globalmoto_duben_nolan




paolo_novy globalmoto_nolan Přidat reklamu

Téma: Jawa 350 - zapalování
16.4.2010 v 14:02
Čau. Rozhodl jsem se pro elektrický odlehčení kontaktů přerušovače u Jawy 350/640 protože prodlouží životnost kladívek a hlavně při elektronickým spínaní je díky větší změně proudu za menší čas sytější jiskra. Kladívka chci zachovat kvůli možnosti nastavení předstihu podle potřeby. Jako výkonnovej prvek bych chtěl použít polovodič. Klasický tyristorový zapalování nechci použít kvůli nutnosti použití měniče. Jako nejlepší možnost se jeví použití tranzistorů v darlingtonově zapojení. Máte někdo zkušenosti s konstrukcí něčeho podobnýho?

Anketa: Co je nejlepší?
Zachovat původní zapalovací soustavu
26%
6
Použít tyristorový zapalovaní
22%
5
Použít tranzistory
9%
2
Úplně něco jinýho
43%
10

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

17.5.2011 v 23:37 | Nahoru | #61
inspirace pro konstrukci CDI

SonicX píše: ...kondenzátor zapalování se volí tak aby výsledná frekvence L-C článku byla blízko rezonanční frekvence cívky....


textik hezkej, ale tohle nechapu (co ma byt "rezonancni frekvence civky"?)

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

18.5.2011 v 14:28 | Nahoru | #62

blue-flash píše: Tohle vypadá docela zajímavě

To je jedno ze zapalování, kterým jsem se inspiroval, tušim, že tam mám jinak řešenou optozávoru, stabilizace proudu mi přišla jednodušší a lepší. Jinak u toho obrázku pořád postrádám ten rezonanční kondenzátor.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

18.5.2011 v 14:38 | Nahoru | #63
SonicX> I moje tranzistory jsou regulovat podle předstihu, možná se ještě pustim do výroby něčeho takovýho. Tyrystor stavět nebudu, protože je to celkem dost složitý, ale zajímavější by to bylo se zakoupením alternátoru od wape, kde je cívka pro zapalování, tam už by nemusel být takovej problem získat napětí pro tyristor. Já trošku naháním jiskru lepšíma svíčkama - tříkontakt DR 15 TC . Jsou dlouhý, to mi nedělá problem. Mám futra protože nákej blbec ztrhal závit. Jinak nepředpokládám, že by jsi se dostal s cenou níž než je uvedený tranzistorový zapalování. A přepojit z tranzistoru na kladivka je otázka dvou minut.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

18.5.2011 v 23:41 | Nahoru | #64
Skalda> Každá indukce (cívka) má svou specifickou rezonační frekvenci, tato frekvence je dána induktivní reaktancí cívky. Lajcky řečeno, cívka potřebuje nějaký čas na to aby nasytila jádro a pak zase energii z jádra odsála. Tato perioda trvá nějaký čas, počet těch period za sekundu je frekvence. Frekvence, která zajistí to aby jádro bylo nasyceno dostatečně je právě ta rezonanční. Když přidáme kondenzátor, vznikne nám rezonanční LC obvod, který dle thomsonova vztahu bude fungovat na nějaké frekvenci, pokud bude výsledná frekvence vyšší nebo nižší než zmíněná rezonanční frekvence cívky tak to povede ke snížení účinnosti LC obvodu.
Možná se vyplatí popsat co se v CDI děje:
Po nabití kondenzátoru dejme tomu na 300V dojde k sepnutí tyristoru, tady potud to je každému jasné co se děje, ale dál už většina lidí neví co to dělá. Většina si myslí že se prostě elektřina z kondu přesune do cívky a nějak se naindukuje na VN. Ovšem při sepnutí tyrostoru se energie přeleje do cívky, pak se zase přeleje přes antiparalelně zapojenou diodu zpět do kondenzátoru, děje se tak právě na rezonanční frekvenci LC obvodu, při každém přelití energie se indukuje na sekundáru VN a dojde k jiskře, takhle se to přelejvá a jiskří doku se to nevyjiskří, jinými slovy amplituda napětí v čase stále klesá až po klesne pod vypínací napětí tyristoru a ten se zavře.

Ároš> U tvých tranzistorů si sice můžeš nastavit jakej chceš předstih, ale ten předstih bude pro celé pásmo otáček furt stejný, v tomhle je právě síla ECI. Jinač pokud ti nedělá problém postavit zapalování, tak nevidím problém proč by se ti nemohlo povést postavit DC-DC měnič pro tyristorové, bojíš se vynutí trafa? Jsou firmy, kde by sis ho mohl klidně nechat navynout.. Co se týče ceny tak to tvoje je otázka desítek korun, tomu se opravdu konkurovat nedá.. Co se týče toho ECI, když nebudu počítat mraky vývojového času tak by se to dalo postavit do několika stovek, pokud budeš nad něčím laborovat tak dej klidně vědět rád vyjádřím svůj názor nebo se i přiučím

Naposledy editováno 18.05.2011 23:43:09

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

19.5.2011 v 00:47 | Nahoru | #65
Ároš> Spojku mám původní 638 a nikdy jsem na ní nic neměnil... Jediný problém byl vždy ve vypínání spojky, kde se vymačkala díra v místě dotyku na vidličce ve vypínacím automatu, případně to rovnou prasklo. Fotku jsem sem někdy už dával. Jelikož jsi závodník - tak to nejsem...
Několikrát jsem opravoval tento díl na své jawě a když jsem koupil jinou, byl též prasklý.
Žádný gumový kroužek nebo přihlá lamela podle mne zázrak nevytvoří, proto se také ma jiných motocyklech (aspoň na většině) tyto pi*oviny nevyskytují.
[url=

Naposledy editováno 19.05.2011 08:50:22

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

19.5.2011 v 01:45 | Nahoru | #66

SonicX píše: Skalda> Každá indukce (cívka) má svou specifickou rezonační frekvenci, tato frekvence je dána induktivní reaktancí cívky. Lajcky řečeno, cívka potřebuje nějaký čas na to aby nasytila jádro a pak zase energii z jádra odsála....


zkus to jeste "nelaicky" (ja na idealni civce fakt nevidim nic casove specifickeho)

Jawa 350 - zapalování

19.5.2011 v 10:24 | Nahoru | #67
Nemyslím, že doba, ktorú cievka potrebuje na nasýtenie jadra, by bola rezonančná frekvencia. Táto doba je predsa úmerná indukčnosti cievky, je to jednoduchá dif. rovnica.

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

19.5.2011 v 10:50 | Nahoru | #68
SonicX> no asi jsi mě špatně pochopil, já to myslel tak, že mezi snímač a tranzistory vložim procesor se zpožděním. To by byla regulace předstihu podle otáček. Jinak trafa teda noc rád nenavíjim. Spíš mám strach z poruchovosti toho zapalování, když si tam navinu trafko a někde se mi uklepe drátek tak mi bude travat dobu jak sviňa než na to přídu. Na fichtlovi sem měl tyristor, trafo z magneťáku, přesně jak říkáš, akorát tyristor má přídržnej proud a ne napětí a sory ale vinutí se píše s měkkým, nerad to píšu ale máš to v každým slově. No a taky myslíš, že je tak velkej rozdíl mezi tím tranzistorovým zapalkem a tyristorem ? Podle mě to bude jiskřit téměř stejně, zase na to bude mít největší vliv seřízení karburátoru.

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

19.5.2011 v 10:51 | Nahoru | #69
laďa prášil> dik , zahlá lamela vytvořila to samý h..vno jako rovná a nový pružiny taky

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

19.5.2011 v 19:14 | Nahoru | #70
Ároš> sundej pravej dekl, tři šrouby na vypínači spojky("poloautomat") a podívej se na tu součástku na foto, je to pod páčkou, co za ni tahá bowden - místo styku (velká šipka), blíž čepu, co je na něm páčka upevněná. Kovová "sofistikovaká" kulová plocha tlačí na vidličku uvnitř, protože je to velká páka a tře to o sebe, vymačká se v protikusu díra nebo rovnou praskne... Funguje to i prasklé, ale špatně. Když to vymontuješ, dá se to rozebrat přes nějakou segrovku.. Oprava - upnout, zavařit obrousit, případně provařit zespoda (vydře se to též, ale nepraskne). Pokud máš najetý co já vím 30tisíc, určitě budeš mít co opravovat, jestli máš poloautomat původní. Kupovat nový nemá cenu, lepší je upravit starý. Chod spojky pak zřetelně lepší. Místo styku mazat tukem. Dej vědět.

Naposledy editováno 19.05.2011 19:41:37

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

19.5.2011 v 23:56 | Nahoru | #71
Skalda> Když to tak pročítám tak jsem zmatlal více pojmů, psal jsem ještě něco a permeabilitě feritových jader a pár faktů si vyložil trošku jinak..

Ároš> Pak by to fungovalo, takovej mezikus jsem udělal k VAPE MZ-04, ale konstru není vhodná provozu. Co se týče namotaného tráfka, tak není problém vzít plastovou krabičku a celé ho zalejt nějakou epoxidovou pryskyřicí. Obecně uklepávání pájených součástek je problém i tak a je celkem problém spoj udělat tak aby se něco časem neuklepalo, všechny velké součástky jako jsou třeba kondenzátory je nejlepší doslova přikurtovat k DPS a krabičku se zařízením uložit do molitanu. Co se týče hrubky, taky se mi zdálo, že na tom slově je něco v nepořádku, snad si to zapamatuji..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 00:11 | Nahoru | #72
Ároš> Píšeš že tam máš DR 15 TC, experimentoval jsi i s jinými svíčkami? Netušíš jak by se mohla u dvoutaktu chovat svíčka NOR14LGS (s kruhovým jiskřištěm)? A ještě, nebojíš se průpalu pístu? Mám celkem strach z experimentů se svíčkama..

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 10:52 | Nahoru | #73
SonicX> já součástky zalejvám krámem u nás známým jako kakací pistolka, ta tavna pistole na patrony, budto tejmaprůhlednejma nebo tejma černejma, zatim bez problemu, plošňáky postříbřuju a zalakuju. Do krabiček sem to dával na takovej flusanec silikonu, je to nejrychlejší montáž, ale nesmí se do toho dat nezalakovanej spoj, to pak dělá prasárnu. Jinak sem se letmo díval na ty tyristory co jsi tu dával odkazy, tak problem by byl asi jen v tom oživit ten DC měnič, trafko bych asi navimul. Samotnej tyristor je pohoda. Ale už se do toho pouštět nebudu, jedině že by mi odešel alternátor a pořídil bych ten od wape, tam by se o tom dalo uvažovat. Jinak to řízení předstihu, jsi dával tím, že jsi nastavil maximální předstih a podle otáček vkládal zpoždění ? Já moc programovat neumim, ale možná bych to ještě skusil udělat. A mz 04 má tu nevýhodu, že se nedá seřídit předstih zvláš´t na každej válec, to může dělat problem, a taky zápal dvakrát za otáčku nejni sláva. Prej to teda nevadí, ale někdo tvrdí i opak.

2 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 10:58 | Nahoru | #74
SonicX> zkušel sem jen to DR 15 TC, to Nor je dost drahý. Jako můžu ti říct, že to bylo znát, a dal sem to i do fechtla a tam to bylo taky poznat. Ale taky sem čoveče poznal, že se to víc zahřívá, takže nevim co to může udělat, jinak já bych do toho takový prachy nerval, ono ty svíčky nevydržej zas tak moc. Jelikož je to dvoutakt a pálí to i olej tak odejdou o něco dřív, jestli nejni lepší tam dat ty levnější a častěji vyměnit. Jinak teplotní stupeň 14 by byl asi dobrej.

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 11:22 | Nahoru | #75
Ároš> Jo ještě s tím průpalem pístu, no celkem sem z toho aji měl strach no , ale nalítal sem na to něco, tedka tam mám klasický dr 15 YC. Jednou mi totiž ta svíčka vyplivla na dovolený a já si chudák myslel, že odešla indučka, protože ta mrcha pořád jiskřila. Pak sem ale vytáhl z kastlu normální a nadlábl sem to v pohodě. DR 15 TC pak letělo hezkej kousek vzduchem někam do křoví. Ale píst ti propálí vždycky jen chudá směs, takže možná i vyzkoušet trochu poladit karburátor. Jinak v tomdle ti asi neporadim, na todle sem malej, skus se poptat na jawamanii a kdyžtak dej vědět.

2 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 20:39 | Nahoru | #76
ároš: jsi moc velkej přemysl... a můžeš si zadělat na zdánlivě nevysvětlitelný problémy...

tyhle tříbody potřebujou větší energii pro jiskru a to klasický cívky, zvlášť na volnoběh, mají asi plný kecky utahat....

jinak VAPE funguje bez sebemenšího zaváhání, tam je řešení všech vašich problémů, spousta lidí si totiž myslí, že to umí seřídit, ale umí leda hov.no....

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 20:45 | Nahoru | #77
Ároš> Já bych tu NOR rád vyzkoušel, jsem děsnej šťoural a rád cokoliv zkouším a testuji. Patřím mezi ty lidi kteří strašně moc řešej spotřebu a pak nakonec ty peníze vyhodím za nějakou jinou cipovinu.. Obecně jiskřiště YC by mělo písty propalovat (prej), asi je náchylnější na ohřev a pak v kombinaci s chudou směsí to bude smrtící. Každopádně u fichtla jsem s N15YC najezdil spoustu kilometrů bez problémů a oproti klasické N15C byli lepší i teplé starty..
Co se týče toho ECI tak jsem nastavil předstih na přesnou HÚ a pak počítal dobu do další HÚ, u MZ-04 to není takovej problém pač každá horní úvrať je po půlotáčce klikovky. Pokud by bylo čidlo pro každý válec tak by bylo lepší nastavit třeba 30° před HÚ, protože celá otáčka by mohla vést k nepřesnosti zážehu. Ale nastal by problém při startu, pač při našlápnutí by se špatně počítala přesná horní úvrať pro zážeh, tak že pro jednoduchost bych asi volil čidlo v HÚ, popřípadě by se to dalo vyřešit dvěma čidly, jedno v HÚ a další 30° před HÚ. Jinač lepení tavnou pistolí je výborná věc, taky to používám.. Ještě co se týče tyristoru a tranzistoru, tak tyristorem můžeš do cívky poslat větší množství energie než klasickým spínáním tranzistoru, co se týče toho měniče tak to může bejt nějakej samočinej blokující měnič, jehož oživení není problém..

Naposledy editováno 20.05.2011 20:52:52

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 20:48 | Nahoru | #78
pech.> VAPE má bohužel taky pevný předstih, jinač je to super věc..

1 reakcí na tento příspěvek (reakce na) Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 20:53 | Nahoru | #79

SonicX píše: VAPE má bohužel taky pevný předstih, jinač je to super věc..



Proč bohužel? Pokud je klika dobře slisovaná, tak není důvod jakkoliv seřizovat.

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 20:59 | Nahoru | #80
c.j.> To ano, ale předstih je stejný pro celé pásmo otáček. Řešíme změnu předstihu v závislosti na otáčkách..

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 21:02 | Nahoru | #81
No VAPE Z04 má 2 různé předstihy, pro volnoběh a pro vyšší otáčky. Ale ani programovatelný předstih pro jawu nemá v praxi smysl, přínos je většinou nulový..

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 21:06 | Nahoru | #82
c.j.> Zkoumal jsem to stroboskopickou pistolí a nic to nedělalo..

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 21:08 | Nahoru | #83
No já si dopisoval s nějakým inženýrem z Vape a ten mi vysvětloval, že při volnoběhu snímač zaznamená pohyb obou hran na palci, při vyšších už to nerozezná a snímá to jen jako jednu. Podle toho to prý má zvlášť předstih na volnoběh a jiný pro normální chod. Ověřené stroboskopem to ale nemám..

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 21:11 | Nahoru | #84

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 21:23 | Nahoru | #85
c.j.> Vždycky mi to spíná jen na tu 2. ale je možný že jsem to přehlédl pač ten stroboskop to byl takový mrkátko jen a popravdě jsem tuhle skutečnost ani nepředpokládal. Potřeboval jsem tenkrát jen zjistit v jaké poloze snímače to asi tak zhruba hodí jiskru abych mohl nastavit přesnou HÚ. Pro zkoušení procesoru. Popravdě řízení procesorem bylo celkem i tak celkem znát, bylo to "živější" v nízkých otáčkách a další citelná změna byla kolem 4000 otáček. Tak že s tím, že to nemá význam s tebou nesouhlasím..

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 21:24 | Nahoru | #86
pro dvoutakt co točí 5-6000 je fixní předstih naprosto vyhovující...

to už je zase dělání velblouda z komára pro rádobyvědce...

Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 21:25 | Nahoru | #87
Tak význám to asi má, ale to české laditelné zapalování většinou nidko nedokázal na jawě pořádně zprovoznit. Ale viděl jsem to na poalděných trabantech a to byla jiná jizda

Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 21:26 | Nahoru | #88
sonicx: předstih jsem nastavoval podle manuálu výrobce - mezera 0,5mm, překrytí 2mm, pokud se nepletu... mám ale komplet sadu, která má místo palce výstupky na rotoru, což je ale principielně jedno, snad krom měnší úhlový chyby hodnoty předstihu, pokud se budeme bavit na věděcké teoretické rovině, která nemá na výkon žádný dopad..

(reakce na) Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 21:27 | Nahoru | #89
pech.> Tak nám neber radost..

1 reakcí na tento příspěvek Jawa 350 - zapalování

20.5.2011 v 21:28 | Nahoru | #90
c.j. jenže to je šoupátkovej motor o dvojnásobným objemu...

já jsem viděl trabanta BMM ale to je spíš hračičkování
Pro vložení příspěvku se musíte přihlásit nebo registrovat.
Související témata
Téma Autor Odp. Posl. příspěvek
Osvětlení Jawa 640 Jawa 350/640 Marec222 6 19.4.2024 v 22:07 Drak1
Jawa 350/640 motor klepe [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 35 10.4.2024 v 22:27 Beranidlo
Jawa 350/638 Zapalování a seřízení... Jawa 350/638 Jirka-Tajsn 3 23.2.2024 v 09:17 Eddie83
ukrajinské vape zapojení do svazku [1, 2] Jawa 350/638 radys02 37 24.9.2023 v 18:22 krizak66
Pravý válec hodně bohata směs [1, 2] Jawa 350/640 frds1206 32 23.8.2023 v 15:22 frds1206


TOPlist