Motoráj 12/2007

Představení prosincového čísla časopisu Motoráj.

Motoráj 12/2007

Motocykly


Akta X


BMW G 650 Xchallenge vs. BMW G 650 Xmoto vs. BMW G 650 Xcountry
Těm bystřejším z vás jistě neunikla informace, že BMW uvedlo na trh trojici motocyklů s typovým označením G650X. Na své si v jejich sedlech mají přijít jak milovníci terénu s Xchallengem, tak naopak brusiči stupaček na zakrouceném asfaltu, kterým je určeno Xmoto. BMW dokonce myslelo i na to nemalé procento „normálních“ lidí, kteří nemají tak radikálně vytříbený vkus a pošilhávají především po univerzálním biku, který v této skupině zastupuje model Xcountry. Ten se v sobě snaží kombinovat právě oba zmíněné směry, tedy ovladatelnost na silnici i průchodnost lehkým terénem. A jak se tyhle stroje chovají ve skutečnosti?

Zabiják absťáku

Snow Hawk Trail 800 H.O.
Tak nám před měsícem napadl sníh, kterej se ne a ne pustit. Pravda, v některých místech republiky to s ním není tak kritický a na endurech nebo kroskách se lítat dá, nicméně na výše položených místech ČR se sníh pořád drží zuby nehty. A možná proto v naší redakci začínáme pozorovat první příznaky zimních absťáků. U každého se to projevuje jinak, někteří z nás nosí motorkářskou výstroj i k práci na PC, jiní zase usínají s přilbou na hlavě, ale naprosto všichni neustále prohlížíme jízdní fotky z uplynulý sezony společně s motorkářskými filmy. Když už to vypadá fakt beznadějně a pár z nás si začíná přivazovat mašli (provaz) k zářivce, zvoní telefon a na druhým konci se ozve Petr Svoboda (majitel zastoupení Snow Hawk v ČR) s neuvěřitelnou nabídkou. Prej jestli bychom nechtěli vrknout na jeho strojích, což nejsou nějaký sterilní sněžný skútry, ale takový sněžný alternativy k motorkám. Když ještě dodal, že se s tím dá šíleně klopit a jezdit driftama, bylo rozhodnuto a hned druhý den se setkáváme v Beskydech, na jejichž úpatí Petrova firma sídlí.

Bellagio aneb custom po italsku


Moto Guzzi Bellagio
Bellagio, Bellagio... něco mi to říká, ale i kdybych se na uši stavěl, nevzpomenu si. Pokoušet se o překlad nemá smysl, z italštiny znám jen pár slov – cappuccino, pizza, arrivederci a cornuto, což je mi zrovna v týhle situaci platný jak mrtvýmu zimník, a tak si vzpomínám na radu svýho dědečka „můžeš bejt blbej, ale musíš si umět poradit“. Uchyluju se tedy k strejdovi Gúglovi a ejhle! Ono je to městečko u jezera Como! Tam jsem přece byl! Aha, tak proto je mi tohle jméno povědomý... A taky už vím, podle čeho se nová Guzzina jmenuje.

Tahavá klisnička Yamaha YBR250


Citysurfers
Jestliže jste už velcí kluci (nebo ještě lépe holky), co už legálně odrostli malým „dvackám“ a tak nějak se rozhlížíte na poli větších motorek, zbystřete! Pozor, zbystřit by měli i ti, kteří se po x letech plánují vrátit zpět mezi nás. Zpět do motorkářských řad, které kdysi brázdili na svých Jawičkách a ČeZetách. Pro vás všechny totiž Yamaha připravila stroj ideální k přesednutí právě z kategorie 125 ccm na dospělejší stroj, bez nebezpečí skrývajícího se v překoňovaných bestiích, čekajících na vaši mladou krev.

Blata na trati i na blátě


Blatu 125 Enduro / Motard
Již více než rok čeká asi každý, kdo je alespoň trošíčku vlastencem, na zahájení sériové výroby plnohodnotné stopětadváci od Blaty. Má se totiž po delší době jednat o český stroj, za který se nebudeme muset stydět nejen doma, ale ani v zahraničí. No a když nám na podzim přišlo do redakce pozvání ke svezení právě na nové Blatě, neváhali jsme ani pikosekundu.

Ojetina


Viva Varadero – Honda XL1000V Varadero
Legendární AfricaTwin od své poslední modernizace v roce 1993 postupně ztrácela na lesku své slávy. Nabízela sice nesmírnou míru spolehlivosti a pověstnou kvalitu honda wings, výkonem, váhou a technikou však už pomalu vystupovala z pověstného rozjetého vlaku. Fandové s vytetovaným tuaregem na hrudi téměř zbožně očekávali novou generaci pouštního korábu, jenž kdysi vzešel ze závodního dakarského speciálu Honda NXR750, ověnčeného vavřínem vítězství. Na podzim roku 1998 však zavládlo v mnoha očích zděšení. Monstrum na litých kolech s motorem ze superbiku, váha gravidní slonice a plastů více než na starém litrovém CBR. To že má být nástupce XRV 750? Nikoli! S tímto předsudkem se dodnes potýká pověst litrového Varadera. Ano, je těžký, místy až komplikovaný a o vhodnosti do terénu nemůže být ani řeči. Špatný motocykl? Naopak! Světlo světa spatřil nový fantastický cestovní stroj, jenž cestu napříč Evropou degraduje na nedělní výlet za tetou. A že bydlí v Lisabonu? Viva Varadero!

Někomu japonec nesmrdí


Ransom Motorsports Relevation
V rámu drtivé převahy staveb najdete vzduchem chlazený dvouválec s rozvodem OHV sice v široké řadě variací, ale stále na stejné konstrukční téma. Najde se jen málokdo, kdo by neohrnul nos nad japonským čtyřválcem, který je sice u choppera jako pěst na oko, ale chcete-li výkon bez nutnosti tahat tuny železa, není jiná cesta.
Na východě Spojených států roste nová stavitelská hvězda, kterou je šestadvacetiletý rodák z New Jersey Wayne Ransom. Jak sám říká, jsou středem jeho snažení motorky, které „nakopou pr..l“. K dosažení svého cíle používá nejúčinnější možnou zbraň – čtyřválec z japonského superbiku, díky kterému se na světě objevil totálně nový styl kombinující „custom díly“ s lehkou a mimořádně výkonnou pohonnou jednotkou.

Techmánie


Udělejte si radost


do velikosti vaší peněženky
Hmm, ta zima by fakt neměla bejt... Nepatřím k milovníkům zimních sportů a sníh mám nejradši, když ho vidím jen v televizi. Na druhou stranu ale musím uznat, že tohle období má i svý výhody. Zaprvé je čas zavřít se do dílny či garáže a opravit nebo upravit to, na co přes sezonu není čas, zadruhý ušetřím prachy za benzin do mašiny a můžu je investovat jinak – třeba právě do něčeho, co vám dnes nabízíme o pár řádků níž. Takže se na to mrkněte, třeba se tam najde něco i pro vás.

Co je psáno, to je dáno!


Poradna – Povinná výbava
… no a dáno v papírech je, že každej dopravní prostředek musí mít s sebou na palubě černý spolupasažéry v podobě výbavičky… Takže se koukneme na to, jak to má správně fungovat!
Ať chceš nebo ne, tak se tohle téma týká i tebe, kamaráde motorkáři/motorkářko. Ve vyhlášce je jasně dáno, co má každej z nás u sebe při lítání na motorkách a čtyřkolkách mít, aby měl klid na duši, když bude potřeba helfnout, a taky nemít strach z duchapřítomných vládců silnic v podobě orgánů, kteří když nenajdou na motorce nic, co by odporovalo předpisům (ani předchozí rychlost), tak zkoušejí variantu číslo dvě, což je otázečka „a co povinná výbava?“.

Redakce testuje


Ostat TCS Evo Replica RX
Šaty dělají člověka a některý boty zase smradlavý nohy. S Oxtarama RX to ale fakt nehrozí!
Věřte tomu, nebo ne, volba těch správných motorkářských bot je mnohokrát důležitější než volba ideální partnerky na bouřlivou sobotní noc. Ono totiž s botama na mašině toho zažijete stoprocentně mnohem víc než s kdejakou buchtou, na kterou pak stejně rádi zapomenete. Totiž dobrý boty plus nohy v suchu jsou děsně důležitý. Platilo to za Švejka a platí to i dnes.

Jsem tvůj…


… quickshifter
Quickshifter, jak název napovídá, bude něco, co se potuluje kolem tvé levé nohy a na požádání to změní rychlost tak rychle, že si nedovedeš ani představit. A jak asi tušíš, prvotním účelem bylo zrychlit akceleraci u závodních strojů. No a jak známo, dobré věci se filtrují ze závodních tratí do běžného provozu rychleji než ty pochybné. A o tom, že quickshifter je pro střelce dobrou věcí, není třeba vést diskuse. Takže jdeme na věc.

Sport


Písek pozná českou vlajku


Přípravy na Rallye Dakar 2008
Martin Macek se v loňské (skoro by se dalo říct už na loňské) Rallye Dakar dostal z českých závodníků na nejvyšší příčku a i přes vyhýbavé odpovědi na otázky kolem další účasti se rozjel doslova naplno a připravuje se na svůj druhý start.
Na Rallye Dakar 2007 skončil na skvělém 15. místě v celkovém pořadí motocyklů, což od dakarského nováčka bez výrazné servisní podpory nikdo nečekal. Jestliže mezi „dakaristy“ bylo Martinovo jméno zpočátku velkou neznámou, enduristi ho znají poměrně dobře, zejména díky několikaletému působení v naší reprezentaci na evropských i světových soutěžích. Svůj první Dakar jel Martin na Yamaze WR450F s „pouštním kitem“ a po motocyklech KTM, které jsou v drtivé převaze, jsou právě modré čtyřistapadesátky druhou nejoblíbenější volbou. Mackův stroj byl víceméně sériový, zmíněný kit pochází z Belgie, a přeci jen nejde o to úplně nejlepší vybavení, které by mohlo soupeřit s první desítkou nejlepších.

Šestidenní chilský prach a kamení


aneb jak dopadla 82. ISDE
ISDE, čtyři písmenka, která jsou snem snad každého příznivce vyznávajícího jednu stopu v terénu. Pět dní v terénu a šestý den závěrečný motokros, necelý týden, který prověří sílu, vytrvalost, odhodlání, týmovou soudržnost nejen jezdců, ale i připravenost a výdrž motocyklů.
Letošní ročník nebyl žádný med a česká výprava se musela potýkat s vážnými starostmi již před odletem do Chile, nejdříve se na jedné motokrosové republice zranil Lukáš Sedláček, člen klubového týmu, a tak ho musel zastoupit jeden z nejzkušenějších jezdců, Bohumil Poslední. Těsně před odletem si poranil rameno absolutní mistr Evropy Roman Michalík a manažer byl nucen sáhnout do řad juniorské reprezentace, do Trophy týmu dosadil Tomáše Dokoupila a „vázu“, jak se lidově junioři nazývají, doplnil mladičkým Milanem Englem. Bohužel smůla nechodí po horách, ale po lidech a v chilském podání by se dalo říci po motocyklech KTM, tedy přesněji řečeno po modelech SIX DAYS, kde se vyskytl problém se spojkovou lamelou.

FMX Gladiator Games


Klání chlapců cechu freestylového
O prvním prosincovém dni se v pražské Sazka Areně konalo, lze říct jako už tradičně, klání chlapců cechu freestylového. A co bylo k vidění? Maso, maso a zase maso. Salto samo o sobě už je dávno překonáno, a tak se do toček přes hlavu míchalo mnoho triků, ze kterých se zákonitě musela přihlížejícím fanouškům extrémních sportů motat makovice.
Kuchta byl zasejc „back“, se sotva doléčeným zraněním vlítnul do gladiátorské arény na čtyřtaktní Kawě. Jo, čtete dobře, že prej se tvrdí, nebo spíš tvrdilo, že to na čtyřtaktu nejde... Opravdu jen tvrdilo, protože Kuchtič tam tento nedořešený pojem jasně definoval, jde to!!!

Střípky z MČR a ME 2007


Pár obrázků pro pobavení
Foťák jsem sice už uložil do skříně, abych ho taky chvíli neviděl, ale v rámci přípravy na zábavné dění před koncem roku vám tady, lidi, nechávám pro pobavení pár obrázků, které by vás snad mohly potěšit na duchu a přiblížit vám dění kolem závodů MČR a mistrovství Evropy nejen v laufu na závodní trati.

After party


novinky ze světa MotoGP
Definitivní tečkou za letošním mistrovstvím světa nebylo ani klasické focení letošních šampionů na cílové čáře závodiště ve Valencii ani následný galavečer spojený s vyhlášením a přebíráním ocenění, jenž se odehrál v impozantní budově valencijského oceánského institutu, ale již tradiční závěrečná After party.
Jak jinak, samozřejmě jen a jen pro zvané. Nikdo si přece nepřeje, aby různé detaily podobných večírků byly propírány veřejností. A tak touto hodně „free“ akcí, na níž byl přítomen stejně jako loni v soukromé lóži i Michael Jordan, bývalá star basketbalové NBA a nyní dokonce majitel týmu v amerických superbicích, byl v pondělí nad ránem ukončen ročník 2007 šampionátu MotoGP opravdu definitivně. Zatímco v neděli v noci se basketbalový král Jordan, v jedné ruce držící hodně tlustý doutník a v druhé pak sklenici s exkluzivním francouzským koňakem, snažil hřmotným hlasem americkou angličtinou okouzlit děvčata různých národností na kožených sedačkách pečlivě střežené lóže, v průběhu pondělního dne pak na sebe všechnu pozornost motoristického světa v čele se zástupci médií strhl jiný Michael, a sice Schumacher.

Fotopelmel 2007


zajímavější pohled na závodní svět
Teda to to letí! Tím samozřejmě nemáme na mysli motocykl na vrchním obrázku, i když ten taky letí pěkně, ale čas. Neuvěřitelná to rychlost, opravdu. Mít takovou rychlost někteří jiní, tak by bylo všechno včas hotový a závody by byly určitě i podstatně dramatičtější. Můžeme sice lamentovat, ale u toho jsme se znova museli ponořit do elektronického „šuplíku“ a vybrat pro vás nějaký ten „jiný“ zajímavější pohled na závodní svět. Do roku 2008 vám přejeme samozřejmě jenom to nej, nej,NEJ!

Zelená osma


Ondra Ježek za řídítky Kawasaki Ninja ZX-RR ze třídy MotoGP
O Kawasaki Ninja ZX-RR se v zákulisí šeptá, že je to plod, jenž už dostatečně dozrál k tomu, aby s ním někdo začal sklízet předpokládané úspěchy. Ne někde na výstavách, ale přímo na závodní dráze. Je to opravdu tak? Nebo se jedná jen o mylný dojem lidí v pozadí motocyklového sportu, či o nepodložené hypotézy motoristických novinářů?
Musíme se přiznat, že když jsme vám v devátém čísle časopisu slibovali právě test závodní Kawy ze třídy MotoGP, tak to v ten daný moment byla záležitost rozjednaná a procentuální šance, že to vyjde, byla tak fifty fifty. S každým dalším ubíhajícím dnem směrem k plánovanému testu se však procento úspěšnosti směřující k dobrému konci zvyšovalo.

Několik týdnů poté…


Ohlédnutí za WSBK 2007
Královská třída WSBK seriálu přinesla již tradičně kvalitní závody okořeněné českou účastí, vcelku jednoznačný průběh většiny šampionátu s nečekaně vystupňovaným dramatem v samém závěru. Tedy alespoň, co se týká boje o titul mistra světa. Ale po pořádku.
Nástup Jamese Toselanda i stáje Honda Ten Kate se po loňském druhém místě dal očekávat, ale že se situace bude vyvíjet tak jednoznačně, to asi málokdo z nás, běžných fanoušků, očekával. Toseland byl v čele po celou sezonu s výjimkou přestávky mezi první a druhou jízdou úvodního závodu v Kataru, kdy byl na čele vítěz první jízdy Biaggi. Zhruba se dá říci, že v první polovině šampionátu náskok získával a ve druhé ho ztrácel. A to tak, že z poslední jízdy celého seriálu bylo ohromné drama, které finišující Haga nakonec prohrál o pouhé dva body! Příští rok Toselanda ve WSBK neuvidíme, bere roha do MotoGP, podepsáno má u Yamahy. Již při poslední Grand Prix ve Valencii přinesl Eurosport záběry, jak James očumuje v boxech.

Speedway info


A přece se točí! Plochá dráha nezná oddychu
A přece se točí! Plochá dráha nezná oddychu. Sotva v Evropě doběhla ke konci sezona klasické plošiny, už se rozjíždějí ledy a škváraři se stěhují na jižní polokouli: do Austrálie, na Nový Zéland, do Argentiny, Jižní Afriky. A do toho nějaký halový mítink plus všechny rošády s podepisováním kontraktů na příští rok a sestavováním týmů.
Prostě pořád se něco děje a už se rýsují kalendáře nové sezony. Ale než bude ta stará roku 2007 zapomenuta, ohlédněme se jednak na její konec a taky na další zajímavosti, na které ve stínu Grand Prix a dalších vrcholných podniků nebylo dost času. Čím tento pohled zpět začít? Především závodem, který u nás tradičně plochodrážní sezonu, alespoň tu ve vrcholové podobě, už léta končí: pražský memoriál Luboše Tomíčka na břevnovské Markétě.

Koncem roku šrotu trochu


MČR Dragsterů
Šrotovací rekapitulace se už stala tradicí, stejně jako zdražování benzinu nebo davové šílenství v předvánočních supermarketech. Ani letos tomu nebude jinak a v pár exemplárních případech se podíváme do útrob pohonných jednotek nejsilnějších, nejhlučnějších a nejrychlejších strojů se spalovacím motorem na matičce Zemi. Rozhodně nejde o výsměch nebo ukojení choutek senzacechtivých maniaků, ale o nahlédnutí stinné stránky sportu, kde množství koní několikanásobně přesahuje hmotnost strojů, kde jsou všechny součástky vystaveny extrémnímu namáhání a kde jsou speciály více rozebrané než složené s jediným cílem – zdolat ¼ míle v co nejkratším čase. Dokud neuvidíte startovat dragster, nikdy nepochopíte lidi, kteří celou zimu zalézají do dílen a tráví stovky hodin prací s něčím, co na startu zaburácí a po osmi vteřinách je po všem.

Retro


Hockenheimring, část 2.

Historie okruhu
Po prvním a úspěšném závodě na novém okruhu Hockenheimring nezůstali jeho pořadatelé spát na vavřínech. Sešli se, vyhodnotili klady i zápory a dohodli se, co je třeba udělat, aby se závody mohly opakovat a aby jejich okruh mohl konkurovat již zavedeným Nürburgringu a berlínskému Avusu.
Co z jejich setkání vyplynulo? Především na to, aby byl závod výnosný, je okruh příliš dlouhý. Zadruhé, všechny jezdce by uspokojil větší počet zatáček. Zatřetí, trať pro závody sajdkárů a automobilů je příliš úzká. A nakonec, bez makadamového povrchu a s nutností zatímního používání stávajících krajských silnic jsou závody na něm rizikem.

Nello Pagani


Další z pánů jezdců
Italský závodník Nello Pagani má navěky zajištěno první místo v seznamu mistrů světa. Stal se totiž roku 1949 prvním mistrem světa v osminkové třídě, a protože seznamy mistrů světa začínají vždy touto třídou, má prvenství zajištěné. Jinak patří mezi ty jezdce, kterým jejich kariéru překazila druhá světová válka.
Ale vezměme to od začátku. Cirillo „Nello“ Pagani, jak zní správně jeho jméno, se narodil 11. října 1911 v Miláně. Závodit začal velice brzy, už v šestnácti letech, v roce 1927, tedy ještě v době, která je právem nazývána průkopnickou, dobrodružnou a romantickou.

Garelli


Historie továrny
Italskou firmu Garelli proslavily za dobu jejího trvání tři momenty. Jednak to byla zdařilá konstrukce neobvyklého dvoudobého motoru, která přišla začátkem dvacátých let, jednak sportovní úspěchy ve stejné době i v době nedávné a tím třetím momentem byla konstrukce a výroba jízdního kola s pomocným motorem Mosquito, které pomáhalo motorizovat Itálii po druhé světové válce.
Ale od začátku. Zakladatel značky Adalberto Garelli se narodil v roce 1886 v Turínu. V jeho rodině měli převahu absolventi právnických vysokých škol, ale mladý Adalberto byl tím jablkem, které spadlo daleko od stromu.

Cestománie


Je na západ cesta dlouhá...


Tip na výlet
... pozpěvuje se v jednom z klasických popěvků z let více než vzdálených (pro většinu z nás). Dnešní motopouť si ale neklade až tak velkolepé cíle. Roční doba už motočundrání nepřeje, takže se nepojede daleko. Popravdě, bude to spíše „kolem komína“ a v nižších „letových“ hladinách, to aby se neprostydlo. Není ale nutno věšet hlavu, i kousek za domácími humny lze přinatrefit na fajn silničky i krajinu a zajímavosti kolem nich. Nevěříte? No tak schválně...

Kam s mašinou za jídlem?


Penzion Bezděkov, Rakovník
Opět vítám na této straně všechny ty, kterým nejlépe chutná za řídítky, respektive v restauracích, kteréžto jsou pro motorkáře vhodný. Jelikož se dnešní Tip na výlet motá po okolí Rakovníka, je dnešní sonda do hloubi bikerovi chutě směřována k restauračnímu zařízení nesoucímu název Penzion Bezděkov.

Julské Alpy


cestopis
Dlouho přemýšlíme, kam se letos vydáme. Padají různé návrhy, ale nakonec se přikláníme k blízké variantě, kdy projedeme snad každé alpské sedlo a konečně navštívíme Julské Alpy, nádhernou doménu Slovinska. Ale než tam dojedeme, čeká na nás celá řada nádherných míst i v jiných částech Alp.
Sraz si dáváme hned v pátek po práci v Humpolci na pivních slavnostech nejmenovaného místního pivovaru. Podle stavu některých účastníků usuzuji zcela správně, že v sobotu neopustíme Hliníkovo město před polednem. A proto vyjíždíme kolem půl jedné v celkem ostřílené sestavě – já a Ivan na R100GS/PD a Lamželezo Michal alias Vojslavický terorista na R1150GS, který se na této výpravě pasoval do role mámy. Skupinu doplnilo mládě hrošíka obecného David na R1100GS a náměstek Mates, který již několik měsíců před odjezdem řešil, za co má vyměnit svou zánovní Hondu CBF, aby se co nejvíce přiblížil našim možnostem. Vyzkoušel snad úplně všechny možnosti cestovních endur a strojů jen zdánlivě připomínajících R-GS. A nezklamal nás. Přijel na celkem zánovní Hondě VTR800. Prostě enduro jako řemen.

Redakce
Soutěž
Na mušce Motoráje aneb zaostřeno na vás!
Aktuality
Shop
Komiks

Titulka časopisu Motoráj 12/2007


V prodeji od 15.12.2007


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Průměr: 1.00
    Známkováno: 1x

    Vložení komentáře

    Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



    TOPlist