Druhá GP sezony – Velká cena Texasu

Tři týdny po zahajovacím podniku sezony 2014 v Kataru míří motocyklová Grand Prix za oceán k dvěma zámořským podnikům v USA a Argentině. Druhá Grand Prix sezony je na programu už tento víkend v texaském Austinu na Okruhu Amerik - Red Bull Grand Prix of The Americas.

Kapitoly článku

Velká cena Texasu je v kalendáři mistrovství světa teprve druhým rokem. Jezdci a týmy přijíždí na Okruh Amerik o něco zkušenější než tomu bylo loni, protože už jeden závodní víkend na dráze nedaleko Austinu absolvovali, takže určitou představu o základním nastavení mají. Okruh, který projektoval Hermann Tilke, je určen pro čtyřkolové speciály možná víc než pro závodní motorky, ale jezdci se s širokým a dlouhým okruhem musí vypořádat a vytěžit ze svých strojů maximum.
Dráha Okruhu Amerik měří celkem 5513 metrů, je široká 15 metrů a nejdelší rovinkou je úsek mezi jedenáctou a dvanáctou zatáčkou, který měří neuvěřitelných 1200 metrů. Celkem jezdci v jednom kole projedou dvaceti zatáčkami11 levými a 9 pravými. Jednotný dodavatel pneumatik Bridgestone přivezl do Texasu měkkou a střední směs pro přední pneumatiky a v případě zadního obutí se jedná o asymetrické pneumatiky směsí měkká, střední (specifikace 2013) a tvrdá. Jezdci kategorie Open + Ducati mají směsi měkkou a střední, jezdci motocyklů kategorie Tovární využijí směsi střední a tvrdé.

Bývalý mistr světa královské kubatury z roku 1993 Američan Kevin Schwantz, má velkou zásluhu na tom, že na okruh Amerik už loni přijel světový šampionát silničních motocyklů. Nicméně s vedením okruhu byl na ostří nože, protože právě tam mělo dojít k nesouladu ohledně pořádání Grand Prix. Schwantz celé roky usiloval o to, aby MotoGP do Texasu jednou přijela a když už k tomu mělo dojít, byl z tohoto projektu vyloučen, což bral jako podraz a chtěl celou věc řešit soudní cestou. Těsně před letošní Velkou cenou Texasu došlo ke změně a Kevin Schwantz je nyní ambasadorem Okruhu Amerik. Jak sám uvedl, došlo ke shodě s vedením COTA a v pozici ambasadora sehraje důležitou roli nejen v závodech MotoGP, ale také v ostatních mediálních událostech. Mimo jiné bude COTA podporovat Nadaci Marca Simoncelliho, který tragicky zemřel při závodu MotoGP v Malajsii 2011. Mimo to také COTA z každého zakoupeného lístku na víkendovou Grand Prix předá Nadaci Marca Simoncelliho jeden dolar pro dobročinné účely.
V pondělí prošla Texasem pořádná bouřka, která sebou přinesla silný vítr a krupobití. Bohužel již připravené zázemí Velké ceny Texasu dostalo pořádně zabrat, protože různé stánky, reklamy a poutače létaly vzduchem jako papír a tak na pořadatele okruhu Amerik čeká ještě spousta práce vše uvést do původního stavu.

Všechny rekordy Okruhu Amerik (MotoGP) patří jen jedinému jezdci a to úřadujícímu mistru světa Marcu Márquezovi. Kvalifikační rekord je na hodnotě 2'03,021 sekundy, rekord okruhu má hodnotu 2'04,242 sekundy a nejvyšší maximální rychlost je 341,6 kilometrů za hodinu.

!!! Nezapomeňte, je tu tipovací soutěž o pohár pro nejlepšího Tipaře roku 2014 !!! - ZDE


MotoGP – preview

Vedoucím jezdcem průběžného hodnocení královské kubatury je Marc Márquez (Repsol Honda Team). Španěl vyhrál první závod roku v Kataru a je momentálně s pětadvaceti body první. Po úspěšném víkendu v Kataru, kde Márquez přijel s minimem natestovaných kilometrů kvůli zlomené noze, odcestoval do Malajsie, kde se zúčastnil slavnostního udílení cen Laureus World Sports Awards. Marc Márquez ve společnosti sportovních hvězd z celého světa získal cenu Objev roku 2013 - Laureus World Breakthrough of the Year. Nyní se Španěl vrací do Texasu, kde loni vyhrál svůj první závod v roli jezdce MotoGP. Okruh Amerik není vůbec snadný, ale na jeho dráze jsou tovární Hondy RC213V jako ryby ve vodě.
Stejně jak tomu bylo loni, tak také letos přijíždí Valentino Rossi (Movistar Yamaha MotoGP) do Texasu v pozici druhého muže průběžného hodnocení. Přesto tu jsou rozdíly, které signalizují, že je na tom devítinásobný šampion lépe než v roce 2013. V Kataru Rossi zvládl přechod na pneumatiky specifikace 2014 o poznání lépe než jeho týmový kolega Jorge Lorenzo. A rovněž v samotném závodu Rossi nebojoval o druhou pozici s třetím Márquezem, jak v minulém roce, ale bojoval o vítězství v závodu … taky s Márquezem, ale bitva to byla parádní. V roce 2013 Ital neměl v Austinu nejlepší víkend, když se do závodu kvalifikoval osmý a stejná pozice mu také patřila po průjezdu cílem. Pro Rossiho bude Texas důležitým měřítkem, zda se dokázal zlepšit nebo ne. Před víkendem v Austinu Valentino Rossi navštívil hlavní město Brazílie, kde propagoval značku Yamaha a samozřejmě seriál MotoGP, jenž by do této země měl zavítat už v příštím roce.
Průběžně třetí je Dani Pedrosa (Repsol Honda Team), jemuž se v Kataru nepodařilo atakovat vedoucí dvojici natolik, aby se ve finále závodu dostal do bitvy o vítězství v závodu. Možná ty souboje před sebou vnímal tak, že musí nevyhnutelně dojít k pádu jednoho či druhého z jezdců a on tak zvolil taktiku vyčkávání. Bohužel pro Pedrosu už tu není příliš velký prostor pro vyčkávání. Pokud chce uspět, bude muset do soubojů na víc jak sto procent a to on sám ostatně moc dobře ví. Pedrosa je schopný závodník a rozhodně o něm v Texasu uslyšíme.

Možná překvapení, možná ne, každopádně průběžně čtvrtý je po prvním kole sezony Aleix Espargaró (NGM Mobile Forward Racing). Španěl závodí v sedle Forward Yamahy, tedy s motocyklem kategorie Open a jenž už způsobil svými výkony pěkné pozdvižení během testů. To co ale předvedl v prvních trénincích na Velkou cenu Kataru nemělo chybu, protože v kombinaci časů byl absolutně nejrychlejší a do kvalifikace postoupil z prvního místa. Kamenem úrazu byla v případě Espargara právě zmiňovaná kvalifikace, kde nedokázal potvrdit výkon z tréninkové přípravy, když dvakrát havaroval a připravil tím mechaniků bezesnou noc. Start z osmé pozice Španělovi příliš velké šance nedával, ale nakonec projel cílem čtvrtý. Mluvíme tu ale o jezdci kategorie Open, takže supr výkon a velká očekávání před dalším podnikem v Texasu.
První pětici nejlepších uzavírá po prvním kole šampionátu Andrea Dovizioso (Ducati Team), což je možná stejné překvapení, jak v případě Espargara. Ducati hledá cestu zpátky mezi nejlepší týmy světa, ale že se jim to podaří tak rychle asi nečekal nikdo. Dovizioso byl s výkonem v Kataru spokojený, protože o polovinu snížil ztrátu na vítěze ve srovnání s předchozím ročníkem a to je poměrně solidní výkon. Stále tam zůstává velký prostor pro další zlepšení a Ital chce dopředu. Společně s týmovým kolegou Calem Crutchlowem minulý týden testovali na okruhu v Jerezu, kde pracovali na jejich tovární elektronice GP14 a rovněž se připravovali na květnový závod Velké ceny Španělska. Testovaní mají umožněno díky jejich možnosti těžit z výhod kategorie Open.
Nejlepším jezdcem na stroji Open Honda RCV1000R je nyní nováček Scott Redding (GO&FUN Honda Gresini), jemuž se v Kataru podařilo překonat zkušenějšího Nicky Haydena (Drive M7 Aspar) a projet cíle na sedmé pozici. Američan Hayden jede v Austinu domácí Grand Prix, takže lze očekávat motivaci navíc nejen kvůli tomu, aby to vrátil Reddingovi, ale aby se tak stalo před domácím publikem. Domácí prostředí využije také Colin Edwards (NGM Mobile Forward Racing), který má k dispozici techniku, s níž může prorazit dopředu. Nyní je průběžně devátý a při chuti.

Co se týče českého jezdce Karla Abrahama (Cardion AB Motoracing), tak ten je průběžně třináctý. Operované rameno sice stále působí problémy, ale intenzivní rehabilitací chce český závodník dosáhnout co nejdříve takového stavu, kde by už dokázal jezdit způsobem, jakým by rád. Motocykl Honda RCV1000R Abrahamovi sedl pravděpodobně nejvíc ze všech, na nichž do této chvíle v MotoGP závodil a jakmile bude jeho zdravotní stav lepší, půjde to poznat na výsledcích. Karel Abraham věří, že je schopen držet krok s jezdci kategorie Open, především pak s jezdci na stejných motocyklech a uvidíme, jak mu to půjde v Texasu. Z této dráhy má ale trošku obavy, protože místa intenzivního brzdění, kterých tam není zrovna málo, mu vzhledem k jeho stavu můžou činit problémy. Přesto je jasné, že od Abraham můžeme očekávat stoprocentní nasazení.
O první body do průběžného hodnocení bude v Texasu bojovat Jorge Lorenzo (Movistar Yamaha MotoGP), který v Kataru nezajel ani jedno kolo a závod pro něho skončil pádem. Yamaha sice nemá v Austinu ideální pozici, ale Bridgestone tam přiveze loňské specifikace středních směsí pneumatik, čehož může Španěl plně využít. Také oba jezdci týmu Monster Yamaha Tech 3 mají v plánu bodovat, protože úvodní podnik byl čirá katastrofa – Pol Esapargaró odstoupil kvůli poruše převodovky a Bradley Smith havaroval z pátého místa, jen čtyři kola před cílem. Kvůli pádu v Kataru přijíždí do Texasu s nulou na kontu také Stefan Bradl (LCR Honda MotoGP) a Álvaro Bautista (GO&FUN Honda Gresini). Oba jezdci, kteří můžou usilovat o pódiová umístění.
Na víkendový podnik v Texasu má dorazit dvojnásobný mistr světa Casey Stoner, bývalý jezdec Ducati a Hondy v královské kubatuře mistrovství světa. Samozřejmě tu je otázka, co Australana dostalo z jeho rodného kraje až na americký kontinent, když už letos nechtěl se závoděním nic mít. Možná se mu začíná stýskat po motorkách a možná v tom bude něco jiného. Naposledy zavítal do paddocku MotoGP loni, když byl na Phillip Islandu slavnostně zařazen mezi legendy MotoGP. Tehdy tam nezůstal ani na závod, nezajímalo ho to, takže se stále automaticky nabízí otázka, proč Casey Stoner přijede zrovna teď do Austinu? Pamatuji si, jak na jaře roku 2012 říkal, že zprávy o ukončení jeho kariéry jsou jen bludy, aby jen za pár měsíců oznámil odchod z MotoGP. „V jeho návštěvě Texasu nic nehledejte,“ říkají zasvěcení … ale opravdu to nedá, když nám ty kontrakty továrních jezdců Hondy, Yamahy a Ducati už vyprší koncem roku a to je dostatečný důvod k tomu přijet už teď se podívat, jak to vypadá. Co říkáte?

Průběžné hodnocení MotoGP po závodu v KataruZDE

Informace o redaktorovi

Petr Czyž - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist