globalmoto_unor




První jízda na KTM 1290 Super Adventure R 2017: Rallye v krvi

Své největší cestovní enduro KTM představila už vloni na podzim v rámci výstavy Intermot. Před pár týdny nás oranžoví posadili na silniční verzi „S“ a teprve nedávno také na terénní verzi „R“. Jednadvacítkové přední kolo v kombinaci se zadní osmnáctkou, obě nazutá do zubatých pneumatik, mechanické pérování s vyššími zdvihy, ale i vyšší světlá výška či padací rámy upozorňují, že to 1290 Super Adventure R myslí oproti „esku“ s terénem vážně a chce dokázat, že umí víc, než jen drtit šotolinové cesty. My jsme se o tom vyrazili přesvědčit do rozpálené peruánské pouště.

Kapitoly článku

Modelový rok 2017 přináší trojici velkých cestovních endur 1290 Super Adventure, které stojí na stejném základu, ovšem každé z nich je trošku jinak orientováno. Verze S, kterou nedávno vyzkoušel Petr, je spíše asfaltovou stíhačkou na silničních litých kolech (19/17) a verze T jakýmsi cestovním univerzálem s velkou nádrží postavený na krásných drátěných kolech (19/17). Verze R už podle fotek koketuje s terénem a asi největším příslibem pro nezpevněné cesty bude přední jednadvacítkové kolo s drátěným výpletem a zadní osmnáctka. Tím spíš, když jsou nazuté do bezdušových „chlupatých“ pryží.

Elektroniky je na mašině pochopitelně víc než dost, nicméně pérování WP se bez ní dokáže obejít a „erko“ sází na klasické plně stavitelné pérování. Trubky přední upside-down vidlice mají průměr 48 mm a pérování disponuje zdvihem 220 milimetrů, stejně jako zadní centrál PDS s progresivním tlumením. Rám vážící 9,8 kilo je tradičně posvářen z ocelových trubek a jako jediný z enduro rodiny 1290 dostal akční oranžovou barvu. K němu je uchycen padací rám a je fajn, že se s ním počítá už v sérii, což platí také o centrálním stojanu. Brzdy dodává Brembo a na předku jsou dva třistadvacítkové kotouče v kombinaci s radiálními čtyřpístkovými třmeny. Brzdy jsou pochopitelně pod dohledem „zatáčecího“ systému ABS a stabilizačního systému MSC a jeho intenzita a spolupráce předku se zadkem se odvíjí od zvoleného jízdního režimu. Jedná se o režimy Rain, Street, Sport a Offroad. V režimu Offroad zasahuje ABS na předku hodně málo a na zadku vůbec.

Režim Offroad znamená omezení výkonu na sto koní a jen minimální zásah kontroly trakce, takže není problém prolétnout zatáčky driftem a nebo bez problémů zdolat těžší výjezd s měkkým povrchem. Stejný výkon servíruje režim Rain, ovšem kvůli bezpečnosti je reakce na plyn velice pozvolná. Kontrola trakce zasahuje poměrně brzy a to samé platí také o ABS na obou kolech. Režim Street nabízí plný výkon 160 koní a kontrola trakce i ABS jsou nastaveny tak, aby tohle pekelné stádo plnokrevníků bylo rozumně zkroceno a motorka byla použitelná pro každodenní ježdění. Nejostřejší režim Sport už podle názvu dovoluje hodně temperamentní jízdu a jezdci se elektronika až tolik do řízení neplete. Proto zadnímu kolu dovolí prokluz při temperamentních výjezdech ze zatáček, což platí také o ABS při divokém brzdění před vinglem. O bezpečnost se do jisté míry stará také antihopingová spojka, která zabraňuje zablokování zadního kola při nešetrném podřazení. Svůj podíl na jízdních vlastnostech a vlastně i bezpečnosti má na triku sériově montovaný tlumič řízení.

Když už jsme u elektroniky, je potřeba zmínit systém kontroly tlaku v pneumatikách, tempomat nebo bezklíčové zapalování. Nad rámec série je možné za příplatek přiobjednat „travel pack“, který obsahuje regulaci brzdného účinku motoru, asistenta rozjezdu do kopce, rychlořazení nahoru i dolu nebo bluetooth pro spojení s telefonem. Všechny funkce se ovládají pomocí čtyř podsvícených tlačítek na levém řidítku a informace jsou zobrazeny na novém šesti a půl palcovém TFT displeji, který automaticky reaguje na světelné podmínky a ztmavuje se či zesvětluje. Za tmy se zobrazení inverzně otočí, podobně jako je tomu u klasické navigace. Displej zobrazuje všechny základní informace, včetně teploty vzduchu a motoru, stavu paliva či zbývající dojezd, také informace o spotřebě, zvoleném jízdním režimu, zařazené rychlosti a celkových i denních najetých kilometrech. Připomíná také kilometry, kdy je čas pro pravidelný servis. Já bych se nezlobil, kdyby údaje byly o něco větší, což by vedlo k lepší čitelnosti. Nabízí se ale možnost zobrazení méně údajů a tím pádem se písmo maličko zvětší. Chytré je, že si každý může nastavit dvě rychlé volby, které jsou skryty pod tlačítky nahoru a dolu a hodně dobře vypadají všechny podsvícené ovladače. Pod displejem se nachází zásuvka a na jeho pravé straně praktická schránka na telefon ukrývající USB konektor.

KTM věnovalo velikou pozornost novému přednímu světlu, které se postaralo o pořádný poprask a převážně negativní reakce zejména na sociálních sítích a v komentářích pod články. Mě také zrovna nedostal do kolen, ovšem bude to znít jako hodně otřepaná fráze… prostě na živo vypadá o kus lépe, než na fotkách a to je fakt. Světlo dokáže automaticky přepínat z denního svícení na potkávačky a zrovna tak si přisvítit do zatáčky.

Véčkový dvouválec o objemu 1 301 ccm je víceméně stejný jako u nahaté bestie 1290 Super Duke R. Jeho maximem je sto šedesát koní při 8750 otáčkách za minutu. Docela nálož, která je ale v terénu víceméně k ničemu a je fajn, že režim offroad servíruje výkon o šedesát koní nižší. Z mého pohledu je daleko víc než maximální výkon krouťák 108 Nm už při dvou a půl tisících otáčkách. Čas maximálních 140 Nm přichází při 6750 otáčkách za minutu. Tyto hodnoty se podařilo zachovat i navzdory Euru4. Vidlicový dvouválec dostal upravenou převodovku, hlavy válců, ale i klikovou hřídel nebo lehčí kované písty či dvojici svíček na jeden válec.

Jezdec si do jisté míry může nastavit trojúhelník řidítka-stupačky-sedlo podle svého gusta. Polohu řidítek lze totiž nastavit horizontálně plus/mínus centimetr, stejně jako polohu stupaček. Sedlo je nově odizolované a to by mělo být prevencí proti nepříjemnému zahřívání od zadního válce.

       

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist