globalmoto_duben_nolan




První jízda na KTM 1290 Super Adventure R 2017: Rallye v krvi

Kapitoly článku

Chris Birch

Závodní kariéra

  • 8 x Enduro mistr Nového Zélandu
  • 3 x Vítěz Roof of Africa
  • 1 x Vítěz Red Bull Romaniacs + 7 x pódium
  • 27. místo Dakar 2012 a 2. ve třídě nováček

Všichni tě vnímáme jako jezdce extrémního endura, jak si se ale dostal k velkým cestovním endurům?
Překvapivě díky extrémnímu enduru. V roce 2010 jsem vyhrál Red Bull Romaniacs a za vyhrané peníze jsem si koupil svojí první adventure motorku KTM 950 Adventure, protože jsme chtěli s manželkou cestovat. Potom jsme na motorce procestovali celý Nový Zéland a užili si opravdovou svobodu, neskutečnou přírodu a stanování kdekoliv.

To pro tebe muselo být něco nového?
Přesně tak, nové zážitky a šance být na motorce společně s manželkou bylo parádní.

V této době děláš kurzy a tréninky na velkých cestovních endurech. Jak to funguje?
Se školou jsem začal už v roce 2007. Potřeboval jsem peníze na závodění a sehnat sponzory speciálně na Novém Zélandu bylo dost těžké, tak jsem začal dělat tréninky a později přidal i kurzy na velká endura.

Cestovní endura jsou nyní číslem jedna, nechybí ti ale lehké ostré soutěžáky a tratě extrémního endura?
Před rokem a půl jsem s extrémním endurem skončil. Nyní už tolik netrénuji a užívám si hlavně rodiny a malé dcerky. Každopádně extrémní enduro mi chybí a závodění zrovna tak, což je po tolika letech jasný, proto trénuji alespoň pro radost. Nicméně nyní hodně jezdím na velkém enduru… holt život je změna.

Také jsi zkusil Dakar?
Ano, Dakar jsem vyzkoušel v roce 2012 a popravdě, jednou mi to stačilo. Tenkrát jsem bydlel v Jižní Africe a tam tenkrát přišla podpora od jedné jihoafrické firmy a nabídka jet závod. Musím říct, že to byla velmi zajímavá zkušenost, ale zjistil jsem, že to není to, co bych chtěl dělat. Každopádně jsem rád, že jsem Dakar zažil a udělal si vlastní představu.

Vraťme se k extrémnímu enduru. Jaký ze závodů byl tvým nejoblíbenějším?
To je jednoduchá odpověď, jasně že Red Bull Romaniacs. Před rokem 2007 jsem neměl tušení, že nějaké extrémní enduro existuje. Romaniacs byl vůbec prvním závodem, který jsem vyzkoušel a hned věděl, že to je přesně to, co bych chtěl dělat. Tyto závody beru jako velký dobrodružství a je krásný se popasovat s přírodou a pokořit její nástrahy. Podobné je to vlastně také s velkým cestovním endurem, protože ježdění v přírodě je jedním velkým dobrodružstvím.

Elektronika na velkých endurech je už naprosto běžnou záležitostí, co si ale myslíš o elektronice na ostrých endurech?
Je to opravdu efektivní a schválně jsem na své tréninkové trati kontrolu trakce zkoušel. Najezdil jsem hodně kol a všechny měřil. Pokaždé když jsem jel s kontrolou trakce, měl jsem pět sekund dole, když jsem ji vypnul, bylo pět sekund nahoře a to se opakovalo stále dokola. Proto jsem se sám přesvědčil, že je přínosem. Je to vidět i na mladých jezdcích, které trénuji. Když jsme například v hlubokém písku, vždy jsou s kontrolou trakce o něco rychlejší.

Tvůj první adventure stroj byl Adventure 950, jde ho nějak porovnat s novým 1290 R?
Jsou to pochopitelně dva úplně rozdílné stroje a těžko porovnávat. Jedním z mých nejoblíbenějších motocyklů je KTM 950 Super Enduro. Je naprosto neuvěřitelný, jak super sportovní a super agresivní motocykl to byl a jsem si jit, že něco podobného už továrna nikdy nepostaví, už kvůli předpisům. Opravdu neuvěřitelný, pekelný stroj.

Jaké máš plány a co chystáš?
Tento rok bude hodně náročný, protože jsem začal více spolupracovat s KTM a budu na jejich několika Adventure akcích po celém světě. Také se chytám do Kanady, kterou mám strašně moc rád. Chystám se tam s rodinou a budu tak mít několik svých kurzů. Kromě toho budeme cestovat a na to se moc těším. Potom se chystám na chvíli do Evropy a na to se také dost těším.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný (Odebírat články autora) - Výška testovacího jezdce: 173 cm

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (5x):



TOPlist