Motoráj 5/2007

Představení květnového čísla časopisu Motoráj.

Motoráj 5/2007

Motocykly


Parta zubatých


Gas Gas EC 300, EC 300 R, EC 450FSR, Beta 525 RR, TM EN 300, TM EN 450, TM MX 450F, Yamaha WR450 2track
Dnešní test směřujeme především k těm čtenářům, které už pomalu, ale jistě přestávají bavit silniční motorky a kteří naopak začínají pošilhávat po nějakém tom terénním náčiní. Ono se ani není moc čemu divit, protože míst, kde si můžete v české kotlině na silniční motorce zařádit, stále ubývá a tam, kde se jezdit přeci jen dá, nás motorkáře nemají vůbec rádi. To kvůli naší značné kumulaci právě v takových místech.
Takže proč nezamířit do terénu? V něm se totiž člověku otevírají naprosto nové, neotřelé horizonty, plné prudkých výjezdů, dlouhých skoků a jiných adrenalinových záležitostí. Ale jelikož se do přírody jako takové zrovna moc legálně nesmí, zavítali jsme v našem srovnávacím testu na motokrosovou trať v Choustníkově Hradišti.

Mr. UniVersys


Kawasaki Versys
„Myslim, že se ti bude líbit,“ říká Gas do telefonu a já lehce zmalomyslním – nejedenkrát se stalo, že šéfredaktor nad něčím skákal radostí a u mě se nadšení jaksi nedostavilo. Holt máme občas každý jinej pohled na věc, například Gas je klasickej „dolňák“ a já se soustředím na vršek... tedy na duševní krásu jsem chtěl říct. Nicméně se utěšuju tím, že zhruba vím, jaký by měl Versys být, technický data jsou známý dostatečně dlouho, takže žádný nepříjemný překvapení by se konat nemělo, a kdyby nic jinýho, tahle Kawa si mi líbí – mám slabost pro mašiny, který nejsou nějak vyhraněný jedním směrem, a to Versys splňuje na jedničku.
A jakej teda je? Čtěte dál a my vám to povíme. :-)

Vlk v rouše beránčím


Honda SH 300i
A máme tu první letošní skútronovinku – Honda SH300i. Skútr rychlý a hbitý, ne moc velký ani malý, od pohledu pohodlný a praktický. V našem časopise jsme už psali o jeho starších a menších sourozencích SH125 a SH150i – letos se v Hondě pochlapili a doplnili tuto řadu dospělým strojem s motorem o objemu 300 ccm. Na „malých“ esHáčkách se jezdilo vždycky velice příjemně, takže se máme určitě na co těšit.

Ojetina


Yamaha XTZ 750 SuperTénéré
Sluneční paprsky pomalu překonávají vzdálený horizont a mihotavě osvětlují tripmaster, od kterého kloužou oči pilota k prašné pistě. Nádrž pevně stisknutá koleny, rozvášněný dvouválcový motor, vyvrácený heft a zařazená pětka. Okolní krajina, měnící se pomalu v písečné duny a poušť ubíhá nebezpečnou rychlostí. XTZ 750 SuperTénéré stále pevně třímá prapor nesoucí odkaz Stephana Peterhansela a nebojí se ničeho a nikoho. Po nahlédnutí na cenovky Afrika Twinu je logickou volbou pro ty, kterým učarovaly nekonečné dálky a dobrodružství. Jedná se pouze o z nouze ctnost, nebo je to oprávněná volba?

Přéma


Suzuki GSX-R 600/ 750
Už je to tak zhruba rok, co pro vás dělám články o přestavbách. Podobně dlouho to je taky od chvíle, kdy jsem od kaskadéra Oty Hrubeše pořídil jeho bejvalou motorku na stuntriding, sice bez spousty dílů, ale se značkou a motorem, kterej by moh ještě chvíli vydržet.
Na modrobílou motorku jsem dal masku, široký řídítka a začal tejden co tejden blbnout na letišti. To trvalo přesně do 31. 7. do jedenácti dopoledne, kdy jsem jel po zadním, seděl na nádrži, nohy roztažený pod řídítkama a motorka mě v kilu připlácla na asfalt a já zůstal zaseklej mezi řídítkama a nádrží. Z letiště do nemocnice, skoro půl roku doma a v ramenu dráty, takže až do letoška konec ježdění.

Techmánie


Udělejte si radost


do velikosti vaší peněženky
Jaro si letos naštěstí nedalo na čas, tedy aspoň proti minulému roku, a na silnicích je to znát. Jedna mašina za druhou, o víkendech některý trasy připomínají závodní okruhy, bohužel i s negativními stránkami závodění, tedy pády a jejich následky. Ale nebojte, nebudu mentorovat, každému čas od času rupne v kouli a zatáhne za heft víc, než mu velí slušný vychování a zákony – kdo říká, že ne, kecá.:-) Jde jen o to, aby to dotyčný jedinec ustál a dovedl rozpoznat své možnosti, potažmo možnosti své mašiny, o nic jiného nejde. Takže se, milí střelci, soustřeďte a koukněte, co tu pro vás dnes máme.

Technika Grand Prix


Nezkrotné dvoutakty o objemu 500 ccm
V minulém povídání o technice jsme zabrousili do nejnovější, byť již změněné kategorie MotoGP. Dneska si rozšíříme obzory a půjdeme ještě o chlup dále do historie – ano, tušíš správně, řeč bude o bestiálních nezkrotných dvoutaktech o objemu 500 kubíků. Jestli je máš rád tak jako já, tak tenhle článek musíš číst.
Stejně jako u čtyřdobých strojů, i dvoutakty v královské kategorii, patřily k tomu nejlepšímu, co svět kdy spatřil. Dokonce poslední půllitry byly v konstrukci mnohem dále než první MotoGP stroje. Regule FIM nesvazovaly totiž konstruktérům tolik ruce a ti mohli hojně využívat nejrůznějších kompozitních materiálů nejen na kapotážích, ale i na částech rámů, kyvných vidlic, motorech atd. To znamenalo jediné – znatelné snížení hmotnosti strojů, určitou míru exkluzivity, ale hlavně rozmanitost startovního pole a pokusy s netradičními řešeními.

Motokanalizace


Poradna – výměna chladící kapaliny
… chladicí systém by se dal přirovnat ke kanalizaci, jenže v tý obsah jen někam proteče a mizí někde v dalších stokách a nakonec skončí možná i v čističkách odpadních vod. Na rozdíl od kanalizace chladicí kapalina u motorky běhá v uzavřený společnosti VIP trubek a hadic, který ji honěj neustále dokola, a tím nikam neodteče a nezmizí beze stopy v nedohlednu.
Princip chlazení motoru je v reálu strašně jednoduchý.

Redakce testuje


Draggin Jeans
Když jsem musel řešit otázku nového oblečení na spodek svého vytáhlého těla, chtěl jsem právě něco, co by se pohodlím alespoň trochu přibližovalo mým oblíbeným modrým kalhotám. Vybírání nakonec ani nebylo tak složité, jak jsem si zprvu myslel. Toužil jsem zkrátka po džínách, které mají klasický střih a zároveň mě při pádu na motorce alespoň trochu ochrání. Při svém hledání jsem narazil na firmu Sensormet (www.sensormet.cz), která je dovozcem motocyklových džínsů s kevlarovou výztuhou.

Jsem tvoje…


…převodovka
Převodovka má za úkol hlavně přenášet rotační pohyb od klikového hřídele na něco, co pohání tvůj motocykl (ať už je to řetěz, řemen, kardan či jiný pohon). Navíc toto všechno musí zajistit v co nejširším spektru podmínek, které na silnicích panují. Samozřejmě, že by ses mohl obejít bez převodovky a mít na spojce rovnou namontované řetězové kolečko (nebo jiný mechanismus), ale potom bys musel laborovat se sekundárním převodem, abys nemusel spojkovat po rozjezdu ještě kilometr daleko, nebo naopak abys při padesáti za hodinu neměl vymotaný motor do nebes a nerozhlížel se, kudy vyletí ojnice ven.

Sport


Hořický potěr


Přípravka a závody minibiků
Jestliže motocyklista slyší jméno Hořice, vybaví se mu nádherný přírodní okruh, závod 300 zatáček Gustava Havla a Česká Tourist Trophy. Ale také jména výborných hořických jezdců, jako byli Zdeněk Bíma, Joska Bareš, Jirka Šafránek, Milan Pecen a celá řada dalších. A aby tato řada pokračovala i v budoucnosti, přišli členové hořického automotoklubu se zajímavým nápadem.
Řekli si, že tím podhoubím, ze kterého by mohli vyrůst další reprezentanti jejich AMK, by mohly být závody minibiků. Protože u Hořičáků není nikdy daleko od slov k činům, dali se hned do práce. Začali tím, že založili přípravku jezdců.

C.E.C. 2007


aneb mostecká premiéra
Hlavně aby nezačalo pršet, na naše zeměpisný poměry už je ňák moc dlouho hezky, říkám si v neděli večer. V pondělí se totiž chystám na závody, přesněji řečeno na zahajovací závod Czech Endurance Cup, podniku, který za loňský rok získal ohromnou popularitu mezi všemi, kteří chtějí změřit svý síly na okruhu. Já tedy jezdit nebudu ( leda by bylo potřeba pojízdnou brzdu, tuhle funkci bych snad i zvládnul ), ale samozřejmě přeju všem závodníkům suchou trať a hezký počasí. Takovej jsem dobrák.:-)
Naštěstí dobrák je zřejmě i ten, kterej počasí řídí, a tak účastníky závodu čekalo probuzení do slunečnýho dne, s teplotama tak akorát – ani kosa, ani brutální hic. Scénář dne byl jako vždy – dopoledne věnovaný tréninkům a kvalifikaci, odpoledne vlastní závod. Úderem čtrnáctý hodiny se tedy rozbíhají jezdci k mašinám, zahřmí motory a závodníci vyrážejí na trať, vstříc nejobávanějšímu místu prvního kola, mosteckýmu retardéru.

Vodní peklo… tak trochu


Mistrovství ČR na Hungaroringu
Jak jinak se dá nazvat víkend, kterej jsme tam v Hungáru zažívali? Každej, kdo tam byl, to asi nazve jinak, záleží na tom, kdy kdo startoval, že? Pěknej víkend, už od čtvrtečních tréninků vládlo super počasí, a tak se tento pro Mistrovství ČR již tradiční úvodní závod nezdál zpočátku být ničím extrémní, ovšem… trochu jsme se přepočítali. Počasí, zvlášť to maďarské, je stejně jako místní sódruzi trošku nevyzpytatelné a vono to klukům dokázalo.
V mistráku už zůstala jen jediná třída plnohodnotných závodních dvoutaktíků, jsou to stopětadvacítky, které už vychovaly českému motosportu nejeden motocyklový talent. Ale nejen talenti se na Hungáči vokázali.

Hořický „excentrik“


Rozhovor s Martinem Vondroušem
Když o vás někdo tvrdí, že jste excentrik, měl by k tomu mít pádný důvod. Poněvadž skutečnost, že jste jiní nebo že se vymykáte zažitým koridorům ve společnosti, totiž ještě nikomu nedává právo na to, aby vás tak mohl „označkovat“.
Můj osobní názor na to, kdo je a kdo není excentrik, je takový, že by tohle slovo mohlo být zcela klidně „vymazáno“ ze slovníku, protože celá podstata je nesmyslná. Ex centr znamená vymykající se středu. Střed je však jen jeden. A do středu přece nelze namačkat všechny. Takže? No pro jistotu to můžete zkusit a pak „podejte“ ruku Einsteinovi a jeho teorii relativity.

LSD po česku


Závody Moto GP
Ti z vás, kteří měli možnost vyzkoušet si LSD, vědí, co je to „extáze“. Ti však, co mají jako drogu radši motocyklový sport, měli 6. května 2007 na své vlastní kůži také možnost poznat její účinky. Lukáš Superman na Derbi podával při Grand Prix Číny své vlastní české nepajcované LSD, nadupané uvolněním a extází. Lukáši, díky za tu dávku!
Asi jsme v jisté euforii nepoužili zrovna vhodný příměr. Vůbec jsme tím nechtěli říct, že je někdo z vás drogově závislý. Pravdou ale je, že motocyklový sport je jednou z těch nejtvrdších drog. Chtěli jsme jen konstatovat skutečnost, že 41 let čekání na slastný pocit proložený jistou závislostí na televizní obrazovce, motoristických médiích či zpravodajství z rozhlasu právě skončilo.

Hádanka v modrém


Co je to XRG0?
Každá sebekomplikovanější hádanka má své řešení, někdy je banálně prosté, jindy opravdu složité. Technickými novinkami našlapaný motocyklový sport je různými „hádankami“ momentálně doslova prošpikován. Tak třeba věděli byste, co je to XRG0?
Věříme, že by se určitě mezi zdatnými fandy motocyklového sportu našlo pár takových, které by tahle otázka rozhodně nezaskočila a odpověď na ni by možná byla bleskurychlá. Avšak procento těch, kteří by byli nuceni pro správnou odpověď zapnout počítač, by bylo nesrovnatelně vyšší. A to se přitom prosím jedná teprve o tu jednodušší část hádanky. Co by se asi stalo v okamžiku, kdybychom se zeptali na to, co je ukryto uvnitř, či jak se to, o čem nyní píšeme, liší od své předchůdkyně. Nejspíše jste už asi vytušili, že jde o označení motocyklu. Ano, XRG0 je opravdu označení motorky, ale veřejně moc známé není. Je to totiž o speciální kód továrny Suzuki, jímž obdařila svoji novou závodní osmistovku. Do bleděmodré livreje oblečená motorka, jež prošla „drobnou odtučňovací kúrou“, se na veřejnosti honosí názvem GSV-R800.

Něco víc než 24hodinové dobrodružství


aneb SMS z Le Mans
24hodinovka v Le Mans je oprávněně považována za závod závodů. Kdo si nevyzkoušel, nepochopí! Zde ztroskotávají jakékoliv technické vymoženosti dnešní doby. Tenhle legendární závod je totiž hlavně o jezdcích, jejichž organismus je vystaven extrémní zátěži. Ba co více, hlavně o jejich mysli!
Dnes můžete tím nejrůznějším možným způsobem nahlédnout i do těch nejskrytějších koutů motocyklového sportu. To vše svět nových technologií nabízí. Od netradičních pohledů kamer, od stovek tisíců snímků z digitálních fotoaparátů až po články novinářů na všemožná i „nemožná“ témata. Jedna oblast však navždy zůstane tabu! Je to jezdcův mozek! Do hlavy nikomu nevidíte a nedostanete se tam, pokud vás tam sám jezdec „nepustí“.

Mokrá Valencie & záludný Assen


Jak probíhaly závody WSBK 4 a 5…
V rozmezí 14 dnů mohli vidět diváci ve španělské Valencii a nizozemském Assenu čtvrtý a pátý závod letošního seriálu WSBK, který se s přesunem na okruhy starého kontinentu rozjel na plné obrátky. Naši jezdci byli samozřejmě opět na startu, podívejme se, jak se jim dařilo.
Čtvrtý závod superbikového mistrovství na čtyři kilometry dlouhém okruhu Ricarda Torma ve Valencii byl provázen nestálým deštivým počasím, které nadělalo jezdcům hodně starostí a z volby pneumatik udělalo místy ruletu. Z našich jezdců chyběl opět Jiří Dražďák v superbicích a Ondra Ježek v ME šestistovek. V týmu Intermoto vedle Lauslehta opět startoval za zraněného W. DeAngelise Francouz Matthieu Lagrive, a tak jedinou třídou, která nedoznala ze strany naší reprezentace změny, byly litrové štoky, kde jede tým MS Racing s Matějem Smržem a Barrym Burrellem.

Speedway info


Už se to roztočilo!
Tak už to fakt začalo! Už žádné tréninky, přípravy, ladění formy a cesty někam do teplých krajin za sluníčkem, ale „na férovku“ nefalšované boje na světových kolbištích i na domácích oválech. Rozběhlo se Grand Prix i domácí nejvýznamnější soutěž – extraliga družstev.
Pohřeb vestoje
Národní kvalifikace do evropského mistrovství se sice jezdí jen od roku 2002, ale za krátkou dobu existence si vydobyla respekt a uznání. Byl to totiž závod jako řemen – a hned na úvod sezony, kdy byli diváci i jezdci pořádně vyhladovělí a chtiví závodění. A o něco šlo. Zatímco u domácího mistráku mnozí skuhrali, že se jede spíš jen o prestiž a tři věnce (a ti, co na ně ztratili šanci, často i rychle ztráceli motivaci) a z místa na bedně jezdec nic reálného nemá, tady vždy šlo o nominace a reprezentaci.

Šrotovací sezona dragsterové Evropy


Hockenheim & Santa Pod, část III.
Do Hockenheimu je to relativně kousek, a tak se jede vesele. Bohužel posledních pár let má zdejší trať potíže s adhezí a pokulhává i organizace. I proto se zde letos jako mistrovství Evropy jedou už pouze motocykly. Autaři se po špatných zkušenostech rozhodli tento závod nezařadit do kalendáře. Je to velká škoda.
Protože zdejší okruh, na který navazuje brzdná dráha, je velmi vytížen, tak není dragstrip pořádně progumován. Aby se to letos zlepšilo, dva víkendy před ME se zde jely regionální závody a výsledek se dostavil. Trakce se hodně zlepšila a časy se srovnaly s jinými závody.

Retro


Sachsenring, část 2.


Historie okruhu
Saský okruh jsme opustili před závodem v roce 1937. Ten vstoupil do historie způsobem, o který s největší pravděpodobností vůbec nestál. Opět totiž došlo ke smrtelnému zranění a to v té době zřejmě daleko nejlepšího světového jezdce. Ale podívejme se, jak se to seběhlo.
Na startu se sešla opět velmi silná konkurence. K zahajovacímu závodu třídy 250 ccm nastoupily v nejsilnějším složení tovární týmy Moto Guzzi a domácí DKW. Na italských strojích startovali Italové Tenni a Sandri, které doplnil irský jezdec Stanley Woods. Proti nim stáli na startovní čáře jezdci DKW Kluge, Winkler a Petruschke. Aby diváci měli dobrý přehled o dění na trati, pořadatelé oblékli německé jezdce do bílých svetrů, takže je bylo možné už zdaleka identifikovat.

Renzo Pasolini


Další z pánů jezdců
Postavou menší Ital se silnými brýlemi, Renzo Pasolini, patřil mezi ty jezdce, kterým nikdy nebylo dopřáno vystoupit až na vrchol a stát se mistrem světa. I když svým výkonem by si takovou poctu zcela jistě zasloužil. Možná mu v tom zabránila jenom tragická nehoda na Monze v roce 1973.
Renzo Pasolini se narodil 18. července 1938 v italském přímořském městě Rimini. Jeho osud jako motocyklisty byl nejspíš jasný od prvních okamžiků: jeho otec Massimo byl jedním z výborných italských jezdců období okolo druhé světové války a v roce 1956 vytvořil světové rekordy na kilometr a míli ve třídě 75 ccm na stroji Aermacchi.

Derbi


Historie továrny
V historické desítce nejúspěšnějších motocyklových značek z pohledu vítězství v závodech mistrovství světa je vedle Japonska (Yamaha, Honda, Suzuki, Kawasaki), Itálie (MV Agusta, Garelli), Německa (BMW, Kreidler) a Velká Británie (Norton) díky značce Derbi zastoupeno i Španělsko. A my doufáme, že počet jejich vítězství v dohledné době rozšíří i náš Lukáš Pešek, který je jezdcem této značky v současnosti.
Její historie však začala daleko dříve. Bylo to už v roce 1922, kdy jistý pan Simeon Rabasa i Singla založil na předměstí katalánské Barcelony dílnu na opravy jízdních kol.

Cestománie


Tady je Gasovo, část 2.


Tip na výlet
Zima skončila a i človíček línej jako já se dokopal k tomu vyrazit na vejlet. Doma je sice práce pořád dost, ale to vejletění, to je paráda. Já musel bejt v minulym životě nějakej nomád. Nejdůležitější je vyrazit, ono už to nějak dopadne. Dnes jsem pro vás připravil pokračování vejletíku v okolí města Bílých tygrů.
Minule jsme tak zlehka nakousli tu jižnější část Jizerských hor, zejména tzv. Ještědský hřbet. Dnes nás bude zajímat část severní, srdce hor a též místo, kde pramení i řeka Jizera.

Kam s mašinou za jídlem?


Restaurace Dachova
Nedá se nic dělat, tentokrát porušíme nepsanou tradici a doporučíme vám restauraci, která se nenachází přímo v lokalitě rubriky Tip na výlet! Důvod je jednoduchý. V době, kdy budete držet tenhle Motoráj v rukou, se totiž bude schylovat k zahájení vyhlášených závodům 300 zatáček Gustava Havla. A protože se vás tam určitě pojede pár podívat, připravili jsme aktuálně recenzi restaurace Dachova, kterou najdete právě u přírodního okruhu v Hořicích.

Pyrenejský poloostrov 2005, část 3. a poslední


Cestopis
Již dvakrát jsme se prostřednictvím fotografií a krátkých popisků ohlédli za výpravou čtyř motorájských cestovatelů při jejich výletu kolem Pyrenejského poloostrova.
Minule jsme to přes jihozápadní cíp Portugalska a Španělska dotáhli až k Gibraltaru, který měl být (a také byl) hlavním lákadlem naší cesty. Fyzicky nikterak veliká skála, jeden ze dvou Heraklových sloupů, je fakticky svým významem a historií naprosto ojedinělá záležitost.
K přečkání noci na Gibraltaru jsme si tak trochu ilegálně vybrali opuštěný vojenský palpost vysoko na skále s výhledem jak na přístav, tak na blízký africký kontinent, kde se nalézá Mount Acha, druhý Heraklův sloup.

Redakce


Aktuality
Shop
Komiks
Automix

Titulka časopisu Motoráj 5/2007


V prodeji od 15.5.2007


Cena:


  • 60,50 Kč (100,- Sk)
  • Předplatné:


  • půlroční: 330,- Kč
  • roční: 615,- Kč
  • možno objednat na emailu: asistent@motoraj.cz
  • Více informací: www.motoraj.cz

    Jak se Vám líbil tento článek?
    Průměr: 0.00
    Známkováno: 0x

    Vložení komentáře

    Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



    TOPlist