v manuálu ke svému skútru (čtyřtakt s variátorem, Yamaha Teos XN 125 alias MBK Doodo 125) jsem se dočetl, že olej má být, cituji:
API standard
SE or higher grade
(Non-friction modified)
Především je zajímavé, jak mizerný olej (z dnešního pohledu) výrobce doporučuje. Stačí se podívat na tuto stránku:
http://www.pqiameric...devilsindisguise.htm
No, asi ten motor fakt není nijak extra zatěžovaný.
Ale hlavní můj dotaz spočívá v tom, proč má být olej Non-friction modified? Jak se to řekne česky? Bez modifikátorů tření? Proč by snižování tření mohlo vadit? Jediné náznaky, které jsem našel, se týkají mokré spojky - ale ta tam není.
Díky za odpověď
H.
2 reakcí na tento příspěvek Proč má být olej Non-friction modified
modifikátory nebo přísady pro mokrou spojku nejsou, jedná se o plastifikátory které jsou v moderních auto olejích a ty mohou způsobit prokluz spojky, JASO je nemá
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč má být olej Non-friction modified
Znamená to tedy že motooleje jsou "ochuzeny" o tyhle věci ? Taky jsem měl za to, že se naopak "přidávají" činidla pro mokrý spojky ...
1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč má být olej Non-friction modified
Naposledy editováno 19.09.2016 15:08:23
2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Proč má být olej Non-friction modified
kam mířím... je třeba pro takový konstrukce motorů jít s dobou a jít do kvalitnějších olejů s tím, že "motoru udělám dobře" ... nebo se tím vystavuju riziku čehokoli.
Koupil jsem SSo když mělo 64tkm maník do toho lil Castrol Formuli 10W60 ... tedy fakt širokopásmo ... interval výměny 5000km (dost tepelně namáhaný) ...a mechanici dva nezávisle na sobě mi řekli ať tam raději dám to co tam má bejt 15W-50 ... (podotýkám, že v mínusech s tím nejezdím...takže 10W nebo 15W nehraje roli) ... co by však mohlo hrát je čas pro dosažení tlaku v soustavě - resp. oleji k dosažení všech mazacích míst .
Je tedy lepší respektovat třeba 20 let starý doporučení, nebo jít s dobou a mazat současnejma olejema vyšších tříd...
Shell 15W50 vs Castrol formula 10W-60 ?
řeknu ti něco i k těm mínusúm, v tabulkách se dočteš cokoliv třeba 15W4O IV superturbo je zaručená filtrovatelnost do mí nus 21, najdi si v tabulká ch do kdy je 15W, doporučení stará 20 let jsou doporučení oni ty oleje jsou zdokonalované a dotahujou se kvalitou, všichni chtějí prodávat,
další problém je s dodavagteli nadijou sklady kvalitním kastrolem s certifikáty pak tam pustí pěkný sajrajt a najdi si téma co dokáže castrol, i skurvit motor,
pokud máš suchárnu a chceš hned všechno mazat po startu dej si třeba bischop nebo militech, ten maže i když vyleješ olej,
s okamžitým promazáním motoru to je hezké umí to řídký olej ale zas má tenký mazací film a sposty dílů se vydře, hustému olji se zas ve velkých točkách trhá film, tak si vyber
t_freedom píše: felixxx> budem-li se tedy bavit o mašinách se suchárnou (což je můj případ) a bernou mincí bude udržení filmu a schopnost mazání ve vysokejch otáčkách ... o synchronech se u mašin taky moc bavit nemusíme.
kam mířím... je třeba pro takový konstrukce motorů jít s dobou a jít do kvalitnějších olejů s tím, že "motoru udělám dobře" ... nebo se tím vystavuju riziku čehokoli.
Koupil jsem SSo když mělo 64tkm maník do toho lil Castrol Formuli 10W60 ... tedy fakt širokopásmo ... interval výměny 5000km (dost tepelně namáhaný) ...a mechanici dva nezávisle na sobě mi řekli ať tam raději dám to co tam má bejt 15W-50 ... (podotýkám, že v mínusech s tím nejezdím...takže 10W nebo 15W nehraje roli) ... co by však mohlo hrát je čas pro dosažení tlaku v soustavě - resp. oleji k dosažení všech mazacích míst .
Je tedy lepší respektovat třeba 20 let starý doporučení, nebo jít s dobou a mazat současnejma olejema vyšších tříd...
Shell 15W50 vs Castrol formula 10W-60 ?
Rozlišoval bych několik věcí: Značku oleje, viskozitu a výkonnostní normu či třídu (např. americká API nebo japonská JASO).
Značka: Lij tam co chceš. Na tohle najdeš nejvíc protichůdných názorů.
Viskozita: Na tohle se vlastně ptáš, že? Ta by tam skutečně (dle mého názoru) měla být stejná, jakou doporučuje výrobce. Leda kdybys jezdil/startoval v nějakých extrémních klimatických podmínkách, tak to řeš.
Norma: Máš suchou spojku jako já? Pak se tě moc netýkají motocyklové oleje, ale spíš automobilové. Při vývoji automobilových olejů se ukázalo, že aditiva pro snižování tření mají za následek prokluzování mokrých spojek u motocyklů. Proto vznikla motocyklová norma JASO, která na to pamatuje. Ale tebe se týká spíš norma API, ve které je momentálně nejvyšší třída "N", takže označení může vypadat třeba API SN/CF.
Cena: Automobilové oleje nejvyšší třídy API SN se dají pořád koupit za cca stovku za litr. Při takové ceně je mnohem lepší měnit olej častěji. Pokud trváš na "motocyklovém" oleji, pak zvol něco s JASO MB (pro suché spojky, tj. nízké tření). Ty jsou dost drahé a je jich málo na výběr.
Původně jsem založil tuto diskusi proto, aby se vyjasnila jedna věc s modifikátory tření. Jde o to, že současný nejkvalitnější nejvýkonnější motocyklový olej splňuje normu JASO MA2, ale přitom se nehodí do strojů se suchou spojkou.
t_freedom píše: Máš to psaný čistě z toho důvodu abys nešílel a nelil tam žádnej hyper super motocycle specification olej... můžeš tam lejt normální auto olej... jako bych ho tam mohl lejt já. ... ale leju tam taky moto olej...kvuli specifikaci pro mazání ... přísady pro spojku ti nic neudělaj... jen zaplatíš víc.
No, snad to tak mysleli. Nechápu, co by Yamahovi udělalo, kdyby to trochu vysvětlil, co NESMÍM a co je pouze míněno jako zbytečné utrácení peněz.
Ale prosím tě vyjasni přesný důvod, proč do svého stroje neliješ auto olej? Co myslíš těmi "specifikacemi pro mazání"? Auta i motorky potřebují mazat. Jaké specifikaci dáváš přednost před kterou a proč? Máš na výběr zhruba toto:
API SN: Nejvyšší třída auto olejů. Ale kde se dočíst hodnoty třecích ukazatelů DFI, SFI a STI, aby se dala porovnat s JASO?
JASO MB: Bezva, nízké tření. Ale norma JASO si ostatní ukazatele propůjčuje z normy API, kde jim postačí třída "G" (dost zastaralé v mnoha ohledech).
JASO MA: Bůhví. Horší tření kvůli mokrým spojkám.
JASO MA2: Ještě horší tření a navíc drahý. Tohle nechme pouze motorkářům.
1 reakcí na tento příspěvek Proč má být olej Non-friction modified
MotodědekTonda píše: Nedělejte z toho vědu dej tam Mogul 10 w40 a nic s tím nezkazíš. Ňáký syntetiky nebo polo jsou vyhazování peněz .Je to prach obyčejnej 4dobý motor jako každej jinej.Nejhorší je když nemáš žádnej olej.
To je bezpochyby pravda. Nicméně který olej "Mogul 10w-40" máš na mysli? Mogul vyrábí několik druhů olejů s touto viskozitou. I ten nejlevnější (GX-FE) je polosyntetika a splňuje normu API SL/CF, takže špatný rozhodně není.
Jen moc nesouhlasím s tím tvrzením o "vyhazování peněz", protože litr toho nejobyčejnějšího Mogulu stojí (v přepočtu) 77 Kč:
http://www.oleje-kap.../mogul-gx-fe-4l.html
A pokud by někdo fakt chtěl olej o dvě třídy lepší (API SN), tak může koupit třeba Mannol Classic za (v přepočtu) 70 Kč za litr.
http://autodily-az.c...ssic-10w-40-5l-16183
Kde je to vyhazování peněz? O jakých částkách se to vůbec bavíme?
felixxx píše: tam múžeš lít cokoliv, co je 5W30
modifikátory nebo přísady pro mokrou spojku nejsou, jedná se o plastifikátory které jsou v moderních auto olejích a ty mohou způsobit prokluz spojky, JASO je nemá
Prosím tě, opravdu se tomu říká plastifikátor? Nebyl jsem si jistý, tak jsem začal hledat a ejhle - jsi nezlomným propagátorem toho výrazu. Jen v této diskusi jsi ho použil třikrát. Vyhledávání v diskusích najde několik dalších. google pak najde, že přispíváš ještě na fórum dieselpower.cz, tak jsem zkusil hledat pojem "plastifikátor" právě tam. Je tam snad dvacet výskytů a všechny jsou od tebe (slovacek.milos). Vypadá to, že nejméně již od roku 2011 zavádíš nové označení pro "modifikátor tření".
Téma | Autor | Odp. | Posl. příspěvek |
---|---|---|---|
Něco prokluzuje. Je to řemen variát... Yamaha XN 125 Teos, MBK DooDo 150 | jmart | 9 | 25.10.2021 v 13:35 janjohny |
špatné startování, nestabilní volno... Yamaha XN 125 Teos | jmart | 1 | 12.7.2018 v 21:37 jmart |
zalomený výfukový šteft (svorník) Yamaha XN 125 Teos | jmart | 5 | 8.9.2017 v 13:09 kubacech |
zaměnitelnost karburátorů Yamaha XN 125 Teos, MBK DooDo 150 | jmart | 1 | 5.11.2016 v 14:53 hagrid.hagrid |
Jak vyměnit podtlakový ventil s pal... Yamaha XN 125 Teos, MBK DooDo 150 | jmart | 9 | 23.9.2016 v 17:44 mamaha |