykla důvěřovat…. Moc se těším, až budu otěže držet opět sama.
Později jsme mu na výlet do St. Augustýn protáhli také starého V-Stroma, který se chudák zaprášený a orezlý krčil v rohu garáže (nová Kawa mu odloudila pána). Mimochodem tady u moře všechny stroje dostávají od stálé přítomnosti soli v ovzduší pořádně na frak. Koroduje to přímo před očima. (Koupi použité motorky nebo auta z přímořského státu proto vždy dobře zvažte :-)
Město je vyhlášené svými plážemi, kde je možné se po pevném písku prohánět motorovými vozidly (za možnost projet se po pláži zaplatíte 10 USD). Právě tyto výjimečné pláže s tvrdým udusaným pískem udělaly z Daytony Mekku motosportu. Závody na pláži, které se zde pořádaly více než 50 let, byly v roce 1959 přesunuty na Daytonský závodní stadion (Daytona International Speedway). Tady se každoročně koná závod Daytona500 - nejprestižnější akce NASCARu, organizace, která má mj. v Daytoně svůj hlavní stan. Speedway hostí také motokrosové závody, závody AMA Superbike a spoustu dalších. Trať, kterou nechal zbudovat zakladatel NASCARu, pan William France Sr., nabízí několik variant okruhů – Tri-oval (asfalt pro závody aut), rychlostní okruh pro auta (Sports car course), asfaltovou dráhu zbudovanou primárně pro motocyckly (rekord drží Ben Spies na Suzuki, 2007) a Flat track. Během Daytonského Bike Weeku se na stadionu staví trať superkrosová. Na Speedwayi právě probíhá nákladná rekonstrukce především částí pro diváky – pokud tedy dorazíte v roce 2016, čeká vás větší pohodlíčko.
Krom známého Bike Weeku, pak mohou milovníci motosrazů a piva navštívit Daytonu ještě na podzim, kdy zde pořádají Biketoberfest. A protože je Daytona Beach motorkářským městem, se zapůjčením motorky zde není problém, stejně tak jako s případným nákupem doplňků a oblečení. Před vjezdem do města při dálnici stojí obrovský dealer Harley-Davidson, kterého určitě nepřehlédnete. Budova dealera další americké ikony – Indiána stojí ve městě a krom toho jsou samozřejmě v Daytoně k mání prodejci dalších značek plus specializované servisy a půjčovny.
Pěkným floridským městem, které rozhodně stojí za návštěvu, je šíleně starobylý St. Augustýn. Nachází se zhruba hodinu jízdy na sever od Daytony Beach a je to nejstarší město v Americe s pevností, kterou Španělé započali budovati již v roce 1672. Přesně řečeno je St. Augustýn (založený v r. 1565) nejstarším permanentně evropskými osídlenci obydleným městem na americkém kontinentu. Po dobu 235 let bylo město centrem Provincie Florida. Hlavní a nejnavštěvovanější památkou ve městě je již zmíněná, přes tři století stará, pevnost – Castillo de San Marcos. Pevnost je národní památkou a pro vstup můžete použít celoroční kartu do národních parků USA*. Málokdejinde se vám v Americe naskytne možnost projet se po kočičích hlavách, i když staré dláždění má jen pár ulic. Tentokráte jsem si to na zadním sedadle V-Stromu i Concoursu užívala, nemusela jsem se soustředit na jízdu v úzkých kostrbatých uličkách, ale jen pozorovat turistický ruch. V St. Augustýnu si opravdu připadáte na chvíli jako na starém evropském kontinentu, třeba v některém z italských či spíše španělských městeček. Navštívit zde můžete také vyhlídku na majáku nebo třeba aligátoří farmu.
Předpokládám, že budete-li na Floridě, tak nevynecháte národní parky. Národní park Everglades (založený v r. 1947) je rozlehlé území se subtropickým klimatem pokryté močály. Park má tzv. dvě návštěvní sezóny: suchou (od poloviny prosince do poloviny dubna) a mokrou (zbytek roku). Pokud to je možné, naplánujte si návštěvu parku v sezóně suché. Vlhkost a teploučko v močálech je totiž ideální komáří líhní a jejich mračna vám rozhodně pobyt v parku nezpříjemní. Nabalte si repelent. Protáhnout si strnulé údy z motorky můžete projížďkou na kanoi, ale do vody zde neskákejte – je plná hadů a aligátorů, a v oblastech se slanou vodou taky barakud, žraloků a krokodýlů. Kempování v přírodě zde stojí 2 dolary na osobu a ještě 10 USD za povolení (poplatky se vybírají pouze v době suché sezóny), v kempech zaplatíte 16 USD za místo.
Biscayne national park založený v r. 1980 se rozkládá na jih od Miami, zahrnuje v sobě úzký pobřežní pás Floridy a celou zátoku s ostrovy, součástí parku jsou především korálové útesy. 95 % území parku tvoří voda. Na projížďku nám tedy moc té pevniny nezbývá. Místo ideální možná pro motorkáře potápěče. Do parku Biscayne se totiž jezdí hlavně kochat tím co je pod vodou (včetně mnoha lodních vraků). I všudypřítomné mangrovníky a jejich spletité kořenový systém si lépe prohlédnete z lodi. Nehodláte-li se nikam plavit, jsou možnosti něco v parku spatřit omezeny na návštěvnické centrum v Convoy Point a jeho bezprostřední okolí. Na motorku to tu zkrátka moc není. Krásné ostrovy, které jsou součástí parku, padly na počátku minulého století do oka miamským zbohatlíkům, kteří si zde vybudovali svá letní sídla a společenské kluby. Národní park zde pak byl založen hlavně kvůli rozmáhající se turistice a plánům zde začít budovat nová letoviska a hotely.
A jaké cesty doporučují na Floridě američtí motorkáři? Tak třeba vyjížďky kolem Orlanda, Tampy a St. Augustýnu, dále pak třeba tyto:
Z Daytony k Apopka Lake – tuto cestu jsme si projeli a bylo to příjemné. Po cestě se můžete stavit vykoupat v Alexander springs – jezírku, kde vyvěrá teplý podzemní pramen. Cesty jsou tu mírně zvlněné, sem tam nějaký kopeček, který se jinak na Floridě většinou nevidí. Na této cestě uvidíte spoustu jezírek a také rurální floridskou krajinu se starými plantážemi. Cesta dlouhá cca 120 mil vám zabere přibližně 2,5 hodiny a můžete si ji trochu prodloužit a zajet si rovnou i do Orlanda.
Golf Coast Cruise – projížďka z Panama City na jih kolem Mexického zálivu směr hlavní město Floridy Tallahassee (nebo obráceně). Tato cesta se prý řadí co do popularity a scenérie hned na druhé místo za tradiční pobřežní jízdu přes Florida Keys. Pojedete kolem Apalachicola National Forest, kde je opět možno provozovat spoustu vodních aktivit, dále minete pět různých jezer. Rozhodně z vlastní zkušenosti musím říct, že se mi západní strana Floridy (Mexický záliv) líbila o poznání více než pobřeží východní. Celé pobřeží Mexického zálivu stojí za projížďku. A jestli se jet válet na pláž do Miami nebo do Sarasoty – tak jednoznačně to druhé. Toto pobřeží totiž na rozdíl od poněkud ušmudlané východní části Floridy nabízí prvotřídní pláže s nádherně bílým pískem.
Z Naples na Key West – 240 mil (5 hodin) dlouhá projížďka na již zmiňovaný „nejjižnější bod USA“, ale netradičně od Mexického zálivu z Naples. Zde neočekávejte žádné velké vzrůšo, je to většinou rovina, ale na této cestě se máte čím kochat - nejdříve ptactvem a rostlinstvem (projedete národním parkem Everglades) a později nalevo i napravo vodou (je libo vodu Mexického zálivu nebo raději koukáte na Atlantický oceán?), dokud nedorazíte na přecpaný Key West. Na vyhlášený Key West se můžete samozřejmě vydat i jinudy – podél pobřeží, tradičně z Daytony. Pokud se zúčastníte přímo slavného Bike Weeku, tak se tam určitě projedete spolu s ostatními – jezdí se tam hromadná jízda.
Toliko stručně k Floridským krásám a atrakcím. Něco na té Floridě ale asi bude, když se tu všichni uklízejí na důchod a hlavně tu má nemovitost kdejaká naše (a nejen ta) sportovní či jiná hvězda. Takže Florido, doufám, že se případným cestovatelům předvedeš v tom nejlepším světle, protože tak nezajímavá zase určitě nejsi. I dávní dobyvatelé a objevitelé začali prozkoumávat Ameriku právě od floridského pobřeží, takže proč my bychom měli být výjimkou, že. Když vás tedy někdo na tu Floridu jet donutí, tak se zkuste bavit, ono to nebude tak zlé. Ale až ji prozkoumáte, tak vyrazte raději do Coloradských hor, do Virginie na Blue Ridge Parkway nebo do Californie…
Ve státě Florida platí maximální povelená rychlost 120 km/h - 70 mph (65 na vedlejších cestách), ale většinou je rychlost omezená na 45 mph. Přilba není povinná, pokud jste starší 21 let a máte dostačující zdravotní pojištění. Ochranu očí – brýle ale mít musíte. Jízda dvou motocyklů vedle sebe je povolena. Silnice jsou na Floridě všeobecně ve velmi dobrém stavu jednak díky teplému podnebí a stát se rovněž o kvalitu svých vozovek slušně stará. Prostředky na to Florida má díky stálému přílivu peněz do státní pokladny z turistického ruchu.
*karta tzv. „Annual pass“ stojí 80 USD a pokud hodláte v USA cestovat a navštívit v jednom roce více parků, vyplatí se ji koupit namísto hrazení jednotlivých vstupů. Platí na vozidlo. Tudíž pokud jedete v autě čtyři – vstup je pro všechny. Bohužel to poněkud znevýhodňuje motorku. http://store.usgs.gov/pass/annual.html

http://www.nps.gov/ever/index.htm
http://www.daytonachamber.com/daytonabikeweek

Máte zkušenosti s motorkařením v jiných zemích? Pošlete nám do redakce článek.

Informace o redaktorovi

Silvie Šturmová - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (26x):


TOPlist