Motoráj 3/2007

Představení březnového čísla časopisu Motoráj.

Motoráj 3/2007

Motocykly


Souboj Titánů
BMW K1200GT vs. Ducati ST3 vs. Moto Guzzi Norge vs. Yamaha FJR 1300 AS
Pokud inklinujte k cestovním motorkám třídy Grand Turismo alespoň z poloviny tak jako my v Motoráji, jistě vás už napadla otázka, která z mašin nabízejících se v této třídě je pro vás tou nejlepší. Do zmíněného segmentu totiž poslední dobou míří prakticky všichni velcí výrobci, neboť vědí, že cestování na motorkách se stává rok od roku populárnější a vyhledávanější. Proto jsme se taky v posledních několika letech dočkali populační exploze strojů v právě zmíněné třídě GT. Při výběru mašin do srovnávacího testu vybrala naše ruka šmátralka tyto stroje jako zástupce moderních cestovních biků:
Barvy země špaget, mafiánů a impulzivních čmouďáků zde budou reprezentovat hned dva stroje. Prvním je relativní novinka od Moto Guzzi, hrdě nesoucí pojmenování Norge, a druhým italským plnokrevníkem je stará známá Ducati ST3.
Kraj bratwurstů, Octoberfestu a jódlování hájí nedávno představené BMW K1200GT a ze země vycházejícího slunce přijíždí Yamaha FJR 1300 AS.


Chlapská záležitost


Harley-Davidson Sportster XL1200R
Odjakživa se mi líbily silný a hlavně trochu okapotovaný super stroje. Když někdo řekl chopper nebo custom, pousmál jsem se a odpověděl: „To není motorka!“ Ale jen do té doby, než jsem sedl na Harley-Davidson Sportster XL1200R. Moje první návštěva u Harleye, při dohodnutí testovacího termínu, byla nad očekávání příjemná a vzbudila ve mně nadšení pro setkání s americkou klasikou.

Ojetina


MZ 150 ETZ
Krásné letní odpoledne zalité sluncem, za zády Markétka z béčka s klíčky od chaty rodičů a celá noc před námi. ZRADA! Divoké představy se bortí jako domeček z karet, když pionýr pod námi nečekaně a bez varování zmírá. V poslední táhlé křeči za srdceryvného „uuuiiíí" zadírajícího se pístu končí naše noční dobrodružství dříve, než začalo. Ještě před posledním zastavením zemřelého úderníka a s představou tříhodinového tlačení směrem domů uzrává naše rozhodnutí. Takhle už dál ne! Japonské nebo italské touhy jsou zapovězeny pohledem do peněženky na dobu neurčitou, a tak pro běžnou sociální vrstvu pracujících studentů nastává známé dilema. Bude MZ 150 ta pravá?

Závodní retro


Triumph Thruxton AXLJAK Racing
Ve Velké Británii, Spojených státech a několika dalších zemích se po okruzích kromě „plasťáků“ prohánějí i namečovaná retra svádějící souboje v rámci značkového seriálu Thruxton Cup. Jedny z nejlepších motorek stojí ve stáji AXLJAK Racing, kde Triumphy ladí Jack Aksel. Ten si přes přísná pravidla našel nejednu cestu, jak retro přiostřit. Zatímco přední vidlice musí zůstat sériová a Jack mohl laborovat pouze s olejem a nastavením, vzadu byly možnosti daleko větší. Dvojice sériových jednotek s pochromovanými pružinami nahradil duet racingových Öhlinsů s možností nastavení všeho.

Techmánie


Udělejte si radost do velikosti vaší peněženky
No a máme ji tady. Co? No přeci výstavu Motocykl 2007, oficiální ukončení zimního spánku. Medvědi opouštějí brlohy, zpěvné ptactvo se vrací z teplých krajů, zemědělci se nemohou dočkat, až budou moci zase svinit silnice, a motorkáři horečně připravují mašiny na nadcházející sezonu, aby až se jaro zeptá, co dělali v zimě, nemuseli trapně mlčet (ti slušnější) nebo říct na férovku, že seděli na prdeli a nedělali nic (my ostatní). A právě pro nás, kteří necháváme všechno na poslední chvíli, je tu další nabídka věcí potřebných a mnohdy nezbytných.

Devět set devadesát


Konec éry projektilů o objemu 990 ccm v MotoGP
Moto GP! Je to už pět let, co se změnily specifikace pro účast v MS silničních motocyklů z dvoutaktních bestiálních půllitrů na čtyřtaktní víceválcové skoro litry. Každý věděl, že to bude jiné, a každý tušil, že tím se královská třída jen a jen vylepší, vždyť technika čtyřdobých motorů je mnohem propracovanější a krásnější. Tak to skutečně bylo, jenže je tu rok 2007 a s ním i konec jedné éry. Éry projektilů o objemu 990 kubíků. Opětná změna specifikací jim již nedovoluje startovat. Zabij bobra, zachráníš strom…
Ty doby se nám už nevrátí, maximálně si je připomeneme při nějaké promo akci, ale pojďme se ohlédnout a mrknout na techniku, která s náma tak cvičila u televizí nebo na tribunách, když jsme se v křečích drželi za sedátko a s nastupujícím orgasmem řvali z plných plic: „Jééééééééď, voe, vsaď mu to tam!“

Bumbálek


Poradna – karburátor 2T
Karburátor by se dal s člověkem porovnat úplně jednoduše – je to vlastně takovej notor, co saje tekutiny ostošest, jen s tím rozdílem, že neví, kdy má dost, spíš nemá dost nikdy na rozdíl od člověka, kterej má hladinu nastavenou, a tím si dávky musí regulovat…
V tomto dílu poradny se budeme snažit pomoci motorkářům dvoutaktářům aneb klukům a pánům, co krotí na silicích a širých lánech sílu svých splašených ořů v Babetách, Simsonech, skútrech, ve stopětadvácách a všech dříčích s dvoutaktním motorem osazeným klasickým karburátorem, jenž se občas postará o „vybalení“ slovníku vybraných slov, a to hlavně po zimním spánku, kdy motorka ne a nechce chytit!!!

Redakce testuje


Textilní oblečení Hebo
Ať už se rozhodnete na svém (případně i cizím) motocyklu vyrazit kamkoliv, myšleno je do tepla či chladu, musíte se na to vhodně obléct. Budete-li mít kvalitní oblečení, je už poté nepodstatné, zda vyrazíte na Vyšehrad do Prahy, či na Slovensko, případně do Slatiny na Moravu, či do Rumunska... My jsme se pro vás rozhodli otestovat oblečení španělské značky Hebo. Jsem tvůj……airbox
Všichni víme, co to airbox je a kde ho hledat, ale víme taky, co umí a co má za úkol? No, moc ne, co? Když vám řeknu, že se skládá z vnitřní a vnější části a že v něm proudí vzduch, tak mě asi pošlete do řiti. Tak dobře, tak se na to mrkneme hlouběji.
Doby, kdy vzduchový filtr obalený ošklivou černou krabičkou sloužil pouze a jen k zabránění vdechu bordelu do válců, jsou dávno fuč. Dnešní airboxy jsou mnohem více zaměřeny na proudění vzduchu, zvýšení výkonu a spolupráci se vstřikovací jednotkou.

Péče o komunikace v ČR


Pohledem motorkářovým i řečí paragrafů
Známe to všichni… nájezd do zatáčky (předepsanou rychlostí), motorka se zničehonic pod námi rozvlní jak had, a když máme kliku a nesekneme sebou, tak jsou naše půlky ještě pár kilometrů pořádně slepené. O co jde? O správku našich silnic!!! Právní úprava sjízdnosti komunikací a nároku na náhradu případné škody se řídí § 26–28 zákona č.13/1997 Sb. O pozemních komunikacích. Co dělat s pneumatikou v zimě, II.
Teď už je sezona skutečně za námi a chystá se vlastně nová :o) Někteří si sníme zimní sny a motorka čeká, co jí letos zase provedeme. V dnešním uspěchaném světě spousta z nás nemá na údržbu motorky čas a je odkázána na servisní středisko. Přesto jsem přesvědčen, že kontrolu pneumatik a jejich očištění od nebezpečných částic jste už provedli a máte z toho i dobrý pocit...

Sport


Kolotoč II.


Jak probíhaly a kdo vyhrál oficiální IRTA testy
Úplně přesně jako když dorazí světští. Všude samej kamion a obytňák, okolo hromada atrakcí a lidí jak v Mexiku na tržišti. Teda pardon v Jerezu na závodišti, a do toho davu se z amplionu kromě zvuků startujících motorů ozývá: „… tak dámy prominou, pánové prosím nááásedááát, poslední cvičná jízda této štace právě zaaaačínááá…“
Pak už nezbývalo tomu pánovi, kterému patří ten řetízkáč s názvem MotoGP, nic jiného než zatroubit klaksonem a upozornit okolní čumily, že se opravdu bude něco dít. Všichni poodstoupili do bezpečné vzdálenosti, aby on mohl svým obrovským červeným tlačítkem spustit svůj „staronový“ kolotoč. Náš kolotočář absolvoval o několik málo dní dříve zastavení, které zavánělo exotikou. A protože se v poslední době jedná o velmi vyhledávanou lokalitu ze strany investorů, ale také o volné propagace cigaretových značek, vrátí se tam zcela určitě co nevidět zpět.

Českej mistrák v roce 07


Kdo a s čím letos pojede MČR
Elita našeho MČR zůstává poslední léta víceméně stejná, sem tam se objeví nějakej ten novej „vlašťovka“, ale grund celého mistráku je pořáde stejnej. Závodí se u nás a polovička závodů jak jinak než v Maďarsku. A s tím, kdo by měl na čem jet, by vás měl seznámit následující sled řádků vypadnuvší s předsezonního informačního kafemlejnku.

Katar – Losail


První závod WSBK a jak si vedli naši…
Ještě pořádně neoschly zátky od šampaňského z novoročních přípitků a už je to tady znovu. Sezona WSBK 2007 odstartovala, letos již potřetí úvodním závodem v Kataru na okruhu Losail. Katar, zemička bohatá především ropou, veliká zhruba asi jako jižní Čechy, rozkládající se na poloostrově v Perském zálivu, relativně nedaleko od válkou zmítaného Iráku. A uprostřed horka a písku závodní dráha o délce 5380 metrů s kilometr dlouhou cílovou rovinkou.
Jakub Smrž už se tady proháněl s kamarády z cirkusu Grand Prix, Jirka Dražďák vykročil do neznáma.

Speedway info


Mišmaš
Poslední plochodrážní zastavení v předešlých číslech měla ústřední motivy – minule jsme dali pokec o domácích šampionátech a předminule o světových a evropských kolbištích. Teď z toho uděláme trochu mišmaš. Podle kalendáře by sice měly naplno frčet ledy a od hřebíků by měla lítat bílá tříšť (nebo taky kapky krve, jak to někdy u tohoto šíleného sportu bývá), ale vyšinuté počasí to celé komplikuje a víc se nejezdí než jezdí.

Šrotovací sezona dragsterové Evropy


Mantorp Park
Mistrovství Evropy dragsterů se jede na skvělých tratích v Santa Pod, Mantorp Parku, Alastaru a Hockenheimu. Sezonu 2006 jsme absolvovali s Otou Knéblem, a takhle jsem to vše viděl a zažil já, Michal Ponca. Pojďte se spolu se mnou podívat do království brutálních výkonů, mraků spálené gumy a pilotů, kteří to všechno řídí. Jeden rok se daří, další se všechno sype.

Retro


Solitude, část II.


Historie okruhu
Okruh Solitude u Stuttgartu jednoznačně patřil mezi nejobtížnější tratě nejen v Německu, ale v celé Evropě. Proto byl oblíbený jak mezi jezdci, tak mezi diváky. Oblibu mezi diváky jednoznačně ukazuje průměrná návštěva za posledních deset let jeho existence. Dosáhla neuvěřitelného čísla – 288 000 diváků! Proto se na tento okruh podíváme ještě jednou.
Slíbil jsem, že si v tomto díle řekneme, co to byl Revival.

Hans Baltisberger


Další z pánů jezdců
Bylo to roku 1955, kdy se naše brněnská Velká cena (tehdy ještě Závod družby národů) mohla poprvé pochlubit účastí nejlepších jezdců ze čtrnácti států. Mezi nimi byla i trojice jezdců na Sportmaxech NSU, která spolu také bojovala o vítězství. Do této trojice patřil i Hans Baltisberger, jezdec, o kterém si budeme povídat dnes.
Narodil se 10. září 1922 v Tübingenu jako syn lékaře Dr. Wilhelma Baltisbergera a byl jediným mužským potomkem mezi třemi sestrami. Jeho cesta k závodění se od většiny jezdců liší, a to dost podstatně.

Honda


Historie továrny
Výrobky pocházející z předválečného Japonska byly v ostatním světě známé spíš jako levné zboží. Po konstrukční stránce to byly většinou kopie evropských nebo amerických výrobků. To platilo i pro tehdejší japonské motocykly. Podobně to vypadalo krátce po druhé světové válce. Japonci se ale rychle naučili, co dosud neznali, a dnes už nikdo nepochybuje o tom, že japonské konstrukce motocyklů udávají tón a že ve výrobě motocyklů jsou světovou mocností. Největší z výrobců je právě Honda.
Její zakladatel Soichiro Honda se narodil v listopadu 1906 ve vesničce Komyo nedaleko Hamamatsu do rodiny vesnického kováře s devíti dětmi.

Cestománie


S Motorájem Českým rájem, část II. a finální


Tip na výlet
Zbytku, tedy severozápadní části Českého ráje se dotkly naše pneumatiky v prvním letošním čísle vašeho/našeho časopísku. Dneska se budeme držet od něj na dohled, a to doslova. Uděláme totiž takový polokroužek severně od Jizery, abychom u ní nakonec skončili.
Tak kde jsme minule přestali? Aha, na severním konci Turnova, na výpadovce směr Jizerky a Krkonoše. Kdo by chtěl, může se tady zastavit u zámku v Hrubém Rohozci, který je položen na vysokém svahu nad jizerským údolím. Ti, jejichž touhou je jet dál, spíš využijí pěknou a kvalitní hlavní silnici.

Kam s mašinou za jídlem?


Restaurace Černá studnice
Minule jste od nás dostali doporučení na hospůdku, která tematicky souvisela s článkem „Tip na výlet“. I tentokrát se budeme snažit zůstat tématicky v dané lokalitě. Jak o nějakou tu stranu dál kolega JiB píše, trasa dnešního Tipu vede i přes rozhlednu Černá studnice, která má u svého úpatí přirostlou již na první pohled sympatickou restauraci.

Pyrenejský poloostrov 2005


Cestopis
Cestopisů v těchto místech už byla spousta a většinou se držely zaběhlého schématu, totiž ucelený text (více či méně detailní) doplněný nějakou tou fotkou pro dokreslení atmosféry.
Změna je život, a protože zaběhlá forma není dogma a protože náš nový šéfredaktor preferuje fotografie, které jsou jeho druhým velkým koníčkem, rozhodli jsme se tento cestopis pojmout trochu netradičně.
Prostě základem bude více snad kvalitních a větších fotografií, ke kterým se budeme snažit doplnit vysvětlující popisky tak, aby celek nahradil klasický cestopis, byl relativně zajímavý, ale hlavně aby bylo na co koukat.

Redakce


Aktuality
Průzkumník made in Motoráj
Vyhodnocení
A máme tady vyhlášení ankety průzkumník 2007!
Ti z vás, kteří nelenili a vyplněné dotazníky z minulého čísla časopisu Motoráj poslali k nám do redakce (a nebylo vás málo), již určitě netrpělivě očekávají slavnostní vyhlášení výsledků. Aby ne, zmíněné ceny jsou již připraveny v redakci a nás redaktory čeká úkol poslední, příjemný, tedy ten nejsvatější, odměnit výherce. Shop
Komiks
Automix

Titulka časopisu Motoráj 3/2007


V prodeji od 6.3.2007


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Průměr: 0.00
    Známkováno: 0x

    Vložení komentáře

    Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



    TOPlist