Motoráj 4/2007

Představení dubnového čísla časopisu Motoráj.

Motoráj 4/2007

Motocykly


Rudostříbrná raketa aneb premiéra v Monze


MV Agusta F4 R312
Nemáme rádi výkřiky typu „my jediní a jako první bla bla bla“ – příliš nám připomínají reklamní letáky supermarketů, ale tentokrát neodoláme a musíme se pochlubit: Jo, vážení přátelé, byli jsme při tom! V úterý 27. března 2007 se konalo na okruhu v Monze oficiální představení nejrychlejší sériově vyráběné motorky světa... Ano, správně, jde o MV Agustu F4 R312. No a protože jsme byli na tuto superakci pozváni, nelenili jsme, skočili do auta a vyrazili přes hory a doly, abychom vám mohli přivézt informace žhavé jak laufy téhle italské kočky. Takže se držte pevně, odpočítávání běží a do startu rakety zbývá už jen chvilka.

Kráska a zvíře


BMW F800 S vs. Moto Guzzi Breva 850
V posledních několika srovnávacích testech jsme věnovali značnou část pozornosti velkoobjemovým strojům. Jenže ne každého zajímají jen překoňované nebo nadlitrové stroje, že? Z tohoto důvodu jsme se rozhodli postavit proti sobě dvě středoobjemové mašiny o objemu 800 resp. 850 ccm, které by mohly být ideální volbou nejen pro začínající bikery, ale i pro ty, řekněme, méně movité. Proto se usaďte pohodlně, ať už sedíte v polstrovaném křesle, nebo naopak na porcelánovém WC, a vydejte se s námi na projížďku s překrásnou MotoGuzzi Breva 850 a animálním BMW F800S


Ničitel času


Honda CBR 1000 RR
CBR od Hondy bylo, je a bude synonymem lepší motorky, a ať si každý říká co chce. Tak „Blejda“ znaj i děti v mateřský školce cumlající medvídky Haribo a houpající se na kolíbacím koníkovi. Není tak populární snad proto, že by bylo nacpaný v nějaký přihlouplý reklamě v přestávce mezi první a druhou polovinou filmu na Nově, jako jsou dámský hygienický potřeby (nic proti, ale čeho je moc…), ale proto, že se prodejní statistiky hemží spokojenými bikery, kteří o svých CBR a zážitcích z jízd s nadšením vyprávějí každému, kdo se připlete do cesty...

Jincheng 150 T


Citysurfers
Čínské motocykly nesou na svých bedrech spoustu předsudků, mýtů, pravd a polopravd. Jak je na tom ve skutečnosti skútr Jincheng 150 T, se zblízka podíváme v našem testu. Dokáže obhájit před českým zákazníkem svou cenu?

Ojetina


Průkopnice – Suzuki GSX 600 F
Listopad 1989. Nekonečné zástupy nespokojených lidí, cinkání klíčů, plamenné projevy, a hlavně dohoda kdesi v politických výšinách nám přináší toužebně očekávaný konec téměř padesáti let nesvobody. Kromě dosud zakázaných erotických videokazet a časopisů, nových džín bez fronty a oleje Castrol do své Jawy držíte v ruce svůj první Motorrad katalog a připadáte si jako Alenka v říši divů. Tenkrát na to ještě nebylo, ale teď se situace mění. Suzuki GSX600F byla kdysi snem spousty jezdců, kteří se odhodlávali k prvním 4válcovým krůčkům. A i dnes najde své místo na slunci.

Hrozný Harley


Harley-Davidson WLDR 750 Streetracer
Modrý old school patří novinářskému kolegovi Ondrovi Hrůzovi, kterého jsme kdysi v rámci šikany oslovovali hrozný Ondřej. I když šikana dávno není, co byla, sem tam se něco přece jen povede a nadpis je toho důkazem.
Vydařený Harley sám o sobě s Ondrovým příjmením nemá nic společného a jediná hrozná věc na něm je opravdu jen Ondra. Tenhle brněnský polopankáč pořídil sedmsetpadesátku sedm let zpátky, a to částečně nepojízdnou, s výrazným únikem oleje, odkud to jen šlo.

Techmánie


Udělejte si radost


do velikosti vaší peněženky
To byl hukot, co? Ještě před pár dny jsme v telce viděli záběry totálně zasekaný D1, auta pokrytý sněhem a mezi nimi zoufale pobíhající silničáře překvapený z toho, že si meteorologové nedělali srandu a skutečně napadl sníh. Ale kdeže loňský (teda letošní) sněhy jsou, venku svítí sluníčko, ptáci přilétli z teplých krajin (teda ten hajzl, co se mi vydělal přímo na sedlo mašiny, tam mohl klidně zůstat – podle velikosti trusu to byl nejspíš kondor) a my konečně můžeme naskákat do sedel svých ocelových ořů a jezdit jak kybernetický myši.

První pomoc


Jak na to, abychom nebyli jen dárci orgánů!
Sestři, skalpel. Odsajte mi tady krev, nic tam nevidím. Dobře, ještě trochu, ještě, teď tampon. Díky. Sakra, ztrácíme ho, dělejte něco… A je to v řiti. Tak to zase nevyšlo. Sestři, zeptejte se v čekárně, jestli někdo nepotřebuje nějaký orgán, ještě jsou teplý. No jo, je to tak, i to se stává a oblíbený vtípek „operuju a operuju a najednou koukám a já pitvám a pitvám“ je u motorkářů více než kde jinde na denním pořádku. Tohle by se jaksi stávat nemělo, leč štěstí je vrtkavé a s přibývající populací motorkářů bohužel roste i statistika smrťáků, trvalé invalidity a dalších prekérních situací. A holt někdy ani chirurgové neumějí zázraky.
Jezdím s kolegy z klubu, jezdím s klukama z redakce (pardon i s holkou), jezdím a potkávám spoustu bouraček. Ale moc často se mi nestane, že bych na vlastní voči viděl, jak si někdo ustele. Ale byl bych vůbec v takové situaci schopen někomu pomoct na takové úrovni, abych mu mohl zachránit život? Popravdě asi jo. Něco málo znám, sice bych se v šoku omezil sotva na zavolání pomoci mobilem, ale už se mi stalo, že jsem prostě musel pomoci. Proto je tu tenhle článek, abychom si aspoň trochu zavzpomínali, co a jak.

Koule v klecích


Poradna – ložiska
Ten nadpis zní nějak bolestivě, co? Né žádný strachy, žádný sadomaso ani pomyšlení na nějaký terapie v nemocnicích, nic takovýho!!! Prostě motorka, aby se mohla pěkně hejbat, tak potřebuje ložiska, který jí pomůžou jak stařence operace kyčelního kloubu, po který honí kluky jak zamlada.
Ložisko, takovýhle téma v poradně tu ještě nebylo. Ze zkušeností ale moc dobře víme, že u starších typů motorek anebo u strojoven extrémně namáhaných, jako jsou závoďáky anebo krosky a endura brázdící bahna a kaluže, ložiska odcházej jedna radost. Přitom výměna není ani nákladná, ani složitá.

Redakce testuje


Helma Caberg Justissimo
Zajisté jste si již všimli, že se v našich testech na mnoha fotkách objevuje jezdec v odklápěcí přilbě Caberg Justissimo. Ano, jedná se moji „klapačku“, kterou (jak mi všichni říkají), zavírám mnohem častěji než tu svoji vlastní. Za dobu více než dvouletého denního používání dostala testovací přilba v mých rukou (tedy vlastně spíše na mé hlavě) opravdu co proto a její zatěžkávací test tak důkladně napověděl, co že od této odklápěcí přilby můžete z dlouhodobého hlediska čekat.

Jsem tvůj…


…injektor
Injektor je něco, co patří ke vstřikování, že? Jasně, ale pojem vstřikování pod sebe zastřešuje mnohem více věciček než jen injektor, ale jak název napovídá, vše se točí kolem něj. Takže co to je a jak to maká, se dočteš právě tady.

Motocykl 2007


Jedenáctý ročník výstavy je za námi
Jojo, roste nám holka, roste... Pryč jsou časy, kdy výstava Motocykl připomínala regionální setkání chovatelů králíků a jinýho drobnýho hospodářskýho zvířectva – kdepak, dnes se dá říci, že se jedná o jednu z nejprestižnějších akcí českomoravského motocyklového světa.
9000 m2 výstavní plochy, 230 vystavovatelů nejen od nás, ale třeba i z Polska, Slovenska, Německa, Nizozemska a Rakouska (ba dokonce z exotické Indie či Pákistánu), a hlavně letos opět vyšší počet návštěvníků než vloni, neoficiální odhady mluví o 60 000 lidí... Kdo nebyl, prohloupil a má čeho litovat.

Nenechte se ulovit


Krizové situace na začátku sezony
Na úvod malej příběh ze života: kamarád se vrací z dovolené v Maďarsku. Idylka, mašina burácí široširou pustou, nikde ani živáčka, tedy až na stádo skotu za oplocením. Idylka končí v okamžiku, kdy jedna z krav, které zřejmě zvuk eSVéčka připomíná volání roztouženého býka, přeskakuje plot a stylem kamikadze se vrhá na silnici. Následuje rána jak z děla, David se zblízka seznamuje s kravskými hýžděmi a následně se i s motorkou válí po silnici, zatímco sexuchtivá stračena zklamaně odchází zpět mezi své posměšně bučící družky – romantické odpoledne si zřejmě představovala jinak...
Historka o tom, jak David trefil ne Goliáše, ale krávu do prdele, se opravdu stala, a když nám ji David (zvaný též Cowkiller) vyprávěl, řvali jsme smíchy. Prostě blbá souhra náhod, která bohužel k jízdě na mašině patří. My se dnes ale budeme věnovat krizovým situacím, který nás mohou potkat na začátku sezony, a především tomu, jak je předvídat a přežít bez ztráty oné pověstné kytičky. Prostě jak se nenechat ulovit.
A aby se nám to líp pamatovalo, rozdělíme si ony hlavní „lovce motorkářů“ do pár sekcí.

Sport


Českej mistrák v roce 07


Co se minule nevešlo
Na konci minulého článku jsem sliboval info o dalších střelcích, které je možno spatřit v našich luzích a hájích . Táákže asi takhle… je fajn, že to tady takhle píšu, ale nebylo by špatný krom čtení pár černejch řádků na světlém pozadí zkusit třeba zhlídnout to live, co vy na to?

Jak Alfa Romeo porazila Fiat a pak zase Fiat Alfu


Závody Moto GP
Nemusíte se bát, nespletli jste se a nekoupili omylem jiný časopis. Nestali se z nás vyznavači „plechařiny“! To jen jaksi „globalizace“ zasáhla i motocyklový sport. A že se to některým z vás líbí? Je to váš názor, ale osobně si myslím, že to rozhodně dosti vypovídá o stavu motocyklového sportu na tom nejvyšším stupínku.
Že vám připadá MotoGP v pořádku? Také je to váš názor, který nelze než respektovat, ale věřte, že skutečnost je jiná. My jsme tady hlavně z toho důvodu, abychom vám trošku otevřeli oči, poodhalili svět, do kterého nemáte možnost nahlédnout „každý“ den, a prozradili vám věci, které se jinde vůbec nedozvíte, potažmo třeba i nastartovali vaše myšlení. A v tomto případě pak i navíc jemně pohanili pozlátko, které se navenek prezentuje jako šperk bez kazů. MS silničních motocyklů svým způsobem existuje už „věčnost“ a za tu dobu prodělalo nějaké ty změny jako snad každý sport či motoristická disciplína. Jenže v komplexním měřítku se nejvíce změn událo v posledních 10 letech.

Capi-T-Rex


Rozhovor s Lorisem Capirossim
Napřed to byl malý princ, pak Capirex a dnes? Dnes je z něj hladový a po obětech toužící Tyranosaurus Rex. Že se to ke skoro vždy usměvavému Italovi a jednomu z nejoblíbenějších jezdců depa MotoGP Lorisi Capirossimu vůbec nehodí?
Prostě je to tak a nic s tím nenaděláte! Loris si totiž tuhle „jmenovku“ na záda své letošní kombinézy vybral. Šikovně také využil oficiální prezentace továrního týmu Ducati v italských Dolomitech k tomu, aby ji představil světu prostřednictvím novinářů. Možná to byla i jistá forma vzkazu všem jeho soupeřům v ten správný okamžik…

Phillip Island & drsný Donington


Jak probíhaly další závody WSBK…
Po úvodním závodu v Kataru následoval bez přestávky hned druhý závod superbikového mistrovství v Austrálii na ostrově Phillip Island. Za dva týdny nato se většina jezdců sešla ve španělské Valencii, kde absolvovali tři oficiální testovací dny a za další dva týdny přivítal všechny anglický Donington, kde se jel třetí letošní závod. Ten zahajoval nejen evropskou část seriálu WSBK, ale odstartoval také klání ve třídách Superstock, ME do 600 a FIM Cup do 1000 ccm. Pojďme se nyní podívat, jako to na okruzích v Austrálii a Velké Británii vypadalo a jak si tam vedli naši jezdci a naše týmy.

Speedway info


Už se to roztočilo!
Sezona ploché dráhy už je konečně tady! Ano, jely se sice ledy, je mistr světa i Evropy i nejlepší tým, ale jinak tahle zimní sezona byla víc než nanicovatá. U nás zase, tak jako tolikrát, bez jediného závodu. A tak se všichni příznivci levých zatáček těšili na škváru. Mohlo se začít u nás trénovat už v polovině března a třeba v Británii se už vesele závodí.

Šrotovací sezona dragsterové Evropy


Mantorp Park, část II.
Dragracing není sport pro žádné třesprdelky, ale pro pořádně otrlé šílence, kteří umějí otočit heftem na doraz. Vlastně nic se tu nedá dělat na půl, kdo chce vyhrávat musí do toho dát všechno. Vůbec nezáleží na tom, jestli jedete kvalifikaci nebo vyřazovací jízdu, protože pokaždé musíte být nejrychlejší a o závodech Mistrovství Evropy to platí dvojnásob. Jízda na jistotu může náhodou přinést nějaký bodík, ale chcete-li něco dokázat, musí motor pracovat na 120% a riziko šrotace se úměrně zvyšuje. Jsem toho zdárným příkladem. Mantorpskou trať jsme opustili v momentě, kdy jsem způsobil rojení v technickém zabezpečení a hasiči. V motoru díra jako pěst, všude olej a benzín a ti kluci švédský mi nerozumí ani slovo, když po nich chci šroubovák a dvoukorunu.

Retro


Sachsenring


Historie okruhu
V letošním roce bude okruh ležící nedaleko od našich hranic slavit osmdesát let od svého vzniku. Tím se řadí k nejstarším závodním okruhům na světě, i když dnes už se jezdí na zcela jiné trati. Takové výročí je jistě důvodem k tomu, abychom se podívali na historii okruhu a na to, co se tam v těch osmdesáti letech událo.

Randy Mamola


Další z pánů jezdců
Mezi jezdci, kteří nikdy nezískali titul mistra světa, bude Randy Mamola zajisté tím, na kterého se bude nejvíce vzpomínat pro jeho vynikající jezdecké umění (snad ještě větší než u Kevina Schwantze) a pro jeho nezapomenutelné výstřelky, jako když dokázal v rychlosti vyšší než 120 km/h jet bokem a přitom neztratit pořadí a pokračovat v závodě.
Randy Mamola se narodil 10. listopadu 1959 v kalifornském San José. Když vyrůstal, snil o tom, že z něho bude hudebník. Jako dítě hrál na buben a byl považován za zázračné dítě, protože uměl zahrát na všechny nástroje.

Douglas


Historie továrny
Zatímco motocykly Douglas můžeme vidět už jenom na různých veteránských akcích nebo v muzeu, jiné výrobky bratří Douglasů slouží k naprosté spokojenosti ještě dnes, třebaže některé z nich jsou starší než jejich nejstarší motocykl. I to je dokladem kvality jejich výrobků. Škoda, že se v poválečné konkurenci v motocyklové výrobě neudrželi.
Na začátku byli tři bratři Douglasové – William, Edward a Arthur.

Cestománie


Tady je Gasovo


Tip na výlet
Tam v tom Liberci, tam musejí mít všechno velký. Párky větší než ostatní, vysílač na kopci taky velkej, o zimě radši nebudu ani mluvit. Gase jsem nezkoumal. To ale není důvod se tam na daleký sever nepodívat. Takže šupky dupky do garáže, nadlábnout mašinu a jedeme. Dneska si to sjedeme z jihu.
Za místo hodné startu tohoto výletu jsem vybral křižovatku na kraji obce Jítrava poblíž Rynoltic. Pokud se k ní postavíte zády a k lesu čelem a nezapomenete doma brejle, uvidíte takový bílý něco a asi se tam budou belhat turisti. Říká se tomu Bílé kameny, občas lidi s fantazií používají Sloní hřbety. Jedná se o maličkaté skalní město z několika obrovských bílých pískovců. Pokud ten kiláček ještě ujdete, běžte si je prohlídnout.:o)

Kam s mašinou za jídlem?


Cukrárna U Elišky
Dnes to nebude tak docela za klasickým jídlem, jako spíše za něčím sladkým, voňavým a útulným. Ne, nejedná se o ženský klín, ale o poměrně zastrčenou, i když o to malebnější cukrárnu. Ale ničeho se nebojte, i když se jde především o cukrárnu, můžete tu dostat i klasické jídlo.

Pyrenejský poloostrov 2005, část 2.


Cestopis
Měsíc utekl a máme tu druhé pokračování experimentálního obrazového cestopisu.
Minule jste se dozvěděli, jak akční cestovatelská skupina ve složení GAS, Scoob, Ranža a Hynek vyrazila objet Pyrenejský poloostrov, aby šířila čest a věhlas Motoráje i v jihozápadním cípu Evropy.
Projeli jsme Francií, překonali Pyreneje a přes severní Španělsko dorazili až k oceánu na nejzápadnější bod kontinentální Evropy.
Dnešní díl tedy začíná na jedné z nádherných pláží Atlantiku, v blízkosti Lisabonu, hlavního města Portugalska.


Redakce
Aktuality
Shop
Komiks

Automix

Titulka časopisu Motoráj 4/2007


V prodeji od 15.4.2007


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Průměr: 0.00
    Známkováno: 0x

    Vložení komentáře

    Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



    TOPlist